Hund der gøer - de forskellige metoder
Fra : PH

Dato : 01-09-05 22:13

Jeg har fået til opgave, at finde metoder som kan få mine forældres hund
(Islandsk fårehund) til at holde op med at gø, når den render rundt i haven.

Egentlig var de parate til at købe et af de her elektroniske halsbånd, men i
min søgen efter svar på mit spørgsmål kan jeg se, at de ikke er lovlige
(eller humane (dyrmane?) for den sags skyld).

Jeg er indtil videre kommet frem til følgende forskellige metoder til at få
en hund til at holde op med at gø:

- Elektronisk halsbånd (ikke lovligt)
- Vand-halsbånd, der automatisk sprøjter vand på hunden (muligvis heller
ikke lovligt)
- Man sprøjter selv vand på hunden og siger NEJ når hunden gør (forskellige
udgaver af dette er nævnt)
- Hund i "skammekrog" når den gøer
- Og så noget dyre-psykologi omkring aktivering af hunden

De 5 ovenstående metoder er for så vidt udmærket beskrevet når man søger
lidt tilbage i gruppen, og formålet med mit indlæg er derfor, om der findes
flere metoder end de ovenfor nævnte. Det kan oplyses, at husstanden den
islandske fårehund befinder sig i består af 2 voksne og 2 børn (14 og 18
år), så der skulle være lidt ressourcer at tage af.

Altså: kender I nogle metoder (ud over de 5 nævnte) til at få en hund til at
holde op med at gø?

På forhånd tak

PH

Fra : Anti Buhund

Dato : 02-09-05 07:10

PH wrote:
> [...]
>

> Altså: kender I nogle metoder (ud over de 5 nævnte) til at få en hund til at

Jeg har det meget svært med at straffe en hund for at gøre noget, som
dens race er avlet til gennem mange hundrede år. Den islandske
fårehund er (ligesom min norske buhund) avlet til at skræmme rovdyr
væk fra fåreflokke, og få fårene til at bevæge sig. For at kunne
gøre det arbejde ordentligt er den avlet til at gø meget. Når den
så ikke får mulighed for at lave det den er avlet til, så overfører
den sin gøen på en masse andre ting. For det meste ting der bevæger
sig, såsom fugle, cykler, biler osv. Nogle gange har jeg også en
fornemmelse af, at min hund bare har behov for at gø.
Hvis I vælger at straffe hunden for at gø, så svarer det efter min
mening til at straffe en stående jagthund for at tage stand, en
retriever for at tage noget i munden, en terrier for at slå en mus
ihjel, en newf for at bade osv. Det er et stort indgreb.

Med de buhunde jeg har haft, har jeg valgt den løsning, at de ikke
skal aktivere sig selv i haven. Jeg sørger for at aktivere dem med
daglige gåture og træning. Når de er i haven, så er jeg enten med
eller også kalder jeg dem ind med det samme de begynder at gø og
roser dem selvfølgelig for at komme, når jeg kalder.
På den måde begrænser jeg larmen, så vi kan beholde det gode
forhold til vores naboer.

Venlig hilsen
Susanne Pedersen

Fra : x Vuf x

Dato : 02-09-05 12:31

On 1 Sep 2005 23:09:46 -0700, "Anti Buhund" wrote:

> [...]
>retriever for at tage noget i munden, en terrier for at slå en mus
>ihjel, en newf for at bade osv. Det er et stort indgreb.

Og efter min mening dyrplageri! Ligeså at slå en hanhund for
at "markere" indendørs, hvor der er eller har været tæver!

> [...]
>roser dem selvfølgelig for at komme, når jeg kalder.
>På den måde begrænser jeg larmen, så vi kan beholde det gode

Tak Susanne. Endelig et fornuftigt, informativt indlæg!
Folk skal la' være med at købe brugshunde, de ikke har brug for!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
2 hvid/zobel drenge + 1 tricolour pige

Fra : PH

Dato : 02-09-05 14:45

Anti Buhund wrote:

>klip et godt indlæg<

Tak for et rigtig godt og informativt indlæg. Jeg vil skynde mig at sige, at
jeg ikke selv bor hjemme, og at jeg intet har at gøre med anskaffelsen samt
opdragelsen af hunden. Personligt kommer jeg nok aldrig til at eje en hund,
da jeg er klar over, at jeg nok ikke vil kunne leve op til det ansvar det
er. Når det så er sagt, fortæller jeg jo blot videre, hvad jeg erfarer
derhjemme fra, og det var da også netop da jeg hørte om, at de havde tænkt
sig det med el-halsbåndet, at jeg mente der måtte være bedre metoder. At
flere af de andre metoder ligeledes (af nogen i al fald) også betragtes som
for vidtgående, kan jeg også sagtens se fornuften i (bl.a. racen taget i
betragtning).

Men problemet er jo netop, at der er kommet flere klager fra naboerne, og
det går jo ikke. Det er klart, at de nok i bagklogskabens lys, burde have
tænkt over hvilken race de købte, men det er jo lidt for sent nu. Sjovt nok
er den ligeglad med huset nu 3 katte, mens den, som du også er inde på, går
helt agurk når den ser en fugl. Det viser jo nok, at det handler om at gøre
hunden bevidst om, at det er helt normalt, at der flyver fugle rundt i
haven.

Vil du (I) i øvrigt mene, at det er en helt umulig opgave, at få denne race
til at holde op med at gø?

Jeg takker igen for dit indlæg, og forsikrer, at det bliver sendt videre til
de "ansvarlige"...

PH

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-09-05 20:09

Også skrev Vollert

> [...]
> så ikke får mulighed for at lave det den er avlet til, så overfører
> den sin gøen på en masse andre ting. For det meste ting der bevæger

Dette er klippe fra Islansk fårhundklubs side "om racen"
Hunden har et medfødt instinkt for at gø under hyrdearbejdet. Den bruger sin
gøen til at få heste og får til at flytte sig, og rovfugle til at holde sig
fra lammene.
Opgaven med at beskytte lammene mod rovfuglene har udviklet så godt et syn
hos hunden, at den kan få øje på fugle så højt oppe i luften, at vi
mennesker knapt kan se dem. En flok fugle vil med usvigelig sikkerhed udløse
en ivrig gøen. Da hunden er meget lærenem, kan den godt lære den at tie
stille, når man ønsker det.

> [...]
> retriever for at tage noget i munden, en terrier for at slå en mus
> ihjel, en newf for at bade osv. Det er et stort indgreb.

Det har da ikke noget med at straffe at gøre, for så bliver alle hunde da
straffet hver dag. Det er noget derimod noget med lydighed at gøre.

> [...]
> roser dem selvfølgelig for at komme, når jeg kalder.
> På den måde begrænser jeg larmen, så vi kan beholde det gode

Det ville også være mit råd, bruger det på min egen, han skal ikke løbe og
gø i haven det er der ingen grund til, og efterhånden fik han lært at hvis
han ville være i haven skulle han ikke gø for ellers kom han ind igen, det
tog faktisk ikke så lang tid.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Jørgen

Dato : 02-09-05 12:04

PUH skrev:
> [...]
> år), så der skulle være lidt ressourcer at tage af.
>
> Altså: kender I nogle metoder (ud over de 5 nævnte) til at få en hund til at

ja operation og aflivning. de skulle være ret så effektive.

ellers er der metoder som lær hunden at hviske .
Jeg havde en hund der gøede hver gang vi var til prøve og den lå
afdækket i 10 min, med fører uden for synsfeltet.
jeg prøvede alt, men når jeg var væk var der intet at gøre, højst 2 min
så starte de den igen.
Men hvis føreren er tilstede vil jeg tro at alle de nævnte metoder er
brugbare, bare man er konsekvens

Jørgen O

Fra : Anti Buhund

Dato : 02-09-05 17:23

PH skrev:

> Vil du (I) i øvrigt mene, at det er en helt umulig opgave, at få denne race
> til at holde op med at gø?
>

> PH

Det er jo desværre sådan at mange af straffe-metoderne faktisk
virker, så jeg vil ikke påstå, at det er en umulig opgave. Det vil
bare tage lang tid, og hunden vil skulle straffes mange gange inden
målet er nået. Med den risiko at hunden ændrer sig psykisk
undervejs, fx ved at undgå kontakt med den der straffer, ved at blive
helt passiv eller helt undgå at gå ud i haven. Hunden er højst
sandsynlig slet ikke opmærksom på at den gør, så de første mange
gange vil den ikke vide hvad den bliver straffet for.

Personligt synes jeg ikke det er fair at straffe hunden for en
fejltagelse man selv har begået (ikke at undersøge racens "negative"
sider inden anskaffelse).
Hvis man har anskaffet sig en "forkert" hund, så må man enten lave om
på sine forventninger til hunden eller finde et andet hjem til den.

Som jeg også forsøgte at skrive tidligere, så er min løsning på
problemet, at man dropper ideen om, at hunden skal aktivere sig selv i
haven og begynder at bruge tid sammen med den i stedet for. Hvis der er
4 personer i husstanden og de hver bruger ½-1 time om dagen sammen med
hunden, så har den slet ikke behov for at komme ud i haven!

Venlig hilsen
Susanne Pedersen

Fra : Jørgen

Dato : 02-09-05 21:31

Fra : qfha

Dato : 03-09-05 18:26

At lære en hund at gø på kommando, hjælper normalt også til at
styre dens gøen. Kontakt en lokal dch afd. og tilmeld dine forældre
og hund der.