Opdragelse af lille hvalp
Fra : diapsalmata

Dato : 02-08-05 14:00

Vi har lige fået en lille hvalp 8 uger. Den tisser lidt indenfor - men
ellers klarer den det meste udenfor så det går meget godt. Men den er
meget fræk og hører ikke efter. Den hopper rundt og leger MEGET vildt
og højlydt med dens legetøj samt bider i alt og alle. Jed ved dens
tænder klør etc og giver den derfor tyggelegetøj, men hvordan
opdrager man den til at vide at den gør noget forkert. Jeg siger NEJ
til den og ser strengt på den, når den gør noget forket, men det
ignorerer den. Hvis je ignorerer den leger den bare videre i dens vilde
leg. Nogle gode råd?

Endvidere hvornår kan man "rigtig" starte at træne hvalpen - med sid,
hent, dæk etc. Hvor gammel skal den være?

Jeg har læst nogle amerikanske bøger der siger at når en hvalp er
umulig skal man lukke den inde indtil den er faldet til ro ofte i en
dertil indrettet kasse, nogle der har erfaringer med dette?

Til sidst jeg har læst at nogle anvender en stænkeflaske til at give
hvalpen et stænk når den gør noget forkert. Er det en god ide?

Mange mang tak...

Fra : Bodil

Dato : 02-08-05 14:28

"diapsalmata" <diapsalmata@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Meld dig til et hvalpekursus nu, der vil du få svar på alle dine spørgsmål
Med venlig hilsen'
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : H.M.

Dato : 02-08-05 15:40

Hej
giv nu den lille hvalp lidt tid, den forstår jo ikke dansk endnu, så det må
du jo lære den på en god og venlig og bestemt måde, ligeledes kan man da
sagtens lære en lille hvalp "sit" og lign., men stadig er det kun med en
venlig og positiv tone, ellers skaber du kun et dårligt forhold til hunden,
som du senere hen får svært ved at oprette, så lad nu hvalpen få lov til at
være hvalp på godt og ondt.
held og lykke
hanne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-08-05 17:11

diapsalmata <diapsalmata@gmail.com> wrote:

> Jeg har læst nogle amerikanske bøger der siger at når en hvalp er
> umulig skal man lukke den inde indtil den er faldet til ro ofte i en
> dertil indrettet kasse, nogle der har erfaringer med dette?

ja, det er udemærket til dyreplageri ...

> Til sidst jeg har læst at nogle anvender en stænkeflaske til at give
> hvalpen et stænk når den gør noget forkert. Er det en god ide?

nej...

Konsekvens og velanbragt ros og bestemte *NEJ* er nok ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Thomas Larsen

Dato : 04-08-05 16:39

> Konsekvens og velanbragt ros og bestemte *NEJ* er nok ...

Jeg har nogen gange kombineret et bestemt nej med et ryk i nakkeskindet som
hvalpen lige tænker ove en ekstra gang, ikke så det gør ondt, men lige så
den bliver forskrækket og det har hjulpet mig lidt da min hvalp effektivt
brugte sit medleveret tandsæt i ting som jeg ikke ønskede at have tandmærker
i. Det er noget du skal være forsigtigt med at bruge og ikke hvergang han
gør noget forkert, og det må ikke gøre ond på den, kun lige så den bliver
let forskrækket.

/Thomas L

Fra : tina

Dato : 04-08-05 17:23

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> nej...
>
> Konsekvens og velanbragt ros og bestemte *NEJ* er nok ...
>
> /thomas

Hvad er der galt med vandflasken/ vandpistolen spørger jeg måske lidt dumt??

Jeg har opdraget min kat med vandpistolen, og har garanteret kvarterets
lydigste kat, som absolut ikke har traumer af nogen som helst art.

Tina

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-05 17:27

tina <tije@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har opdraget min kat med vandpistolen, og har garanteret kvarterets
> lydigste kat, som absolut ikke har traumer af nogen som helst art.

Det er slet ikke nødvendigt .... og nej, hunden får nok ikke psykiske
skader af det ...

/thomas