tysk gasflaske i vores cv.
Fra : chrsof

Dato : 03-09-05 17:51

Hej.

Vi har købt en brugt tysk campingvogn i tyskland.

Der sidder en tysk gasflaske i den.

Kan man bare uden videre udskifte den til en "dansk" flaske eller er der
flere problemer med det.??
Her tænker jeg på selve studsen man sætter på flasken o.s.v

mvh
christian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-09-05 18:48

"chrsof" <chrsof@chrsof.com> skrev i en meddelelse

> Vi har købt en brugt tysk campingvogn i tyskland.

> Der sidder en tysk gasflaske i den.

Jeg har for mange år siden valgt at køre med tysk ALU-gasflaske. Det gør
skiftningen af flaske nemt under en ferie i Tyskland. Sidst reddede det os
efter en kort tur i Alsace ind over grænsen til Tyskland efter en fyldt
flaske...

Skal du bruge en dansk?

--
Per, Esbjerg

Fra : christian

Dato : 03-09-05 21:02

jeg skal bruge en, men skal der ikke udskiftes andet.

Jeg troede ikke at man bare kunne tage den tyske flaske ud og ind
med den danske

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-09-05 21:24

"christian" <christian_h@telia.dk> skrev i en meddelelse
> jeg skal bruge en, men skal der ikke udskiftes andet.
>
> Jeg troede ikke at man bare kunne tage den tyske flaske ud og ind
> med den danske

Du skal skifte den slange med trykregulatoren, som går fra gasflaske til det
stykke rør på campingvognen hvor slangen monteres.

--
Per, Esbjerg

Fra : christian

Dato : 03-09-05 21:37

Er det, det hele.

Havde hørt at der også var et eller andet der skulle skiftes ved
komfuret??

Slangen der skal skiftes, er det noget med trykket (bar) at gøre,
da jeg mener det ikke er det samme i tyskland og danmark.

mvh
christian

Fra : LS

Dato : 03-09-05 22:34

> Er det, det hele.
>
> Havde hørt at der også var et eller andet der skulle skiftes ved
> komfuret??

Hvis du bruger den regulator der sidder på vognen bør der ikke være
problemer men rigtigt. På nogle af de tyske vogne køres der med et højere
tryk og derfor skal du være sikker på at den regulator du bruger leverer
det
tryk forbrugerne skal have. Når du så har den rigtige regulator er det
ligegyldigt hvilken flaske du bruger.
Taler af dum erfaring hvor jeg monterede en forkert regulator til fyret på
en solifer. Det virkede ikke helt godt men da jeg fik den rigtige på kom
der
fart på varmen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-05 00:03

> [...]

> Slangen der skal skiftes, er det noget med trykket (bar) at gøre,
> da jeg mener det ikke er det samme i tyskland og danmark.

Regulatoren på tyske vogne efter modelår 97 er sat til samme tryk som danske
vogne - nemlig 30mBar. Det kan du formentlig læse på regulatoren.

Har du en vogn fra før 97 (50 mBar!) er det ikke lovligt at bruge den i en
dansk indregistreret vogn - men der er ingen der checker det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim og Mona

Dato : 04-09-05 07:30

> [...]
>
> Har du en vogn fra før 97 (50 mBar!) er det ikke lovligt at bruge den i en
> dansk indregistreret vogn - men der er ingen der checker det.

Det bliver vel kigget efter ved det syn som man er til før indregistrering?
eller hvad laver de der?

Kim Jensen

Fra : Hans Jensen

Dato : 04-09-05 08:32

> Det bliver vel kigget efter ved det syn som man er til før
> indregistrering? eller hvad laver de der?
>
> Kim Jensen

Bilsyn kikker IKKE efter gas instalationer det ved de nemmelig ikke noget
om.

Men der kikker de jo på bremser , lys mm.

Mvh Hans

Fra : Søren

Dato : 06-09-05 08:43

> [...]
>
> Har du en vogn fra før 97 (50 mBar!) er det ikke lovligt at bruge den i en
> dansk indregistreret vogn - men der er ingen der checker det.

Hvis man lader den tyske regulator og flaske blive i vognen er det helt
lovligt !

Fra : Sten Bo

Dato : 06-09-05 16:17

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Hvis man lader den tyske regulator og flaske blive i vognen er det helt
> lovligt !

Kun hvis den kører på 30 mbar!

Kik på http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf afsnit 5 og 6 - og måske er 6.2
interessant når man handler brugt.

Fra : Søren

Dato : 07-09-05 09:13

> Kun hvis den kører på 30 mbar!

Nej også hvis regulatoren er på 50 mbar

Fra : Sten Bo

Dato : 07-09-05 14:00

> Nej også hvis regulatoren er på 50 mbar

Ikke i følge gasbestemmelserne for dansk indregistrede vogne, som du ku
læse på linket i mit forrige indlæg. Jeg syntes at det står helt
utvetydigt - og spør så

- hvorfor mener du det?

Man bør dokumentere hvis man vil undgå at lede folk til ulovligheder

Kik på www.sik.dk hvor du finder gasregelementet som jeg referere til.

Fra : Søren

Dato : 08-09-05 09:34

> Man bør dokumentere hvis man vil undgå at lede folk til ulovligheder
>
> Kik på www.sik.dk hvor du finder gasregelementet som jeg referere til.

Prøv at læse forordet:
<klippet>
Foreskrifterne omfatter tekniske bestemmelser for udførelse, kontrol og
service af F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne, autocampere m.v.
<klippet>

Der står ikke noget om, at det er ulovligt som privat, at købe eller bruge
en campingvogn med et tysk installeret gassystem. Men laver man noget om på
systemet, skal man selvfølgelig følge foreskrifterne. Dvs. hvis man eks. vil
sætte en dansk gasflaske og regulator i vognen.

Fra : Sten Bo

Dato : 08-09-05 09:48

> [...]
> på systemet, skal man selvfølgelig følge foreskrifterne. Dvs. hvis man
> eks. vil sætte en dansk gasflaske og regulator i vognen.

Aha.

Men hvis du skal ha gastestet, hvilket anbefales hvert 2´ne år skal anlægget
ændres - idet man skal tjekke at, osv.

Er du branchemand?

Hilsen

Fra : Søren

Dato : 08-09-05 12:11

> Men hvis du skal ha gastestet, hvilket anbefales hvert 2´ne år skal
> anlægget ændres - idet man skal tjekke at, osv.

Vil du dermed sige at man ikke kan foretage et gastjek uden at ændre på
anlæget

> Er du branchemand?

Nej netop, jeg har ikke noget imod at folk importere campingvogne fra
tyskland. Heller ikke selv om de kører med 50 mbar gastryk, da anlægene er
bygget til det og derfor er lige så sikre som dem på 30 mbar.
Jeg har endnu ikke hørt en god forklaring på hvorfor 50 mbar gastryk skulle
være farligere end 30 mbar.

Men den kan du sikkert komme med ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-09-05 13:07

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har endnu ikke hørt en god forklaring på hvorfor 50 mbar gastryk
> skulle være farligere end 30 mbar.
>
> Men den kan du sikkert komme med ?

I tilfælde af gaslæk efter regulatoren må der komme mindre gas ud af
regulatoren med 30mBar hence det lavere tryk...

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 08-09-05 14:33

> I tilfælde af gaslæk efter regulatoren må der komme mindre gas ud af
> regulatoren med 30mBar hence det lavere tryk...

Skulle man umiddelbart tro, men det er ikke ikke sikkert!
Det kommer an på hvor meget gas, regulatoren tillader at der må løbe
igennem. Og jeg kan finde frem til at der findes to typer henholdsvis 0,8
kg/h og 1,5 kg/h i 30 mbar regulatorer. 50 mbar kan jeg kun finde i 1,5 kg/h
Dvs. det tager 7 timer at tømme en 11 kg. gasflaske hvis der går hul på et
rør eller slangen. Det er da meget betrygende at det hele ikke kommer ud på
en gang !

Det eneste jeg kan komme i tanke der gør det farligere, er at et højere tryk
i slanger og rør, gør at en evt. tærring måske bliver utæt lidt før ved 50
mbar end ved 30 mbar. Men mon ikke et 50 mbar anlæg så til gengæld er lidt
kraftigere bygget.

Jeg tror det hele handler om at vi i danmark har valgt kun at køre med 30
mbar, for ikke at gøre reglerne for komplicerede. Og for at det ikke er
muligt ved et uheld eller uvidenhed, at komme til at sende 50 mbar ud i et
30 mbar anlæg.

Fra : LS

Dato : 08-09-05 15:49

> [...]
> muligt ved et uheld eller uvidenhed, at komme til at sende 50 mbar ud i et
At det ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er fuldstændig ligegyldigt om
man kører 30 eller 50 mbar vil jeg give Søren helt ret i.
Derfor kan diskutionen kun gå på om hvad der står i loven.
Personligt har jeg et temmeligt afslappet forhold til om der på en cv er 30
eller 50 mb anlæg og for en sikkerheds skyld har jeg både 50 og 30 mb anlæg
på min

Fra : Sten Bo

Dato : 08-09-05 17:27

"LS" <ar_gonospam.ls@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:%, og for en
sikkerheds skyld har jeg både 50 og 30 mb anlæg
> på min
>
> mvh

Hvordan det?

Fra : LS

Dato : 08-09-05 19:29

> Hvordan det?

50 mbar regulator hen til primusfyret og derfra via en 30 mbar regulator
ind
i vognen til komfur og køleskab )

Fra : Sten Bo

Dato : 08-09-05 17:26

,

> [...]
> muligt ved et uheld eller uvidenhed, at komme til at sende 50 mbar ud i et
,

Jo fint nok men de 30 mbar er da blevet en Eu norm og findes også i
Tyskland. Uanset kompliseringsgrad er det da påfaldende at storebror har
skiftet - hvis der ikke skulle være gode grunde. Det er vist ikke gratis -
sådan samfundsøkonomisk.

Sagde Per ikke at gasalægget tas med når der synes i D - og at der er
tvungen gastest hos dem?

Svenskerne, også 30 mbar har gassen med når de syner CV.

mvh sten

Fra : Søren

Dato : 09-09-05 11:09

> [...]
> skiftet - hvis der ikke skulle være gode grunde. Det er vist ikke gratis -

Nu skulle en harmonisering jo gerne kunne betale sig i det lange løb. Og det
er vel også smart nok at vi er enige om at bruge det samme gastryk.
I tysk land er det dog stadig tilladt at ændre eller udbygge et eksisterende
50 mbar gasanlæg. Det er det jeg ikke helt kan forstå, vi ikke kan finde ud
af at lovegive om her i danmark også.
Det svarer jo lidt til at man kun kan få synet en bil, hvis den kører på
blyfri benzin octan 95.

> Sagde Per ikke at gasalægget tas med når der synes i D - og at der er
> tvungen gastest hos dem?
>
> Svenskerne, også 30 mbar har gassen med når de syner CV.
>
> mvh sten

Smart nok, man jeg kan ikke lige se hvad det har med trafiksikkerhed at
gøre.

Fra : Sten Bo

Dato : 09-09-05 11:36

Søren skrev:

> [...]
> blyfri benzin octan 95.

> Smart nok, man jeg kan ikke lige se hvad det har med trafiksikkerhed at

Altså - hvorfor skal vi nu blande trafiksikkerhed ind i sagen? Hvor kom
det fra. Er der indlæg jeg ikke har fået?

Fra : Søren

Dato : 09-09-05 12:13

> Altså - hvorfor skal vi nu blande trafiksikkerhed ind i sagen? Hvor kom
> det fra. Er der indlæg jeg ikke har fået?

Er det ikke derfor vi skal til syn med bil og campingvogn ?

Jeg synes det er fair nok at anbefale regelmæssigt tjek af gasanlæg, men
udgiften til det bør ligges på os campister.
Og hvad med primusbrændere, gasgrills, ukrudtsbrændere osv. skal det så også
efterses af staten hvert andet år ? Nej vel.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 13:51

> Er det ikke derfor vi skal til syn med bil og campingvogn ?

Jo da.

Eller også er det for at tømme bilisternes tegnebog over i statskassen. Det
er så gået lidt i kage efter synshallernes privatisering...

> [...]
> Og hvad med primusbrændere, gasgrills, ukrudtsbrændere osv. skal det så
> også efterses af staten hvert andet år ? Nej vel.

Sover vi 3 meter fra dem mens de er tændte?

Nej, vel!

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 09-09-05 13:58

> [...]
> Og hvad med primusbrændere, gasgrills, ukrudtsbrændere osv. skal det så
> også efterses af staten hvert andet år ? Nej vel.

Jeg er usikker på om du mener at gaseftersyn (eller dokumentation) bør indgå
i syn hos bilsyn f.eks.

Selve trykprøven er vist - med rette udstyr -meget- simpel at foretage. Det
blir nok værre når de skal kikke på om udstyret er af godkendte typer -
monteret og brænder rigtigt.

Jo du har ret - men synet omfatter altså _Ikke_ gassen - selv om det nok
ku syntes rimeligt.

Du spør til andre fgasforbrugere, men de er vel ikke nær så komplicerede som
f.eks. et varme anlæg i cv.

Og al gasudstyr er da omhandlet af beskrivelser og godkendelser så det er
ikke helt hen i vejret. Hvad med lightere - glemte du dem? Man har en
gang i mellem grimme ulykker med de billige ,

Som jeg forstår bestemmelserne http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf afsnit 708
må en forhandler ikke sælge en vogn uden den er gastestet - heller ikke en
brugt - og som set på linket SKAL der også være vejledning til udstyret. Og
så skal (bør) man ha gastest hvert 2´år som det ses på linket. Så der for
er det vel stort set lige meget om man roder bilsyn ind i det. bortset fra
at det kan da kunne være helt fint hvis de forlanger papirer og godkendelser
på gasanlægget i vognen.

Hvis man læser på linket blir det helt tydeligt fastslået, at ejeren er
ansvarlig for anlægget og selv skal foretage kontrol af at det virker
rigtig - og hvis ikke - få foretaget nødvendige eftersyn og kontroller hos
en uddannet teknikker. Private må IKKE bruge værktøj på et gasanlæg - men
man kan vel se når noget oser - eller flammer på steder det ikke skal.
Formentlig derfor at loven foreskriver, at man _skal_ ha vejledningen med
når der handles.

Så gassen er da et punkt man bør være opmærksom på når der handles.

Jeg forstår ikke helt at du mener at udgifterne ikke ender hos campisterne?

hilsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-09-05 13:07

Fra : J.L.

Dato : 05-09-05 13:57

"christian" <christian_h@telia.dk> wrote in message
> [...]
>
> Slangen der skal skiftes, er det noget med trykket (bar) at gøre,
> da jeg mener det ikke er det samme i tyskland og danmark.

Hej Christian

Først og fremmest ... hvor gammel er din nye vogn ?? .... hvis den er fra
før 97, så kan den risikere at køre med 50 mbar og derfor er både varmeovn,
køleskab og komfur "dyset" til at fungere med dette tryk, og kan derfor
blive en bekostelig affære (ca. 5000 kr inkl. arbejdsløn) hvis du vil køre
med "DK-flaske". Hvis den derimod er fra efter 97, så kører den med 30 mbar
og så skulle det ikke være en større opgave, end at udskifte slange og
regulator til en type der passer på den valgte "DK-flaske".

Slangen kan du ligeså godt få skiftet sammen med regulatoren .... og for din
egen og alle andres skyld - hvis der skulle være utætheder i gassystemet -
så få den gastestet i samme ombæring !

Mvh Johnny

Fra : Sten Bo

Dato : 05-09-05 17:22

Trykket skal stå på regulatoren.
Og så skal der være en mærkat på væggen ved gasflasken der viser hvad vognen
kører med.

Hilsen

Fra : steeler_dk

Dato : 12-09-05 13:25

Efter reference i tidligere indlæg, har jeg lige læst:
http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf
Afsnit 5.1.2, hvor der står følgende:
"5.1.2. Installationstrykket på installationen efter regulatoren skal
normalt være 30
mbar, og det er ikke tilladt at anvende højere installationstryk end 100
mbar på
rørledninger i vognens indre."

Enhver der kan læse og forstå, vil da helt sikkert udlede af denne
bestemmelse, at 50 mBar må være LOVLIGT!!!
mvh Kim

http://www.kandu.dk/