dødt batteri
Fra : Ninja

Dato : 01-09-05 09:18

Hej!
Så er den gal igen, mit "nye" batteri er dødt efter 4 mdr. Mit spørgsmål er
så havde jeg fået fat i et dårligt batteri eller er der et eller andet galt
med bilen. Det skal lige siges at jeg kunne løbe bilen igang, så der er
åbanbart ikke noget i vejen med generatoren. Er der andre komponenter der
har betydning for om batteriet bliver ladet op? Det er en VW Vento 1,8 CL
jeg har.
På forhånd tak!

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-09-05 11:10

"Ninja" <email@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har betydning for om batteriet bliver ladet op? Det er en VW Vento 1,8 CL

Der er et par muligheder. Der er måske et eller andet, som står og forbruger
strøm når bilen står stille (radio, inverter el. andet). En anden mulighed
er en dårlig stelforbindelse til batteriet - så kan batteriet ikke levere
den nødvendige startstrøm.

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 11:35

> [...]
> er en dårlig stelforbindelse til batteriet - så kan batteriet ikke levere

Mit bud er kullet i din generator = lader af og til... billigt at teste,
koster ca 150 at skifte...

Mvh
Morten

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-09-05 11:45

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Mit bud er kullet i din generator = lader af og til... billigt at teste,
> koster ca 150 at skifte...
>
> Mvh
> Morten

Så vil det kunne ses på ladelampen i bilen...

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 12:16

> Så vil det kunne ses på ladelampen i bilen...

Nope, det kan det nemlig ikke altid.. been there.. du kan ikke stole på
ladelampen, i et sådan tilfælde..

Mvh
Morten

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-09-05 12:46

> Nope, det kan det nemlig ikke altid.. been there.. du kan ikke stole på
> ladelampen, i et sådan tilfælde..
>
> Mvh
> Morten

Det virker lidt mystisk på mig - hvor meget skiftede du egentlig. Blot selve
kullene eller skiftede du regulatoren med kullene? Ladelampen burde nemlig
begynde at lyse, selvom det er kullene, der er dårlige - forudsat at pisset
altså virker ordentligt. Den kigger jo på ladespændingen - og så er det
egentlig ligegyldigt om den er for lav pga. dårlige kul, eller en kilerem,
der er sprunget.

mvh
Torben Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 12:50

> [...]
> egentlig ligegyldigt om den er for lav pga. dårlige kul, eller en kilerem,

Hehe ikke lidt mystisk, men meget, jeg har hørt om flere der har oplevet det
samme, og ja ladelampen burde lyse.. på en golf sidder kullene på
regulatoren

Mvh
Morten

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-09-05 13:31

> [...]
> det
> samme, og ja ladelampen burde lyse.. på en golf sidder kullene på

Så måske regulatoren har været i uorden? - den driver jo også ladelampen.

mvh
Torben Madsen, som desværre nu må tage på arbejde.....

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 13:58

> Så måske regulatoren har været i uorden? - den driver jo også ladelampen.

ja det er jo en mulighed..

Mvh
Morten

Fra : Steen Andersen

Dato : 01-09-05 16:16

> Hehe ikke lidt mystisk, men meget, jeg har hørt om flere der har oplevet
> det
> samme, og ja ladelampen burde lyse.. på en golf sidder kullene på
> regulatoren

Nej, ikke mystisk

Ladelampen får nemlig stel gennem generatorens kul -> ingen kul - ingen
stel - ingen ladelampe. Ladelampen lyser hvis remmen ryger eller andre ting,
men ikke kul. Når kullene er færdige kan man se at ladelampen _íkke_ lyser
når bilen står med tænding med stoppet motor.

Har prøvet det i flere biler, alle japanere, hvordan en eur - generator
virker skal jeg lade være usagt.

-Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-09-05 17:51

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

> Ladelampen får nemlig stel gennem generatorens kul -> ingen kul - ingen
> stel - ingen ladelampe.

---SNIP---
> Har prøvet det i flere biler, alle japanere, hvordan en eur - generator
> virker skal jeg lade være usagt.

Sådan er min Octi strikket sammen, så ind til nogen siger det modsatte, tror
jeg vi roligt kan antage det gælder alle :).

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-09-05 20:31

"Steen Andersen" <duebjerg@removedettemail1.stofanet.dk> skrev :

>Ladelampen får nemlig stel gennem generatorens kul -

*det* gør den så ikke ;)

Så ville den jo lyse hele tiden, da den anden ende af lampen er
forbundet til +12volt, efter tændingsnøglen.

--
jan@stevns.net

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-09-05 18:16

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> *det* gør den så ikke ;)
>
> Så ville den jo lyse hele tiden, da den anden ende af lampen er
> forbundet til +12volt, efter tændingsnøglen.

Jeg tror du har forstået det rigtigt, og forsøger bare at komme i kontakt
med Steen ?.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-09-05 14:02

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Jeg tror du har forstået det rigtigt, og forsøger bare at komme i kontakt
>med Steen ?.

Nøehhh - jeg ville bare rette en lille misfotåelse af hvordan sådan
en dims ser ud indvendig ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Steen Andersen

Dato : 03-09-05 11:40

> Så ville den jo lyse hele tiden, da den anden ende af lampen er
> forbundet til +12volt, efter tændingsnøglen.

Når der er 12 v efter tændingsnøglen OG generatoren lader med 12 V er der 0
V over lampen -> lampen lyser ikke. Når der er 12 v efter nøglen og
generatoren IKKE lader er der 0 V ved generatoren - 12V potentialforskel
over lampen, bingo: lampen lyser.

Ved intet om opel, ford & skoda, men sådan er det i Mazda 323 ´85, ´88, 626
´99, Nissan Sunny ´87 samt corolla fra en gang i start- 90´erne......

-Steen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-09-05 13:49

> [...]

>V over lampen -> lampen lyser ikke. Når der er 12 v efter nøglen og
>generatoren IKKE lader er der 0 V ved generatoren - 12V potentialforskel

Deri har du ganske ret - jeg anfægter bare påstanden at lampens ene
ende går til stel, gennem kullene.

Du kan jo prøve at pille kullene ud, og sætte tænding på - så lyser
lampen såmænd stadig op , og det burde den jo ikke kunne, hvis
antagelsen holdt stik ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 13:08

"Torben Madsen" <news@vw-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker lidt mystisk på mig -

Hvis det er periodisk, ser man det måske ikke?. Ellers test af generator;
tændt fjernlys, 2000 omdr., så skal spændingen være 13,7-14,3V. .

Fra : Teddy

Dato : 01-09-05 22:54

> [...]
> har betydning for om batteriet bliver ladet op? Det er en VW Vento 1,8 CL

Dit problem er sikkert ikke for lav ladespænding, eller afladning, men
derimod alt for høj spænding, som stille og roligt koger dit batteri tør for
vædske, samt ødelægger cellerne i batteriet.

Ny regulator skal monteres, samt et nyt batteri igen.

Teddy
www.smallblock.dk US cars in Denmark.

Fra : Ninja

Dato : 07-09-05 10:42

"Teddy" <salg@smallblock.dk> wrote in

> [...]
> tør for vædske, samt ødelægger cellerne i batteriet.
>
> Ny regulator skal monteres, samt et nyt batteri igen.

Det skal lige siges at det er et vedligeholdelsesfrit batteri jeg har,
dvs, jeg kan ikke tjekke væske niveauet.