Tabel bredde...
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-06-01 13:33

Kan man sætte tabel-bredden til at være helt fast, så at tabellen ikke
bliver bredere hvis der er et ord i tabellen der er bredere.

/Stig N. Jepsen

Fra : Heidi Bille

Dato : 06-06-01 13:34

On Wed, 6 Jun 2001 14:32:53 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stignj@mail.dk> wrote:

>Kan man sætte tabel-bredden til at være helt fast, så at tabellen ikke
>bliver bredere hvis der er et ord i tabellen der er bredere.

Øøøhh - er ikke helt sikker på, hvad du mener?

En tabel er f.eks. 100% af skærmen - og ord, der ikke kan stå på en
linie, bliver automatisk flyttet til linien nedenunder. Teksten kan
ikke ændre tabellens bredde (med mindre du specifikt placerer en kode
i en celle, der forhindre ombrydning - nowrap)

Du kan også vælge at sætte et fast mål på tabellen - f.eks. 760px -
med samme tekst-resultat.

Kan du give et eksempel?

--
Life is a process - not a principle
A mystery to be lived - not at problem to be solved

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-06-01 14:04

> Kan du give et eksempel?

Det kan jeg da godt
I eksemplet nedenunder har jeg lavet en tabel der er på 3 x 2.
Første og sidste kolonne er sat til 300pixels og den mellemste er sat til
100pixels.
Det jeg gerne vil opnå er enten - at det meget lange ord bliver delt i to
(eller flere) så kolonne bredden bliver opretholdt... eller at resten af
ordet ikke bliver vist.

<Eksempel>

</Eksempel>

Mvh
Stig

Fra : Wired Earp

Dato : 06-06-01 15:12

Stig Nørgaard Jepsen wrote:

>Det jeg gerne vil opnå er enten - at det meget lange ord bliver
>delt i to (eller flere) så kolonne bredden bliver opretholdt...
>eller at resten af ordet ikke bliver vist.

CSS kommando:

   table { table-layout:fixed }

fixerer bredden på tabellen og klipper indholdet. Virker vist ikke
rigtig i Opera.

   td {
       width: 4em;
   height: 1.1em;
   overflow: hidden;
   }

Skulle i teorien fixere tabellen fuldstændig.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-06-01 15:42

> fixerer bredden på tabellen og klipper indholdet. Virker vist ikke
> rigtig i Opera.
Hvad med Netscape?
Dvs. at der ikke er nogen mulig løsning for Opera?

/Stig

Fra : Wired Earp

Dato : 06-06-01 16:54

Stig Nørgaard Jepsen wrote:

>Hvad med Netscape?

Hvad er Netscape?

>Dvs. at der ikke er nogen mulig løsning for Opera?

Løsning to skulle meget gerne fungere i Opera. Det er kun table-
layout:fixed som ikke virker ordentligt. Husk forøvrigt altid at
angive en table width når du sidstnævnte, ellers tror Explorer på
Windows at den er 100% mens Mac versionen går ud fra at du mener 1px.
Begge løsninger virker fint i Netscape6.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-06-01 17:21

Hvad med Netscape 4??

/Stig

Fra : Wired Earp

Dato : 06-06-01 17:28

Stig Nørgaard Jepsen wrote:

>Hvad med Netscape 4??

Den er syg.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 06-06-01 17:44

Wired Earp skrev i meddelelsen ...

>Den er syg.

Den er også en meget benyttet browser.

Fra : Wired Earp

Dato : 06-06-01 18:32

Andreas Haugstrup - solitude.dk wrote:

>Den er også en meget benyttet browser.

3% af befolkningen ifølge TV2's statestik fra Marts. Målgruppen for
det projekt du sidder og laver er med stor sandsynlighed en anden end
TV2's besøgende [tante Petra som skal checke TV programmet], så jeg
synes at du skal gå på dem mens de er trængt op i en krog.

Programmet er en fundamental fejltagelse som aldrig burde have været
offentligt tilgængeligt. Det kvalificerer sig end ikke som software,
og derfor er der ingen grund til at blive ved med at understøtte det.
Alt fucker op i Netscape og sådan er det. Lad det blive ved det.
Netscape brugere kan alligevel ikke se forskel, så det gør ikke så
meget.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Jakob Andersen

Dato : 06-06-01 20:47

"Wired Earp" <wiredearp*REMOVE*@e-hund.dk> wrote in message
> Programmet er en fundamental fejltagelse som aldrig burde have været
> offentligt tilgængeligt. Det kvalificerer sig end ikke som software,

Som sagt så mange gange før: Netscape4 var en af de, om ikke den, bedste
browser da den kom på markedet første gang. At den så ikke hurtigt nok blev
efterfulgt af en værdig efterfølger er en anden snak.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Wired Earp

Dato : 06-06-01 22:53

Jakob Andersen wrote:

>Som sagt så mange gange før: Netscape4 var en af de, om ikke den,
>bedste browser da den kom på markedet første gang.

Det er ingen undskyldning for at understøtte den nu. Og forøvrigt
mener jeg heller ikke at det er tilfældet, de fleste af de
specifikationer som browserne prøver at leve op til nu vár nedfældet
på daværende tidspunkt og blev bevidst ignoreret af Netscape Corp
fordi ingen truede dem på daværende tidspunkt. På samme måde som IE6
ikke var blevet CSS fixet hvis ikke NN6 var kommet. Der er simpelthen
for mange fejl på alle niveauer af dén browser til at den fortjener at
blive understøttet endnu. Hvor mange andre programmer kender du hvor
indholdet i vinduet skifter plads eller forsvinder hvis det bliver
resizet eller maksimeret? Ingen overhovedet. På nogen platform.
Netscape bliver nødt til at dø; og det er vores skyld at den bliver
hængende fordi vi bliver ved med at understøtte den. Hvis vi ikke kan
kende forskel på gode og dårlige browsere, hvordan kan vi da forvente
at vores gæster kan? Sig noget til dem:
http://www.webstandards.org/upgrade

Det er ellers godtnok en triviel diskussion, hva? Jeg vil gerne
indskyde at jeg synes at Netscape6 er super duper. De mener det
ihvertfald godt, og det tror jeg ikke at de gjorde med version4.

--
Wired Earp
Wunderbyte

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 06-06-01 18:15

> Den er syg.

Heh... ja det er ja da godt nok klar over.
Men der er desværre også folk der er 'så syge' at de bruger den. Og det
bliver jeg desværre nød til at tage højde for.

/Stig

Fra : Heidi Bille

Dato : 10-06-01 10:06

On Wed, 6 Jun 2001 15:03:38 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"

><Eksempel>

></Eksempel>

Måske du kan bruge nedenstående (ikke tabel-løning - men div + span)

<head>
   .c100 {width:100px; overflow:hidden;background-color:#FF0000}
   .c300 {width:300px; overflow:hidden;background-color:#00FF00}
</head>

class="c100">dkfjghdgilhdsgishgilghglhgdrhguihifdfkjhfgkhggkjhgfrg</span>