Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken film skal jeg vælge
Fra : Nenad Dragic

Dato : 06-06-01 12:16

Hejsa

Jeg skal inden længe tage nogle billeder om aften inde i en stue og
billederne skal bare lykkedes.

Jeg ejer et ganske billigt fotografiaparat "Minolta veCtis 200" med følgende
tekniske data (håber at i kan forstå mere af det end mig).:

Kameratype.: IX-240 kamera med objektivlukker
Objektiv: 25-50 mm f/4,8-9,1 med
motorzoom
Fokuseringsområde: C/H format 0,5m - uendelig
P format: Vidvinkel:
0,5 m - uendelig: Tele 1,0m - uendelig
Filmfølsemhedsområde Iso 25 - 3200
Lysmålingsområde (ISO 200) 25mm: EV 4,0 til EV 16,2
50mm: EV 4,0 til EV
17
Flashområde (ISO 200) 25mm: 0,5 - 5,0m
50mm: 0,5 - 2,7m

Der er normalt belysning inde i stuen og der vil være mørkt udefor, så der
er noget med at have lysetkilden bag sig når man tager billedet, hvis jeg
husker rigtigt fra folkeskolen ca. 7 år siden.
Hvilken film skal jeg købe, normalt så har jeg en film type ved navn "Kodak
advantix 400", men jeg ved ikke om det er godt nok når man gerne vil
forstørre nogle af billederne 20*30 eller ligende format?
Kan man også få billederne på cdrom når man fremkalder samt på papir?

Andre gode råd modtages gerne

På forhånd tak
Nenad Dragic (100% amatør inden for foto området

Fra : Lyrik

Dato : 09-06-01 01:50

"Nenad Dragic" <nenad@dragic.com> wrote in message
> [...]
> forstørre nogle af billederne 20*30 eller ligende format?
> Kan man også få billederne på cdrom når man fremkalder samt på papir?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det lader til at være et APS kamera med meget små negativer!?
Derfor er det vigtigt at du tager så lav filmfølsomhed=så lille ISO som
muligt når filmen skal forstørres op.

Med en ISO 200, beskrives det område som blitzen kan belyse som en
rækkevidde fra en halv til 5 meter. Men zoomer du helt ind, så rækker
blitzen kun 2,7 meter, fordi den lange zoomlinse er mørk og kræver mere lys.

Nu skal du jo have så meget med som muligt inden døre så du skal jo nok ikke
zoome ind.
Så hvis du kan klare dig med 5 meters rækkevidde så tag den 200 ISO film.
Den kan give større forstørrelser end 400 ISO filmen der er mere grovkornet.

Lad eventuelt stærkt indfaldende lys komme fra ryggen. Tag ikke en person
som står foran et vindue med indfaldende lys, uden at sætte tvangsmæssig
blitz på ham/hende. Ellers bliver de kun skygger imod lyset.

Om du kan få APS-film billeder på CD, véd jeg ikke. Måske kan en anden
hjælpe dig.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Sylvest Olsen

Dato : 09-06-01 10:43

Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote:

[cut]
:> Objektiv: 25-50 mm f/4,8-9,1 med
:>
[...]

Personlig ville nok anbefale Fuji film. Jeg har gode erfaringer med Fuji
Superia 400, og dårlige med Kodak Max (400).Fuji Superia findes også i
en APS udgave. Da dit kamera har en forholdvis
langsom linse er du nødt til at bruge en så hurtig film så muligt.

Det kan _ikke_ betale sig at bruge 200 film. De er bare marketing gimmicks.
Der er ingen forskel på 200 og 400. Ihvertfald ikke når det kommer
til opløsning og kornethed.

Du skulle måske endda overveje en 800 film, men nok ikke regne med at kunne
lave forstørrelser.

Forstørrelser optil 20x30 og 30x45 har jeg fået lavet fra mine iso 400 Fuji
negativer med udemærkede resultater. Da dine APS negativer kun har et areal
på omkring 50% af en standard 135 film, kan du dog komme i vanskeligheder.

Mvh Morten

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 10-06-01 21:41

On Sat, 9 Jun 2001 02:50:12 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

>"Nenad Dragic" <nenad@dragic.com> wrote in message

>følgende

<snip>
> [...]

>Det lader til at være et APS kamera med meget små negativer!?
>Derfor er det vigtigt at du tager så lav filmfølsomhed=så lille ISO som

Normalt rigtigt, men ikke helt i dette tilfælde - på grund af udbuddet
af forskellige film.

> [...]

>Den kan give større forstørrelser end 400 ISO filmen der er mere grovkornet.

Faktisk er der ikke nogen virkelig gode 200 ISO film til APS. Der er
en fremragende F100 fra Fuji (ikke at forveksle med deres væsentlig
billigere D100, som ikke er værd at ofre penge på). F100 er meget
finkornet og nok den bedste negativfilm til APS på det punkt. Desværre
er den så altså kun 100 ISO, og dermed egner den sig ikke til et
kamera uden ekstra blitz indendørs.

Til gengæld har Fuji en forbløffende god 800 ISO film - den eneste,
der reelt er tilgængelig til APS. Den er faktisk næsten lige så
finkornet som en 400 ISO, og jeg har haft meget gode resultater med
den med blitz.

Umiddelbart er Fujis H400 dog nok det bedste bud. Desværre har den
ikke endnu fået en yderligere forbedring (som er implementeret i 800
ISO), som kommer hen over sommeren, men den er stadig mindst lige så
finkornet som deres A200, der er en udpræget "consumer" film.

>Lad eventuelt stærkt indfaldende lys komme fra ryggen. Tag ikke en person
>som står foran et vindue med indfaldende lys, uden at sætte tvangsmæssig
>blitz på ham/hende. Ellers bliver de kun skygger imod lyset.

Og prøv at undgå at stå vinkelret på vinduet, så blitzen reflekteres
tilbage i linsen.

>Om du kan få APS-film billeder på CD, véd jeg ikke. Måske kan en anden
>hjælpe dig.

Jep, man kan sagtens få billederne på CD. Jeg vil dog lige advare -
der er meget stor forskel på kvaliteten. Hvis du vil have en rimelig
kvalitet i scanningen, skal du holde dig langt væk fra Agfa-baserede
laboratorier som eks. Japan Photo. Jeg har fået lavet et par der, og
hverken opløsning eller kvalitet var konkurrencedygtig. Når det gælder
APS, er Fuji det bedste bud, da de satser meget stærkt på APS -
hvilket bl.a. betyder, at den eneste slide film til APS er fra Fuji.

Jeg har faktisk gode erfaringer med Kvickly's fremkaldelser, da de
sender filmen til Sverige til Fuji hensidan, hvor man kan få nogle
meget gode resultater. Desværre tager det godt en uge. Agfa kan godt
levere gode papirbilleder i deres Dimax kvalitet, men scanningen
stank. Jeg har ikke prøvet et Kodak-baseret laboratorie, da jeg kom
til at kigge på opløsningen, og den var for dårlig.

/Kristoffer

P.S. Jeg har selv et Minolta Vectis S-1 med 22-80 og 80-240 linserne,
samt en Vectis SF-1 blitz. Dejligt udstyr, og meget lettere at slæbe
afsted med end et 35 mm SLR. Kan fås for rimelige penge, hvis man
holder sig fra steder som Foto Dirk, hvor jeg kan se varene til
dobbelt pris!