Hvorfor gør hun det?
Fra : Anette

Dato : 02-09-05 19:55

Hejsa NG

Jeg har ledt på alverdens hundehjemmesider, jeg har snakket med opdrætter
o.s.v ingen har et godt bud på hvorfor....
Nå, jeg må nok hellere lige smide lidt mere historie på.
Vi har en PON, Philana på 15 mdr ( med krudt i måsen og temmelig meget bøvl
med at forstå hundesprog/andre hunde) derfor sagde vi straks ja da vi blev
tilbudt en pragtfuld Schapendoes, 5 årig tæve, Dagmar.
Dagmar har boet hos os i lidt over 3 uger nu og det går helt fint. Hun er
tryg nok i forhold til hvor længe hun har været her, men ikke tryg nok til
at sætte sig i førerstolen. Hun lystrer os glad og ser ud til at hygge sig
gevaldigt.
Men en lille sprøjs ting.........ja nu kommer det omsider
De sidste par dage har Dagmar slikket Philana meget.. Så meget at Philana
får store våde plamager over det hele. Hvorfor gør Dagmar det? Er slikkeriet
dæmpesignaler til Philana eller er det bare en lille vane fra dengang Dagmar
havde hvalpe? Eller forsøger hun bare at behandle Philana som en hvalp?
Folk der kender Dagmar fra før hun kom til os, siger hun har "altid" gjort
det, især overfor hunde hun var over i hierakiet.
Det ser ikke ud til at genere Philana, tværtimod ruller hun rundt og ligger
med alle fire ben i vejret. Det kan stå på i 20-30 min før Philana endelig
får nok og lusker af, eller siger fra med et kort bjæf, hvorefter Dagmar
bare går væk, med halen højt løftet.

Det undrer mig bare at hun absolut skal slikke så voldsomt...og så
tit..........

Det skal med at de er begge et par psykisk stærke madammer der nok selv ved
hvor skabet skal stå. Vi er ikke nået til egentlige magtkampe endnu, men
Philana viser meget dominans, især i bestemte situationer, som f.eks når jeg
kommer hjem fra job ( De er ikke alene hjemme, når jeg er på arbejde)
Men slikkeriet kommer typisk når der er ro på hele familien og ikke i de
stress situationer hvor der sker noget.

Nogen der har en god idé om hvorfor?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 02-09-05 20:56

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde)
> Men slikkeriet kommer typisk når der er ro på hele familien og ikke i de

hejsa!

jeg ville nu mene at det var underdanighed og dæmpene signaler hun sender,
er du sikker på, at hun er psykisk stærk?, hvordan viser hun at hun er det?
har en tæve der her gjort nøjagtigt det samme,en jeg har overtaget, så
meget af de 2 andre er blevet småirriterede på hende. og hun har været meget
nervøs og uselvstændig. er stadig en underhund, men meget bedre, slikkeriet
er betydelig mindsket, i takt med at hun er blevet tryg ved tilværelsen, det
tolker jeg med at hun har været meget stresset og utryg tidligere..

prøv at beskriv den nye lidt mere?

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 02-09-05 22:30

fam. Ager wrote:
> prøv at beskriv den nye lidt mere?

Hmmm beskrivelse.... Dagmar er lige nu - indtil hun falder ordentligt til,
hvilket vil vare 4-5 mdr, fortæller hendes opdrætter mig - meget høflig. Ja,
tak, nej, tak, undskyld., men lige fra første dag har hun haft sine egne
meninger.
F.eks På vores godnat tur, er der et stykke hvor der ikke er fortovsfliser,
men bare græs. Der har hun sat sig i hovedet at hun ikke vil gå, så hun
sætter sig ned og bliver siddende- uanset hvad man siger. Jo man kan sikkert
godt hive hende med, men nej det passer hende ikke.
Hun er en utrolig lydig hund, har bestået diverse DKK og DCH lydighedsprøver
så det er ikke der den kikser - hun vil bare ikke gå lige der. Andre
græsarealer er ikke noget problem.
Hun viser INGEN tegn på underdanighed overfor vores anden husterrorist.Selv
efter en længere slikketur hvor den anden har sagt stop, går hun derfra med
højt løftet hoved og halen lige i vejret. Men hun forsøger til gengæld
heller ikke at dominere. Bare sådan " Hvis du gider hidse dig op, må du da
selv om det"- agtigt. I modsætning til unghunden, stresser Dagmar aldrig.
Philana ( vores unghund) har flere gange angrebet hende ( i vred
jalousi/dominans?). Dagmar svarer igen, knurrer hårdt og snapper ud efter
Philana, men undgår slagsmål. Igen - hun går væk med hovedet højt løftet og
halen lige i vejret ( uanset om vi blander os i/stopper kampen eller ej).
Sådan hun altid været, fortæller dem der kender hende. Hun er stolt, stædig,
meget venlig og imødekommende. Bliver mere og mere kælen for hver dag -
prøver også hver dag lige at tiltuske sig lidt flere rettigheder, som f.eks
at kravle op i sengen ( som hun ved hun ikke må)

Hun er meget samarbejdsvillig når vi træner, hygger sig meget både med
lydighed og agility - men hun er jo en schapendoes, så hun keder sig
hurtigt, hvis der ikke er nye udfordringer hele tiden. Gentagelser er slet
ikke hende. Hun lærer lynhurtigt. Har lært at give High five, og danse på
bagben på 2 dage Har selv fundet ud af hvordan hun kan tiltuske sig
pladsen ved siden af min seng fra Philana. Lægger sig ude i hundekurven og
når jeg slukker lyset, går Philana ud og lægger sig til at sove ved siden at
hundekurven. Når Philana så sover, lusker Dagmar ind og tager pladsen ved
min seng. Forsøger Philana at komme der tilbage, brummer hun en enkelt
gang - og så er pladserne bare fordelt
Håber det giver et lille billede af Dagmar.

Det er ikke fordi det der slikkeri generer mig eller andre, adfærden undrer
mig bare.

/ Anette

Fra : fam. Ager

Dato : 03-09-05 12:08

> [...]
> Håber det giver et lille billede af Dagmar.
>
> Det er ikke fordi det der slikkeri generer mig eller andre, adfærden

hmm..der er flere af de signaler du beskriver, som igen tyder på en lidt
usikker hund, bla. at hun går væk med højt løftet hoved, det er i følge
Anders hallgren, dæmpende, idet mindst muligt af ansigtet er synligt, set
fra en hund/ulvs side, hvorimod hvis det var sænket, er ansigtet, øjnene,
ørene mere synlige for den anden part, derimod halen, som du beskriver højt
løftet, er et signal om selvsikkerhed, glæde. hmm..hun virker lidt usikker
synes jeg, ikke til det underdanige, men usikker, og slikkeriet er med til
at mildne philana. hun er ny i flokken, og skal finde sin plads, jeg er ret
sikker på at det forholder sig sådan.

jeg kan iøvrigt varmt anbefale Anders hallgrens bog, problemhunde -
hundeproblemer, den er rigtig god, og giver et dybt og letforståeligt
indblik i adfærd, signaler, både fra os mennesker til hunden og omvendt,
hvis du altså ikke har læst den.
hvis man har lidt interesse i dette emne, eller blot vil lære at forstå sin
hund bedre.

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 03-09-05 12:44

fam. Ager wrote:
> [...]
> synligt, set fra en hund/ulvs side, hvorimod hvis det var sænket, er
> ansigtet, øjnene, ørene mere synlige for den anden part,

Hun løfter ikke hovedet "væk fra øjenhøjde" bare stolt højt. Du ved, sådan
lidt som om der sidder en løftestrop lige bag ørerne. Snuden er lige ud men
nakken er høj. For mig ser den holdning nærmest stolt ud. Men jo - usikker
er hun da stadig til en vis grad. Vi gør jo nok stadig ting som hun synes er
vildt mærkelige. 3 uger er jo ingen tid for en voksen hund at forsøge
at finde ud af hvordan man skal agere i denne her nye verden/familie.
Men ellers tror jeg som du at hun bruger slikkeriet til at dæmpe Philana.
Min intuition ( lyder åndsvagt det ved jeg godt men dender fornemmelse man
har i maven fortæller mig at det er en mor/hvalp ting.
Lige nu ligger de begge her under bordet og der er gang i slikkeriet. Som
Trine beskriver her i tråden med sine hunde, er det sådan et "oppefra og ned
slikkeri". Som en mor der står hen over sin hvalp.

> jeg kan iøvrigt varmt anbefale Anders hallgrens bog, problemhunde -
> hundeproblemer, den er rigtig god,

Helt enig - vi har bogen men har bare ikke kunnet finde noget der bare
lignede.

Tak for hjælpen, Marie

/ Anette

Fra : Simon

Dato : 03-09-05 06:22

> [...]
> slikkeriet dæmpesignaler til Philana eller er det bare en lille vane fra
> dengang Dagmar havde hvalpe? Eller forsøger hun bare at behandle Philana

Hmmm, jeg tror du er inde på noget rigtigt her - oprindeligt er slikkeriet
jo en del af hvalpeplejen. Jeg TROR Dagmar overfører dette til Philana - som
en slags "du er en del af min flok" signal. Samtidig bliver det til et
dæmpende signal, fordi Philana stadig "skaber" sig. I Dagmars øjne burde hun
kunne slappe af, når nu hun er accepteret. At smide sig på ryggen med alle
fire ben i vejret, er ikke altid et tegn på "overgivelse" - nogle hunde
"lærer" at hvis man gør sådan er alt accepteret og bruger det så i flæng,
hver gang der er ballade på vej.... Min tæve, Kimmi, accepterer absolut ikke
denne adfærd, med mindre der er en grund til den. En hund, d/s gårdhund på 7
mdr, hun ofte møder, kommer altid drønende hen i hovedet på Kimmi og smider
sig så på ryggen foran hende - her reagerer Kimmi med et ordentligt brøl og
stiller sig over hende, indtil hun forholder sig roligt. Så kan legen
begynde, men når det gentager sig reagerer hun på samme måde.

Kimmi bruger det at slikke meget, især når vi har været i bad. Så snart vi
slukker bruseren sidste gang, står hun der - klar til at slikke vores ben.
Kan hun ikke komme ind, venter hun til vi kommer ud og slikker gladeligt
alligevel (det er altså ikke kun, når vi er våde). Jeg tror det er en
flokting, altså for at vi skal komme til at "lugte rigtigt" igen.

Robin, min terrier, slikker Kimmi meget! Han ordner ører og øjne som galt
det livet - det var så slemt, da hun var lille, at hun kom til at ligne en
panda - han havde simpelthen slikket hårene rundt om øjet af. Dette gør han
især, når hun er for vild, gerne efter en voldsom legeslåskamp, hvor hun
ikke helt kan finde ud af, hvornår hun skal holde igen. Så må hun finde sig
i at blive slikket indtil hun er rolig igen. I dag går hun for det meste hen
og lægger sig efter lidt tid, men tidligere prøvede hun igen og igen om hun
kunne få ham med på leg, mens han slikkede. Så indtog han "parrestilling" og
fik hende på den måde til at beherske sig - dette bruger han kun som
dæmpende signal - har aldrig forsøgt at parre hverken ting, mennesker eller
andre hunde i leg e.l. kun når Kimmi bliver for vild. For tiden er
slikkeriet slemt, fordi Kimmi har fundet ud af, at hun kan hyrde ham, så han
står op af væggen uden at kunne komme væk - dette kan han slet ikke finde ud
af, og så bliver han slikket og slikket og slikket.....

Oveni dette skal siges, at jeg ikke har kunnet finde noget om denne form for
slikkeri - det foregår i hele hovedet og er ikke "hvalpe-tiggeri" som
foregår opad mod den andens mund. Dette foregår nærmere ovenfra og primært
omkring ørerne. Han har altid været meget interesseret i ørerne på de hunde,
han godt kan lide - da foregår det gerne sådan at han slikker ører lidt og
fortsætter så mod den anden ende - som om det så er lidt mere i orden, at
stikke snuden under halen på en lækker tæve Han er desværre selv det,
man kan kalde besat af at slikke sig selv... poter, forhud, alt han kan
nå.... så det spiller måske også ind.

Kan ikke rigtig give dig andet svar end mine egne observationer, da jeg som
sagt ikke kan finde noget andre steder om det - hverken i mine utallige
bøger eller på nettet.

-Trine

Fra : Anette

Dato : 03-09-05 13:01

Simon wrote:
> [...]
> til Philana - som en slags "du er en del af min flok" signal.
> Samtidig bliver det til et dæmpende signal, fordi Philana stadig

Det er min fornemmelse at det er grundene. I aftes og lige nu er der gang i
slikkeriet igen - og Dagmar "skælder ud" når Philana prøver at flytte sig.
he....Det har Dagmar ikke gjort før, men er bare lusket væk når Philana ikke
gad mere. He he. Philana ser helt forvirret ud, men har lagt sig stille ned
på siden, helt afslappet
Jo jeg tror sørme det er såen en "så slap dog af, tøs" - ting

> [...]
> ikke altid et tegn på "overgivelse" - nogle hunde "lærer" at hvis man
> gør sådan er alt accepteret og bruger det så i flæng, hver gang der

Philana har mest brugt den reaktion overfor os, når der er skæld ud i
luften, eller når de hunde hun leger med er for voldsomme,. De store
Lab/retriever hvalpe, hanner 7-11 mdr) som hun møder til træning, er lige i
overkanten for hende, så der er hun rundt på ryggen med det samme De
hvalpe tonser og leger de voldsomme brydelege - det kan Philana slet ikke
finde ud af. Hun vil lege på hyrdehunde maner- løber stærkt ved siden af
hinanden, fangeleg og sådan.

> Kimmi bruger det at slikke meget, især når vi har været i bad.

Philana "eftervasker" vores ben hver gang vi har været i bad. Jo jeg tror
også det er sådan en så lugter vi rigtig, ligesom flokken, igen, ting.

> Robin, min terrier, slikker Kimmi meget! Han ordner ører og øjne som
> galt det livet - det var så slemt, da hun var lille, at hun kom til
> at ligne en panda - han havde simpelthen slikket hårene rundt om øjet

*LOL* - stakkels Kimmi

> Kan ikke rigtig give dig andet svar end mine egne observationer, da
> jeg som sagt ikke kan finde noget andre steder om det - hverken i
> mine utallige bøger eller på nettet.

Dine observationer er guld værd. Tak fordi du deler dem med mig/os.

/ Anette