dæk alder -campingvogn ?
Fra : hans

Dato : 07-08-05 13:39

Hej

Hvor gamle skal dæk være før man skifter dem - min er "flotte" men fra
9 - er det tid ?

mvh
Hans

Fra : Svein Høvik

Dato : 07-08-05 14:30

hans wrote:
> Hej
>
> Hvor gamle skal dæk være før man skifter dem - min er "flotte" men fra
> [...]

Jeg vil på det sterkeste advare mot å kjøre på eldre dekk enn 5-6 år, i
alle fall på motorvei. Jeg kjøpte i vinter en 1997 campingbil
(autocamper) som kun hadde gått kun 38.000 km, og alle dekk så fine ut,
bra mønsterdybde og ingen synlige skader. På motorveien mellom Graz og
Klagenfurt i Østerrike eksploderte venstre bakhjul i 95 km/t. Heldigvis
var det sent, og vi var alene på veien, men det tok hele veibredden å få
kontroll over bilen og parkert i nødsporet.

Jeg forestiller meg at det vil kunne være like dramatisk med punktering
på en campingvogn, spesielt med én aksel. Resten av historien besto i at
vi klarte å kjøre på felgen inn på en autohof, fikk skiftet hjulet og
overnattet, og kjørte dagen etter (i 60 km/t!) ned til Klagenfurt og
fikk satt på 4 nye Kléber-dekk. Dekkmannen karakteriserte kjøring med så
gamle dekk som "russisk rulett", og konstaterte endatil at dekkene var 1
år eldre enn bilen, dvs. 9 år gamle. Det var som sagt ingen annen grunn
til punkteringen enn alder, dekkene så perfekte ut. Problemet med
campingvogn og -bil er at de normalt har en kort sesong, slik at dekkene
blir gamle og morkne lenge før de ser synlig gamle ut.
(Dette vil nok ikke skje i mitt tilfelle - har kjørt 11.000 km med bilen
siden februar og bruke den ukentlig både sommer og vinter.)

Svein

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-08-05 14:37

> Hvor gamle skal dæk være før man skifter dem - min er "flotte" men fra
> 9 - er det tid ?

Der skulle gerne stå 3 eller 4 tal
http://www.conti-online.com/generator/www/dk/dk/continental/automobil/emne/daektips/daekkets_alder_dk.html

Hilsen Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-08-05 14:40

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Der skulle gerne stå 3 eller 4 tal
> http://www.conti-online.com/generator/www/dk/dk/continental/automobil/emne/daektips/daekkets_alder_dk.html
>
> Hilsen Jørgen

Lige en mere http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/daek.htm

en anden ting er at et dæk ikke bør være over 6 år gamle, jeg skifter mellem
4 og 5 år.

Hilsen Jørgen