bistik
Fra : fam. Ager

Dato : 08-09-05 12:06

hej!

er der nogen der har erfaringer med bi/hvepsestik hos hunde?

begge mine boxere er stukket af noget, jeg har ikke set eller hørt noget,
men opdagede at hannens underlæbe var svulmet vildt meget op i forgårs
morges. han var overhovedet ikke påvirket af det. det lignede mest af alt en
indopereret golfkugle
jeg så tiden an, og den faldt i størrelse hen ad dagen. sidst på
eftermiddagen var jeg til træning med begge, og opdagede at også tæven havde
en stor hård hævelse under kæben lige i det bløde. hun var heller ikke
påvirket overhovedet, i går mærker jeg endnu en ganske lille hævelse ved
siden af den større. og i dag ser det rigtig fælt ud faktisk, det er en stor
hævelse, hård.
jeg har fået en akuttid her kl. 14.30, for jeg er bange for, at hun kan
blive påvirket i luftvejene hvis den hæver yderligere.
hannens kan man stadig mærke en hård kugle inde i læben men man kan ikke se
hævelsen.
nogen der har set noget lignende?

mvh. marie

Fra : qfha

Dato : 08-09-05 15:00

Er du sikker på det ikke er en hævelse fra en flåt, den form for
afgrænset hævelse har jeg ikke set ved et bistik. Det er en mere
generel hævelse i området. For den allergiske hund kan hovedet, hvis
det er der stikket er, blive op til dobbelt så stort og luftveje kan
blokeres.

Hvis hunden ikke er allergisk er der ingen fare.

En anden mulighed er bid fra hugorm, men det jeg har set der er også
en mere generel hævelse.

mvh
qfha

Fra : fam. Ager

Dato : 08-09-05 17:03

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--------------------------------

tævens reaktion var voldsom sagde dyrlægen, og det at hun hæver så voldsomt
på 3.dagen. hannes var mere acceptabelt.
hun fik et skud der hæmmer hævelsen, og så ser vi i morgen. hun er jo ikke
påvirket ellers. hugormebid var dyrlægen også inde på, men vi har ikke været
steder hvor der er risiko for det, og det ville jeg have set/hørt hvis det
var tilfældet.
flåter er der ingen af dem der reagerer på, jo en lille bitte hævelse lige
efter, men ikke ellers.

jeg har bare aldrig oplevet noget lignende før....

mvh. marie

Fra : qfha

Dato : 08-09-05 19:44

Man får tanken om en betændelsesreaktion når du taler om
trediedagen.
Jeg har haft en hund som var allergisk for bistik, og har prøvet at
køre med hvidt flag, jeg ved ikke om man reelt kan med dyr, men om
ikke andet havde jeg en undskyldning for at have overtrådt alle
hastighedsgrænser de tyve km til dyrlæge. Det er meget voldsomt her
og nu, og ekstremt at se hovdet få dobbetstørrelse eller mere. Men
selvfølgelig kan dyrene jo reagere forskelligt.

Håber at I har fået styr på det.

mvh
qfha

Fra : fam. Ager

Dato : 08-09-05 19:59

[...]

jamen hun virker helt rolig, og jeg fornemmer også at det virker "blødere" i
hævelsen. men for pokker hvor ser hun ud!.
havde hun begyndt at hive efter vejret, så havde jeg sandelig også skidt på
færdselspolitiet og kørt som død og helvede for at komme til dyrlæge i tide.
jeg ved ikke hvad politiet havde sagt til det, det er jo "bare dyr".
min dyrlæge har da også passeret lydmuren en gang da jeg stod med en hest
der havde tarmslyng. jeg ved ikke om de har lov til det, sikkert ikke, for
der er vel krav om advarselsblink og lyd, eller en politieskorte.

mvh, marie