MS Windows
briani 27239
Sysprep resetter visse indstillinger?
Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 21:08

Hej folkens.

På mit job gør vi flittigt brug af harddisk images (Symantec Ghost).
Vi kører med Windows XP Prof. SP2 på Dansk og Engelsk.

Umiddelbart før "kloningen" kører jeg SYSPREP med mini-setup.
Alligevel er der visse indstillinger, som "resettes" og det irriterer
mig grænseløst. Især er det på min arbejdsplads meget vigtigt at de
sproglige indstillinger står korrekt. Brugerne skal kunne arbejder med
flere forskellige sprog samtidig. Så jeg lægger proofing tools ind
i Office og sætter sætter keyboard op til Dansk (som default), samt
Tysk, Engelsk og diverse andre sprog, alt efter behov. Jeg sætter så
keyboards op til hvert sprog, således at brugeren selv kan skifte
sproget via værktøjslinien "sprog". Jeg laver også nogle indstillinger
på netværksforbindelsen, hvor jeg bl.a. slår QoS fra og laver andre
små tilpasninger.

Men når et SYSPREP'et image er læst ind på en PC og denne
rebootes, så er default keyboard blevet til Engelsk og alle netværks-
indstillingerne er også bragt tilbage til default værdierne, uanset
hvordan jeg har sat det op i forvejen.

Det skulle jo gerne have været sådan, at man bare smider et image
på en maskine via nettet, rebooter og så er alting perfekt. Hvis man
efterfølgende skal rette en masse ting, så er det smarte li'som væk.

Er det mon mig der gør noget forkert, eller er SYSPREP bare sådan?

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 22:46

> [...]
> efterfølgende skal rette en masse ting, så er det smarte li'som væk.
>
> Er det mon mig der gør noget forkert, eller er SYSPREP bare sådan?

Hej
lav en ghost backup først:
erfaring hvis man fumler om lidt kan det gå galt, og så er backup godt
Prøv så, med login som administrator og inden du kører sysprep,
at gå i denne computer højreklik vælg
egenskaber
avanceret
indstillinger for brugerprofil
vælg den profil du har rettet til
kopier til default user profilen-- den finder du i c:\documents and settings
du skal overskrive eksisterende data

det burde bibeholde dine rettelser for alle nye fremtidige brugere (
ihvertfald office )
Det bruger jeg på skolen for at beholde indstillinger til eleverne
du har vel ikke i sysprep indstillinger valgt engelsk ?

mvh
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 08:48

Preben Larsen wrote:

> lav en ghost backup først:
> erfaring hvis man fumler om lidt kan det gå galt, og så er backup
> godt

Så sandt!

> [...]
> settings du skal overskrive eksisterende data
> det burde bibeholde dine rettelser for alle nye fremtidige brugere (

Dette skal helt klart afprøves.
Jeg har altid rynket lidt på næsen ved tanken om at skulle ændre i
Default User profilen, men hvis det kan løse mine problemer, så pyt.

> Det bruger jeg på skolen for at beholde indstillinger til eleverne
> du har vel ikke i sysprep indstillinger valgt engelsk ?

Nej, det bliver sat til Dansk (default keyboard). Derfor er det
så dybt frustrerende, at det pludselig bliver sat til Engelsk efter en
SYSPREP.

Så, nu har du rakt mig lille fingeren, og nu tager jeg HELE armen:

Jeg laver også images, der bruges på PC'ere i et domæne, hvor
brugerne (som er studerende/kursister) har Roaming Profiles. Her
hjælper det vel ikke meget at "pille" ved Default User profilen, da
brugernes profiler jo eksisterer i forvejen? Sagen er, at jeg gerne
ville gøre brug af den såkaldte "WinExit" screen saver, som findes
i "Windows Server 2003 Resource Kit Tools" -pakken, således at
når en bruger forlader PC'en uden at have logget sig ud, så logges
de helt automatisk ud efter X-antal minutter, i stedet for bare at låse.
Men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg får den "WinExit" puttet ind,
så den bare virker (med de settings, som jeg har sat op) for alle
brugerne. Jeg har prøvet at "fedte" lidt med registreringsdatabasen,
men her er jeg på tynd is...

-E.G.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 19:29

> [...]
> så den bare virker (med de settings, som jeg har sat op) for alle
> brugerne. Jeg har prøvet at "fedte" lidt med registreringsdatabasen,

Hej E.G.

Vi har ikke roaming Profiles aktivt, så ingen erfaringer.
Alle vores stationære PC er forsynet med Reborn kort der forhindrer
ændringer i at bide på indstillingerne
MEn det betyder så at der heller ikke kan opdateres uden supervisor
login til kortet.
fx acrobat reader gav mig det meste af en formiddag´s arbejde med 24
maskiner forleden..
Dette er dog ikke så svært som hvis "ungerne" kunne pille i opsætningerne
Da jeg var ved en erhvervs skole brugte jeg stort set den samme indsats til
24 WIN98 PCer som jeg nu bruger på 200
pga PCerne er låst for pilfingre..
mvh
Preben

Fra : jda^fx

Dato : 10-09-05 10:28

On Fri, 9 Sep 2005 20:29:10 +0200, Preben Larsen wrote:

> [...]
> Da jeg var ved en erhvervs skole brugte jeg stort set den samme indsats til

Jeg har ikke helt forstået idéen med rebornkort hvis vi snakker XP. En
XP maskine kan på et domæne låses så hårdt ned at den knapt nok kan
bruges hvis det er det man har lyst til. Men det er i hvert fald ikke
noget problem at låse den ned så ungerne ikke kan pille, browse på
netværket, tage en prompt op og andre ulyksagligheder
--
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-05 20:51

Preben Larsen wrote:
> [...]

Idéen var god nok, men det løste bare ikke mine problemer med
selve SYSPREP, så jeg har opgivet at bruge den. Nu har jeg indtil videre
valgt en anden løsning, hvor jeg, lige inden jeg laver image-kopien,
lægger en nøgle i registreringsdatabasen (HKLM\.....\RunOnce) som
sørger for at køre programmet NewSID ved næste login.
( http://www.sysinternals.com/Utilities/NewSid.html )
Det er måske ikke så "fancy", men til gengæld laver den ikke om på
nogen settings. Der altså stadig lidt "manuelt arbejde" tilbage efter
udrulning af imaget, men det vil jeg alligevel ikke kunne slippe helt for,
da jeg altid skal lave nogle bruger-tilpasninger, så det gør ikke så
meget...

> [...]
> opsætningerne Da jeg var ved en erhvervs skole brugte jeg stort set
> den samme indsats til 24 WIN98 PCer som jeg nu bruger på 200

På min arb.plads er "ungerne" blevet voksne (i hvert fald på papiret),
så de bruger jo nok ikke den samme mængde energi på at forsøge at
pille/ødelægge som hos dig.

Men er sådan nogle Reborn kort virkelig pengene værd, når vi snakker
om Windows XP? Hvis brugerne ikke har administrator rettigheder, så
er det jo begrænset hvad de kan ødelægge, skulle jeg mene...!?
Jeg holder bl.a. nogle it-skrivestuer kørende, men har endnu ikke set
nogen eksempler på en ændret eller ødelagt Windows XP installation.
Og skulle det endelig ske, så tager det jo ikke mange 5 minutter at lægge
et nyt image på.

-E.G.

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 09-09-05 09:16

> Er det mon mig der gør noget forkert, eller er SYSPREP bare sådan?

Min erfaring er følgene

Installer maskinen som det skal se ud for brugeren (opret en lokal konto med
administrative rettigheder til dette)
Logaf (genstart) computeren
Log på som administrator
kopier hele profilen (også de skjulte filer) fra den brugere som du har
oprettet over i default user.

Kør sysprep

Og vupti, så er alle dine settings overført til alle dine bruger.

Allan Bach

Fra : Henning

Dato : 09-09-05 13:24

On Thu, 8 Sep 2005 22:08:21 +0200, "El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>Vi kører med Windows XP Prof. SP2 på Dansk og Engelsk.
>
>Umiddelbart før "kloningen" kører jeg SYSPREP med mini-setup.

Lad være med at bruge Sysprep - brug i stedet Ghostwalker, det er
erfaringsmæssigt bedre!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 18:50

Henning wrote:

> Lad være med at bruge Sysprep - brug i stedet Ghostwalker, det er
> erfaringsmæssigt bedre!

Jeg brugte den en overgang, men jeg var flere gange ude for, at
den lavede rod i profilerne og siden har jeg holdt mig fra den.
Eksempelvis kunne der, efter kørsel af Ghostwalker, pludselig ligge 2
administrator-profiler, en "Administrator" og en
"Administrator.computernavn".

Det var GhostWalker version 8.0.0.984 jeg brugte. Problemet kan
selvfølgelig godt være løst i senere udgaver.

-E.G.