tervueren
Fra : tina

Dato : 04-08-05 11:48

Hejsa NG

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle herinde der har erfaringer
med tervueren?

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt info om jeres EGNE erfaring mht,
familiehund, motionsbehov, hvordan er de i forbindelse med børn ? Jeg har
læst racebeskrivelser osv, det jeg søger er folks egne erfaringer gode som
dårlige

Jeg har brug for en hund der både kan være vagthund om natten, men også en
hund der elsker at lege med ungerne, og kan fungere som familiehund.

Hvordan er de at have med på tur, stranden, skoven osv, er det en hund der
hader/elsker vand, og gerne vil med ud og opleve noget eller?

Vi har altid haft hund og har også japansk spids, men der er absolut INTET
vagthund i dem og jeg føler mig meget utryg når jeg er alene hjemme.

Håber der er nogle der vil fortælle lidt om deres erfaringer med denne
hunderace.

MVH Tina

Fra : Bodil

Dato : 04-08-05 12:06

"tina" <tije@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vagthund i dem og jeg føler mig meget utryg når jeg er alene hjemme.
>
> Håber der er nogle der vil fortælle lidt om deres erfaringer med denne

Hej Tina
Jeg har en Tervueren, en tæve på 16 mdr.
Det er en pragtfuld hund, MEN det er i mine øjne ikke en let hund, min er
meget aktiv, det er en brugshund, sådan at forstå at man, i mine øjne ikke
kan have en Tervueren som familie hund ,med mindre man vil træne med den og
det er ikke bare 5 min daglig eller en gang ugentlig, der skal trænes og
findes på opgaver hver dag.
Hvis hunden bliver aktiveret tilstrækkelig er den til gengæld noget af det
mest pragtfulde der findes, min er dejlig rolig indendørs, altid klar til
leg hvis den bliver indbudt, men pas på med for vilde lege, Tervueren
stresser nemt.
Hyrdehunden kommer let op i min, dvs. hun har en udpræget tildens til at
nappe, hvis man leger for vildt eller hvis man cykler skal der ikke meget
til før hun kammer over og kommer til at nappe, det er ikke noget problem
hvis man kun har større børn men med små børn er det nok ikke praktisk.
Se evnt. min hjemmeside og spørg endelig hvis der er mere du vil vide.
OBS pas på der er rigtig mange nervøse Tervueren der ude.
Med venlig hilsen
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Moller

Dato : 04-08-05 12:19

Bodil wrote:

> OBS pas på der er rigtig mange nervøse Tervueren der ude.

   Og præcis derfor de ikke er børnevenlige... kærsten har selv en, som
ikke er nervøst anlagt, og utrolig glad for børn ;) så man kan være
heldig. Men til udstilinger osv. er vi støt på mange som på ingen måder
er børnevenlige da pga. nervøsiteten reagere lidt voldsomt når der
kommer et barn væltende mod dem :( det er syndt for hunden at udsætte
den for den slags, for det er tit den som for skylden, selv om det er
rene djævle af børn som kommer tæt på den.

   Jeg ville ikke turde løbe changen hvis jeg havde børn, for en ting er
at vi har været rigtig heldige nu, en anden ting er hvis vi ikke er det
hvis vi havde børn selv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Gitta & Ole Christen~

Dato : 04-08-05 17:27

Hej Lars & Bodil
ja der er så mange fordomme om tervueren , jeg er også stødt på de nervøse
af slagsen , men jeg må med skam sig at der er det nok opdrætterne der
fejler,
hvis deres avlsmatrieal var i orden havde vi ikke så mange af de nervøse
tervueren ,
med hensyn til børn, der tager du meget fejl , der findes næsten ikke mere
børneglad race , har kendskab til mange familier med småbørn som har
tervueren,

Bodil du ved jo godt hvad jeg mener Kleo's søskende er ikke som Kleo ,
de andre lever sammen med børn og har ikke problemer med det ,
det eneste jeg kan sig om tervueren er at man ikke må træne dem for hårdt ,
det ved jeg af erfaring fra alle de tervueren der er trænet til servicehunde

Gitta

Fra : Moller

Dato : 04-08-05 18:37

Gitta & Ole Christensen wrote:
> Hej Lars & Bodil
> ja der er så mange fordomme om tervueren , jeg er også stødt på de nervøse
> af slagsen , men jeg må med skam sig at der er det nok opdrætterne der
> fejler,

   Nu er det skam ikke pga. fordomme jeg skrev, men praktisk erfaring...
Du nævner selv at du er støt på dem, og derved burde der være en klokke
som ringer om at der forekommer en del af dem. At så give opdrætteren
skylden hjælper ikke den unge som blir nappet hårdt pga. en uopdragen
unge og uheldig reaktion fra hunden.

> [...]
> med hensyn til børn, der tager du meget fejl , der findes næsten ikke mere
> børneglad race , har kendskab til mange familier med småbørn som har

   Børn over 8 år, som er opdraget i at opføre sig korekt over for hunde,
ville der ik være det store problem, men dertil at sige Tervueren er
noget af det bedste til børn er direkte usandt.

> [...]
> det ved jeg af erfaring fra alle de tervueren der er trænet til servicehunde

   Det er rart at høre du også er heldig med din, men igen jeg kender til
en Pitbull ejer(ja de er i landet stadig) som er heldig at hans hund var
glad fo børn... men derfra til at sige at PitBulls er rigtig gode
børnehunde er jo næsten lige så langt ude. Så hvorfor ikke være ærlig at
sige det som det er, at Tevuerner i nogen tilfælde ikke har problemer
med børn, men en god sjat har problemer med børn, fremmede, andre hunde
osv. Så hvis man vil ha sådan en hund, så skal man se sig godt om, og
sikre sig at den ikke er nervøs osv. og derved kan udgøre et problem
hvis ungerne er for voldsomme i deres legen.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 19:12

"Gitta & Ole Christensen" <occ@mail.dk> skrev i en meddelelse news:42f241c6

> [...]
> fejler,
> hvis deres avlsmatrieal var i orden havde vi ikke så mange af de nervøse

Har kun mødt en Tervueren life, og det var også en nervøs en af slagsen,
eller rettere sagt, den var descideret bange, løb væk fra os og tissede på
gulvet af skræk.
Det var en hund, der skulle omplaceres pga. skilsmisse, men i den
sindstilstand den var i, havde det imo nok været bedre, at lade den aflive.

Som jeg forstod det kom den også fra en opdrætter med et dårligt ry, men den
havde alligevel været i sin "nye" familie i ca. 1½ år svjh., så det at den
var så bange chokerede os, og det vil kræve et kæmpe arbejde at få rettet
den op igen, hvis det i det hele taget, ville have været muligt...

Hvis man endelig er faldet for den race, skal man nok (som andre også siger)
kigge sig rigtigt godt for. Det er jo ellers en rigtig smuk hund, og sikkert
også en dejlig race, hvis den ellers har haft de rigtige betingelser.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Gitta & Ole Christen~

Dato : 04-08-05 20:05

Ja jeg er heldig med ALLE mine , både Malinoise ,Tervueren og Groenendael
(Har ikke kun en)

Der er som jeg også skrev mange tervueren der er nervøse , men de findes kun
fordi der er avlet på alt for dårlige hunder ,

Hvis man er kritisk og ikke sætter alt i avl er man faktisk over mange af de
problem belgierne har fået , ja jeg møder desværre også det uheldige belgier
,

Hvor både avlmateriealet og prægningen kunne havde været bedre, desværre.

Men at jeg skrev at det er en god familie hund og børnevenlig hund , er min
erfaring ,

Man kan ikke bruge en nervøs belgier til servicehund og der findes faktisk
mange belgier i hele verden der er servicehunde," Danmarks første
servicehund var faktisk en tervueren"'

Men jeg vil give jer alle ret i man skal kigge sig virkelig for , men at
sige at alle belgier er sådan det er noget VÅS

Hilsen

Gitta

Fra : Moller

Dato : 04-08-05 20:26

Gitta & Ole Christensen wrote:

> Men jeg vil give jer alle ret i man skal kigge sig virkelig for , men at
> sige at alle belgier er sådan det er noget VÅS

   Gitte du vil glæde de fleste af os andre hvis nu du læste hvad folk
skriver inden du begynder at svare.

   Vi har på intet tidspunkt skrevet at alle belgier er nervøse, vi gjorde
opmærksom på at en stor del er der problemer med, og derved skal folk
der vil ha en være ekstra opmærksomme på dette. Og hvis du havde læst
efter så har vi andre også været heldige med vores tevuerner, men kender
til en del som ikke har. Og som Søren skriver, er du til udstilling og
se dem er man ikke i tvivl om en stor del har problemer. Sidste år kom
vi ud for at dommeren stod 1 meter væk, og bad ejerne at åbne munden på
hundene for at inspisere tænderne, af den simple grund at hun havde haft
så mange dårlige oplevelser at hun var bange for dem. Men fra at nævne
en del af dem, til at vi skulle ha skrevet det gælder dem alle er noget
vrøvl.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Bodil

Dato : 05-08-05 06:30

OBS kom til at sende privat det må i undskylde Gitta og Ole.

> [...]
> det eneste jeg kan sig om tervueren er at man ikke må træne dem for hårdt
> , det ved jeg af erfaring fra alle de tervueren der er trænet til

Hej Gitta
Jeg er ked af hvis jeg har udtrykt mig forkert, jeg betragter BESTEMT ikke
Kleo som nervøs, og skal man købe Tervueren så er Gitta og Oles hunde de
bedste som kan fås, det jeg gør opmærksom på er at jeg ikke mener at en
Tervueren er let at have som ren familie hund, jeg mener den har krag på og
brug for aktivering og jeg mener man skal passe på med vilde lege fordi
hyrdehunde kan have nemt til at stresse op og derved kan komme til at nappe.
Kleo er bestemt ikke nervøs hun er en pragtfuld hund, men der er mange
nervøse Tervueren, så kik jer for og find det rigtige sted at købe, det
kunne udmærket være hos Gitta der er nemlig ikke nervøse hunde.
Bodil

Fra : Søren LH

Dato : 04-08-05 19:56

> [...]
> læst racebeskrivelser osv, det jeg søger er folks egne erfaringer gode som

Hej Tina,

Jeg kiggede selv efter tervuren en overgang. Jeg må sige jeg droppede ideen
efter at jeg besøgte en belgierudstilling, og der både hørte om, og med egne
øjne så, hvor mange usikre og nervøse eksemplarer der var af racen. Dermed
ikke være sagt at sådan er alle, men som andre siger, skal man se sig
grundigt for. Jeg ved ikke præcis hvad man skal gøre for at få en ordentlig
tervueren, men prøv også at undersøge de svenske opdrættere - mentaltest og
hvalpetest er meget udbredt i Sverige, og udgør måske det grundlag der skal
til for at undgå at få en usikker og nervøs hund. Først og fremmest skal du
sikre dig at forældrehundene og hvalpen selv er tillidsfulde overfor
fremmede.

Mvh
Søren

Fra : tina

Dato : 05-08-05 05:48

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "tina" <tije@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

Hej Allesammen

Tusind tak for jeres svar og jeres forskellige meninger.

MHT til børn har jeg en ide om at det afhænger meget af prægningen fra
hunden er hvalp. Spidshunde er jo også kendt for at være nogle frygtelig
aggrasive bæster, men der er absolut intet ondt skabt i mine.

Nervøsitet skal jeg så ikke kan sige noget om da jeg ikke har set dem på tæt
hold, har da set dem på udstillinger, men der har vi altid haft nok at gøre
med at få vores egne gjort klar og bytte sladder med de andre japaner ejere

Men igen tror jeg meget på det er prægningen, der er desværrer mange
opdrættere siger min erfaring mig, der ikke gør noget ud af at snakke med
hvalpene dagligt, og så bliver hunde jo underlige uanset race. Min tæve er
fra sådan en, så den fejl begår jeg ALDRIG igen.

Jeg er blevet inviteret ud og se Gitta og Ole´s kennel der ligger meget tæt
på os, så det vil jeg gøre for at danne mig et størrer indtryk af hundene,
og så derefter tage stilling til om det er noget for os. I kan være ganske
rolige for at det er noget der bliver overvejet mere end en gang. En halv
million for hunden og de næste 10-15 år af ens liv er jo noget man overvejer
grundigt inden man gør det.
Vi har også snakket om en schæfer men men men der er jo lige så mange
fordomme om, og de ligner efterhånden sådan nogle der er ved at sk... i
bukserne med de lave bagben. Ja sorry men de er altså ikke pæne *griner*

MVH Tina

Fra : Søren LH

Dato : 05-08-05 17:49

Hej Tina,

> MHT til børn har jeg en ide om at det afhænger meget af prægningen fra
> hunden er hvalp. Spidshunde er jo også kendt for at være nogle frygtelig
> aggrasive bæster, men der er absolut intet ondt skabt i mine.

Selv om en hund er præget godt på børn som hvalp, vil jeg mene det er at
lege med ilden at anskaffe en hund med svag psyke til en børnefamilie.
Børnene slæber alle mulige slags legekammerater med hjem, og hvordan kan man
vide hvordan de vil være over for hunden? Og hvad hvis der et barn en dag
tager en handicappet legekammerat med hjem?

> [...]
> hvalpene dagligt, og så bliver hunde jo underlige uanset race. Min tæve er
> fra sådan en, så den fejl begår jeg ALDRIG igen.

Der er ikke tvivl om at de udbredte problemer med nervøsitet og usikkerhed
hos tervueren og groenendal ligger i generne. Jeg nægter at tro at en så
stor andel tervueren skulle have været udsat for dårlig prægning. Og når man
ser hunde der trækker sig tilbage fra fremmede, knurrer eller snapper ud, så
skal der altså mere til end lidt manglende prægning. Jeg synes også jeg
forstod mellem linierne på en af de forrige indlæg at der var én hund i et
kuld, som var nervøs - det skulle da være mærkeligt om lige én hund i et
kuld var dårlig præget.

Det er sørgeligt at en dejlig arbejdshund er blevet ødelagt på grund af
forkert avl, bare fordi den er smuk :-/

> Jeg er blevet inviteret ud og se Gitta og Ole´s kennel der ligger meget
> tæt på os, så det vil jeg gøre for at danne mig et størrer indtryk af
> hundene, og så derefter tage stilling til om det er noget for os.

Hvad hedder deres kennelnavn?

> I kan være ganske rolige for at det er noget der bliver overvejet mere end
> en gang. En halv million for hunden og de næste 10-15 år af ens liv er jo
> noget man overvejer grundigt inden man gør det.

Det er jo også muligt at finde tervueren af brugslinier, som har garanti for
en stærk psyke:
http://hemsida.semera.se/xav7418/
http://www.daneskjold.dk/Ambiance.htm

> Vi har også snakket om en schæfer men men men der er jo lige så mange
> fordomme om, og de ligner efterhånden sådan nogle der er ved at sk... i
> bukserne med de lave bagben. Ja sorry men de er altså ikke pæne *griner*

Jeg kan ikke være mere uenig, mange schæfere har godt nok nogle flotte
bukser, man de ser da ikke ud til at være ved at sk'''' i dem
så lav er bagparten da heller ikke at det er noget man tænker over:
http://www.lemanszone.dk/slh/holly/fotos/fotos2005-03-03/148-4852_IMG-s1.jpg
http://www.lemanszone.dk/slh/holly/fotos/fotos2003-1/021110-dragoer-2.jpg
- jeg tror der er andre grunde til du ikke vil have en schæfer
for man skal da ikke vælge hund på grund af fordomme, eller???

En schæfer er klart en anden hund end en belgier - mere rolig.

Mvh
Søren

Fra : Gitta & Ole Christen~

Dato : 05-08-05 19:13

Hej Søren

Du spørger om vores kennel navn

Ddet er Kennel Duchesse Danell hvor vi opdrætter Belgier og du vil samtidig
se at jeg også træner de servicehunde jeg omtaler
du skriver om en tæve i et kuld der måske slulle være nervøs .hvis det er
Kleo du henviser til vil råde dig til at spørge Bodil , Men kleo er ikke en
af de nervøse tervueren

Hilsen Gitta
Kennel Duchesse Danell
www.tervueren.dk

Fra : Søren LH

Dato : 05-08-05 19:42

Hej Gitta

> Hej Søren
>
> Du spørger om vores kennel navn
>
> Ddet er Kennel Duchesse Danell hvor vi opdrætter Belgier og du vil
> samtidig se at jeg også træner de servicehunde jeg omtaler

Ok, jeg ved det er et navn som er anerkendt for gode hunde.

Jeg mente I var stoppet med opdræt, men måske jeg forveksler med en anden
opdrætter.

Mvh
Søren

Fra : Gitta & Ole Christen~

Dato : 05-08-05 20:02

Hej Igen
Ja jeg tro du forveksler os med andre , har ikke planer med at stoppe
med opdræt , får enda nye hunde til DK i efteråret
og har mange planer for fremtiden.

Hilsen
Gitta
Kennel Duchesse Danell