Sprunget tandrem
Fra : Anton

Dato : 31-08-05 07:52

Hej
Lad det med det samme være sagt at jeg ikke har synderligt forstand på
biler.

Derfor køber vi bil af konens fætter (3 styk billige biler på 10 år), og den
lokale mekaniker står for alt vedligehold.
Den sidste bil fik vi sidste sommer, en Opel Vectra fra 97.
Forleden dag sprang så tandremmen!
Vores mekaniker siger at motoren skal hovedrepareres, og det siger konens
fætter osse.

Vores mekaniker siger at tandremmen burde være skiftet sidste efterår (4
måneder efter vi købte den).
Noget med at tandremmen kun må sidde på i 4 år eller 60000 km (Fætter siger
8 år eller 120000 km).
Vores mekaniker mener at fætter burde have skiftet den inden vi fik den,
eller gjort opmærksom på det.

Det jeg ikke forstår ved hele miseren er, at vores mekaniker havde bilen til
klargøring til syn i foråret, burde han
da ikke have gjort os opmærksom på at tandremmen skulle skiftes?
Mekanikeren mener det ikke!
Det skal lige siges at der sidder et klistermærke under motorhjelmen (som
man ikke kan undgå at se når man åbner) hvorpå
der står hvornår den sidst har været skiftet (km og dato).
Vi, som ikke har forstand på biler, har haft tillid til at vores mekaniker.
Men det kniber da lidt lige nu.

mvh
Anton

Fra : John Sahl

Dato : 31-08-05 08:01

Anton wrote:
> Vi, som ikke har forstand på biler, har haft tillid til at vores
> mekaniker. Men det kniber da lidt lige nu.

Det er en trist udgift, men de eneste ansvarlige er jer selv. Selv
om det måske føles lidt godt at skyde skylden fra jer, så er det
altså jeres eget ansvar, uanset hvor lidt i ved om biler.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Anton

Dato : 31-08-05 08:32

> Det er en trist udgift, men de eneste ansvarlige er jer selv. Selv
> om det måske føles lidt godt at skyde skylden fra jer, så er det
> altså jeres eget ansvar, uanset hvor lidt i ved om biler.

Det føles lidt godt at skyde skylden fra os.
Ved vores forhenværende bil gjorde han os opmærksom på det.
Og den mekaniker vi havde før igen (vores første bil) gjorde os også
opmærksom på det.
Det er derfor jeg ikke helt forstår det.
Under alle omstændigheder tror jeg tiden er moden til en ny mekaniker (der
er nok i lokalområdet).

/Anton

Fra : John Sahl

Dato : 31-08-05 09:02

Anton wrote:
> Under alle omstændigheder tror jeg tiden er moden til en ny mekaniker

Sørg lige for, at i gør den nye mekaniker opmærksom på, at han er
ansvarlig for al vedligehold på bilen. Og at hvis han glemmer noget,
ja så bliver han byttet ud.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-08-05 09:13

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Sørg lige for, at i gør den nye mekaniker opmærksom på, at han er
> ansvarlig for al vedligehold på bilen.

Han kan jo ikke gøres ansvarlig for vedligehold - men man kan derfor godt
forvente, at han er opmærksom og reagerer.

> Og at hvis han glemmer noget, ja så bliver han byttet ud.

Ja.. hvis min læge har for vane (!) at overse alvorlige skavanker, der ved
tidligt indgreb kan hindre patietens invaliditet eller død, ville jeg dælme
også skifte ham ud. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 16:20

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:431565ae$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Han kan jo ikke gøres ansvarlig for vedligehold - men man kan derfor godt
> forvente, at han er opmærksom og reagerer.

Tja, normalt er det sådan at man "bestiller" hos mekanikeren hvad der skal
laves. De får jo ofte nok skudt i skoene når der bliver lavet noget ud over
det man beder om. Så kunne han jo i princippet også lige checke olieniveauet
i gearkassen og kogepunktet på bremsevæsken osv osv osv.
Nej, jeg vil give de andre ret. Så skulle de have bestilt et serviceeftersyn
hvilket ikke er det samme som klargøring til syn. Klargøring til syn er bare
et absolut minimums check og ikke andet.
Desuden skriver fabrikanterne i instruktionsbogen hvad man skal gøre med sin
bil, hvis man absolut ingen forstand har på det. Det er vel nærmest et KRAV
at man læser denne bog for lige at sætte sig ind i at man f.eks ikke må køre
når olielampen lyser eller der ikke er vand på køleren. Der står også noget
med servicebesøg.
Alt det der står i instruktionsbogen på DANSK er selvfølgelig fordi det er
hamrende vigtigt og særdeles grundlæggende for det at køre køretøjet. Jeg
har også hørt om folk som synes det var for dårligt at motoren brændte
sammen efter en måned hvor man ikke havde checket oliestanden på trods af at
instruktionsbogen skriver at det skal checkes efter hver tankfuld benzin.
Uvidenhed er ikke en undskyldning for ikke at gennemlæse denne bog....ej
heller at den ikke var med ved salget...........jeg husker endda at det blev
omtalt da jeg tog kørekort.

> Ja.. hvis min læge har for vane (!) at overse alvorlige skavanker, der ved
> tidligt indgreb kan hindre patietens invaliditet eller død, ville jeg
> dælme også skifte ham ud. *S*

Men det kræver OGSÅ at du går til ham og får lavet en kontrol. +Han kan jo
ikke vide om du har kræft hvis du kun kommer til en synskontrol. En smule
medansvar har man også selv

--
Tom

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 31-08-05 23:02

> Tja, normalt er det sådan at man "bestiller" hos mekanikeren hvad der skal
> laves. De får jo ofte nok skudt i skoene når der bliver lavet noget ud
> over det man beder om.

jeg er bedre vant. Mit værksted gjorde mig opmærksom på ting, der ikke
nødvendigvis krævede indgriben her og nu - og gjorde mig opmærksom på ting,
der skulle laves i nær fremtid. Og de ringede, når bilen var under
behandling for at diskutere, hvad de om nødvendigt skulle lave udover det
allerede aftalte.

Sådan var det på mit tidligere værksted. har købt ny bil og har endnu endnu
erfaring med det nye værskted, men forventer lige så meget af dem som det
gamle.

> [...]
> må køre når olielampen lyser eller der ikke er vand på køleren. Der står

Hvilken lampe lyser inden tandremmen springer *B*

> på trods af at instruktionsbogen skriver at det skal checkes efter hver
> tankfuld benzin.

Utroligt, at biler konstant kan måle indholdet af benzin - men ikke om der
er nok olie og om pærerne er sprunget.

> Uvidenhed er ikke en undskyldning for ikke at gennemlæse denne bog....

Selvom jeg læser instruktionsbogen 100 gange forventer jeg stadig, at mit
værksted ved mere end jeg gør - og holder øje med behovet for indgreb.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 17:39

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4316280a$2$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Utroligt, at biler konstant kan måle indholdet af benzin - men ikke om der
> er nok olie og om pærerne er sprunget.

Er der også NOGLE biler der kan....begge dele endda.

> Selvom jeg læser instruktionsbogen 100 gange forventer jeg stadig, at mit
> værksted ved mere end jeg gør - og holder øje med behovet for indgreb.

Enig, men DU skal bede dem om det. Altså fortælle hvad det er du forventer
af dem samt hvad du ønsker de skal lave. Ikke detaljeret, men at de skal
gennemgå bilen og sikre at der ikke kommer uventet motorhavari og lign.
Mekanikerne kan jo ikke vide hvilket serviceniveau kunden forventer samt er
villig til at betale for. Der er nemlig kun en til at betale for den tid han
bruger.

--
Tom

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-09-05 08:02

> Enig, men DU skal bede dem om det. Altså fortælle hvad det er du forventer
> af dem

Det værksted jeg har haft gennem seks år har overgået mine forventninger og
jeg har på intet tidspunkt fortalt dem, hvad jeg har forventet. De har hele
tiden været foran.

> samt hvad du ønsker de skal lave.

Det har jeg gjort, når jeg har VIDST hvad der skulle laves.
Men ellers har de altid ringet til mig FØR de har lavet noget uaftalt.

> Mekanikerne kan jo ikke vide hvilket serviceniveau kunden forventer samt
> er villig til at betale for. Der er nemlig kun en til at betale for den
> tid han bruger.

De har ydet stor service uden ekstra betaling. Og jeg har en veninde, der
købte Polo samtidig med, at jeg købte Yaris, så vi har kunnet følge
prisniveau, service ved eftersyn etc. sideløbende. Der er afgjort ingen
tvivl om at mit Toyota-værksted har overhalet hendes med mange kilometer -
både hvad service og priser angår. Jeg har haft langt mindre udgifter på min
Yaris, end hun har haft på sin Polo.

Så jeg følet, at jeg er ret godt forvænt.

Min sidste oplevelse hos værkstedet var, at de - mens jeg drak gratis kaffe
og læste aviser - brugte tre kvarter på at pille en CD ud, der sad fast i
min afspiller - og de ville ikke have betaling for det. Ham der pillede den
ud, vidste ikke, at opgaven kunne være klaret på fem minutter - så han havde
en del forgæves forsøg, før det virkede. Og det skulle jeg ikke betale for.
Da var jeg lige ved at græde over, at det den dag var mit (foreløbig) sidste
besøg hos Toyota i Viby. Fremover er det Citroen i Århus Nord.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anton

Dato : 31-08-05 09:16

> [...]
>
> Sørg lige for, at i gør den nye mekaniker opmærksom på, at han er
> ansvarlig for al vedligehold på bilen. Og at hvis han glemmer noget,

Lyder som en god ide. Den nuværende havde fået at vide at han var ansvarlig
for vedligehold, ikke kun af opel'en, men osse af min firma bil.
Surt show.

/Anton

Fra : J.L.

Dato : 31-08-05 10:19

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Lyder som en god ide. Den nuværende havde fået at vide at han var
> ansvarlig for vedligehold, ikke kun af opel'en, men osse af min firma bil.

Hej Anton

HUSK at når der peges på alle andre ....... så peger du med tre fingre på
dig selv .......

Med dette mener jeg ikke at du er fair overfor din mekaniker, når du tror at
han kan blive ansvarlig for vedligehold på din bil !!!!

Der er kun EN der ved hvor mange kilometer bilen har kørt og hvordan den i
øvrigt opfører sig. Og hvis mekanikeren begyndte at indkalde dig til ½
årlige eftersyn eller lignende så var han nok blevet dømt som en pengegrisk
mekaniker som trængte til at blive udskiftet ...........

ANSVARET er UDELUKKENDE dit eget ........

Mvh Johnny

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 10:44

"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pengegrisk mekaniker som trængte til at blive udskiftet ...........
>
> ANSVARET er UDELUKKENDE dit eget ........

Tror sgu han efterhånden har fanget den

Fra : Anton

Dato : 31-08-05 11:14

> [...]
> pengegrisk mekaniker som trængte til at blive udskiftet ...........
>
> ANSVARET er UDELUKKENDE dit eget ........

Hej Johnny
Jeg er fuldstændig klar over at ansvaret er mit eget.
Det jeg søgte, ved at poste her, var en repons på om det er normal kotyme at
en mekaniker
ikke gør opmærksom på at en tandrem skal skiftes, når det nu er så nemt at
se...
Jeg er selv konsulent udi IT. Hvis jeg kan se en fejl eller mangel hos en
kunde, uden at det er det jeg konkret skal
kigge efter, så påpeger jeg det da (uden beregning .

Yderligere mekanikeren blevet noget slap i det. Eks. Jeg bad ham fjerne en
fejl, og årsagen til den, i bilens computer.
Han nulstillede bare computeren. 3 dage efter var fejlen der igen
(instrumentlampe der lyste). Afsted igen, han mente at det var
sælgeren der skulle rette fejlen, men nu nulstillede han lige igen (og
sendte en regning på 600 kr.). Det blev jeg da lidt muggen over, men
betalte.
Eks. Min forrude i firma bilen sprak. Ny forrude i hos mekanikeren, den
holdte så i 5 dage. Ny forrude igen, den holdt i 7 dage, så fik jeg en ny
forrude
i, i Holland, da jeg var der da den sprak igen. Den holder stadig (3
måneder). Begge forruder han skiftede sprak det samme sted ud fra kanten.
Den aller første
var et rent stenslag. Jeg snakkede med ham om det, han mente at det nok var
en fejl på det parti ruder.

Sorry, historien blev lang, men det er godt at komme ud med lidt
frustration.

Bilen er nu kommet ned til fætter. Åbenbart havde vi et udvidet falck
abbonent, så kan man få den fragtet igen.

Men vi skifter nu alligevel mekaniker!

/Anton

Fra : J.L.

Dato : 31-08-05 11:48

> [...]
>
> Bilen er nu kommet ned til fætter. Åbenbart havde vi et udvidet falck
> abbonent, så kan man få den fragtet igen.

Hej igen Anton

Den forklaring du gav i det første indlæg, der forklarede du at mekanikeren
var blevet bedt om at klargøre til syn ..... og i princippet kan dette
klares uden at åbne motorklappen overhovedet, idet bilen skal gastestes,
bremserne, lyset og undervognen generelt inklusive styretøjet skal tjekkes.

Dette betyder ikke at der er lavet noget overhovedet ........ udover en
gastest ....... hvis alt det andet har været som det skulle og derfor har
mekanikerens fokus ikke været på andet end dette, hvilket der i øvrigt ikke
er noget galt i. Jeg tror ikke at 95+ % af landets mekanikere ville tænke
over tandremsudskiftning i forbindelse med klargøring til syn !!

Men de øvrige ting som du beskriver er jo unægteligt ikke særligt
tillidsvækkende, men så er det jo ikke så meget lige problemet med
tandremmen der får dig til at skifte mekanikeren, men en række andre ting.

Mvh Johnny

Fra : Anton

Dato : 31-08-05 12:11

> [...]
> ikke er noget galt i. Jeg tror ikke at 95+ % af landets mekanikere ville
> tænke over tandremsudskiftning i forbindelse med klargøring til syn !!

Okay. Det var jeg så ikke klar over. Men han må nu have åbnet motorhjelmen,
for ifølge regningen
har han skiftet en forlygte pære, og det kan man vist ikke gøre uden at åbne
motorhjelmen.

> Men de øvrige ting som du beskriver er jo unægteligt ikke særligt
> tillidsvækkende, men så er det jo ikke så meget lige problemet med
> tandremmen der får dig til at skifte mekanikeren, men en række andre ting.

Tandremmen var dråben.

> Mvh Johnny

Tak for dine kommentarer. Det har da hjulpet lidt på humøret.

/Anton

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 16:29

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at en mekaniker
> ikke gør opmærksom på at en tandrem skal skiftes, når det nu er så nemt at

Der er omkring 100 andre ting som også er nemme at se og som vil tage en
time ekstra at kontrollere. Ja det er kotume at han ikke checker tandremmen
hvis du ikke beder om det......elller bare at han laver et serviceeftersyn
med check af alt væsentligt.

> Jeg er selv konsulent udi IT. Hvis jeg kan se en fejl eller mangel hos en
> kunde, uden at det er det jeg konkret skal
> kigge efter, så påpeger jeg det da (uden beregning .

Det gør mekanikeren sikkert også, men der er MAAAANGE ting at checke på en
bil og dette var bare en af dem. Det kunne lige så godt have været en rådden
kølerslange som også havde ødelagt motoren. Nej du må se på dig selv om hvad
det er du bestiller....
Kunderne skal såmen nok brokke sig hvis mekanikeren laver noget der ikke er
aftalt så derfor laver han selvfølgelig ikke en komplet gennemgang af bilen.
Jeg synes ikke der er den mindste anledning til at kassere mekanikeren ud
fra det du skriver, han har opfyldt det du bad ham om.

> [...]
> sælgeren der skulle rette fejlen, men nu nulstillede han lige igen (og
> sendte en regning på 600 kr.). Det blev jeg da lidt muggen over, men

Du skal selvfølgelig ikke betale for det hvis han ikke har fundet fejlen men
må gå til ham igen. At du bare betaler gør jo at han tror at nu er fejlen
fjernet og du er tilfreds.

> [...]
> Den aller første
> var et rent stenslag. Jeg snakkede med ham om det, han mente at det nok

Tja så skift mekaniker hvis du mener din nuværende ikke har gjort det godt
nok.

--
Tom

Fra : Jacob Madsen

Dato : 01-09-05 20:43

En god mekaniker, som gerne vil have sine kunder længe og som vil have at de
er loyale over for ham, sørger naturligvis for, at sådanne ting er i orden -
også selv om der kun er tale om klargøring til syn.

Men nu er det sådan, at denne type mekanikere er MEGET sjældne. Selv
autoriserede værksteder overser helt fundamentale fejl ved de ordinære
eftersyn.

DERFOR - hvis du vil have, at din bil er i orden, så bliver du nødt til at
lære det selv. Ordenligt håndværk er umådeligt sjældent i dette land.

Alternativt må du alliere dig med en mekaniker med stoltheden i orden

Hilsen Jacob

Fra : J.L.

Dato : 02-09-05 21:54

"Jacob Madsen" <d@.dk> wrote in message
> [...]
> lære det selv. Ordenligt håndværk er umådeligt sjældent i dette land.
>
> Alternativt må du alliere dig med en mekaniker med stoltheden i orden

NEJ der er ingen der laver mere end de bliver betalt for !!!!

Hvis en kunde beder om en klargøring til syn, så får kunden en klargøring
til syn og ikke et stort service med udskiftning af tandrem etc. uanset om
der skal skiftes pærer eller laves andre ting under motorhjelmen.

I Antons tilfælde skulle han heller klandre hans fætter som helt åbenlyst
ikke vil vedkende sig sit ansvar i denne sag, når han siger 120000 eller 8
(otte) år !!!! ........ Come on mand ...... 8 år ... det er en gummirem vi
snakker om her !!!

Fætteren skulle da helt sikkert have skiftet tandremmen, hvis den havde
"termin" allerede efter 4 måneder. Eller som minimum have fortalt Anton at
han skulle være opmærksom på tandremsskifte i den nærmste fremtid. Lad være
med at klandre mekanikeren for dette ...... når han ikke en gang har fået
lov at lave service på bilen endnu !!!

Det eneste man behøver at lære selv i forbindelse med vedligeholdelse af sin
bil, er at køre til service efter foreskrifterne og bede sin mekaniker om at
lave disse service ...... og så kan man klandre sin mekaniker hvis
tandremmen springer !!!!.

Men som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så ville fa.... sikkert også
være løs hvis mekanikeren hele tiden udførte ting ved bilen som ikke var
blevet bestilt ..........

Hvis en murer var blevet bestilt til at lave badeværelse, så skulle han
dælme da heller ikke begynde at fræse fuger i facaden på huset !!! ....
eller hvis tømren var blevet bestilt til at udskifte vinduer ...... skulle
han så begynde at udskifte sternbrædder ...... NEJ VEL !!!

Mvh Johnny

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-09-05 14:41

> Men som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så ville fa.... sikkert
> også være løs hvis mekanikeren hele tiden udførte ting ved bilen som ikke
> var blevet bestilt ..........

Han behøver jo ikke udføre tingene uden aftale. Jeg vil være tilfreds med at
blive gjort opmærksom på, hvad der bør laves. Og er mekanikeren i gang med
bilen og opdager, at noget andet - ikke aftalt - også bør laves - så kan han
da ringe og spørge, om det skal laves. Hvor kan det være? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : PMH

Dato : 31-08-05 08:29

> Det er en trist udgift, men de eneste ansvarlige er jer selv. Selv
> om det måske føles lidt godt at skyde skylden fra jer, så er det
> altså jeres eget ansvar, uanset hvor lidt i ved om biler.

Der er jeg helt enig.

Men jeg vil dertil også sige, at en mekaniker som laver service
på bilen, burde være opmærksom på hvornår tandremmen
skal skiftes. Hvis der er en servicebog i bilen, vil det jo fremgå
af den, og når der står et klistermærke under hjelmen, skulle
det jo også være til at finde ud af, ikke mindst for ejeren, som
jo af og til skal have hjelmen op for at tjekke olie, vand, og
påfylde sprinklervæske mm.

Jeg ville nok se mig om efter en anden mekker hvis det var mig.

Mvh
PMH

Fra : Leonard

Dato : 31-08-05 08:38

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> wrote:

>Jeg ville nok se mig om efter en anden mekker hvis det var mig.

Det er nok også nemmere end at skifte fætteren ud

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : J.L.

Dato : 31-08-05 10:14

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> wrote in message
> [...]
> påfylde sprinklervæske mm.
>
> Jeg ville nok se mig om efter en anden mekker hvis det var mig.

Som jeg læser forklaringen, så skal mekanikeren da ikke klandres for denne
episode ....... han har klargjort til syn og der står i øvrigt ikke noget om
at han har lavet service på denne bil endnu.

Ansvaret kan kun placeres hos jer selv i denne situation, idet der ellers
skulle have have været lavet aftaler om at bilen blev leveret "nyserviceret"

Mvh Johnny

Fra : Brian

Dato : 31-08-05 15:49

Anton wrote:

> [...]
> siger 8 år eller 120000 km).
> Vores mekaniker mener at fætter burde have skiftet den inden vi fik

Det er helt rigtigt hvad din mekaniker siger, så du kan roligt smide
fætteren en tur over knæet

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 16:32

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er helt rigtigt hvad din mekaniker siger, så du kan roligt smide
> fætteren en tur over knæet

Ja det burde næsten være landskendt at Opel har haft så masive problemer med
holdbarheden på deres tandremme ved Vectra og Astra fra midt halvfemserne.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 31-08-05 16:58

Tom wrote:

> Ja det burde næsten være landskendt at Opel har haft så masive
> problemer med holdbarheden på deres tandremme ved Vectra og Astra fra
> midt halvfemserne.

Joo.. hvis man har fulgt lidt med ved man da at intervallerne ved
Opel er kortere end ved andre.

/Brian

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-08-05 17:02

Wed, 31 Aug 2005 16:48:45 +0200, skrev Brian, på 15 linier, i
<4315c34b$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Det er helt rigtigt hvad din mekaniker siger, så du kan roligt smide
>fætteren en tur over knæet

På min Astra står der 4 år eller 60000 km
Der står faktisk også dato på hvornår den er skiftet,
Altsammen på samme klistermærke på luftfilterkassen.

Så det burde være let og se for ejeren af bilen.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-08-05 18:47

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> På min Astra står der 4 år eller 60000 km

Man får jo næsten røde ører - jeg har lige fået min skiftet efter 125.000 km
:)

--
Per, Esbjerg
TDI ...

Fra : L

Dato : 01-09-05 15:35

Det afhænger efter motortype eller årgange.

Egentlig mærkeligt, når der var tale om at det var remmenes kvalitet der var
for dårlig, et skift til en rem så burde det være 120000 km. igen.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 01-09-05 16:36

Thu, 1 Sep 2005 16:34:35 +0200, skrev L, på 24 linier, i
<431710d3$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>Det afhænger efter motortype eller årgange.
>
>Egentlig mærkeligt, når der var tale om at det var remmenes kvalitet der var
>for dårlig, et skift til en rem så burde det være 120000 km. igen.

Ved ikke hvornår det skulle være aktuelt.
Opel skrev selv de 60.000 på sidste år.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 16:13

[klip]

> Man får jo næsten røde ører - jeg har lige fået min skiftet efter 125.000
> km :)

Det er der ingen grund til.... du kører jo VW..... PSA klarer 160.000

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-09-05 16:30

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Det er der ingen grund til.... du kører jo VW..... PSA klarer 160.000

Det må være noget nyt.

På min hedengange PSA hed det sig 120kkm/4 år alt efter hvad der kom først.

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Peter

Dato : 06-09-05 18:12

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det må være noget nyt.

Nej. De 160 kkm gælder diesel

> På min hedengange PSA hed det sig 120kkm/4 år alt efter hvad der kom
> først.

Det er skam også rigtigt.

/Peter

--