Gas og kultveilte alarm
Fra : Tournesol

Dato : 30-08-05 15:10

Hejsa

Hvor finder jeg den billigste bedste og nemste at montere gas og kultveilte
alarm ???

Den skal være lydløs når cv tilsluttes strøm.

Knus henriette.

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-08-05 16:18

Hej

En lydløs alarm - - det lyder ikke rigtig effektivt!

Jeg tror nu godt jeg forstår hvad du mener, men husk, at en utæt gasledning,
jo lige så godt kan forekomme, mens du har 220v. Det behøver jo ikke være
mens du bruger gas.

Jeg har købt en hos campingforhandleren til ca kr. 800,- men den reagerer
også på narkosegas.

Der tilkøber man de følere man vil have, f.éks kultveilte.

De er alle nemme at montere.

kim

Fra : Tournesol

Dato : 31-08-05 06:36

Godmorgen

> En lydløs alarm - - det lyder ikke rigtig effektivt!

nej det har du ret i vi har faktisk en alarm nu men det hyler i 30 sek
hvergang den bliver sluttet til og den kan høres på hele cv pladsen du er
ikke i tvivl og der er mennekser der reagere med det samme på den og det
syntes vi ikke er så sjovt

> Jeg tror nu godt jeg forstår hvad du mener, men husk, at en utæt
> gasledning,
> jo lige så godt kan forekomme, mens du har 220v. Det behøver jo ikke være
> mens du bruger gas.

Ja det ved jeg godt men måske er lys indikator som fortæller at nu er den
tilsluttet og lyd kun kommer hvis der er gas eller kulveilte ville være at
fortrække

> Jeg har købt en hos campingforhandleren til ca kr. 800,- men den reagerer
> også på narkosegas.

ok hvad er det for en fætter 800 lyder rimeligt dete r jo trods alt vore liv
det gælder og jeg har meget svært ved at sove i cv når der er gas på jeg er
så rad for ikke at vågne igen selv om jeg godt ved at chancen er lille for
kultveilte eller gas.

> Der tilkøber man de følere man vil have, f.éks kultveilte.

ok

> De er alle nemme at montere.

ok er der stk på eller skal den ind i de faste instalationer ???

Knus Henriette

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-08-05 06:45

> Ja det ved jeg godt men måske er lys indikator som fortæller at nu er den
> tilsluttet og lyd kun kommer hvis der er gas eller kulveilte ville være at
> fortrække

Svært at garantere lyd vha en lysdiode ;)

Men ingeniørerne kunne måske have valgt at lave en lille lyd lige når den
blev sluttet til :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Tournesol

Dato : 31-08-05 13:06

Hejsa

> Svært at garantere lyd vha en lysdiode ;)

jaja jeg kan godt se det

> Men ingeniørerne kunne måske have valgt at lave en lille lyd lige når den
> blev sluttet til :)

Se det kunne jeg godt leve med sådan en lille lyd i få meget få sek er
til at leve med men ikke i 30 sek
Den anden vi har hyler så højt så når jeg sætter den til i huset her hjemme
kan det høre helt ove rpå den anden side af vejen vel 25-30 m væk lige så
tydeligt den sover man ikke fra >hæhæ< ikke at jeg har prøvet at vågne til
den gudske tak og lov kun røgalarmen men heldigvis falsk alarm men så fik
man da prøvet hvor hurtig man KAN komme ud af sengen !!!!

Knus Henriette

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-08-05 06:36

> [...]
> kultveilte alarm ???
>
> Den skal være lydløs når cv tilsluttes strøm.

Den siger netop noget fordi så er man sikker på den kan sige noget når det
er nødvendigt at høre på den :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Tournesol

Dato : 31-08-05 06:40

Godmorgen

> Den siger netop noget fordi så er man sikker på den kan sige noget når det
> er nødvendigt at høre på den :)

Jeps det ved jeg men det ville nu alligevel være rart med en indikator
istedet for og kun lyd når gassen eller kultveilten er løs og så gerne en
prøve knap så man selv kan teste lyden som man gøre med sit hffi relæg
hjemme i huset

Knus Henriette.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-09-05 15:27

> [...]
> istedet for og kun lyd når gassen eller kultveilten er løs og så gerne en
> prøve knap så man selv kan teste lyden som man gøre med sit hffi relæg

Vi har en gasalarm som hedder G2000. Den sad i vognen, da vi købte den. Jeg
kan på bagsiden se, at den hedder Safeline, model 272001, og kommer fra et
firma, som hedder L-Team aps, 5220 Odense SØ.
Vores er fra 2003, og når der sættes strøm til vognen, kommer den med 3 høje
"dyt" hurtigt efter hinanden, og derefter kan man på en diode se, at den er
aktiv.
Det er stadig den samme model de sælger, kan jeg se.
http://www.l-team.dk/
gå ind og se under "L-protect" - Røg og Gasalarmer - og i høje side vælger
du så gasalarm.
Den dukker så op, og den koster 349 kr. Den kan både bruges med 12v og med
220 v.
Du kan købe den direkte hos dem, eller du kan få oplyst en forhandler.

Kurt

Fra : Tournesol

Dato : 01-09-05 16:41

Hejsa

> [...]
> Vores er fra 2003, og når der sættes strøm til vognen, kommer den med 3
> høje "dyt" hurtigt efter hinanden, og derefter kan man på en diode se, at

ok det lyder som noget jeg godt kan leve med
..
> [...]
> du så gasalarm.
> Den dukker så op, og den koster 349 kr. Den kan både bruges med 12v og med

Det var godt nok billiger end jeg ahvde forventet !!!
Havde nok regnet med at måtte af med en 600-800 kr

Men jeg kan ikke se om den reagere på kultveilte som jo er mindst lige så
farlig !!!!

Knus Henriette.

Fra : Per

Dato : 01-09-05 19:57

Hvordan er kultveilte farlig ! .... Drivhuseffekten i CV'en ?

Hilsen Per A.

Fra : Tournesol

Dato : 02-09-05 12:38

Hejsa

> Hvordan er kultveilte farlig ! .... Drivhuseffekten i CV'en ?

Det er selvfølgelig kulilte jeg mener jeg er ordblind og kan ikke se mine
egne fejl

Beklager

Knus Henriette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-05 09:01

Tournesol wrote:

> Men jeg kan ikke se om den reagere på kultveilte som jo er mindst
> lige så farlig !!!!

Som hvad?

Seriøst: Kultveilte er altså normalt ikke farligt - med mindre det (ligesom
vand, når man drukner) har fortrængt al ilten. Du mener nok kulilte (altså
uden 'tve') - dét er farligt.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Tournesol

Dato : 02-09-05 12:37

Hejsa

> Seriøst: Kultveilte er altså normalt ikke farligt - med mindre det
> (ligesom vand, når man drukner) har fortrængt al ilten. Du mener nok
> kulilte (altså uden 'tve') - dét er farligt.

sorry stave fejl er ordblind så jeg kan somregl ikke se mine egne stave fejl
og sravekontrol snupper kun rigtige stave fejl ikke når man staver det
rigtig men mener noget andet >suk<

Fra : Jan

Dato : 02-09-05 20:24

Hej

Her er et link til en lidt bedre beskrivelse af den samme alarm.

http://www.dk-autocam.dk/H-Autocamp/HU-Gasalarm.htm

Jeg har fundet den til 319.- kr hos www.stopindbrudstyven.dk
Håber det kan hjælpe lidt.

Venligst

Jan

Fra : Tournesol

Dato : 03-09-05 07:24

Godmorgen jan og andre

> Her er et link til en lidt bedre beskrivelse af den samme alarm.
>
> http://www.dk-autocam.dk/H-Autocamp/HU-Gasalarm.htm
>
> Jeg har fundet den til 319.- kr hos www.stopindbrudstyven.dk
> Håber det kan hjælpe lidt.

Den lyder jo lovede men hjælp mig lige !!!
Der er kultveilte og kulilte
Den ene er en luft art den anden en gas art som dræber på denne alarm står
(hvis jeg læser rigtigt) at den reagere på kultveilte så nu er jeg lidt
forvirret er det kultveilte eller kulilte man kan risikere at der opstår i
cv hvis der ikke er ilt nok eller skal man være beskydtet mod begge eller er
jeg bange for noget som slet ikke kan ske når bare der er luft huller i cv
,jeg er lidt ude i hampen for jeg har meget svært ved at skele de to ord fra
hinanden (( argh !!!!

dybt forvirret morgen knus Henriette.

Fra : Gamle

Dato : 03-09-05 21:43

> [...]
> ,jeg er lidt ude i hampen for jeg har meget svært ved at skele de to ord

Hej.

Du skal ikke være fortvivlet.
Firmaet har skrevet forkert!!
Du udånder kultveilte og naturligvis skal alarmen da ikke gå igang pga. din
udåndingsluft.
Den burde nærmere gå igang, hvis der ikke var nogen kultveilte, når du
opholder dig i vognen. (så er du jo død).
*GG*

Det er og bliver den farlige kulilte det drejer sig om og som fremkommer ved
ufuldstændig forbrænding. Se også efter skorstenen som sidder i
garderobeskabet.
Hvis den er utæt er fanden løs. Derfor gastest af fagmand mindst hver andet
år.
Og for en sikkerheds skyld, kulilte er lettere end luft og samler sig først
oppe under taget. Derfor skal føleren til kulilte sidde helt oppe (eller
hele kuliltealarmen).
Flaskegas er tungere end luft og derfor skal denne alarm være monteret ved
gulvet.
Hvis du stadig er i tvivl, kan du spørge f.eks. BP som sælger nogle
glimrende alarmer, ca. 350,00 kr pr. stk.
Har selv haft omtalte alarmer i to campingvogne på samme tid. Jeg har det
glimrende efter 12 år *S*

Mvh.
Torben

Fra : Tournesol

Dato : 04-09-05 07:27

Godmorgen

> Du skal ikke være fortvivlet.
> Firmaet har skrevet forkert!!

Dejligt at vide jeg ikke er den eneste der kludre rudt i det

> [...]

> Det er og bliver den farlige kulilte det drejer sig om og som fremkommer
> ved ufuldstændig forbrænding. Se også efter skorstenen som sidder i

ok sådan

> Hvis den er utæt er fanden løs. Derfor gastest af fagmand mindst hver
> andet år.

Du kan tro den bliver gas testet men der kan jo stadig opstå fejl alligevel
og dete r så det jeg vil sikker så meget som mulig i mod.
jeg ved godt at mange ting er farligt men kan man beskydte sig inden for
rimelighedens græser ja så gør jeg det for jeg elsker livet og min familie

Her hjemme har vi 9 røgalarmer en gas og kulilte arlarm vi bor i træhus med
brændeovn.

> [...]
> (eller hele kuliltealarmen).
> Flaskegas er tungere end luft og derfor skal denne alarm være monteret ved

Så burde man vel have 2 en ved gulvet en ved loftet med mindre den har
føler.

> Hvis du stadig er i tvivl, kan du spørge f.eks. BP som sælger nogle
> glimrende alarmer, ca. 350,00 kr pr. stk.

Tak for oplysningen det vil jeg kigge på

> Har selv haft omtalte alarmer i to campingvogne på samme tid. Jeg har det
> glimrende efter 12 år *S*

Dejligt at vide

Takker for god og informativ info et stk alarm indkøbes så jeg kan sove
roligt i cv og familien kan få lov at have varme på i forår og efterårs
sæsonen

Tak til alle andre også

Knus Henriette.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-09-05 17:52

Gamle wrote:
> Og for en sikkerheds skyld, kulilte er lettere end luft og samler sig
> først oppe under taget. Derfor skal føleren til kulilte sidde helt
> oppe (eller hele kuliltealarmen).

Hmmm - Atommasse CO2 er ca. 28, N2 er ca 28 og O2 ca. 32. Så ud fra dette
(efter hovedet - gider ikke slå op) er det ikke korrekt at CO (Kulilte) er
lettere end atm. luft, nærmere en smule tungere. Om det betyder noget, ved
jeg ikke, men det er i hvert fald ikke lettere end atm. luft.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Gamle

Dato : 04-09-05 19:30

> [...]
> lettere end atm. luft, nærmere en smule tungere. Om det betyder noget, ved
> jeg ikke, men det er i hvert fald ikke lettere end atm. luft.

Så skulle du lige undersøge det.
Kulilte samler sig under loftet, derfor bliver a l l e kuliltealarmer
(sensoren) anbragt det højeste sted i en CV, eller andet sted for den sags
skyld.

Fra : Gamle

Dato : 04-09-05 19:33

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så skulle du lige undersøge det.
> Kulilte samler sig under loftet, derfor bliver a l l e kuliltealarmer
> (sensoren) anbragt det højeste sted i en CV, eller andet sted for den sags
> skyld.

Nu har jeg nisser i computeren. Den skulle ikke have sendt meddelelsen uden
ihvertfald min underskrift.
Det må du undskylde.

Mvh.
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-05 20:00

> [...]
> Kulilte samler sig under loftet, derfor bliver a l l e kuliltealarmer
> (sensoren) anbragt det højeste sted i en CV, eller andet sted for den sags

Kan du finde et sted på nettet der underbygger dette?

Jeg har ledt efter begge dele, så jeg tror kulilten er ligeglad (at den
vejer det samme som alm. luft) :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Gamle

Dato : 04-09-05 20:06

> Kan du finde et sted på nettet der underbygger dette?
>
> Jeg har ledt efter begge dele, så jeg tror kulilten er ligeglad (at den
> vejer det samme som alm. luft) :)

fra www.campingferie.dk. Et klip
Hej!
Jeg skrev noget sludder om kuliltes vægt. Den er IKKE tungere end luft!
Min påstand er hermed og aldeles omgående trukket tilbage.
Undskyld - og tak til Frank Hansen for hjælp til at komme ud af
vildfarelsen.

Venlige hilsener
Kren

et klip mere
Hej Michael.

Nej Michael, kulilte (CO2) er lidt lettere end luft, så en kuliltealarm skal
anbringes højt. Jeg ser jævnligt denne fejltagelse. (derfor mener jeg heller
ikke det er hensigtsmæssigt med en kombineret gas- og kuliltealarm).

Kommer fra
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=53976
Hvis man er mere i tvivl, så spørg f.eks. BP, det gjorde jeg, da jeg skulle
have monteret gas/kuliltealarmer.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 04-09-05 20:33

> Kan du finde et sted på nettet der underbygger dette?
>
> Jeg har ledt efter begge dele, så jeg tror kulilten er ligeglad (at den
> vejer det samme som alm. luft) :)

Her er nøjagtig hvad du spørger efter
https://secure.mim.dk/mst/simi/datakode/stof.asp?Stof_Id=4
et klip derfra

Stof - detaljer
Navn Kulmonooxid
CAS 630-08-0
Grænse for luft (Kg pr. år) 500000
Grænse for vand (Kg pr. år)
Forklaring
Almindeligt brugt navn: Kulilte eller kulmonooxid, CO.

Stoffet

Kulmonoxid er en farveløs, lugtfri og giftig gas. Den er en smule
lettere end luft og kan være eksplosiv, hvis den blandes med luft. Den
kemiske betegnelse er CO.

Mvh.
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-09-05 20:48

> Kulmonoxid er en farveløs, lugtfri og giftig gas. Den er en smule
> lettere end luft og kan være eksplosiv, hvis den blandes med luft. Den
> kemiske betegnelse er CO.

Jeg bøjer mig i campingpladsens støv :)

Ved nærmere eftertanke kunne det godt være et problem hvis den var tungere -
så ville jordoverfladen formentlig hurtigt blive fyldt op med kulilte til
skade for dyr og mennesker...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-09-05 10:18

Gamle wrote:

> Så skulle du lige undersøge det.

Jamen, så moderer jeg lige min påstand. Al den stund at CO vejer det samme
som N2 og Er en smule lettere end O2, er det selvfølgeligt rigtigt, at den
er lettere end atmonsfærisk luft der nogenlunde består af 4/5 N2 og 1/5 O2.

> Kulilte samler sig under loftet,

Til gengæld forstår jeg ikke at den skulle samle sig foroven. Ud fra den
logik, skulle kvælstoffet også samle sig foroven med ilten for neden i et
rum. Det forhindrer luftmolekylernes bevægelse, og nøjagtig det samme må
gøre sig gældende for CO.

> derfor bliver a l l e kuliltealarmer (sensoren) anbragt det højeste sted

Det vil jeg ikke afvise. Men det ændrer IMO ikke på at det er en forkert
påstand, at CO samler sig foroven. Den vil være fordelt i hele luftmassen i
rummet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Gamle

Dato : 05-09-05 15:53

> Det vil jeg ikke afvise. Men det ændrer IMO ikke på at det er en forkert
> påstand, at CO samler sig foroven. Den vil være fordelt i hele luftmassen
> i rummet.

Varm luft stiger til vejrs den kolde luft falder nedad.
Derfor vil den lettere kulilte blive ført opad mod det højeste punkt.

Mvh.
Torben

Fra : Sten Bo

Dato : 05-09-05 17:07

> [...]
>>

> Varm luft stiger til vejrs den kolde luft falder nedad.
> Derfor vil den lettere kulilte blive ført opad mod det højeste punkt.

Hej Torben

Jeg forstår ikke helt, mangler der noget i forklaringen her?

--
Hvad skal man osse med et termometer -
når der er is ved man jo, at det er frost.

Fra : Gamle

Dato : 05-09-05 20:08

> Hej Torben
>
> Jeg forstår ikke helt, mangler der noget i forklaringen her?

Nej da.

Du får kun kulilte ved opvarmning (dårlig forbrænding)
Og her gør naturlovene, at den varme luft stiger opad.
Da kulilten er lidt lettere end luft, vil den ligesom ligge ovenpå luften.
Dermed stiger kulilten også opad ved opvarmningen.
Iflg. BP er det ganske naturligt.

Mvh.
Torben

Fra : Sten Bo

Dato : 05-09-05 22:16

> [...]
> Da kulilten er lidt lettere end luft, vil den ligesom ligge ovenpå luften.
> Dermed stiger kulilten også opad ved opvarmningen.

Det er såment bare lidt godmodigt ordkløveri.

Det er klart at konvektionen på grund af eventuelle temperaturforskelle og
næsten ens vægtfylde af luftarterne vil føre kulilten med rundt i rummet.

Fra : Gamle

Dato : 05-09-05 22:21

> [...]
>
> Det er klart at konvektionen på grund af eventuelle temperaturforskelle
> og næsten ens vægtfylde af luftarterne vil føre kulilten med rundt i

Det er jeg godt klar over. Jeg har overlevet i 12 år med testeren siddende i
toppen *GG*

Mvh.
Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-09-05 18:42

Gamle wrote:

> Varm luft stiger til vejrs den kolde luft falder nedad.

Det er da ganske rigtigt.

> Derfor vil den lettere kulilte blive ført opad mod det højeste punkt.

Da' mand økseskaft! Hvordan får du lige det til at hænge sammen?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Gamle

Dato : 05-09-05 20:00

> Det er da ganske rigtigt.

> Da' mand økseskaft! Hvordan får du lige det til at hænge sammen?

Det er let nok *G*

Lad os sige, at kulilten siver ud gennem et lille hul mid i skorstenen. Der
er varmt i garderobeskabet. Varmen stiger op. Det gør kulilten også. Da den
er en smule lettere end luft, ligger den ligesom lagdelt ovenpå luften. Hvis
den alm. indeluft stiger opad, vil den da også skubbe kulilten opad. Den kan
ihvertfald ikke trykke kulilten nedad.
Men vær rar at spørge f.eks. BP som jeg har gjort for længe siden. Deres
forklaring overbeviste mig og derfor blev mine kuliltealarmer monteret lige
under taget.

Med meget venlig hilsen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-09-05 08:44

> [...]
> Men vær rar at spørge f.eks. BP som jeg har gjort for længe siden. Deres
> forklaring overbeviste mig og derfor blev mine kuliltealarmer monteret

Jeg har spurgt en brandmand. Han siger at kulilte er tungere end luft,
f.eks. at den samler sig fra bunden af en bil, hvis man har ført en slange
ind i bilen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Gamle

Dato : 10-09-05 00:25

> Jeg har spurgt en brandmand. Han siger at kulilte er tungere end luft,
> f.eks. at den samler sig fra bunden af en bil, hvis man har ført en slange
> ind i bilen ...
>

> --

Hej.

Det er fordi kulilten er bundet til de øvrige udstødningspartikler. Dvs. det
er ikke ren kulilte som ved ufuldstændig forbrænding af gas.
Jeg kan desværre ikke huske formlerne mere, det er ca. 18 år siden jeg holdt
op med at arbejde med disse ting.
Jeg er tidligere opfinder af en to-kammer brændeovn, som blev patenteret i
store dele af verden (pga. et unikt forbrændingssystem, ca. 1000 -1200
grader i forbrændingstemperatur). Og jeg kan love dig, at jeg måtte stå
"skoleret" i forbindelse med patentet.
Den gang kunne jeg have klasket formlerne ud i søvne.
Men kulilten i en bil er altså ikke ren kulilte, som er lettere end alm.
atm. luft.
Men tag nu lige og ring til BP's tekniske afdeling *S*
Hvorfor tror du forresten, at folk i forbindelse med ildebrand og
røgudvikling, skal kravle så langt nede på gulvet som muligt?

Mmvh

Torben

Fra : Gamle

Dato : 10-09-05 00:39

> Det er fordi kulilten er bundet til de øvrige udstødningspartikler. Dvs.
> det er ikke ren kulilte som ved ufuldstændig forbrænding af gas.

Hej

Prøv at kigge her. Kunstig kulilte til test af kuliltealarmer.
http://www.hjemmealarmer.dk/kunstigt-kulilte-p%C3%A5-d%C3%A5se-til-test-af-kuliltealarmer-p-658.html

mvh
Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-09-05 07:09

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tror du forresten, at folk i forbindelse med ildebrand og
> røgudvikling, skal kravle så langt nede på gulvet som muligt?

Det ved jeg - det er fordi alt varme stiger til vejrs og fordi der så stort
set er røgfrit ved gulvet: Man er i stand til at orientere sig.

Been there, done that ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 11-09-05 10:00

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
>

> Det ved jeg - det er fordi alt varme stiger til vejrs og fordi der så stort
> set er røgfrit ved gulvet: Man er i stand til at orientere sig.

Der ligger en vejledning på http://www.dgc.dk/publikationer/vejl/41.pdf

hvor der står;

Kuliltes egenskaber
F Farveløs
F Lugtfri
F Yderst giftig
F Vejer det samme som luft

og samtidig ses nogle forslag til opsætning oppe ved loftet.

Men det er vel stort set også hvad alle ku tænke sig at gøre alligevel,

bortset fra hvis man mente, at den var tungere end luft - som f.gas.

Hilsen