"Jylland Rundt"
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 01-08-05 23:17

Ku' man næsten kalde vores nys overståede ferie.

Startede på Bogensen Strand Camping som er en helt OK plads - lever helt
optil sine stjerner. Dog er deres angivelse af afstand til hhv strand og by
lidt optimistiske. Men det er en fin lille vig med en mindre men rigtig flot
sandstrand.
Vi så noget på Bogense Kyst Camping - ligger altså ret godt på den anden
side af havnen - helt ud til vandet. Dog uden egen strand, der er en flad
stensætning i stedet med badebro. Kan du undvære de ekstra stjerne og
medfølgende tilbud til børnene osv. vil den nok være et bedre og billigere
valg. Ser pæn og veldholdt ud udefra - men se lige på kortet og hør
vejrmeldingen først; hård pålandsvind fra den "rigtige" side kan let gøre
pladsen udsat.

Fortsatte midt i hedebølgen til Henne Strand Camping og Tropeland (!) - det
var en lun tur ! Men for 4. år i træk (hele vores campingkarriere) måtte vi
derover - også fordi brormand + familie stødte til os der.
Pladsen ligner sig selv trods nye ejere sidste år - unge mennesker der
driver pladsen videre i den ånd og stand vi holder af. Der er en fair
legeplads til børn (vores datter er nu 7 ½ år) samt svømmehal og alting
holdes pænt og rent.
Pladsen, byen og området tiltaler os meget - nok noget Søndervig over byen
men ikke så stor og - syntes vi - mere afslappet. Og så er det helt fedt at
enhver bytur bare kan fortsætte til hovedgaden ender - på stranden. Og så
pizzeriaet oppe i klitten for enden af hovedgaden; byens bedste pizza
(bl.a.) og en perfekt udsigt op af hovedgaden og ind over land. De lokale
kommer der - mødte faktisk en kollega fra vor jydske afdeling der.

Det tog faktisk en uge før vi gad køre videre - vi sku jo trods alt se noget
mere af jylland
Så vi kørte nordpå til Fjerritslev og endte på KlimStrand - Svinkløv Strand
meldte optaget i år. Pladsen er stor og ganske pæn - dog syntes vi ikke
helhedsindtrykket lever op til antallet af stjerne. Første aften kiggede vi
lidt på cafeteriaets menu men enedes om pizzaer fra Fast Food'en og hjem i
forteltet. Det er mange år siden jeg sidst har oplevet så ringe en pizza !
En gang skolebørn regerede i et ellers pænt køkken men der manglede altså en
eller anden form for erfaren leder; alt foregik lidt tilfældigt. Men det er
vel ikke helt tilfældigt at man vælger at servere en præ-fabrikeret
pizza-bund med lidt påklasket fyld for 55 kr stykket ! Så også at det ikke
havde hjulpet at bestille en burger i stedet - bøffen blev kylet ned i
frituren sammen med fritterne......
Pladsen skal dog have ros for en god naturlegeplads og turens bedste
supermarked; suverænt det største udbud af camping-dimser på turen. Min bror
og jeg var tæt på et totalforbud mod den butik af vore koner . Og så da
osse afstanden til stranden; der er altså en standcampingplads. Dele af
pladsen ligger helt ud til yderste klit - men det er ikke en indlysende
badestrand.

Efter knap 2 dage sku vi så rigtigt nordpå; Skiveren skulle genbesøges ! Det
var bare ikke så let - 2 dage i træk svarede de på telefonen at man bare ku
komme lidt tidligt på dagen så sku man nok komme ind på en venteplads om
ikke andet. Vel fremme kl 12.30 viste det sig bare ikke at holde.... Men
andre pladser i det nordlige meldte lige så fyldt så vi endte på
Norstrandens Camping i Frederikshavn.
En pæn plads der faktisk ligger så tæt på vandet som de lover ! Rimelig mad
+ priser i deres cafeteria, udemærket købmand og legeplads. Stort
toilet/badehus (i vor ende af pladsen) som var rimeligt nyt og blev rengjort
tit nok. Og stranden er forresten en fin badestrand - også for børn.
Men selve pladsens opdeling i mindre afsnit (vi lå i et indelukke med 8
pladser) med ret høj beplantning imellem passer ikke helt til vor hang til
stor udsigt så efter atter et par dage var der "bid" på Aabo Camping i
Tversted. Altå op med pløkkene igen og afsted

Efter nok turens korteste rute med cv'en kom vi til det der absolut var
turens største plads og fik et par gode pladser oppe i den lidt højere ende
af pladsen (den ende er anlagt som lange terraser). Udendørs badeland var en
lidt blandet affære - tøsen og moren syntes ikke vejret var lige varmt til
udendørs badning alle dage (Faren var til gengæld i æ hav sammen med
brormand ved Henne Strand).
Ellers byder de på en god købmand, en god legeplads og et cafeteria der ser
fair ud (vi fik ikke testet den). Dog er centrum af pladsen hvor det meste
ligger plaget af pladsen store problem; ind- og udkørselsforhold. Al trafik
går denne vej og da vejen ikke er for stor ser det tit lidt kaotisk ud. Og
da udkørselen foregår gennem Tversted by med en ureguleret udkørsel på
hovedvejen giver det jævnligt kø helt ned til pladsen. Der arbjdes dog på en
løsning - ligeledes er toilet og badebygningerne, der er af ældre dato og
ikke store nok, planlagt til en udskiftning inden næste sæson.
Afstanden til stranden er vist nogenlunde som oplyst: en frisk tur på 15-20
minutter - man kommer ud til stranden langs en å og der mødte vi et yngre
par der var kørt meget længere hen ad stranden end de andre. De var kommet
over åen på udturen - men hjemturen gik ikke så godt; den ene side af bilen
stod med bunden i sandet.....han havde dog ringet efter Falck !

Ellers brugte vi tiden på at daske rundt og lege turister; Varde, Esbjerg,
Ribe + vadehavet og Givskud Zoo blev testet sammen med Fiskeri og
Søfartsmuseet. Skagen med grenen sku selvfølgelig også lige genses - på
grenen får man forresten årets ringeste burgere og pølser i kiosken.Måske vi
sku ha revet os og spist på restauranten derude. Kiosken bruger vi altså
ikke igen !
Frederikshavn, Hirtshals, Tversted og et par stykker mere blev undersøgt for
butikker og andet sjov. Tversted har forresten en fiskebutik, hvor du kan
spise godt men udendørs - eller tage med hjem. Absolut et besøg værd.
Kom forresten til at købe et nyt digitalkamera undervejs til afløsning for
min gamle Canon Ixus. Det blev til en af de nye modeller i samme serie - og
knap 2.000 bilder mere. Omkring 500 taget i løbet af et kvarters tid medens
pigerne prøvede den der omvendte bungee med trampolin under.
Selvfølgelig er der lange serier imellem og kun enkelte billeder er gode og
værd at gemme - men for få år siden havde det kostet mig en formue at få
fremkaldt alle dem imellem. Jeg har vistnok "et par" af den slags serier
liggende fra "gamle dage"

Vi nåede lige at runde 2.000 km før vi var tilbage i vort sommerhus - jeg
sku jo lige ha slået græsset......jeg ville nu heller en tur til Henne
Strand igen i år !
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : peter6715

Dato : 02-08-05 14:40

Hej du.
Et fint indlæg synes jeg. Dejlig at i havde en fin tur, og jeg synes at det
er interessant at høre lidt om hvad andre mener om de forskellige pladser.
Tak for læsningen.

Akupunktør og billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 02-08-05 19:50

"peter6715" <peter-hansen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Et fint indlæg synes jeg. Dejlig at i havde en fin tur, og jeg synes at
> det er interessant at høre lidt om hvad andre mener om de forskellige

Jamen selv tak - så er der i det mindste een, der har læst det

Og selvfølgelig er det alt sammen vore observeringer og vurderinger af det
vi så - og smagte...vi nåede forresten ikke over Thorsminde i år - det ku
ellers ha været rart at gensmage fiskefilleten fra restauranten i museet på
havnen. Ellers sjældent jeg gider spise fisk - må være en arvelig skade
efter min morfar, der var født i Nymindegab og voskede op i Thorsminde. Han
havde en stor ulyst til konsumfisk - mente det var alt for længe siden de
havde set vand og at de smagte derefter. Men på havnen i Thorsminde kan de
altså stadig få frisk fisk !

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Steen F.

Dato : 04-08-05 04:30

Jesper Hedegaard wrote:
> Jamen selv tak - så er der i det mindste een, der har læst det

Jeg har også læst det. Fint indlæg! Jeg får da helt lyst til at blive
indenrigs næste år.

MVH Steen