Hvilket kort/GPS system er bedst
Fra : Carl Larsen

Dato : 01-08-05 21:30

Jeg skal en tur sydpå til Frankrig til september. Kan
nogen anbefale mig hvilke kort/navigationssystem som
er bedst til at finde vej og campingpladser.
Mon jeg kan få et godt system til under 10.000 eller
skal der mere til?
Jeg er godt klar over at skæmstørrelsen har stor
indflydelse på prisen.

--
Hilsen Carl

Fra : Karsten Madsen

Dato : 01-08-05 10:18

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mon jeg kan få et godt system til under 10.000 eller
> skal der mere til?
> Jeg er godt klar over at skæmstørrelsen har stor

Jeg brugte en HP ipaq fra Bilka med TomTom 4, da jeg var afsted. Kort over
hele Europa (vest) og til lige omkr 3000,-

/karsten

Fra : J S L

Dato : 01-08-05 15:30

"Carl Larsen" <cl_news@wingmargin.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal en tur sydpå til Frankrig til september. Kan
> nogen anbefale mig hvilke kort/navigationssystem som
> er bedst til at finde vej og campingpladser.

Hej!

Tja....der er mange rigtig gode pda/gps.

Det kommer an på hvilken korttype den pågældende gps bruger. I følgende
gruppe kan du få mere hjælp.

dk.teknik.satellit.navigation

Mvh
JSL

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 01-08-05 17:31

Carl Larsen skrev:
> Jeg skal en tur sydpå til Frankrig til september.

Så har du jo rigelig tid til at få sat dit ur :)

--
Lars Fragstrup

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-05 21:52

Jeg har et Michelin-vejkort over frankrig, med spiralryg og i god opløsning.
Det har fungeret fint de sidste par år og vi er ikke faret vild endnu.
Vi har endda suppleret det med et over tyskland, knap så god opløsning, men
fint nok til vores behov (vi kører jo bare igennem...)
Jeg mener kortene koster mellem 100 og 200 kr. pr. stk. og de er endda
fremstillet af et materiale der kan tåle en tur på gulvet.
Som ekstra feature kan de også bruges til at klaske fluer med.

Mvh. Per.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-08-05 06:36

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men
> fint nok til vores behov (vi kører jo bare igennem...)

Du trænger da vist til at prøve at køre en tur med en GPS.

En gang GPS - altid GPS!

--
Per, Esbjerg

Fra : HK

Dato : 02-08-05 06:55

> Du trænger da vist til at prøve at køre en tur med en GPS.
>
> En gang GPS - altid GPS!
>

> --
> Per, Esbjerg

Overvejer meget at købe en ny gps men hvad skal jeg købe det jeg savner
meget er at man skal kunne navigere på ALLE VEJE OG GADER i feks frankrig
prisen må max være ca. 7000 kr. den jeg har nu er en blaupunkt E1

Hans Kurt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-08-05 07:08

"HK" <hanskl@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Overvejer meget at købe en ny gps men hvad skal jeg købe det jeg savner
> meget er at man skal kunne navigere på ALLE VEJE OG GADER i feks frankrig
> prisen må max være ca. 7000 kr. den jeg har nu er en blaupunkt E1

Jeg sværger til Garmin 2610 fordi den kører problemløst. Bagdelen er at man
skal have den med hver gang man forlader bilen (eller i hvert fald fjerne
den fra kabinen).

Hvad angår Frankrig har jeg ingen erfaring med den i det land ... men i
Italien virker den helt fint :)

Der bliver løbende ført detaljer og nye veje til når man opdaterer kortet,
hvilket sker en gang årligt.
--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-08-05 07:13

Det burde en E1 da også kunne. Det er jo standard kort.

Bjarke

Fra : Søren O.

Dato : 03-08-05 16:42

"HK" <hanskl@privat.dk> skrev i en meddelelse

Hej Per

Tjooo det er jo muligt, men i Köln i sidste uge, hvor GPS'en jammede (frøs
skærmbilledet), og ikke kunne starte igen, var vi lidt trætte af at
kortbogen lå i CV'en 25 km væk, så moralen må være at man ikke skal forlade
sig 100% på elektroniske gadgets.

Blir' det ikke efterhånden sådan at vi forlader os på alverdens
hjælpemidler, som gør livets besværligheder nemmere, når de duer, for så at
efterlade os i total (næsten) hjælpeløshed, når skidtet svigter............

mvh

Søren O.
Der bruger GPS stort set altid, men ikke længere stoler blindt på
den..............

Fra : Sten Bo

Dato : 03-08-05 19:09

"Søren O." <sozfun@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mvh
>
> Søren O.
> Der bruger GPS stort set altid, men ikke længere stoler blindt på

TJae. uden hjælpemidler - Så sku i prøve uden briller. Tal om stedblind
når man får en gps. For Yrsa - det hedder hun her, er da til at forså, bare
Hyacint holder pause en gang i mellem. Men det med at få alternative mål,
undskyld destinationer ind - når der er fremmede tegn i sættet - i sol og
uden de 2 par læsebriller på en gang - det kræver en engels tålmodighed. Det
er ligesom det spontane blir lidt krampeagtigt.

Vi vil gerne bruge begge dele - den ende kan ikke erstatte den anden - og
den mindste på 17 er mærkelig nok den hurtigste til at prikke adr. ind.
Kommer sikkert fra de millioner smsser der efterhånden er sendt.

Hilsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-08-05 20:02

> [...]

> kortbogen lå i CV'en 25 km væk, så moralen må være at man ikke skal
> forlade sig 100% på elektroniske gadgets.

Man kan til enhver tid gå ind på en servicestation og enten købe sig en
kortbog (hvis man kan leve med at der går mange mange år imellem man får
opdateret sine papirkort) eller man kan få sig et oversigtskort over
motorvejene, hvis man bare skal hjem.

--
Per, Esbjerg

Fra : Karsten Madsen

Dato : 03-08-05 22:02

> [...]
> kortbog (hvis man kan leve med at der går mange mange år imellem man får
> opdateret sine papirkort) eller man kan få sig et oversigtskort over

Efter jeg har fået gps (for godt 1 år siden) aner jeg faktisk aldrig hvor
jeg er når jeg kører efter gps'en. Dengang jeg kørte efter papirkort vidste
jeg altid hvor jeg var også når det var ude på lars tyndskids mark. Det er
edermame den største ulempe, men svjk se også den eneste. Undtagen når den
finder på at resette sig selv 200 m før en kæmpe motorvejsudfletning midt
nede i tyskland (har prøvet det)

/karsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-05 07:38

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> papirkort vidste jeg altid hvor jeg var også når det var ude på lars
> tyndskids mark. Det er edermame den største ulempe, men svjk se også

Men den er IMO også alvorlig. /Vi/ har i dag indskrænket brugen af GPS til
de situationer, hvor vi ikke kan finde vej af en eller anden grund. Den er
smart, når man skal til en bestemt adresse, der ligger et par km. uden for
Tyndskids berømte mark eller til en eller anden spøjs adresse på det indre
Østerbro (vi kommer mange eksotiske steder og oplever fremedartede og
underlige skikke). Men ellers er GPSen slukket. Jeg elsker at holde min
indre brevdue intakt, og den dør altså med GPS'en.

Problemet er så yderligere, at den Ipaq/TomTom-løsning vi har IMO er noget
umodent og vaklende teknologi. Når den virker er den fremragende, men ind i
mellem tager den nogle gevaldige slappere, der gør den noget nær ubrugelig.
F.eks. er der ikke megen ide i at man hopper i bilen i Peder Skramsgade og
indtaster en adresse ved Emdrupborg. Og så tager den teknologiske
inkarnation af Mrs. Hyacint ca. 20 min. med at regne den ud. Og det giver jo
én valget mellem blot at køre på må eller få eller alternativt vente 20 min.
Så er den gode ide ligesom knap så god.

> Undtagen når den finder på at resette sig selv 200 m før
> en kæmpe motorvejsudfletning midt nede i tyskland (har prøvet det)

Det er surt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens

Dato : 02-08-05 19:58

Mine erfarringer med navigation-system (X-road-3) i Italien er blandede.

Efter en 2-3 gange at være blevet bedt om at dreje til venstre hen ad en 2 m
smal grusvej (det VAR en offentlig vej med navneskilt) med min 2,3m bredde
CV, slukkede jeg skidtet og kørte efter vejskiltene i stedet. Hvis jeg havde
fulgt anvisningerne var jeg helt sikkert kommer det rigtige sted hen, men
med en CV er der grænser for hvad man kan.

Mvh

Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-08-05 08:45

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg havde fulgt anvisningerne var jeg helt sikkert kommer det rigtige sted
> hen, men med en CV er der grænser for hvad man kan.

Jeg kender ikke x-road - men kan man ikke vælge at køre i lastbil, så undgår
man vel den slags?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 03-08-05 22:26

X-road kender ikke "Lastbiler", kun "biler" eller "fodgængere" hvor de
sidste må "gå" modsat retningen i ensrettede gader

X-road kan kun enten finde den hurtigste vej eller den korteste. Når man
prøve begge muligheder i DK, kan man se at den med "korteste" vej simpelthen
anvender ALT hvade der bare ligner en vej uanset hvor ussel den er, mens den
med "hurtigste" vej foretækker landeveje af en vis standard samt motorveje.

Hvis nu kortmaterialet fra Italien ikke han den fornødne klassifikation af
vejene, vil den jo tro at en gedesti er en 6 meter bred landevej!

Vi skal nok aldrig regne med at den slags udstyr bliver 112% iorden.

/Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-08-05 02:30

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> X-road kender ikke "Lastbiler", kun "biler" eller "fodgængere" hvor de
> sidste må "gå" modsat retningen i ensrettede gader

Til gengæld har de vist fået rettet de fejl med at den siger drej til højre,
mens kortet helt klart viser til venstre :)

> [...]
> er, mens den med "hurtigste" vej foretækker landeveje af en vis standard

Det er en balancekunst. Veje i Italien og veje i Danmark kan være samme
katagori, men forskellig bredde.

> Hvis nu kortmaterialet fra Italien ikke han den fornødne klassifikation af
> vejene, vil den jo tro at en gedesti er en 6 meter bred landevej!

Ja nemlig ja.

> Vi skal nok aldrig regne med at den slags udstyr bliver 112% iorden.

Kun hvis brugerne klager deres nød det rette sted. Jeg ved Garmin har et
sted på nettet hvor man kan klage.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-05 07:41

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Kun hvis brugerne klager deres nød det rette sted.

Jeg troede at det forudsatte at Toyota begynde at producere navigatorer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-08-05 07:50

> Jeg troede at det forudsatte at Toyota begynde at producere navigatorer

Toyota
tomorrow
too late

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 01-08-05 21:59

> [...]
> Mon jeg kan få et godt system til under 10.000 eller
> skal der mere til?
> Jeg er godt klar over at skæmstørrelsen har stor

Jeg personlig sværger til Garmin Streetpilot 2610 se mere her
http://gpsinformation.us/sp26xx/sp2610rev.html
www.Garmin.dk
www.garmin.com

priser kan du se her
http://www.aspidshop.com/export/store/
der har jeg købt min, som ekstra udstyr har jeg købt et 1 gb kort hvor det
meste af europa kan være på, enten den nordlige del (Tyskland og opad) eller
den sydlige (DK og nedad)

Hilsen Jørgen

Fra : Per Borg Jakobsen

Dato : 02-08-05 21:35

Jeg har en HP ipaq 2210 med Tom Tom 2, købt til ca. 3400,00 og opdateret til
Tom Tom 5 for 500,00.
Det kan jeg kun sige at der virker uden problemer i DK Tyskland Østrig og
Italien så jeg kan kun tro det også er ok i Frankrig.
Det virker ned til gade nr niveau.

Mvh Per

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-08-05 08:26

Per Borg Jakobsen wrote:
> [...]
> Det kan jeg kun sige at der virker uden problemer i DK Tyskland
> Østrig og Italien så jeg kan kun tro det også er ok i Frankrig.

Har samme kombination og kan kun sige, at drejer det sig om Italien har du
kun delvist ret. Nogle områder er ganske godt dækket af kortet - andre
steder er der stort set kun motor- og hovedvejsdækning (SS) og absolut intet
på gadeniveau. Ej heller mindre byer er med.
Og i disse områder har TomTom det med at blive forvirret. Jeg har oplevet at
den tog over 1/2 time om at udregne en rute fra Trento til Grottamare (en
småby vel med en snes tusind indbyggere syd for Ancona). Og så var det kun
motorvejsafkørslen til byen, den kunne finde.
Men problemet er nok ikke TomTom, men den manglende digitalisering af
Italienskortet som sådan.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-08-05 08:47

> Men problemet er nok ikke TomTom, men den manglende digitalisering af
> Italienskortet som sådan.

TT fylder en del i navigationsgruppen - så problemfri er den ikke.

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren O.

Dato : 03-08-05 16:48

Hej Carl

Det er skisme svært at sige hvad der bedst til netop dit behov. Vi er just
hjemkommet fra Frankrig + Tyskland, og har anvendt en Mitac Mio 269, med 2.2
Gb hardisk, hvor kortet i forvejen er installeret på. Den kan navigere på
tværs af grænser, og opererer ned til gadenummer niveau. Vores erfaring har
været at den har været nem at bruge, og fuldt ud har dækket vores behov.
Pga. varme (formodentlig) jammede den i Köln, hvilket ikke var fedt. Meen
man kan jo klare sig uden...

mvh
Søren O.

Fra : Simon Juhl

Dato : 15-08-05 12:51

Hej Carl.
I sommers kørte vi for første gang med navigation, vi var netop i Frankrig.
Det er en tomtom go 700 til 6000 kr. Den er ikke ufejlbar men den fungerer
rigtig godt. Den er udstyret med harddisk så man er fri for at skifte kort
og den har kort over hele europa forindstalleret. (reddy to go), helt ned på
gade nr. Der hvor den fejler er at nogle veje ikke er helt opdateret, så
husk at have et alm. vejkort med i bilen. problemet er kun når du kommer væk
fra de store veje i Fr. Man kan abbonere på trafikinfo og vejr, kræver en
mobiltlf med bluetooth. Campingpladser i Fr er heller ikke særlig meget
representeret. Til gengæld de campingpl der er der kan du ringe til fra TT
og høre om der er plads. I Holland og Tyskland er den helt super. Den kan
jeg kun varmt anbefale. Den er også trådløs så man kan flytte den fra bil
til bil (smagsag).

Hilsen Simon

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-08-05 13:26

"Simon Juhl" <sjn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg kun varmt anbefale. Den er også trådløs så man kan flytte den fra bil

Først skriver du den godt nok ikke er ufejlbarlig men at den fungerer rigtig
godt. Så skriver du sørme at man også skal have et alm. vejkort med.

Sådan en ville jeg aldrig anbefale til noget!

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 18-08-05 09:19

,

> [...]
> med.
>
> Sådan en ville jeg aldrig anbefale til noget!

,

Jamen Per det er 2 vidt forskellige ting og kan noget forskelligt. Derfor.

Som andre har fremfært blir man let stedblind og forlader sig på helt Yrsa -

og så¨er det er altså meget lettere at få overblik på et stort detaljeret
kort i passende skala.

Og Jeg bryder endda ikke om kortbøger - og syns alligevel at Yrsa i
miniskærm er fin - nok fordi hun altid snakker komisk høfligt og næsten
som Dr.Mg og alligevel kan komme til at sige til højre ind på marken når man
skal til venstre. Og gør det i god til så man ikke ligger i yderbanen med 2
lastbiler indvendig når man kører forbi afkørselsskiltet. ( Vi bruger også
når vi ikke er på camping.):)

Og så er det med ankomsttiden fremragende - især når man drejer fra og ser
at den nye vej antages at ta 20 min længere. Man lærer faktisk nye og
kortere veje - og vi fandt f.eks en hurtigere og nemmere vej gennem Kbh.
(Lidt)

og blev morsomt, let og smertefrit sendt tværs gennem Berlin i stedet for at
skulle enten øst eller vest omkring af dræbende kedelige motorveje. Det
havde hverken konen eller jeg fundet på.!!

Hilsen

--
Lidt enfoldig måske, men rørende tillidsfuld.
Den troede, København hed Kødbenhavn