Skaldet Kirtel
Fra : Hans B.

Dato : 20-08-05 15:04

Hej...

Victor (cairn) blev trimmet sidste forrige gang for 4½ måned siden. Da var
hans halekirtel meget tæt behåret af temmelig strid pels i forhold til
resten - så meget at man lagde mærke til det.

Han blev trimmet igen for 3 uger siden - og trimningen var vidst lidt for
hurtig og sjusket denne gang.

MEn så her i dag, lagde jeg mæke til en "skilning" på halen - der var lidt
efter trim, men ikke noget jeg bed yderligere mærke i. Der hvor halrkitlen
sidder er der næsten ingen pels huden er meget mørk - grå mod sort og så er
der 3 små bitte blodudtrækninger. Huden er ellers fin, hel og ikke skællet
og han har ingen gener af det - overhovedet. Er hverken øm eller irriteret.

JEg har heller ikke set han klø halen, så det er det der har slidt pelsen
væk.

Nu smørre jeg med Fucicort indtil mandag for at styrke huden, men:

Er der nogen der har oplevet det samme eller har et bud på hvad det kan
være?

Jeg har kigget lidt på nettet og det ene jeg fandt var mangel på
skjoldbruskkirtlers hormon. Der er andre symptomer der passer meget godt:
Apati, manglede sexlyst og delvis nedsat appetit( men det er jo osse varmt)

http://www.netdyredoktor.dk/sw7207.asp

Det andet er ørelidelser der kan have sammenfald.

Og endelig kan der måske være tale om forkert trim?

mvh

Hans

Fra : qfha

Dato : 21-08-05 16:01

Mener du ovenpå halen. Er det det du kalder halekirtlen?

Hvor gammel er din hund?

Hvis jeg forstår dig ret, at det er ovenpå halen, er det et hormonalt
fænomen, som mange ældre hanhunde kommer ud for. De bliver "skaldet".

Det vil ikke ændre sig.

Fra : qfha

Dato : 22-08-05 16:04

Når han kun er 2 år synes jeg du skal tage en snak med din dyrlæge
om det.