Vægtforhold i cv ?
Fra : Webpoint

Dato : 31-07-05 10:15

Var for først gang i år ude og trille med min egen bil og cv, hvilket
naturligvis har givet mig en masse spørgsmål.

Et af dem var, at jeg bemærkede at min cv begyndte at svinge fra side til
side, hvis jeg røg på den forkerte side af 80 ( Hastighedsdæmpende i sig
selv , men hvorfor ?

Umiddelbart vil jeg tro, at vi er inde på vægtforholdene i cv´eren. Jeg
havde min pakket således at hovedvægten lå foran cv´en hjul, men med de
tungeste ting ovenpå akslen. Trykket på trækket var dog ikke mere, end jeg
kunne løfte den af bilen med 1 hånd.

På vejen hjem var det helt tosset. Måske fordi bagagerummet var fyldt helt
op med sodavand og den derfor hang rimeligt meget med røven. For at
kompensere, havde jeg så smidt 10 rammer ind bagerst i cv´en, så den kunne
tippe trækket op. Men det var helt galt, så jeg rykkede de rammer ind over
akslen og så kunne jeg trække rimeligt normalt.

Jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke har overskredet hverken cv eller bilens
rammer for vægt / træk - så problemet må være min pakning.

Rent færdelsmæssigt har der ikke været nogen fare, men det har været meget
irriterende at den er begyndt at slingere, hvis hastigheden gik forbi 80
eller når et lastvognstræk gik forbi. Vil en slingerebremse have nogen
effekt i disse situationer ?

Mvh

Kim Larsen
Odense

Fra : Allan Hansen

Dato : 31-07-05 11:39

"Webpoint" <Webpoint[no_reply]@5270.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> irriterende at den er begyndt at slingere, hvis hastigheden gik forbi 80
> eller når et lastvognstræk gik forbi. Vil en slingerebremse have nogen

Hej Kim

Er der monteret slingrekobling?

Er der ok i bremseklodser/ strammet nok op

Dækkene er de pumpet til max. måske skal du skifte til varevognsdæk eller
lavprofil.

Kugletryk bør ligge mellem 40kg og max for bilen.

Mvh AJH

Fra : Carsten Stage

Dato : 31-07-05 12:07

Webpoint wrote:

> Et af dem var, at jeg bemærkede at min cv begyndte at svinge fra side
> til side, hvis jeg røg på den forkerte side af 80

Det er ikke beordrende for sikkerheden, og temmelig iriterende for
chaufføren.

> Umiddelbart vil jeg tro, at vi er inde på vægtforholdene i cv´eren.
> Jeg havde min pakket således at hovedvægten lå foran cv´en hjul, men
> med de tungeste ting ovenpå akslen.

Så langt, så godt. Det lyder som det skal - men det har ikke været godt nok.

> Trykket på trækket var dog ikke
> mere, end jeg kunne løfte den af bilen med 1 hånd.

Hmmm. Så stort kugletryk som bilens træk og campingvognens kobling er
godkendt til plejer at virke stabiliterende, og det lyder som om, at du
kunne have haft et kugletryk, der var alt for lavt.

> På vejen hjem var det helt tosset. Måske fordi bagagerummet var fyldt
> helt op med sodavand og den derfor hang rimeligt meget med røven.

Næppe derfor - men du nævner selv den store synder:

> For at kompensere, havde jeg så smidt 10 rammer ind bagerst i cv´en, så
> den kunne tippe trækket op. Men det var helt galt, så jeg rykkede de
> rammer ind over akslen og så kunne jeg trække rimeligt normalt.

Det er den dynamiske balance der er helt gal. Stor vægt langt fra
ondrejningspunktet er ofte lig med stor tendens til slinger - og slinger kan
hurtigt tage magten fra det trækkende køretøj. Ved slinger er der kun ét at
gøre: Ned med hastigheden, og helst hurtigt.

> Jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke har overskredet hverken cv eller
> bilens rammer for vægt / træk - så problemet må være min pakning.

Korrekt - du må igang med at omlæsse, så du i endnu højere grat for de
tyngeste ting placeret både lavt og over akslen. Der er ingen anden måde at
gøre det på. Nu skriver du ikke hvad det er for en indretning campingvognen
har, men hvis den i forvejen lider under at f.eks. køkken/bad er placeret i
bagenden af vognen, så vil, alt andet lige, tendensen til slinger være
"medfødt".

> Rent færdelsmæssigt har der ikke været nogen fare,

Selvfølgelig afhængig af hvor galt det har været, så har du været tæt på et
uheld, som kunne have været slemt! Slinger som ikke lader sig tæmme, kommer
pludseligt og med ultrakort varsel.

> ... men det har været
> meget irriterende at den er begyndt at slingere, hvis hastigheden gik
> forbi 80 eller når et lastvognstræk gik forbi.

Irriterende og potentielt farligt.

> Vil en slingerebremse have nogen effekt i disse situationer ?

Ingen tvivl om det - men spørgsmålet er så, om det er det du skal bruge en
slingrebremse til? Jeg plejer at sige, at der skal pakkes så vogntoget er
stabilt - og så kan man efterfølgende gavne sikkerheden med en
slingrebremse. Jeg mener ikke at det er godt, at bruge den til at kompensere
for en uhensigtsmæssig og potentiel farlig læsning.

Korrekt læsning, relativt højt kugletryk, så højt dæktryk som muligt - både
på campingvogn og på bilens bagaksel, stive varevognsdæk og først derefter
en slingrebremse - det er min prioriteringsrækkefølge.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Claus

Dato : 31-07-05 16:43

> [...]
| side, hvis jeg røg på den forkerte side af 80 ( Hastighedsdæmpende i sig

Prøvede selv noget lignende sidste år. Vognen er fra 78 og derfor hverken
udstyret med slingrekobling eller støddæmpere. Jeg var meget opmærksom på
vægt, kugletryk, dæktryk og vægtfordeling, intet hjalp. På vejen hjem købte
vi ind ved grænsen. Vi læssede 6 kasser dåsesodavand, 2 kasser øl og 2
kasser vin ind over akslen i campingvognen.

Herefter kørte den perfekt!

Min konklusion var herefter at vognen også kan blive for let. For at passe
på vægten og have mere plads i vognen, havde vi læsset forteltet ind bag i
bilen og det gjorde altså forskellen.

Vh. Claus

Fra : Jacob Madsen

Dato : 01-08-05 14:38

Det afhænger også af hvilken bil du spænder for hviken CV. Selvom der står
nogle værdier for hvor meget du må trække osv. er det ikke sikkert, bil og
CV tilsammen giver et godt og stabilt vogntog.

Hvilken bil og hvilken vogn taler vi om?

Jacob

Fra : Webpoint

Dato : 01-08-05 22:16

Seat Toledo 1,6 16v
Chauteau Cantara 490

Vægt og mål, kommer i morgen !

Kim

Fra : Webpoint

Dato : 03-08-05 21:42

Toledoen har en egenvægt på 1200 kg. Kan lastes med 475 kg og må trække med
bremser : 1200 kg

Campingvognen vejer 900 kg. Kan lastes med 300 kg. Ergo samlet totalvægt
1200 kg.

Info om bilen :
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/info.asp?id=130700693&page=3

Bemærk at vægten jeg har oplyst er fra registreringsattesten.

Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-08-05 06:49

> [...]
> side, hvis jeg røg på den forkerte side af 80 ( Hastighedsdæmpende i sig

Jeg gætter på at det er fordi du har læsset for meget ind bagerst i
campingvognen. Telt og stænger bagerst? De passer bedst i bagagerummet på
bilen! Når bilen har en god vægt skal der mere til før campingvognen
begynder at flytte med den. Der er en kæmpeforskel!

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-08-05 07:55

> [...]

> side, hvis jeg røg på den forkerte side af 80 ( Hastighedsdæmpende i sig

Pendulvirkningen. Alt det du har anbragt efter baghjulene på campingvognen
kommer i selvsving, så alt det tunge du har anbragt der skal anbringes i
bagagerummet på bilen.

Så kører dit vogntog som smurt igen.

--
Per, Esbjerg