Må hvalpe bide?
Fra : Jimmi

Dato : 16-08-05 11:48

Nu står vi snart og skal have en lille ny hvalp inden for døren, i den
forbindelse læser jeg naturligvis meget op på opdragelse osv.
Men jeg kan ikke ummidelbart finde noget om hvorvidt jeg må lade hvalpen
bide når vi leger.
Jeg synes det virker unaturligt hvis hunden ikke må bide (blidt) i leg, det
er jo ligesom dens værktøj som hænderne er vores. Men jeg er naturligvis
ikke interesseret i at den bider aggresivt, hverken som hvalp eller senere.

Så spørgsmålet kan nok formuleres ned til om det kan lade sig gøre at
opdrage en hvalp til at blive en god hund, og samtidig lade den bide i leg
som lille?

På forhånd tak for hjælpen.

Jimmi Nielsen

Fra : Pwh

Dato : 16-08-05 15:56

Jimmi wrote:
> Så spørgsmålet kan nok formuleres ned til om det kan lade sig gøre at
> opdrage en hvalp til at blive en god hund, og samtidig lade den bide
> i leg som lille?

Jeg kan kun udtale mig mht mine egne 2 som da får lov til at bide mig i leg,
dog var jeg nød til at begrænse det med Tyson da han var helt lille da han
blev revet lidt for meget med af legen. Jeg skelner strengt imellem om hunden
bider uden at jeg giver den lov eller ikke, den må kun bide mig hvis jeg klart
Jeg føler faktisk at det har været med til at lærer dem hvornår grænsen går for
hvornår det gør ondt på et menneske, og alt andet end lige bliver der måske brug
for at de en dag bider et menneske for alvor, så hjælper det jo ikke meget at jeg
har lært dem at de aldrig må bide i mennesker, det må de nemlig gerne under de
rette omstændigheder.

/Jens

Fra : Jimmi

Dato : 17-08-05 09:47

Lyder fornuftigt, det gælder lige om at have følerne ude, ikke alle hunde er
ens.
Takker!

/Jimmi

Fra : Simon

Dato : 16-08-05 17:12

> Så spørgsmålet kan nok formuleres ned til om det kan lade sig gøre at
> opdrage en hvalp til at blive en god hund, og samtidig lade den bide i leg
> som lille?

Det kommer an på så meget - blandt andet, hvad du vil bruge hvalpen til, har
du børn (eller får du det) og hvor god du er til at give hvalpen signal om,
hvornår legen starter og stopper.

Min ene hund, terrieren, må IKKE bide på noget tidspunkt, da han nemt bliver
revet med af legen og simpelthen ikke kan finde ud af det. Den anden, border
collien, må gerne bide i ærmer, snoren e.l. når hun inviteres til det, da
dette er en belønning, jeg altid har med mig, når vi træner - på den måde
kan jeg også bruge det på konkurrencebanen.

Hvis du ikke vil have, at hvalpen bider som voksen, syntes jeg lige så godt,
du kan lære den det fra starten af. Uanset hvad, skal den lære, hvornår,
hvormeget og hvornår det slutter igen - og her kræver det, at du er
konsekvent! Selv om min den lille må bide, har jeg endnu tilgode at få
skrammer på hverken hud, jakke eller snor - og det er kravet fra min side

-Trine

Fra : Anita Andersen

Dato : 16-08-05 22:57

> Så spørgsmålet kan nok formuleres ned til om det kan lade sig gøre at
> opdrage en hvalp til at blive en god hund, og samtidig lade den bide i leg
> [...]

Hvorfor skulle man da lære sin hund at bide ??
Det kan sagtens tage overhånd og blive til magt kampe imellem dig & resten
af familien hvis du har sådan.
Så det vil jeg fra råde dig, iøvrigt kan man sagtens lege med sin hund uden
at den skal bide.
(det var så skrevet på den pæne måde, jeg var ellers lige ved at skrive
noget g....)

Mvh
Søren

Fra : Jimmi

Dato : 17-08-05 09:45

Det er som jeg siger vildt mærkeligt at lege med en hund som ikke må bruge
sit eneste og vigtigste værktøj. Jeg har da ikke i sinde at lære den at bide
andre mennesker, og da ihvertfald aldrig aggresivt.

Min sidste hun, en af de større terriere, fik altid lov til at "tygge" i min
arm, mens jeg tumlede den. Den var verdens fredeligste hund, og bed aldrig
andre end mig. Jeg kan slet ikke forestille mig at skulle lege med min hund
uden at lade den gå lidt til makronerne, som når den leger med andre hunde.

Ved at læse de øvrige svar, har jeg efterhånden konkluderet at det godt kan
lade sig gøre, så længe hunden kender grænserne.

Mvh
Jimmi

Fra : Anita Andersen

Dato : 18-08-05 09:39

> [...]
>
> Ved at læse de øvrige svar, har jeg efterhånden konkluderet at det godt
> kan lade sig gøre, så længe hunden kender grænserne.

Med den indstilling samt at du har haft andre hunde hvor du lader dine hunde
bide i leg, hvorfor så overhovedt stille spørgsmålen ?

mvh
Søren

Fra : Jimmi

Dato : 18-08-05 09:48

Min forrige hund som jeg siger, var forældrehund, altså ikke kun min.
Nu skal jeg her mange år senere til at have min egen (formentlig Engelsk
Bulldog), og så er det vel meget naturligt at være usikker på de
grundlæggende udfordringer?
Hvis det entydige svar her på gruppen havde været; "NEEEJ din hund må for
guds skyld ikke bide i leg, den bliver en sindsyg barnemorder og kigger ondt
på dig om natten".. så havde jeg jo nok taget det til efterrettning, ligesom
jeg har gjort med de mange konstruktive svar jeg har fået på dette
spørgsmål.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-05 08:05

Anita Andersen wrote:

> Hvorfor skulle man da lære sin hund at bide ??
> Mvh
> Søren

Har en hund ikke lov til at forsvarer sin flok og sig selv.
Nu ville Jimmi jo heller ikke disideret lærer sin hund at bide,
men bare lade den lege som hunde nu engang kan lide at lege.
Min egen Angel elsker da at lege bidelege med mig, hvor Tyson
er meget mere tilbageholdene med det, han holder dog meget af
at bide i Angel når de leger, det finder jeg helt naturligt.

/Jens

Fra : Anita Andersen

Dato : 17-08-05 23:10

> [...]
> er meget mere tilbageholdene med det, han holder dog meget af
> at bide i Angel når de leger, det finder jeg helt naturligt.

Kender desværre også eksempler der ikke er gået så godt forde ejeren ikke
forstod at sætte grænser, hvilket hunden heller ikke gjorde, om det er
naturlig ? dette kan da vist diskuteres, har du nogensinde set at de laver
rancerende i en ulve flok bide føreren ?.
Jeg finder det naturligt at lære hunden ikke at bide hverken for sjovt eller
for alvor, jeg skal ikke riciker at en af mine børn en dag "leger" med
hundene som du kalder det, der er ikke langt fra leg til alvor i hundens
sind.

Da Jimmi stiller et sådan spørgsmål her inde kunne det jo betyde at han er
"rimlig" uerfaren med hunde og så mener jeg bestemt ikke man bør få sin hund
til at bide i leg i det det sagtens kan gå for vidt især hvis der er børn
inblandet.

Mvh
Søren

> Har en hund ikke lov til at forsvarer sin flok og sig selv.

Ps. Hvad fanden mener du med det ??
Jokker du ikke ved siden af emnet her ? (hvis der en dag dukker en person op
her med dårlige intentationer så kan hundene føle dette og skal nok forsvar
sine ejer)
De behøver ikke lære at bide i leg for at forsvar deres flok hvilket ligger
i deres naturlige instinkt.
Du skriver at Jimmi ikke vil lære sin hund at bide !! det er sku da det han
gør via den form for leg. (Har desværre set en hel del eksempler på dette)

Fra : Pwh

Dato : 18-08-05 08:41

Anita Andersen wrote:

> [...]
> det er naturlig ? dette kan da vist diskuteres, har du nogensinde set
> at de laver rancerende i en ulve flok bide føreren ?.

Jeg har aldrig mødt en ulveflok, så det skal jeg lade værer usagt hvordan
de opfører sig indbyrdes. Men nu er det også 2 hunde jeg har og ikke 2 ulve,
løver, pantere, eller andre utilpassede rovdyr jeg har boende.
Så at drage for mange paraleller der skal man nok værer forsigtig med.

> [...]
> sjovt eller for alvor, jeg skal ikke riciker at en af mine børn en
> dag "leger" med hundene som du kalder det, der er ikke langt fra leg

Ok, jeg har så ikke børn og får det heller ikke, eller er det da muligt at
jeg ville se på det på en anden måde.
Jeg har endnu ikke oplevet at mine hunde har bidt i andre end mig i leg,
så jeg føler mig overbevist om at de godt kan finde ud af hvornår det er ok.

> [...]
> han er "rimlig" uerfaren med hunde og så mener jeg bestemt ikke man
> bør få sin hund til at bide i leg i det det sagtens kan gå for vidt

Du har muligvis ret, man kan sige at din metode er den sikreste

> Ps. Hvad fanden mener du med det ??
> Jokker du ikke ved siden af emnet her ?

Det føler jeg da på ingen måde, jeg argumenterer da for hvorfor jeg
godt vil lade mine hunde bide mig.
Hvis du ligefrem forventer en liste over situationer hvor jeg vil føle
det acceptapelt at de bider mennesker kan jeg ikke lave en.
Det vil komme helt an på situationen

> [...]
> skal nok forsvar sine ejer)
> De behøver ikke lære at bide i leg for at forsvar deres flok hvilket

Og det føler du dig helt sikker på at den vil gører hvis du har lært den
fra hvalp af at det er strengt forbudt at bide mennesker nogensinde.
Ja, så kan man da undres over at det ligefrem er en træningsdiciplin
at forsvarer og bide inden for hundetræning.

> Du skriver at Jimmi ikke vil lære sin hund at bide !! det er sku da
> det han gør via den form for leg. (Har desværre set en hel del
> eksempler på dette)

Jeg mener at han jo ikke ligefrem opforordrer den til det, men blot vil lade
den lege som den synes det er sjovt.

/Jens

Fra : Holm

Dato : 16-08-05 23:29

"Jimmi" <jnielsenFJERN@DETTEtractorbird.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så spørgsmålet kan nok formuleres ned til om det kan lade sig gøre at
> opdrage en hvalp til at blive en god hund, og samtidig lade den bide i leg

Hej Jimmi

Jeg har zappet følgende fra denne side:

http://www.hundelivet.dk/artikler/hvalp_i_huset.html

Måske kan du bruge det, held og lykke med den nye lille!!!

MVH Holm
Leg og hvalpebidning
Det er helt naturligt, at hvalpe bider under leg. Men det kan gøre frygtlig
ondt, at få de små sylespidse tænder boret ind i hænder, føder m.m. Hvis
hvalpen var vokset op sammen med sine søskende ville den gennem leg med dem,
lære at beherske sit voldsomme bideri. Alle hunde har desuden en medfødt
bidehæmning, det er en "funktion" der sker for at undgå at hvalpene og
senere de voksne hunde skader hinanden under leg og slåskampe. Det er en
livsvigtig funktion, som gør at normale voksne hunde aldrig skader hinanden
nævneværdigt. Hvalpebideri går oftest over med tiden, men for at komme det
til livs lidt hurtigere og skåne hænder og fødder kan vi efterligne
hvalpenes leg. En hvalp siger fra overfor en legekammerat, når den bliver
bidt så hårdt, at det gør ondt. Den vil typisk hyle højt og vende ryggen til
legekammeraten. Dette skal vi efterligne i vores egen leg med hvalpen.

Bider hvalpen så hårdt, at det er ubehageligt skal du derfor hyle op (sige
AV!) og straks afbryde legen og vende ryggen til hvalpen. Ignorer den et
stykke tid og genoptag så legen igen. Gentag seancen indtil hvalpen har
lært, at den kun må markere, men aldrig bide hårdt i dig. Leg med hunden med
dens legetøj, så den lærer, at det kun er dette den må bide i. Hvalpe har
behov for at bide og ruske, men de må hurtigt lære kun at ruske legetøjet,
og ikke i mennesker.

Når hvalpetænderne står til udskiftning, vil gummerne i munden begynde at
klå og hvalpen har trang til at bide i ting. Sørg for den har noget den
gerne må bide i og afled den med det, hvis den sætter tænderne i andet.

Fra : MGA

Dato : 17-08-05 06:45

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klå og hvalpen har trang til at bide i ting. Sørg for den har noget den
> gerne må bide i og afled den med det, hvis den sætter tænderne i andet.

Den metode har jeg brugt med begge vores dræberhunde - og de lærte det på et
par dage

Mette

Fra : Jimmi

Dato : 17-08-05 09:40

Perfekt! meget brugbar information, især den med del lille AV! trick.

Takker!

/Jimmi

Fra : Anette

Dato : 17-08-05 20:13

Holm wrote:
> Bider hvalpen så hårdt, at det er ubehageligt skal du derfor hyle op
> (sige AV!) og straks afbryde legen og vende ryggen til hvalpen.
> Ignorer den et stykke tid og genoptag så legen igen.

Den metode bruger og brugte vi fra starten da vi overtog/købte Philana. 5
mdr gammel og vant til at gøre som det passede hende. Det fik hende til at
stoppe op, stirre undrende på os, men skulle så lige prøve igen, men igen
skreg den der blev bidt og legen stoppede så helt og vi gik væk fra hende.
Det tog en hel..... tid inden hun fattede at det må man ikke. Hun lærte dog
rimeligt hurtigt at når hun bider, så stopper legen. Men er hun stresset op,
så glemmer hun stadig tit at det dur ikke med det bideri. Hun er 14 mdr nu
og det er træls at slås med. Vi kan se på hende at hun ved det godt,
men...hov, det skete sørme alligevel
Så, Jimmi gør hvad du kan fra starten af for at lære den lille ny at den må
ikke bide hårdt, du undgår en masse bøvl og ærgelser. Det er nuttet når den
lille hvalp sætter sine små tænder i, men det er knagme ikke sjovt når den
om nogle måneder har fået fuldt tandsæt. Vi har mange langærmede bluser og
jakker med store huller i, så vi kæmper videre

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Nygaard

Dato : 18-08-05 09:07

> Så spørgsmålet kan nok formuleres ned til om det kan lade sig gøre at
> opdrage en hvalp til at blive en god hund, og samtidig lade den bide i leg
> [...]

Da vores lab var helt lille, tog jeg et par arbejdshandsker på når jeg
tumlede med ham, og han gumlede lystig løs i mine hænder. Det tog ikke mange
dage for ham at finde ud af at han kun måtte "bide" når jeg har
arbejdshansker på. Vi stoppede legen da han var 8-10 md. gammel, og hans
kæbetryk reducerede hanskernes beskyttende effekt til ingenting... Så fik
han hanskerne at lege med, og da de var spist blev var han også værdig med
den leg - og har aldrig siden bidt eller nappet nogen - lige gyldigt hvor
meget man tumler med ham...

/Nygaard