Vild kat
Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 23-07-05 13:07

Hej allesammen!

Ude ved vores kollegie løber der en vild kat (tror vi ihvertfald- ingen
kender til den) rundt. Det er en flot han (ses tydeligt), den er ikke mager,
men dens pels kunne nok trænge til en omgang bøstning.
Her den anden dag fik jeg lov til at kæle for den, den havde flere rifter,
men de var fint vokset sammen. Samme dag snakkede jeg med viseværten, han
sagde at hvis jeg kunne fange den, skulle jeg så ringe til dyreværnet, så de
kunne komme og hente den....
Men jeg tænker jo så om dyreværnet vil komme, og hvorlang tid der vil gå
(har selv en kat, så jeg kan ikke tage den med ind). Ligeledes om hvad der
er bedst for katten - måske bliver den bare aflivet og er det mon det
bedste?
Ja, jeg er lidt i vildrede, så jeg håber på nogle gode forslag/svar

Hilsen Jette

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-07-05 20:32

Hvis du kan komme til at kæle med den, er det ikke en vildkat, men en kat
der enten bor eller har boet med mennesker.

Hvis katten er flot og ikke mager er det måske en tamkat, der bare strejfer
meget og kommer omkring. Hvis det er en fertil han, er det jo dens naturlige
adfærd. I det tilfælde gør du nok ejerne ret kede af det, når den pludselig
ikke kommer hjem mere, fordi du har fået den indfanget.

Hvis ikke den har en ejer p.t., tyder dens gode stand vel på, at den klarer
sig godt og ikke lider nogen nød og så er det vel lige vel hårdt nok, at
fange den ind og aflive den?

Hvis du er bekymret for, om det er en kat der er blevet væk fra sin familie,
kan du sætte en masse sedler op i nabolaget efter sommerferien når folk er
kommet hjem fra ferie, og så håbe at ejerne dukker op.

Hvis den bliver indfanget, skal du regne med, at den bliver aflivet hvis den
ikke har et øremærke (og ind i mellem desværre også, selvom katten _har_ et
øremærke). Enkelte organisationer indfanger og lader en lille procentdel af
de yngste og mest raske katte leve. De neutraliseres og genudsættes så.

Personligt synes jeg, at aflivning kun bør være sidste udvej for syge
vildkatte, der er så dårlige og lever så kummerligt, at de alligevel ville
gå til indenfor ganske kort tid. Raske vildkatte kan man evt. selv indfange
og lade kastrere/neutralisere hos fx. Inges Kattehjem for et mindre beløb og
derefter genudsætte.

Nogle organisationer indfanger og afliver mængder af katte ud fra et princip
om, at katte kun skal leve i Danmark som kæledyr inden døre og at vilde
katte og fritløbende tamkatte er skadedyr ligesom fx. rotter (og får i
øvrigt et ret stort tilskud fra kommunen for hver aflivet kat). Personligt
synes jeg at det er forkert - og i øvrigt synd for de katteejere der er så
uheldige at deres kat ryger med ved en fejl...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-07-05 20:54

Gainsbourg skrev
>og i øvrigt synd for de katteejere der er så uheldige at deres kat ryger
>med ved en fejl...>

Her vil jeg gerne erklære mig dybt uenig...... Synd for katten at dens ejer
er et fjols, ja,
synd for ejer, overhovedet ikke, vedkommende kan bare sørge for at
hans/hendes kat er mærket, hvor svært kan det være

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Leyna

Dato : 25-07-05 07:01

On Sun, 24 Jul 2005 21:54:14 +0200, "Marianne Hellemose"
<cats@city.dk> wrote:

> [...]

hvis den
ikke har et øremærke (og ind i mellem desværre også, selvom katten

Undskyld, men overså du ikke lige dette, eller har jeg bare
misforstået det hele?

Jeg ville da være ked af hvis mine katte blev indfanget og aflivet,
blot fordi jeg har givet dem muligheden for at færdes i naturen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-07-05 07:53

Leyna skrev
<Undskyld, men overså du ikke lige dette, eller har jeg bare misforstået det
hele? >

Jo det gjorde jeg.
jeg vil ikke afvise at det sker at en øremærket kat bliver aflivet, men jeg
tvivler på at det er noget der sker særligt ofte. Jeg har kun personligt
kendskab til et tilfælde, og der
var katten blevet kørt ned og lå med hele bagparten knust, ejeren var midt i
sorgen rigtig glad for at katten blev aflivet inden de fandt hende, så
katten ikke skulle lide mere end nødvendigt.

Og jeg vil stadig holde stædigt på at mærker man ikke sine katte så er
man et fjols, og jeg vil simpelthen ikke spilde min tid på at have ondt af
fjolser, og hvis man ikke mærker dem "fordi mærkede katte alligevel bliver
aflivet"
så bør man nok lige undersøge hvor meget sandhed der er i det udsagn og hvad
omstændighederne har været.

Fra : Leyna

Dato : 25-07-05 08:31

On Mon, 25 Jul 2005 08:53:20 +0200, "Marianne Hellemose"
<cats@city.dk> wrote:

>Leyna skrev
><Undskyld, men overså du ikke lige dette, eller har jeg bare misforstået det
>hele? >
>
>Jo det gjorde jeg.

Okay, så er vi enige... sådan stort set.
Min Buster er endnu ikke mærket, men det bliver han på torsdag (hvis
han ellers er hjemme...) og smtidig bliver han så neutraliseret. Der
er uønskede killigerne nok her i landet.

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-07-05 14:03

Tråden startede med en der bad om gode råd. Du har ikke gidet svare
Thorbjørn og du har så heller ikke gidet læse _mit_ svar så grundigt, at du
forstod det :-/ Derefter kaster du dig ud i en kritik af et udsagn, som det
kun er dig, der er kommet med - og slutter af med at klargøre for os
allesammen hvor fuldstændig ligeglad du er med, at andre menneskers katte
dør. Hvordan er det lige du synes dit svar hjælper Thorbjørn - eller i
øvrigt bidrager med noget positivt overhovedet, andet end at være
konfliktsøgende? Har du tænkt på, at andre mennesker måske er lige så glade
for deres kæledyr, som du er for dit?

1) Der er da ingen der har sagt at "der er ingen grund til at mærke katte,
for mærkede katte kan også blive indfanget". Det udsagn er helt for din
regning. Jeg tror de fleste herinde er ret enige om, at mærkning er en god
ide.

2) At _du_ personligt ikke kender til at mærkede katte også er blevet
indfanget, behøver altså ikke betyder at det ikke sker. Det kunne jo være at
de gjorde det, uden at ringe til dig og sige det hver gang Det er
desværre et faktum som mange katteejere har måttet forlige sig med, hvad
enten du "gider have ondt af dem" eller ej.

3) Mange katte der _er_ mærkede udvikler ardannelse således at deres
øremærke udviskes efter relativt kort tid. Sorte katte er generelt svære at
læse øremærket på - det kan ind i mellem være nødvendigt at gnide lidt olie
i det, for overhovedet at kunne se, at der er et. Andre katte kan ikke tåle
narkose og er derfor chipmærkede. Mange racekatte, eller katte hvis ejere
rejser meget er tit kun chipmærkede. - Og så er der ungkattene, hvor ejeren
endnu ikke har fået det gjort - måske fordi de vil lade katten parre inden
sterilisationen og vil vente med mærkningen til katten alligevel skal i
narkose i den forbindelse.

Alle disse katte er topkandidater til netop at ryge med i en indfangning. Og
så er der de katte der bare bliver aflivet fordi den pågældende kattefanger
ikke gider checke mærket eller hvor katten er så bange/agressiv at man ikke
kan komme tæt nok på til at checke øret eller hvor kattefangeren ikke kan
lide katte eller hvor katten er indfanget af en afdeling der er fristet af
det store økonomiske tilskud fra kommunen. Men nej det er ikke synd, for
"fjolserne" kunne bare have sørget for at holde dem inde eller...?

At du ikke "gider have ondt af fjolser" siger vist mere om dig end om dem.
Jeg har kun indekatte - men jeg kan sørme alligevel godt have ondt af en
familie der helt unødigt mister et kært kæledyr fordi de har valgt at katten
skulle have mulighed for at komme udenfor.

At du så åbenbart synes at det er helt ok at vildkatte bliver indfanget og
systematisk aflivet - uanset om de er unge, gamle, sunde eller raske, det er
jo et holdningsspørgsmål hvor vi bare er uenige.

Og så synes jeg at vi skal lade tråden opfylde sit oprindelige formål,
nemlig at være til hjælp for Thorbjørn. Hvis du har flere agressioner så lad
dem gå ud over sofapuderne

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-07-05 15:56

Gainsbourg skrev
>der helt unødigt mister et kært kæledyr fordi de har valgt at katten skulle
>have mulighed for at komme udenfor. >

Den største risiko for at miste et kæledyr unødigt, er hvis man ikke får dem
mærkede, dine udtalelser om at øremærkede katte også bliver aflivet, kunne
du ikke tænke dig at dokumentere dem, du må jo kende til rigtig mange sine
du udtaler dig sådan

<At du så åbenbart synes at det er helt ok at vildkatte bliver indfanget og
systematisk aflivet - uanset om de er unge, gamle, sunde eller raske, det er
jo et holdningsspørgsmål hvor vi bare er uenige.>

Måske skulle du hive næsen op af "klikkertræning for katte" og stikke den ud
i virkeligheden. På trods af de 20.000 uønskede katte der bliver aflivet
hvert år, er der stadig store problemer med sygdomme hos dem, fordi der er
et alt for stort antal til at de kan have et rimeligt liv med et ordentligt
fødegundlag. Modsat dig vil jeg til hver en tid vælge kvalitet fremfor
kvantitet, færre "vild"katte men med mulighed for et ordentligt liv

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-07-05 16:40

> Måske skulle du hive næsen op af "klikkertræning for katte" og stikke den
> ud i virkeligheden.

Måske skulle du begynde at opføre dig normalt og rediregere din vrede til
dit privatliv, hvor den hører hjemme?

Det er efterhånden tydeligt at du er meget vred på mig, over at jeg engang
har anbefalet en biblioteksbog (?!!) og derfor har en ubehagelig og helt
irrelevant kommentar til alle mine indlæg. Hvad grunden til din besynderlige
og upassende opførsel er, ved jeg ikke - og det interesserer mig ærlig talt
heller ikke.

Jeg vil anbefale dig dk.videnskab.psykologi og/eller dk.helbred.sorg+krise
for hjælp til afklaring af din mulige psykiatriske diagnose og i din søgen
efter en samtale/støttegruppe hvor du kan bearbejde dine problemer, så vi
kan blive fri for at høre om det her i dk.fritid.dyr.kat

Personligt gider jeg ikke høre mere fra dig.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-07-05 18:45

Gainsburg skrev
<Personligt gider jeg ikke høre mere fra dig. >

Jamen det vil jeg så tage som et udtryk for at du ikke kan / vil dokumentere
din påstand om at øremærkede katte bliver aflivet

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 25-07-05 19:53

> [...]
> bedste?
> Ja, jeg er lidt i vildrede, så jeg håber på nogle gode forslag/svar

Jeg vil gerne fortælle hvordan jeg prøver at håndtere en lignende
situation. Nogle vil måske ikke være enige i min måde at gøre tingene
på, men sådan vil det nok altid være.

Der er en ukastreret rød-hvid hankat, der på det nærmeste er flyttet ind
i vores have. Han er sød og dejlig, og ser velplejet ud. Han er desuden
vældigt kælen - en som man hurtigt kommer til at holde af

Problemet er, at han ikke lader til at gå hjem ind imellem, og at han
ikke er mærket. Eftersom han er tam er vi dog sikre på, at han hører til
/ har hørt til et sted. Men vi kan jo ikke vide, om han er blevet smidt
på gaden for nyligt, og at det er derfor han stadig ser pæn ud. Det kan
også være, at han "bare" strejfer rundt mens hans ejere er på ferie.
Eller noget helt tredje. Sagen er, at han er meget kontaktsøgende, også
mere end andre katte, der kommer forbi, normalt er. Han virker næsten
som han er lidt i "underskud". Desuden vil han gerne ind, men da vi i
forvejen har 3 katte kan det dårligt lade sig gøre. Den ene af vores
katte ville ikke have det godt med at bo sammen med alt for mange katte,
og vi har svært ved at vurdere, hvor hendes grænse går (vi har i øvrigt
for få måneder siden netop efter trænge overvejelser tilføjet den 3. kat
til vores husstand).

Da vi den anden dag havde luftet ud var vores besøgsven i øvrigt gået
ind. Han havde gemt sig i kælderen, så vi havde ikke opdaget ham inden
vi tog i byen. Resultatet var, at vi kom hjem til et hus, der virkelig
lugtede dårligt, fordi indbrudstyven havde besluttet sig for at tisse på
"upassende steder" Heldigvis så det ikke ud til, at der havde været
kamp mellem ham og vores egne katte - faktisk så de forbavsende rolige
ud. Dygtige misser

Men hvad gør vi nu? Indtil videre har vi fremlyst missen forskellige
steder, også i lokalområdet. Derudover har vi taget internatet med på
råd. De har bedt os vente lidt med at gøre yderligere, netop fordi han
ser så fin ud. Vi håber naturligvis, at kattens ejer vil henvende sig,
så han kan komme hjem igen. Hvis kattens ejer ikke henvender sig, så er
jeg bange for, at han er nødt til at komme ud på internatet. De vil så
hjælpe med at finde et nyt hjem til ham. Ender han derude (hvad jeg ikke
håber, at han gør), så bliver det med beskeden, at han *ikke* skal
aflives. Hvis de overhovedet tænker tanken, så henter vi ham igen og
enten beholder ham eller finder et andet hjem selv (og sørger for
kastration mv.). Men indtil videre ser vi altså tiden an og sørger for
at holde lidt øje med missen i mellemtiden. Han skal ikke lide nød, så
må vi reagere hurtigere.

En lang historie, som vi virkelig håber får en god udgang, da det er en
utroligt dejlig kat. Han bliver under ingen omstændigheder aflivet.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar