Skoda Fabia 1.4 TDI som trækdyr ??
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-08-05 21:15

Ja - en 16 årig Volvo er hverken ung eller gammel.....men den blir vel snart
det sidste...
Derfor kigger jeg efter en afløser og overvejer alvorligt en blanding af
mindre bil og diesel - og der er Fabia øjensynligt et godt kort.
Vort behov ligger ikke på det store antal km/år men vi har brug for rimelig
bagageplads til 3 - også på ture uden cv'en.
Fabia'en må - både i 1.4 TDI og 1.9 TDI - trække de 1.000 kg vi har brug
for.
Spørgsmålet er om den også magter det på fair vis ?

Evt. erfaringer med samme motor i en af koncernens andre modeller er også
velkomne

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-08-05 08:26

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]

> Spørgsmålet er om den også magter det på fair vis ?
>
> Evt. erfaringer med samme motor i en af koncernens andre modeller er

1.9 TDI'eren er jeg meget glad for (110 HK). Du skal dog nok være opmærksom
på at erfaringer fra én model (Passat, Sharan) ikke umiddelbart lader sig
overføre til andre selvom det er samme motor. Gearing og undervogn har også
indflydelse.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-08-05 20:07

> [...]
>
> --
> Fotoamatør af Guds (u)nåde.
> PS: Nye (opdateret 22/8/2005) knipserier kan findes på

Tak for svaret - og ja, jeg er opmærksom på hvad f.eks. en anden gearing kan
betyde - både for trækkraft med læs og for den daglige brændstoføkonomi

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-08-05 18:57

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse
> [...]
> for.
> Spørgsmålet er om den også magter det på fair vis ?

1.9´eren kan ikke mærke der er noget bagefter! Kører 1200 kg(+) i en Golf.
Det er et sjældent trækdyr, men den er stabil og trækker uden problemer af
nogen art overhovedet.

> Jesper Hedegaard
> GS500E når vejret spiller
> Volvo når det spilder

Turbo der trykker ... er noget der rykker ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-08-05 20:10

> [...]
> nogen art overhovedet.

> Turbo der trykker ... er noget der rykker ;)

Trykker gør det vel - men ligefrem rykker ? Så sku du se nogle af de clips,
jeg har set på nettet. Godt nok ikke ligefrem diesel men en 1.3l motor med
et "pænt" tryk fra sneglen det rykker - og gør det vel egentligt først
rigtigt effektivt når nålen flyver forbi de 200. Indtil da stejler det hele
for meget ved lidt mere stædig gasgivning. Men den maskine sad nu osse
mellem 2 hjul

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-08-05 20:22

> [...]

> det hele for meget ved lidt mere stædig gasgivning. Men den maskine sad nu

Ved accelleration fra 60 - 120 forøger jeg hastigheden med 20 km/t for hver
100 meter. Det er 5. gear og uden chipning og uden cv :)

Prøv om du kan det i din Vulvå ;)

--
Per, Esbjerg
Turbo der trykker - er stadig noget der rykker ;)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-08-05 20:36

> [...]
>
> --
> Per, Esbjerg
> Turbo der trykker - er stadig noget der rykker ;)

Har aldrig målt på skærgårdstraktoren. Men min pointe var nu osse mere at
jeg ikke er ude efter det, der kaldes en raket af en bil.
Den ska kunne trække pænt men jeg har i forvejen noget der rykker lidt mere
end de fleste biler vi har råd til at køber herhjemme.
Det er sjovt - og så kan jeg endda parkere gratis ved mit arbejde. Altså
både sjovt ud og hjem - det slår bussen eller bilen + 80 kr/dag for
parkering.....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-08-05 21:04

> Har aldrig målt på skærgårdstraktoren. Men min pointe var nu osse mere at
> jeg ikke er ude efter det, der kaldes en raket af en bil.

En turbodiesel er alt andet lige i de fleste tilfælde altid bedre til at
trække en campingvogn end en benzinbil. Bedre økonomi og bedre træk ved
"campingvognshastighed".

Men i dit tilfælde - ingen tvivl om at 1.9´eren vil virke bedre .. :)

--
Per, Esbjerg