Rengøring af møbler ?
Fra : Is

Dato : 10-08-05 16:34

Lidt uden for emne måske ?? og dog

Har nogen gode erfaringer med at fjerne lugt fra møbler, hvori der har
ligget hunde ??

Jeg har en sofa med faste hynder, og betræk af stof, som hunden med alderen
har fået lov til at ligge i. Der har når hunden har ligget der altid været
et tæppe på. Så den er ikke synlig snavset, men den lugter af hund.

Gode råd ønskes.

"sæt den ud i haven, hæld lidt sprit på, og sæt en tændstik til" er nok det
jeg prøver sidst !!

Erik Isager

Fra : Anette

Dato : 10-08-05 20:03

Is wrote:
> Har nogen gode erfaringer med at fjerne lugt fra møbler, hvori der har
> ligget hunde ??

Når det er stofhynder må du nok prøve dig lidt frem, på steder hvor det
ikke kan ses.

Jeg har som regel brugt Rodalon ( fra bl.a Matas) Det har sæbeeffekt,
fjerner lugt og visse bakterier, men kan også blege en smule, på forskellige
kunststoffer. Fortynd Rodalonen som angivet på flasken, tør møblerne over
med en ret gennemfugtet klud, lad det stå et øjeblik og sug væsken op. Tør
over flere gange med rent vand. Jeg har købt en Atlas svamp med ekstra
sugeevne ( sådan en til biler), den bruger jeg til at suget skyllevand af
med og det virker glimrende.

Hvis stoffet ( og resten af sofaen, f.eks hvis sodaen har metalstel ) kan
tåle vand i større mængder, kan du forsøge dig med sæber der uden kogning,
fjerner fedt ( blå bio-tex, Valo eller hvad som helst der indeholder sulfo)
Slæb sofaen udenfor en varm solskinsdag ( når vi igen får sådan en enkelt
dag ræsende forbi), sæb sofaen ind, lad den stå en halv times tid og skyl
den igennem med haveslangen. Lad den tørre.

Endelig kan du prøve med en damprenser ( hvis stoffet kan tåle varme -
mikrofiber kan ikke). Brug damprenseren udenfor. Det stinker helt vildt, men
det virker, og er nok det mest miljøvenlige
..
God arbejdslyst.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Is

Dato : 13-08-05 14:10

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har som regel brugt Rodalon ( fra bl.a Matas) Det har sæbeeffekt,
> fjerner lugt og visse bakterier, men kan også blege en smule, på

Tak for svar

Rodalon kender jeg godt, men har ikke tænkt på det i den forbindelse !!

Det bliver nok det jeg vil prøve.

Erik Isager

Fra : x Vuf x

Dato : 20-08-05 15:29

On Wed, 10 Aug 2005 17:34:08 +0200, "Is" wrote:

>Lidt uden for emne måske ?? og dog
>Har nogen gode erfaringer med at fjerne lugt
>fra møbler, hvori der har ligget hunde ??

Næ...Her i huset er det ikke nødvendigt.

> [...]
>Der har når hunden har ligget der altid været et tæppe på.
>Så den er ikke synlig snavset, men den lugter af hund.

Anskaf dig en hund, der ikke lugter! ;-D

>"sæt den ud i haven, hæld lidt sprit på, og sæt
>en tændstik til" er nok det jeg prøver sidst !!

Er nok det eneste, der virker...
Eller prøv med skum af Rodalon!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
2 hvid/zobel drenge + 1 tricolour pige

Fra : Is

Dato : 20-08-05 19:01

> Anskaf dig en hund, der ikke lugter! ;-D

Det gjorde den heller ikke da jeg fik den for 11½ år siden

Og man kan vel ikke kassere en hund, bare fordi den lugter ?

Erik Isager

Fra : x Vuf x

Dato : 20-08-05 21:55

On Sat, 20 Aug 2005 20:00:33 +0200, "Is" wrote:

>Det gjorde den heller ikke da jeg fik den for 11½ år siden

Næ, den duftede vel sødt af hundehvalp!

>Og man kan vel ikke kassere en hund, bare fordi den lugter ?

Nej, men en papillopn har ikke det hudfedt/olie,
som andre hunde har, så de lugter kun lidt af hund,
når de bli'r våde! Det er en af grundene til, at andre
hunde er mistroiske overfor dem. De lugter forkert.

Fra : Is

Dato : 20-08-05 23:35

> Nej, men en papillopn har ikke det hudfedt/olie,

Kalder du det en hund ??

Erik Isager

Fra : x Vuf x

Dato : 22-08-05 23:06

On Sun, 21 Aug 2005 00:35:24 +0200, "Is" wrote:

>Kalder du det en hund ??

Jeg kan forstå, at du ikke kender noget til racen,
andet end at en tidligere nabo havde en hidsig en af racen!
En papillon er meget andet end lille Fido på fru Jensens arm!
Det er en støver (1). Den er også god til og glad for agillity.
Den ta'r mus og rotter. Den er god til lydighedstræning.
Den er en frygtløs edderkoppedræber!

(1) En støver jager fuglevildtet op fra skovbund o.s.v. :-þ

Fra : Is

Dato : 23-08-05 18:28

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forstå, at du ikke kender noget til racen,
> andet end at en tidligere nabo havde en hidsig en af racen!

Forhåbentlig har man valgt den type/race hund man har med omhu ! og så er
det jo verdens bedste ??

JEG synes at en hund skal være lidt størrer, sådan mellem lab & schæfer og
gerne en blanding af dem

Erik Isager