Familien nedkommer snart med barn :-)
Fra : Webpoint

Dato : 07-08-05 09:25

Efter 4 års pause med hund, hovedsagligt fordi der kom et andet barn, skal
familien nu udvides med endnu et familiemedlem.

Valget er faldet på den sødest lille Jack Russel Terrier, hvid med sorte
prikker og lige en anelse brunt i ansigtet. Valget var ret ensstemmigt i
familien, men nok af forskellige grunde

Datteren på 4, faldt for den, fordi den slikkede hende på næsen, da vi
besøgte den første gang. Dengang var den 2 uger og havde lige fået øjne.

Min kone faldt for den, fordi at det er tale om ægte køkkenbordsopdræt.
Hundene ligger i en fin kasse midt i køkkenet og hele familien, voksne og
børn er om dem hele tiden. Samtidigt kunne hun godt lide at der blev først
journal over hver enkelte hund, hos sælgeren. Og derfor emmede det hele af
ægte indlevelse og orden hos sælgeren.

Jeg faldt mere for det med, at hunden jf. Dansk Kennel Klub oplyste mig, at
det er en lille hund med 180 km/timen hele dagen. Vi er selv en aktiv
familie og vi bor i et meget børnerigt område, så der er inden tvivl om, at
den stakkels hund vil få sit at se til
Ikke at den skal være legetøj for børnene, men mon ikke også at den gerne
vil lege med - og så er det rart at det ikke er en sart hund.

Vi har tidligere haft 2 hunde. Den ene, samojede spids, kom fra
dyreinternatet, var 6 mdr. og renlig ( Det enest som den var - opdragelse
ellers, var lige nul og en gammel fox-terrier som vi overtog i
forbindelse med sygdom ved ejer.
Fælledes for begge hunde, var at vi ikke skulle lære dem at være renlige !

Det skal vi til nu og derfor vil jeg gerne bede om gode råd og tips !

Og skulle i lægge inde med information eller egne erfaringer om Jack Russel
Terrier, så vil jeg også gerne høre dem.

Mvh

Kim

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-08-05 12:54

Hej
Tillykke med den lille ny!
Jeg var sammen med noget familie her i ferien, familien havde 4 børn og en
Jack Russel. På mig virkede det som om det var den helt rigtige hund til
sådan en familie. Lille og aktiv. Han var simpelthen med i alt hvad vi
lavede i sommerhuset.
Held og lykke med jeres hund.
Hilsen Vibeke

Fra : Donna

Dato : 07-08-05 18:56

Ved ikke rigtig noget lige om dén race - andet end at den
staves med 2 l´er i Russell.....MEGET vigtigt..... :) :) Hilsen en "rigtig"
Russell (Miriam- ).

Fra : Espen

Dato : 08-08-05 09:24

Kim skrev blandt andet:

> Valget er faldet på den sødest lille Jack Russel Terrier, hvid med sorte
> prikker og lige en anelse brunt i ansigtet. Valget var ret ensstemmigt i
> familien, men nok af forskellige grunde

Det kan jeg godt forstå. En Russell er helt fantastisk. Selv har vi lige
sendt 3 ud af 4 Russell hvalpe ud i den store verden. Alle til meget glade
og aktive familier.

> [...]
> journal over hver enkelte hund, hos sælgeren. Og derfor emmede det hele af

God stil. Her har vi praktiseret samme stil - dog ikke i køkkenet, men i
stuen

> [...]
> Ikke at den skal være legetøj for børnene, men mon ikke også at den gerne
> vil lege med - og så er det rart at det ikke er en sart hund.

180 km/t ja - på en rigtig god Russelldag snarere 210 km/t.
De Russells vi kender er vilde med børn - ofte har de jo et aktivitetsniveau
der ligner deres eget! Selv har vi ikke børn i huset, men når der dumper et
par unger forbi, er Berta helt vild. Men - instinktivt ved hun, at de ikke
kan tage samme mængde vildskab som vi andre kan.
Husk blot (I ved det sikkert, men alligevel) overlad aldrig ansvaret for
hunden til et barn. En Russell er ikke sart, men det er en hård hund. Lige
så nem den er at få op at køre, lige så svær kan den være at få ned igen og
ikke alle børn magter den opgave. Så arbejd aktivt på at skabe gode vaner og
normer for hvordan børnene er sammen med hunden.
Der er helt sikkert basis for at få verdens bedste legekammerat ud af en
Jack Russell - for store som for små!

Ang. det med at blive renlig må kodeordene være vedholdenhed og tålmodighed.
Når hunden har leget, spist og sovet - eller hvis den bare går rundt med
næsen i jorden og søger - så skal den ud. Brug et ord for det den skal -
"tis-tis" for eksempel! - og så masser af ros når den gør det. Giv den
eventuelt en godbid. Husk at give den god tid. Formentlig har du forstyrret
den, da du bar den ud og hvalpen skal lige komme i tanke, om hvad det nu var
den skulle - måske er der også lige nye ting der skal undersøges først.
Når hvalpen får det gjort indendørs - og det gør den - så skæld den ikke ud,
men bær den udenfor med det samme. Opdager du det først længe efter det er
sket - og for en hund er 3-5 minutter lang tid - er det bare for sent. Ikke
noget med at tvære den stakkels hund rundt i det - det kan den altså ikke
forstå.
Lær hvalpens signaler at kende - hurtigt vil du opdage en adfærd, der med
stor sikkerhed siger: "Jeg skal tisse" og så er det din fornemme opgave at
reagere derefter.
Og sidst, men ikke mindst. Du har sikkert hørt at man da sagtens kan gøre
sin hvalp renlig på 14 dage!? Men altså - for Berta tog det nogle måneder og
sådan har det været for de fleste Jack Russells vi kender. Så lad nu være
med at fortvivle!

Rigtig meget held og lykke med vovsen - sammen går i en helt fantastisk tid
i møde. Husk at de første uger i har den hjemme, er der hvor prægningen for
alvor betyder noget.

Mvh
Winnie

Fra : Simon

Dato : 13-08-05 00:29

Hej

<klip en masse om grunde til at vælge en af de sødeste små hunde i verden

> Og skulle i lægge inde med information eller egne erfaringer om Jack
> Russel Terrier, så vil jeg også gerne høre dem.

Tja, det kan man vel godt sige, at jeg gør... Mine forældre har Jack
Russell, og jeg selv har en Parson Russell... derudover har jeg redet meget
indtil for 5 år siden og ser ganske mange JRT'er på mine egne og andres hold
på træningspladsen.

Mine erfaringer er ikke kun gode.... de egenskaber, jeg elsker ved min egen
Robin, er de samme, der giver problemer i andre situationer - men sådan er
det jo med mange racer.

Det er som du allerede ved en aktiv hund, men det er ikke det eneste, du
skal vide. Aktiviteten i sig selv er ikke negativ, men den måde den kommer
ud på, hvis hunden ikke får noget fornuftigt at give sig til, er ikke altid
lige, tja skal vi sige hensigtsmæssig. De er meget hittepåsomme og samtidig
selvstændige, adrætte og ganske jagtglade - tænk på, at det er den eneste af
terrierracerne, der indtil for ganske nylig er avlet udelukkende på deres
arbejdsegenskaber! Man fremavlede den simpelthen fordi der gik for meget
"udstillingshund" i de andre og mere kendte terrierracer dengang den
engelske kennelklub blev dannet.

Samtidig er det en meget sej lille hund, forstået på den måde, at man brugte
hunden i forbindelse med de store rævejagter - hunden sad tit foran på
sadlen, mens større foxhounds jagede ræven op. Herefter blev terrieren sendt
ned i graven for at jage ræven frem - det kræver både mod, selvstændighed og
en meget lav smertetærskel - desuden en ganske kort lunte! Den lille hund
skulle både kunne forsvare sig mod de større foxhounds i hundegården samt
mod ræven nede i graven. Dette betyder, at den ikke giver sig, før den
segner - hvis man får kolde poter nede i en rævegrav og vender ryggen til,
så går naturen sin gang - det kaldes naturlig selektion

Det er en ting, man skal tage hensyn til, når man vælger en lille Jack
Russell bombe! De reagerer lynhurtigt på forkerte fysiske tilnærmelser, hvis
de ikke nænsomt vænnes til at disse er en del af hverdagen i familien. De
reagerer voldsomt overfor andre hunde, hvis disse f.eks. løber dem omkuld
eller "legeslås" for voldsomt - denne type leg bør de ikke få lov til at
dyrke for meget med nye legekammerater, da det nemt kammer over for dem -
det samme gælder med mennesker!

Smertepåvirkninger reagerer de på, men ofte ikke på den måde, man
forventer - de er hårdhudede som få og forsvarer sig gerne til det sidste,
hvorfor hårdhændet træning er bandlyst! Generelt bør man virkelig vælge sine
kampe med en JRT - de tager gerne diskussionen op, hvis der er for mange,
efter deres mening, "urimelige" forbud, eller hvis disse præsenteres på en
måde, der lægger op til diskussion Vælg derfor de regler, der virkelig
er vigtige i jeres familie og vær enige om at håndhæve dem på samme måde
hver evig eneste gang! Ellers er den lille bandit langt mere snu,
vedholdende og charmerende end I nogensinde kommer til at kunne hamle op
med.

Skal jeg være positiv nu? Det vil jeg meget gerne være, for jeg er Robin
evigt taknemmelig for alt det, han har lært mig! Han er uden tvivl den
klogeste og bedste træner, jeg nogen sinde har haft, når det gælder
hundetræning - der var kontant afregning ved kasse 1 - blev jeg sur eller
bare skuffet, gik han ud og snuste i en busk, men hvis jeg koncentrerede mig
og ydede mit bedste, så var han den sødeste, dejligste hund, jeg endnu har
set i en lydighedsring - den iver og charme han udstrålede og den
samhørighed jeg følte med ham, finder jeg aldrig igen i nogen border
collie - vi var virkelig et team! Det var ikke kun ham, der arbejdede for
mig, jeg måtte også virkelig arbejde for ham. Det er på den måde, han har
lært mig alt, hvad jeg behøver at vide om hundetræning, nemlig at et hvert
levende væsen gør, hvad der kan betale sig for det - jeg gjorde alt for at
få Robin til at gøre som jeg ville have, fordi så gjorde han som jeg ville
Eller i hvert fald prøvede han efter bedste evne at finde ud af, hvad
jeg ville have ham til.... og det lykkedes for det meste for ham. Han er en
meget, meget arbejdsvillig og lærenem hund, som derfor er meget sjov at
træne med. Han endte med at bestå DKK's klasse 3 i lydighed, hvilket jeg er
ganske stolt af

Desværre endte hans lydighedskarriere med noget, jeg bestemt ikke er stolt
af - den aggressive tendens slog igennem og han løb ud og bed en hund uden
for ringen.... ganske uden grund vil nogen nok sige, jeg holder stadig på,
at en eller anden grund var der, jeg kender den bare ikke. Så nu hygger han
herhjemme og fjoller med min anden hund, border collien Kimmi.

Held og lykke med det lille nye familiemedlem - og sørg nu for at give den
noget fornuftigt at beskæftige sig med... om det så bare er at agerer
cirkushund for familie og venner, så vil den elske at lære noget nyt og få
nogle opgaver, så den lærer at samarbejde - ellers tror den nemlig sagtens,
at den kan på egen pote

-Trine