Brug af udenlandsk hanhund
Fra : Simon

Dato : 02-08-05 12:16

Hej alle

Jeg leger jo stadig med tanken om et kuld hvalpe (eller flere, hvis de
bliver som jeg ønsker). Derfor har jeg selvfølgelig kigget på hanhunde... og
desværre forelsket mig i én. Desværre fordi han er finsk - og hvad gør man
så? Smider hunden bag i bilen og kører til Finland, eller? Insiminering?
fordele og ulemper?

Og kan man tjekke indekstal på en finsk hanhund nogen steder? Han har
selvfølgelig A hofter, og det har hans mor og far også (faren er dansk og
har den gamle A2 status). Han har dog haft to kuld før, hvoraf det ene er
fotograferet - her er der en enkelt C'er imellem... men på den anden side
havde moren til kuldet B hofter, og det har min Kimmi jo ikke.... Hans
søster har også haft to kuld, og her er også C hofter i mellem.... hvorfor
nu det?

Og hvordan finder man egentlig ud af alt det her med valg af hanhund? Jo
flere mennesker man spørger, jo flere meninger... suk! Føler overhovedet
ikke, jeg ved nok om det....

-Trine

Fra : Battlefield´s

Dato : 02-08-05 13:27

Hej
Bare lige et spørgsmål: hvis faderen til den udvalgte hanhund er dansk,
hvorfor så ikke bruge ham? Han har jo vist at han laver pæne hvalpe.
Hilsen Vibeke

Fra : qfha

Dato : 03-08-05 11:50

Hvis din hunds opdrætter er erfaren og seriøs, spørger du her. Avl
bør man ikke lige kaste sig ud i. Der kan være bestemte linier man
ikke lige kan krydse mv.

Når man vælger en udenlandsk hanhund, er det en god ide at få taget
en progesterontest, således du nøjagtigt ved hvornår tæven er
højløbsk. Det er muligt at du kun kan få en parring og så skal det
være på det korrekte tidspunkt.

Alting skal selvfølgelig være aftalt et stykketid før damen går i
løbetid, det kan jo være at hanhunden er optaget af andre parringer.
Der er opdrættere som kun vil lade sin hanhund parre en gang om
måneden.

Når dyrlægen siger at progesterontesten siger go, smider du tæven og
dig selv i bilen og suser til finland eller hvor det nu er. Du har
selvfølgelig informeret hanhundens ejer om forløbet.

Men jeg vil nu også stille mig op i koret om hvorfor gå over åen
efter vand, når hanhundens far er i DK. (Det er jo ham som har givet
den gode hvalp, du skal have specielle overvejelser om at ville have
hanhundens mor ind i dine linier for at gøre det).

Hvis du har flere spørgsmål, så prøv at være lidt mere konkret
fordi det er et stort emne.

mvh
qfha