Min nye bil oser
Fra : Christian

Dato : 07-09-05 23:38

Hej,

Jeg købte for nylig en Toyota Corolla 2.0 D4D fra 05 der havde kørt ca
7000 km. Den har fået installeret en såkaldt "diesel optimering" hos
Toyota (inden jeg købte den). Jeg ved sgu ikke helt hvad det går ud på
og hvordan det virker. Jeg tænker dog, at det måske har noget at gøre
med den sky af udstødning jeg ser i bakspejlet hver gang jeg laver en
kraftig accelleration (ja...også når motor er varm.

Er det normalt man kan se udstødningen som en lille sky bag sig når man
træder lidt hårdt på speederen i en ny dieselbil?

Christian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-09-05 23:51

"Christian" <none@none.dk> skrev >
> Er det normalt man kan se udstødningen som en lille sky bag sig når man
> træder lidt hårdt på speederen i en ny dieselbil?

Nej.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Q

Dato : 08-09-05 00:52

"Christian" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det normalt man kan se udstødningen som en lille sky bag sig når man
> træder lidt hårdt på speederen i en ny dieselbil?

Hvis du sparker meget hårdt til den, kører langt ud i gearene eller lader
den sejtrække kan den da godt lægge en lille sort cigar... Den gamle VW LT31
jeg havde kunne lave falsk solformørkelse

Dieseloptimering?.. Chiptuning?.... Motoren er i princippet optimeret til
bedst performance i forhold til acceptabelt forureningsniveau fra fabrikkens
side, og en chiptuning kan godt give både flere heste og mere forurening....
Tag dog en snak med forhandleren og bed dem lave en røggasmåling for at se
hvor meget "lort" den lukker ud..

/peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-09-05 13:11

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Tag dog en snak med forhandleren og bed dem lave en røggasmåling for at se
> hvor meget "lort" den lukker ud..

Den slags er ikke en pind hver. Jeg kender en hvis bil ryger som en skorsten
og den klarede synet med en røggastest på 1,1.

Grænsen var 3 !

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 08-09-05 14:41

> Er det normalt man kan se udstødningen som en lille sky bag sig når man
> træder lidt hårdt på speederen i en ny dieselbil?

Prøv at få værkstedet til at se på om det ikke er din EGR ventil der har sat
sig. Har selv lige fået skiftet min

Fra : Henrik B.

Dato : 08-09-05 15:07

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at få værkstedet til at se på om det ikke er din EGR ventil der har
> sat sig. Har selv lige fået skiftet min

Det er en Toyota.

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 16:23

> [...]
>
> Er det normalt man kan se udstødningen som en lille sky bag sig når man
> træder lidt hårdt på speederen i en ny dieselbil?

Jeg vil sige JA !
Læg mærke til andre biler, diselbiler,
når de lægger ud til overhaling. Så oser
en del af dem også. Sådan gør mange diesler,
og er din chippet er det endnu mere normalt..,o)

Men ja, det er jo stadig diesel der køres på
og det ryger sikkert også mere i sagens natur
end benzin.

Fra : Christian

Dato : 08-09-05 18:32

Olesen wrote:

> [...]
> og er din chippet er det endnu mere normalt..,o)
>
> Men ja, det er jo stadig diesel der køres på
> og det ryger sikkert også mere i sagens natur

Jeg har holdt lidt øje med andre dieselbiler, men umiddelbart virker det
som om at "mit udslip" er noget kraftigere - men omvendt ved jeg jo
heller ikke hvor meget de jokker på pedalen.Det er typisk i 2. og 3.
gear at den får lov til at sætte fra med manér. Typisk på vej ud på
motorvejen, hvor pedalen ryger i bund - bare for at nyde
accellerationen. Det er jo skønt når man kommer fra en bil med 70 HK

Jeg tager den lige med værkstedet til næste service.

Tak for jeres input.

Hilsen

Christian

Fra : Jacob Madsen

Dato : 09-09-05 14:13

Jeg kan ikke forestille mig, at den skal ryge så du kan se det i bakspejlet.
Der må være noget galt. Min Toyota Sportsvan 1998 2,2 TD ryger ikke uanset
hvor mange høvll den får. Den har 200000 på tælleren

Jacob

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 08-09-05 22:42

Preben Riis Sørensen skrev:

> "Christian" <none@none.dk> skrev >
>
> Nej.
> --

hmmm ... Jeg synes nu ellers alle diesel biler jeg har kørt bagefter
gør det, nye og gamle.

Hvornår mon der er nogen der har nosser til at gør partikel filtre et
lov krav på nye biler, benzin biler har sku' ha katalystor de sidste
15 år ...

-Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 17:46

> hmmm ... Jeg synes nu ellers alle diesel biler jeg har kørt bagefter
> gør det, nye og gamle.

Tjah min 2005 TDI giver også lidt røg når den fyres af i anden.

> Hvornår mon der er nogen der har nosser til at gør partikel filtre et
> lov krav på nye biler, benzin biler har sku' ha katalystor de sidste
> 15 år ...

Det har dieselbiler da også - min gamle Passat TurboDiesel fra 1989 havde
skam katalysator.
Problemet er ikke sammenligneligt.
Iøvrigt har du helt ret, det burde være et lovkrav med partikelfilter.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"