Køb af Fiat Bravo?
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 12:44

Jeg er på udkig efter en Fiat Bravo 1.6 SX fra 1996.

Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model?

Er det generelt en rimelig driftsikker bil, eller skal jeg hellere holde mig
til en Corolla (som vel er en af de mest driftsikre omkring denne årgang)?

Hvordan er rustbeskyttelsen på bilen?

Hvordan er reservedelspriserne? (sammenlignet med f.eks. Peugeot/Toyota som
er rimelig billige)

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 15:55

"Per" <-> skrev i en meddelelse
> Jeg er på udkig efter en Fiat Bravo 1.6 SX fra 1996.
> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model?

En kollega havde på et tidspunkt sådan en ting i 1,2 80Hk model.
Han var generelt meget tilfreds med bilen og havde den længe.
Men den var hen ad vejen plaget af lidt elektriske problemer i airbag,
sædevarme og svjh centrallåse.
Airbag var der problemer med mere end en gang.

Det svarer vel meget godt til de alm. fordomme om el og så Fiat.

http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1552&ProcCall=Base64Code

Der er noget med motorolien man skal være obs på, og suplerende
rustbeskyttelse er vist også et must.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-08-05 16:32

"Per" <-> skrev i en meddelelse

> Hvordan er rustbeskyttelsen på bilen?

De tre gange jeg i mit liv har været til syn med en bil, har jeg stået og
snakket med de kloge mænd i synshallen om biler... mine veninder gider jo
ikke snakke om den slags, så det er med at udnytte chancen, når jeg en
sjælden gang er i selskab med mænd, der tillige har forstand på emnet. *S*

Og pudsigt nok.... under samtlige tre besøg i tre forskellige synshaller har
jeg fået samme svar angående italienske biler: de er i bedste fald sjove
eller gode at køre i, de er sikkert glimrende i Italiens varme og tørre
luft - men her i nordeuropa skal man forvente at ende med en rustbunke.

Jeg overvejede selv en Fiat Bravo i 1999 - Seriøst endda. Men jeg endte med
en Toyota Yaris. Syntes IKKE det var særligt fedt at køre i Bravoen. Og
blev også dengang advaret af bilkyndige mænd i min omgangskreds, der dog
også omfatter to ejere af Alfa Romeo - så helt blottet for italiensk bilblod
er vennekredsen heller ikke *S*

> Hvordan er reservedelspriserne? (sammenlignet med f.eks. Peugeot/Toyota
> som er rimelig billige)

Dét ved jeg så ikke.

Men samtlige tre synshaller har bekræftet mig i, at Toyota hører til de mest
driftssikre og holdbare biler.... så køber du Toyota, får du næppe brug for
reservedele.

De eneste reservedele jeg fik brug for på min Toyota (købt i 1999 og solgt i
2005) var vinduesviskerblade og pærer. (Jeg savner stadig den bil, selvom
jeg er kanonglad for min nye C4)

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 16:43

> [...]
> mest
> driftssikre og holdbare biler.... så køber du Toyota, får du næppe brug

Ikke at jeg på nogen måde vil anfægte at Toyota er driftsikker eller
holdbar.
Men jeg mener nu ikke at synsassistenter er de rette til at svare på det
(med mindre de selvfølgelig selv køre Yoda). De kan vel bare konstatere
bilens tilstand en gang hvert andet år, alt hvad der ligger derimellem har
de vel ikke kendskab til.

Ret beset er det vel ejerne og værkstederne som ved mest om den ting.

--
/Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-08-05 07:55

> Men jeg mener nu ikke at synsassistenter er de rette til at svare på det

Man kan med fordel samle oplysninger og erfaringer fra forskelligt hold -
herunder fra synsassistenter, hvis erfaring åbenbart er, at Fiat ruster mere
end så mange andre.

> De kan vel bare konstatere bilens tilstand en gang hvert andet år, alt
> hvad der ligger derimellem har de vel ikke kendskab til.

Men det er så også en del af bilens tilstand. Specielt fordi folk jo strengt
taget selv kan bestemme, hvilken stand deres bil er i, når den kaldes til
syn, er det påfaldende, at visse mærker har flere fejl end så mange andre.

HVIS Toyota kommer til syn med færre fejl end så mange andre, kan det måske
hænge sammen med, at Toyotas værksteder generelt er bedre til at sikre, at
bilerne ER fejlfri, når de køres til syn.

> Ret beset er det vel ejerne og værkstederne som ved mest om den ting.

De ting der tjekkes til syn, har jeg stort set ingen mulighed for at tjekke
på egen hånd. Og overholder man ikke de jævnlige syn af bilen, er det vel
ret begrænset, hvad man som ejer ved om bilens tilstand.

Jeg kørte en af mine venners bil til et synstjek hos mit Toyota-værksted.
Det kom bag på ham, hvad der var i vejen. Og det skal siges, at han endte
med at lade et andet værksted ordne tingene - og de fandt præcis de samme
fejl.... som han altså ikke havde kendskab til på forhånd.

Mvh. Lisbeth

Fra : Claus Petersen

Dato : 18-08-05 12:18

> En masse jadajadajada :)

Holdt... holdt... holdt.

Mine eneste indvending gik på:

> [...]
> mest
> driftssikre og holdbare biler.... så køber du Toyota, får du næppe brug

Hvordan skal synsmanden have en mening om hvor mange gange mellem synene at
der er småfejl på bilen og hvor mange gange billen ikke kan starte om
morgenen.

OK! de har selvfølgelig et vist indblik i hvilke modeller der ruster hvor.
Og hvor de har mekaniske svagheder.

Men driftsikkerheden, det er vel kun de daglige brugere der har den
information.

--
Claus
Golf TDI Sportline

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-08-05 07:32

"Claus Petersen" <claus_petersen@remove.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal synsmanden have en mening om hvor mange gange mellem synene
> at der er småfejl på bilen og hvor mange gange billen ikke kan starte om
> morgenen.

Ingen selvfølgelig.
Jeg videregav deres mening om rustangreb *S*

> OK! de har selvfølgelig et vist indblik i hvilke modeller der ruster hvor.
> Og hvor de har mekaniske svagheder.

Ja

> Men driftsikkerheden, det er vel kun de daglige brugere der har den
> information.

Ja

Mvh. Lisbeth

Fra : Tommy Hansen

Dato : 19-08-05 13:49

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:430357dc$0$1187$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> eller gode at køre i, de er sikkert glimrende i Italiens varme og tørre
> luft - men her i nordeuropa skal man forvente at ende med en rustbunke.

Fordommene lever i bedste velgående. Jeg har selv en FIAT Brava 100SX fra 99
som jeg nu har kørt 125.000 herlige km. i. El systemet virker upåklageligt
og har altid gjort det, maskinen spinder bare derudaf uden at bruge en dråbe
olie. Og sidst men ikke mindst NUL RUST. Jeg har selvfølgelig som andre
fornuftige bilejere sørget for supplerende undervognsbehandling. Jeg ville
uden at blinke købe brava/bravo igen.

vh
Tommy

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 20-08-05 09:34

Tommy Hansen skrev:
> [...]
> har selvfølgelig som andre fornuftige bilejere sørget for supplerende
> undervognsbehandling. Jeg ville uden at blinke købe brava/bravo igen.

100% enig med ovenstående !
Jeg solgte min 1999 Brava HSX i foråret med 130.000 km på klokken. NUL rust.
Jeg havde en smule bøvl med stikkene til airbag under sæderne, men det
fiksede Fiat snildt. Og så vidt jeg kan forstå er det slet ikke et problem
som er isoleret til Fiat...
Dog vil jeg så sige, at det er min erfaring, at der er nogen forskel (mht.
kvalitet) på en tidlig 96'er og så de faceliftede fra (sidst i) 1998 og
frem...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Brian

Dato : 17-08-05 17:43

Per wrote:

> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på ved denne
> model?

Tjek alt elektrisk virker, og at der er lys i alle lamper i instrumentet
når du sætter tændig på - samt at de slukker selvfølgelig

> Er det generelt en rimelig driftsikker bil, eller skal jeg hellere
> holde mig til en Corolla (som vel er en af de mest driftsikre omkring
> denne årgang)?

Jeg har en kammerat der har en Bravo fra '96 - også 1.6
Han har ikke haft de store problemer på det mekaniske - men lamper
der lyser i tide og utide og kontakter der ikke virker efter hensigten, har
han haft en del af.

> Hvordan er rustbeskyttelsen på bilen?

Skidt - gå efter en der er holdt med undervognsbehandling.

> Hvordan er reservedelspriserne? (sammenlignet med f.eks.
> Peugeot/Toyota som er rimelig billige)

Normalvis plejer Fiat dele at være billige, så det gælder nok også
for Bravo'en.

/Brian

Fra : Per O.

Dato : 17-08-05 21:19

"Per" <-> skrev i en meddelelse
> Jeg er på udkig efter en Fiat Bravo 1.6 SX fra 1996.
>
> Er der nogle specielle ting man skal være opmærksom på ved denne model?

Jeg har selv haft en 1,6SX Estiva i syv år. Det elektriske system i den bil
er en joke, og langt hovedparten af de problemer vi har haft kan henføres
til defekter i det elektriske system som knapper og ledninger samt ikke
mindst stikforbindelser.

> Er det generelt en rimelig driftsikker bil, eller skal jeg hellere holde
> mig til en Corolla (som vel er en af de mest driftsikre omkring denne
> årgang)?
>
> Hvordan er rustbeskyttelsen på bilen?

Vi fik aldrig efterbehandlet vores Bravo, og der var ikke antydningen af
rust i den efter syv år.

> Hvordan er reservedelspriserne? (sammenlignet med f.eks. Peugeot/Toyota
> som er rimelig billige)

Reservedele er meget billige (Index 79 så vidt jeg husker), men hvis man
skal bruge dem for tit bliver det jo alligevel for dyrt.

Vi turde i hvert fald ikke købe en Fiat igen efter Bravoen.

Det er en bil som kører fantastisk, og som giver store køreoplevelser, men
som har for mange fejl og for meget bøvl. kan du leve med bøvlet får du en
kanon køremaskine til pengene.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 17-08-05 23:45

"Per" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan er rustbeskyttelsen på bilen?
>
> Hvordan er reservedelspriserne? (sammenlignet med f.eks. Peugeot/Toyota

Jeg har/har haft tre ejere inde på livet af den eller næsten den bil (Bravo,
Brava og Marea Stationcar), og de har alle været positive. Da hende med
Bravo'en skiftede til Alfa Romeo 156, men ville kort tid efter skifte
tilbage da ikke skille på værksted så ofte. Brava ejerne har en 1,2 (købt
brugt) som de aldrig har haft nævneværdige problemer med, og så klare den
sig i øvrigt ganske fint på trods af den lille motor. Marea ejerne har en
1,6 som har fået skiftet alle ventilerne men ellers intet af betydning, jeg
er dog ikke klar over hvor langt den har gået. De to sidstnævnte er
efterhånden 7-8 år gamle uden synligt rust, så det virker som om det er en
OK bil.

Med hensyn til stabilitet er der ifølge What Car ikke eneste Toyota mellem
de ti bedste, men reklamerne er da sjove. Samme kilde oplyser at der er to
Fiat'er mellem de ti mest ustabile (dog ikke den model du har i kikkerten).
Det eneste alternativ jeg kan se i top ti størrelse/pris/alder taget i
betragtning er Honda Civic 96-01, på det punkt bliver den kun slået af Honda
Accord 99-03.

http://www.whatcar.com/News_Article.asp?NA_ID=216403&EL_ID=3135529&ST=fromcurrentresults#
(se de tre links nederst i teksten)

Der er nogle brugtbilstests her du kan studere, måske de kan være en hjælp.

http://www.bilnorge.no/pdf/2003_-_BRUKT-TESTER/07-03_Fiat_Bravo_Brava.pdf

http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/10-02_Toyota_Corolla.pdf

http://www.bilnorge.no/pdf/2001_-_BRUKT-TESTER/09-01_Peugeot_306.pdf

http://www.bilnorge.no/pdf/2002_-_BRUKT-TESTER/04-02_Honda_Civic.pdf

Jeg har i anden sammenhæng gloet lidt på tallene i disse test som er fra
Norge, og prisen på dele til både service og reparation kan godt overraske
dem der kun har hørt ry og rygter. Dele er prisen på originale dele men uden
service og tandremsskift, arbejdsløn så prisen for at få udført arbejdet
autoriseret (alle i norske kroner)

Fiat Bravo/Brava 1,4 95-01: Dele 29.752, arbejdsløn 13.218, totalt 42.970
(skift af tandrem 4179).

Toyota Corolla 1,3 97-01: Dele 19.734, arbejdsløn 11.669, totalt 31.403
(skift af tandrem 2037).

Peugeot 306 1,6 93-01: Dele 23.873, arbejdsløn 13.883, totalt 37.756 (skift
af tandrem og 120K service 6981).

Honda Civic 1,4 96-01: Dele 21.959, arbejdsløn 9.711, totalt 31.670 (skift
af tandrem 2483).

Men det kommer helt an på om du bruger originale eller uoriginale dele, om
du selv kan skrue eller skal have nogen til det. Priserne på uoriginale dele
er sjældent så forskellige som originale, nogle gange kan man mistænke en
producent for at spille på det. Som i "bare de dele der indgår i
reservedelsindekset er billige så gør det ikke noget de andre er dyre, eller
at det er dyrt af dem skiftet"

Med venlig hilsen Kim