Fødekasse.
Fra : Sanne

Dato : 05-08-05 10:37

Hejsa.

Ja, jeg har efterhånden været hele nettet rundt i søgen på den perfekte
føde-/hvalpekasse.
Jeg har i den forbindelse set en masse amerikanske sider.
Og jeg kan der se, at de sværger til at bruge "heatpads" i bunden.
En eller anden form for varmeplade (vandtæt)...for som der står flere steder
er den største årsag til hvalpedød, de 2 første uger, kulde.

Hvad med jer garvede opdrættere...er det noget I bruger.
Syntes aldrig jeg har hørt, danske opdrættere bruge det, men jeg kan da tage
fejl :c)

Ellers god weekend til jer.
Sanne

Fra : qfha

Dato : 05-08-05 16:57

Husk en hvalpekasse skal have de rigtige mål efter hunden.
Den skal kunne vaskes af, altså en coated overflade.
Adgangen skal i starten være så høj/lav at tæven kan gå ind og ud
uden at skulle besvære sig, samtidig med, at hvalpene ikke kan forcere
kassens sider.

Selv foretrækker jeg at bunden er løftet lidt over gulvet og har
mindre åbninger så fugtigheder kan komme ud.

Kassen skal kunne åbnes når hvalpene selv skal til at gå ind og ud,
de må ikke skulle kravle/hoppe.

Der må ikke være varme i bunden så har hvalpene ikke mulighed for at
flytte sig væk fra varmen hvis det bliver for varmt.

En opdrætter har normalt en griselampe som kan tændes når der er
behov for det. Bliver det for varmt søger hvalpene ud i kanterne og
for koldt søger de ind sammen under lampen.

Laminerede hylder fra et byggemarked er gode at bygge en hvalpekasse
af.

mvh
qfha

Fra : Estrid Heldager

Dato : 05-08-05 18:03

Vi har ved vore kuld haft fødekasse stående ind imod en radiator (årstiden
har passe så der har været varme på hver gang).

--
MVH
Estrid Heldager

heldager@post9.tele.dk
http://home9.inet.tele.dk/heldager

Fra : Majbritt Kjærgaard

Dato : 08-08-05 07:33

Hejsa
vi har med god held brugt en plade som man bruger til trailer, vi
har sat sider på som passer til hunden.
En griselampe hvis det er koldt, er altid godt.
majbritt

Fra : Sanne

Dato : 08-08-05 08:03

"Majbritt Kjærgaard" <buksetrold_2@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har sat sider på som passer til hunden.
> En griselampe hvis det er koldt, er altid godt.

Hej Majbritt.

Jeg har også tænkt på at lave kasse af sådan plader, da jeg har nogle til at
ligge.
De er vandtætte, så det må være en god fordel.

Mvh
Sanne

Ps: du er vel ikke Majbritt fra Vind ??

Fra : Anita Andersen

Dato : 19-08-05 14:27

Vi har opdræt af Grand Danois og fødekassen er af vandfast krydsfiner,
trailer plade syntes jeg er for glat til store hunde, krydsfiner er dog lidt
svære at rengørre.
Kassen er hævet og afstivet i bunden med Lægter og mellem lægterne er der et
lag flamingo.
Ved store hunderacer er det en god ide at sætte en lægt hele vejen rundt
invendig ca.10cm over bunden, dette gør at tæven ikke så næmt lægger sine
hvalp ihjel idet at der er plads til en hvalp i mellem lægten og gulvet i
fødekassen.
Grise lampen & lågen som kan åbnes er en god ide.
Hvad angår kassens mål så vil jeg mene at målene fra snude til haleroden +
lidt ekstra samt den fulde højde af hunden + lidt ekstr vil passe fint.

NB: vedr griselampe, Du ska som det også er nævnt passe på at det ikke
bliver for varmt for dem, hænger du den omk 80-100cm over kassen ud mod
siden så de har mulighed for at søge væk hvis det bliver for varm, men du
skal forsøge dig lidt frem, brug evt en termometer som du lægger på bunde og
følg tempraturen nøje, vil tro at ca. 25 grader vil være fint i starten og
skal sænkes langsomt når de er begyndt at få rigtig mad.

Vi anvender dog ikke griselampe selv, da vi har en rimlig høj tempratur i
vores køkken hvor alle vores hvalpe vokser op.

Mvh
Søren