Pelsproblemer
Fra : Futte

Dato : 15-08-05 05:53

Jeg har en newfoundlænder på snart 9 år- P.g.a store hudproblemer har jeg
sidste sommer måttet klippet hunden næsten skaldet! Det var en nødvendighed.
Men hvorfor vokser der ikke en pæn pels frem igen. Har måttet klippe den
igen her til sommer. Den nye pels der vokser frem er mere filtagtig og
kruset, er ikke til at redde igennem. Den lange fine pels er væk, hvorfor?
Har det måske noget med alderen at gøre? Eller er det hudproblemerne der gør
det? Kender nogen til problemet?
Den har ellers før haft en meget fin langhåret pels.

LH

Fra : tina hedeman

Dato : 15-08-05 07:26

Hej

Jeg kender ikke noget til hudproblemer, men da jeg overtog en hund var dens
pels filtret på ben og bagparti så jeg tog en maskine og klippede det i
bund.
Der gik lang tid før det kom ud igen og det der kom var også filtret og
kruset, men jeg tror det er underulden, jeg børstede hunden hverdag og nu er
det vokset ud igen og er blevet rigtig flot.
hilsen Tina

Fra : Bornholmersafira

Dato : 15-08-05 17:43

> [...]
gør
> det? Kender nogen til problemet?
> Den har ellers før haft en meget fin langhåret pels.

Hej

Jeg er uddannet hundefrisør og da jeg stod i lære havde vi flere
newfoundlands inde for at blive klippet helt ned,og din er ikke den eneste
der bliver sådan, der er ikke andet for en hyppig børstning, sådan som jeg
synes det ser ud så er det simpelthen underulden der gør at de bliver så
tætte og krusede når det vokser ud, og selvom pelsen kun er et par cm langt
så skal den børstes alligevel så du får det løse hår af med det samme.
Det er et kæmpe arbejde, men det er det eneste du kan gøre hvis du vil have
din newf pæn i pelsen igen. Og hvis du bader den så vil jeg foreslå du
føntørrer den bagefter imens du børster, det gør meget.
Held og lykke med den, håber du kan bruge mit svar, og du er velkommen til
at skrive hvis du vil vide mere, så vil jeg prøve at hjælpe

Mvh Charlotte

Fra : Futte

Dato : 15-08-05 19:53

Tak - det kan jeg bestemt bruge til noget. Jeg er glad for at høre det er
"normalt", men det ser jo også lidt sørgeligt ud. Men jeg kan forstå jeg
bare skal prøve at væbne mig med tålmodighed, børste og se hvordan det går.
Jeg var mere bange for at hvis jeg lod stå til og lod det vokse så ville
det sætte sig som en filterkage, og det er jeg bestemt ikke interesseret i.
Lige nu har hun hudproblemer igen og jeg har været nødt til at klippe helt
kort igen. Det er den eneste løsning, men til vinter plejer hudproblemerne
at være væk og der vil jeg da gerne have en rimelig fin pels på hunden
igen.

Fra : Bornholmersafira

Dato : 15-08-05 21:48

Hej

Er det over det hele hun har hudproblemer, for ellers kunne du jo evt kun
klippe det steder der er udsat.
Det ser lidt hullet ud men til gengæld bliver hun hurtigere fin og pelsen
bliver kun medtaget nogle steder..

Charlotte

Fra : Futte

Dato : 16-08-05 05:01

Desværre er det over det hele - selv på benene og halen....

Fra : Heidi Jensen

Dato : 16-08-05 20:28

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Desværre er det over det hele - selv på benene og halen....

Har du overvejet at prøve Hokamix? Det er ret så effektivt... Det er lavet
kun på naturprodukter... http://www.skyescot.dk/ Bruger det selv på min
Bearded Collie, som også lider af hudproblemer.....

Hilsen Heidi

Fra : Futte

Dato : 17-08-05 05:13

Nej, det har jeg ikke. Har aldrig hørt om det. Hvad er det og hvor købes det
evt.?

Fra : Heidi Jensen

Dato : 17-08-05 17:20

> Nej, det har jeg ikke. Har aldrig hørt om det. Hvad er det og hvor købes
> det
> evt.?

Jeg skrev et link i min besvarelse, der kan du finde Hokamix hos
skyscot.....