Hvilken hund nummer to?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-08-05 06:46

Hej NG,

Da vi for halvandet år siden fik vores dejlige Samojedhund Nanoq, var vi
ikke et sekund i tvivl om,at den næste hund skulle komme efter om et par
år. - Og at det naturligvis igen skulle være en Samojed. Om et par
måneder flytter vi så på landet og får en herlig stor grund med lidt skov
til, hvor der vil være hundeparadis på jord.... Derfor er vi allerede nu
begyndt at snakke om hund nummer to og det kommer vel til at passe fint med
foråret.
Nu er jeg så stødt på en meget mindre race Coton de Tulear, som
temprementsmæssigt ikke ligner Samojeden. Det er slet ikke fordi, vi er træt
af Samojeder, at vi kigger i anden retning, men måsk er jeg lidt betænkelig
ved at skulle igennem opdragelsen af endnu en "umulius". *G* Samojeden *er*
en rigtig dejlig hund, men også frygtelig egensindig. Den har et dejligt
roligt væsen, når altså der ikke lige kommer gæster, eller vi skal ud at
gå....
Det jeg faldt for hos Coton'en er at den er lige modsat med hensyn til
lærevillighed.
Mit spørgsmål i denne forbindelse er om det vil gøre en forskel for vores
dejlige Nanoq om hans nye legekammerat bliver af en helt anden race, der
oven i købet er meget mindre?
Er der nogen af jer der har erfaringer med at have to meget forskellige
racer samtidig?

Vi glæder os til at høre jeres meninger og erfaringer...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : fam. Ager

Dato : 26-08-05 07:11

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> racer samtidig?
>
> Vi glæder os til at høre jeres meninger og erfaringer...

hej renate!

jeg har "altid" haft både stor og lille samtidig. og altid meget forskellige
af race.
sidste lillehund var en ruhåret gravhund sammen med boxer og eng. setter.
nu har jeg cairnterrier og boxer, meget forskellige i udseende og sind. men
jeg kan godt lide den forskellighed, og har aldrig givet problemer af nogen
slags. det skulle da lige være når vi går tur, at cairnen kan fare under de
store, for at komme på den anden side...(-; men jeg synes at det er dejligt.
og det er helt klart cairnen der har skoene på i flokken...GG!
cairnen er snart 4 og de 2 boxerlømler er 16 og ca.14 mdr.

mvh. marie

Fra : Mus

Dato : 26-08-05 16:45

> [...]
> og det er helt klart cairnen der har skoene på i flokken...GG!
> cairnen er snart 4 og de 2 boxerlømler er 16 og ca.14 mdr.

Jamen hovsa så er jeg da gået glip af noget. og det går da virkelig ikke.
Troede kun i havde en boxer. Jeg vil se billede )

Det går desværre ned af bakke med Gizmo nu. Han har haft en rigtig god
periode, hvor han fik hørelse og ballance tilbage. Ja han var faktisk helt
den gamle. Nu begynder han at høre dårligt igen. Så vi holder godt øje med
ham. Pokkers det er så svært at se på en boxer om de har ondt. Hans appetit
fejler intet og han er glad, men sover mere. Det er vores erfarring han ikke
kan finde ro, når han har ondt men vi må se tiden an og gribe ind og sende
ham i hundehimlen inden det bliver synd for ham.

LN

Fra : fam. Ager

Dato : 26-08-05 18:06

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan finde ro, når han har ondt men vi må se tiden an og gribe ind og sende
> ham i hundehimlen inden det bliver synd for ham.

GGGG!..ja, det er du så..gået glip af noget..
nej, emma, en rød stakkel, en af disse tjekkiske importer (likita import).
hun er et par måneder yngre end loui. jeg skulle egentlig bare være
behjælpelig med at finde et nyt hjem til hende, men da jeg så hende og
oplevede hende, kunne jeg ikke andet end at tage hende med hjem... hun har
haft et hårdt liv. hun har været her i et par måneder snart. det går fint
hundene imellem, men både loui og ebbe er de fødte pædagoger...GG!. men hun
har skulle lære alt, lige fra sit og dæk, og ikke mindst reagere på sit
navn.. så langt ude har hun været. hun har haft mange fysiske skader,
ligefra bidskader, brækket kæbe, flækket øre, mange ar ned af benene,
sandsynligvis fra pigtråd..
hun er kommet stærkt igen, og skal helt sikkert blive en rigtig boxer igen
med tiden. hun er først nu, begyndt at tage initativ til at lege med os
mennesker, små skridt hele tiden, men de betyder så meget. sos dråber fra
bach blomsterremedier er hun også på, og de har helt sikket også hjulpet
sit. så kærlig omsorg, fornuftig træning, både mentalt og socialt, så kommer
hun igen.
så det var emma!.
jeg skal sende et billede til dig.
det gør mig ondt med gismo, han skulle gerne have nogle år endnu, og ja,
det er svært at lure graden af smerte på boxerne, det er noget med at kende
sin hund 100%, kunne se de små bitte signaler den sender,som kan tolkes som
smerter. jeg håber det bedste for ham.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 26-08-05 07:48

Renate Jacobsen wrote:
> [...]
> race, der oven i købet er meget mindre?
> Er der nogen af jer der har erfaringer med at have to meget

Jeg har ikke personligt erfaring med 2 meget forskellige racer, da mine
jo begge er Labblandinger, med Rotte i Angel og Schæfer i Tyson.
Jeg tror at det er ligegyldigt om det er forskellige racer, men jeg tror
til gengæld at det er rarest for hundene at de fysisk er rimeligt lige store.
Jeg kan da se med mine egne at de leger meget bedre sammen nu hvor Angel
er kommet op i Tysons vægtklasse.
Ikke dermed sagt at det ikke kan fungerer fint med 2 meget forskellige størrelser,
min søster havde en Schæfer sammen med en cairnterrier, og det gik fint.
Men jeg kan se med mine egne at de slet ikke intererserer sig en døjt for små
hunde når jeg er ude og lufte dem (hvalpe undtaget), så jeg tvivler på at Tyson
ville have haft lige så megen glæde af en hund der havde været meget mindre
end ham selv.

/Jens

Fra : dpl

Dato : 26-08-05 08:55

Hejsa
Vi har i nogle år haft en skt. bernhard og en basset sammen, begge
hanhunde. Størrelsesmæssigt var de på hhv. 30 og 60 kg, og af meget
forskellige sind. De var altid gode kammerater, og kunne lege og hygge
sammen.

Når det er sagt, så kan vi se en tydelig forskel, nu da vi har to skt.
bernharder. Deres temperamenter er bare bedre afpasset, og de er bare
sammen på en helt anden måde.

Så min erfaring er, at man sagtens kan have to meget forskellige racer,
men at hundene, hvis man spurgte dem selv, nok ville foretrække en
racefælle.

Hilsen Dorthe,
Nansen og Bobo, der gør det de er bedst til:
http://www.kishka.dk/images/div/hundene2.jpg

Fra : Claus

Dato : 28-08-05 23:14

> Hilsen Dorthe,
> Nansen og Bobo, der gør det de er bedst til:
> http://www.kishka.dk/images/div/hundene2.jpg

Ja hvor ser de dejlige ud!!

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-08-05 16:38

Hejsa alle sammen...

Tusind tak for jeres svar. Det blev jeg lidt klogere af. Jeg tror faktisk at
Nanoq ville blive glad for hvadsomhelt, bare det har fire ben. Alligevel er
jeg nu mere stemt for at forsøge een gang til med et eksemplar af de stædige
asener (læs samojede). )
Tror at tumleværdien er højere, når de er jævnbyrdige....

Måske skal nummer tre så være bomuldstotten.

Endnu en gang tak for alle jeres tanker og indput.

--
Mvh. Renate