Hvilken hvalp bør vi vælge
Fra : Michael Skou

Dato : 20-08-05 16:21

Hejsa

Vi har nu passet hund en uges tid, for at prøve, at have hund.

Det gik fint. Hunden var et gadekryds - ligner mere en form for
puddel, men er dog ikke helt så spinkel - og så er den vel 1 lille
meter lang og knap så høj.

Den ene af os har altid haft hund, men den anden ikke er så vild med
hunde.
Hundepasningen er dog forløbet fint.

Vi søger derfor en race, som har samme størrelse - og har et mildt af
natur - den skal ikke fare rundt som besat, men den må da gerne have
energi til nogle lange traveture.

Nogle, som kender en race, der svare lidt til denne kryptiske
beskrivelse af en hund.

På forhånd tak.

VH os uden hund endnu

Ps: Vi har selv tænkt på en beagle - udfra at de virker rimlig rolige,
når vi møder dem på gaderne + har læst lidt.

Pss: Endelig, hvor vil I anbefale at købe den kommende hvalp - bor
nord for Århus - skal siges vi ikke har råd til at give flere tusinde
- så at racen ikke er hel ren, er i orden - så længe den er sund og
rask.

Fra : Leyna

Dato : 21-08-05 07:01

On 20 Aug 2005 15:20:36 GMT, Michael Skou <sporring@E62PNos.dk> (slet
E62PN) wrote:

>Den ene af os har altid haft hund, men den anden ikke er så vild med
>hunde.

Dette bekymrer mig en del. Man skal være 200% enige om at få et nyt
kæledyr, ellers duer det altså ikke.

> [...]
>energi til nogle lange traveture.
>
>Nogle, som kender en race, der svare lidt til denne kryptiske

En hvalp som ikke farer rundt? Mit umiddelbare bud ville være en
tøjhund!

Jeg har også passet hunde som yngre, men intet havde da forberedt mig
på det store arbejde det er at få en hvalp. Det var jo voksne hunde
jeg havde kendt til, og de var både renlige og rimeligt velopdragne.
Det er hvalpe jo ikke. Hvalpen havde uheld på gulvtæppet trods det at
den kom ud hver gang den havde leget, sovet, spist eller drukket, og
selvom jeg stod op klokken midt om natten for at lufte den.
I det første 1½ år blev der fortæret adskillige par sko, 4-5 par
briller, kradset tapet af væggene, ødelagt en del af vores tøj (under
for vild leg) og "myrdet" tøjdyr og hvad den ellers kunne få fat på.

Alle disse ting skal man være indstillet på FØR man anskaffer sig en
hvalp, og det er sørme svært når man ser det kære lille pus, som man
forelsker sig i, men det er altså et levende væsen!

Et hjem hvor kun den ene part er glad for dyret er en rigtig dårlig
løsning. Det er ikke for at tage modet fra dig, men prøv at kigge på
internaterne... Der sidder rigtigt mange hunde i alderen ½-1½ år
gamle, og helt ærligt så tror jeg ikke på at SÅ mange mennesker lige
pludselgi udvikler allergi.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Holm

Dato : 21-08-05 08:12

"Michael Skou (slet E62PN)" <sporring@E62PNos.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Vi har nu passet hund en uges tid, for at prøve, at have hund.

Hej!!
Det er jo en god idé, at prøve.

(klip)

> Den ene af os har altid haft hund, men den anden ikke er så vild med
> hunde.

Det er slet ikke godt! Det er bedst at være helt enige, ellers kan der opstå
problemer senere.

(klip)

Hvor gammel er den hund I har passet?
Der er himmelvid forskel på en voksen rolig hund og en hvalp. Hvalpe vil
bide i alt, de vil være urenlige, og de har derfor brug for mennesker der
vil dem 100% og som kan bære over med deres opførsel og som er fulde af
tålmodighed, og man skal være indstillet på at én hund først begynder at
falde nogenlunde til ro i 1½-2 års alderen...man skal også være indstillet
på at træne den, og give den oplevelser/udfordringer hele dens liv, som
gerne varer op til 14 år.

> Ps: Vi har selv tænkt på en beagle - udfra at de virker rimlig rolige,
> når vi møder dem på gaderne + har læst lidt.

De kan være voldsomt svære at træne med,..Det er en støver og den kræver
masser af tålmodighed og træning.

> [...]
> nord for Århus - skal siges vi ikke har råd til at give flere tusinde
> - så at racen ikke er hel ren, er i orden - så længe den er sund og

Man skal også være indstillet på at bruge penge, når man anskaffer sig en
hund.
Den skal vaccineres , og er det en hvalp skal den vaccineres 2 gange, evt
have ormekur, og så skal den chipmærkes og forsikres, så det er alt andet
end billigt, hvis man vil have hund.
Alle hunde kan blive syge, og er man ikke indstillet på at hjælpe dem hvis
det sker, så skal man ikke have hund.
Dyrlæger er vanvittigt dyre.

Men beslutter I jer alligevel, så vil jeg anbefale at I melder I jer ind i
en hundeklub for at træne, og for at møde andre.
Samt at I giver I jer i kast med at læse om hunde, især hvalpe og deres
udvikling, mm.

Mange hilsener
Holm

Fra : Jens

Dato : 22-08-05 07:47

> De kan være voldsomt svære at træne med,..Det er en støver og den kræver
> masser af tålmodighed og træning.

Enig! Beaglen kræver stor tålmodighed og ikke mindst konsekvens - og det
ender alligevel oftest med, at hunden aldrig bliver 100% pålidelig uden snor
i naturen

Det 'rimeligt rolige' kan godt snyde lidt. Beaglen har generelt et meget
kærligt, tålmodigt sind, men har også et stort behov for at komme ud og
øbe - meget gerne i naturen. Fordelen er da så, at den er utroligt
udholdende og kaster sig ud i hvad som helst uden at kny! Og så er det jo
en meget charmerende, tillidsvækkende og morsom hund at have - og tilmed
typisk meget robuste og med jernhelbred.

- ellers 112% enige i de tidligere betænkligheder omkring beslutningen om
overhovedet at anskaffe sig en hund. En beagle lever ofte op mod eller mere
en 15 ås, så det er jo en beslutning, som rækker noget frem i tiden!

Med beagle hilsen
Jens

Fra : MGA

Dato : 21-08-05 10:09

> [...]
> nord for Århus - skal siges vi ikke har råd til at give flere tusinde
> - så at racen ikke er hel ren, er i orden - så længe den er sund og

Leynas indlæg er som taget fra min mund - i skal ikke få hund så længe i
ikke er enige om at i begge VIRKELIG gerne vil det.
Udover det, så var det da en RIGTIG god idé når i ikke vil bruge penge på at
få en ordentlig hund, at få en fra et internat - der er måske ovenikøbet en
der ER renlig og som bare trænger til et godt hjem.
Og så skal i selvfølgelig gå til træning med den - ikke fordi den skal lære
noget, men fordi i skal

God fornøjelse

Mette

Fra : Claus

Dato : 21-08-05 12:20

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ovenikøbet en der ER renlig og som bare trænger til et godt hjem.
> Og så skal i selvfølgelig gå til træning med den - ikke fordi den skal

Hej jeg er enig i oven stående indlæg....men forstår også jeres
overvejelser. Det er en fantastisk oplevelse at komme tæt på en hund og dele
en masse oplevelser med den.

Jeg kan varmt anbefale http://www.ddaa.dk/ Dansk Dyreværn Århus. Begge bvore
hunde er derfra. Den ene var 4 år da vi fik hende hun er 7 idag, den anden
var 10 uger han er 6 mdr nu. De er skønne og personalet er stærke i råd og
vejledning. Aktuelt har de mange hunde der ude. Åbningstid er alle dage
10-15 og et besøg forpligter ikke, men gør jer det klart inden. For
beslutningen om hunden skal ikke træffes foran hunden, men før i kører der
ud - det andet er umuligt!! Det kræver rygrad ikke at forelske sig i en af
de skæbner som står derude.
Husk at være ærlige over for personalet så får iden bedste rådgivning og
muligt match..

Vh Claus

Fra : Nygaard

Dato : 22-08-05 08:16

> Udover det, så var det da en RIGTIG god idé når i ikke vil bruge penge på
at
> få en ordentlig hund,

Ja, jo mere man har givet for sin hund, jo bedre er den... Giver man 5.000
er det en ok hund - giver man 10.000 er det en god hund, men giver man
20.000 er man helt sikker på at få en hund der kommer med avisen, aldrig
tisser på gulvet og ikke tigger ved bordet!!!
Nej vel!!?? Hvad man giver for hvalpen har intet at gøre med om det er en
ordentlig hund.

- Nå det så er sagt, så skal man på ingen måde regne med, at det man giver
for hunden til at starte med, bliver en særlig betydelig post i regnskabet
når det hele er gjort op, og alle dyrlægeregninger, grisseøre og
transportbure er talt med...

mvh
Nygaard

Fra : Leyna

Dato : 22-08-05 09:28

On Mon, 22 Aug 2005 09:15:50 +0200, "Nygaard" <nejtaktil@spam.dk>
wrote:

> [...]
>20.000 er man helt sikker på at få en hund der kommer med avisen, aldrig
>tisser på gulvet og ikke tigger ved bordet!!!

Monstro man ikke ka' få sådan en robothund for 20.000?

>Nej vel!!?? Hvad man giver for hvalpen har intet at gøre med om det er en
>ordentlig hund.

Forhåbentligt ikke. Jeg har fået den ene hund foræret, og den anden
har jeg købt for 500 kr. Og jeg synes sørme at det er to gode hunde
jeg har. Det værste de har fejlet er stoppede analkirtler og
loppeallergi!

> [...]
>for hunden til at starte med, bliver en særlig betydelig post i regnskabet
>når det hele er gjort op, og alle dyrlægeregninger, grisseøre og

Nej, men det kan godt være en betydelig udskrivning når man skal lægge
de store beløb på een gang. Når først hunden er der, så finder man en
udvej. Jeg tør ikke engang yænke på hvad vores hunde reelt har kostet
os, og det er jo heller ikke det der er vigtigt.

Fra : driver

Dato : 22-08-05 11:54

Hvordan er jeres dagligdag ? Er en af jer hjemme hele dagen, eller skal
hunden være alene i mange timer hver dag ? Det er meget vigtigt, at gøre op
om i har den fornødne tid til en hund. Hunden er et meget socialt væsen, og
mange potentielle gode hunde er blevet ødelagte af manglen på omsorg og
kontakt med mennesker og andre hunde. Det er næsten dyrplageri at lade en
hvalp gå alene i mange timer hver dag.
mvh
driver

Fra : Michael Skou

Dato : 22-08-05 13:51

Hej

Tak for jeres overvejelser.

Vil lige pointer - vi er enige om, at skulle have hund - for nok
har den ene af os ikke haft hund -men har til gengæld har ansvar
for andre dyr i mange år - så ved, at de kræver opmærksomhed
hverdag.

Råd eller ikke råd ? Vi har tjekket hos fam. hvad de bruger af
udgifter på dyrlæge mm. (selvom et brækket ben eller andet ikke
kan forudsige). Vi tænkte mere på at vi ikke var ude efter en hund
med fin stam tavle osv.

Tid - Det har vi også tænkt over - og mener nok at tiden er der
pga. vi har for skudte arbejdstider - og vil først anskaffe
hvalpen op til en ferie eller ligende.

En hund der ikek fare rundt - ja er vel ikke rimeligt over for
hunde - ogsådan var det hellere ikke mente - men vi har noget fam.
hvor man nærmest bliver overfaldet af hunden bare man kommer ind
ad døren (hvilket måske har noget med opdagelse at gøre?).
Det ene af os, der har boedet med hund - har iøvrigt stået med det
meste af ansvaret for opdagelsen af hunden.

Men tak alligevel for jeg bidrag - for selvfølgelig tager man ikke
et levende væsen til sig, før man er klar over hvad det indebære.

VH K.

Fra : MGA

Dato : 22-08-05 15:01

"Michael Skou" <sporring@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men tak alligevel for jeg bidrag - for selvfølgelig tager man ikke
> et levende væsen til sig, før man er klar over hvad det indebære.

Hej - tak for dit gode svar

Jeg vil blot lige pointere at en stamtavle ikke gør hunden mere "fin", men
blot øger chancen for at hunden ikke er indavlet eller avlet på forældre med
genetiske fejl.
For mig var det vigtigt da jeg er allergiker og var hunden blandet ville
chancen for at jeg ikke kunne tåle den når den blev fuldvoksen være langt
større end hvis den var "ren".

Jeg er af den grund heller ikke tilhænger af gadekryds i almindelighed - men
på et overordnet genetisk plan, for jeg har mødt en hel del af slagsen som
har været vidunderlige, sjove og søde hunde
Deraf udtrykket "ordentlig", som nok var et dårligt ord at vælge da det
kunne lyde som om jeg mente at gadekryds er dårligere hunde
personlighedsmæssigt. Og det mener jeg bestemt ikke.

Mette

Fra : makkerlone

Dato : 23-08-05 12:30

> [...]
> blot øger chancen for at hunden ikke er indavlet eller avlet på forældre med

Jeg vil også anbefale jer en renracet med stamtavle.
Har desværre lige været ude for, at en af mine bekendte har parret
sin tæve (uden stamtavle) med en han (også uden stamtavle). Tæven
løber agility, men kun på lave spring og jeg kan se, at den ikke
synes det er sjovt og har sandsynligvis smerter (kan jeg se på dens
springteknik). Den har tidligere haft hvalpe, hvor bækken og ryg er
skæv på afkom.

Så pas på med, hvad I køber, hvis det er uden stamtavle. Ovennævnte
er desværre et eksempel på, hvad der kan ske, når folk er ukritiske
og bare avler for at avle og fordi deres tæve nu er så sød.

Men heldigvis findes der også søde og dejlige og sunde hvalpe uden
stamtavle. Så dette er ikke et oplæg til diskussion på gruppen om
hunde med eller uden stamtavle.

K.h. Lone Sørensen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-08-05 19:39

"makkerlone" <panik@makker.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>synes det er sjovt og har sandsynligvis smerter (kan jeg se på dens
>springteknik). Den har tidligere haft hvalpe, hvor bækken og ryg er

Jo jo, men så kan jeg også fortælle at min agility træner lige har måtte
aflive sin 6 mdr gamle hvalpm i torsdags, pga TOTAL dårlige hofter, og hun
var med de fineste papirer og havde kostet 10.000 kr, så en hund uden
stamtavle kan være lige så go' som en med. Og fordi den var købt i sverige
har han ikke fået en krone tilbage.

Knus Bolette

Fra : pwh

Dato : 24-08-05 20:39

> [...]
> så en hund uden stamtavle kan være lige så go' som en med. Og fordi
> den var købt i sverige har han ikke fået en krone tilbage.

Den slags historier har jeg efterhånden også hørt så mange af at jeg ikke
giver ret meget for det faktum at hunden er med en fin stamtavle.
Fordelen ved at vælge en raceren hund kan derimod værer at man er mere
sikker på hvad man ender op med rent fysisk og psykisk, og så er der dem af
os der godt kan lide lidt overraskelser og vælger en blandingshund

/Jens (med 2 blandingshunde der indtil videre er 110% sunde og raske)