MS Windows
briani 27239
OEM - hvad er det
Fra : ----PS

Dato : 04-09-05 23:36

Når nu der både tilbydes Norton antivirus OEM og bare Norton antivirus - og
der er forskel i pris - hvad er så egentlig forskellen? Hvad skal jeg
bestille til mig selv, til hjemmebrug?
psrensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-09-05 23:49

----PS skrev:

>Når nu der både tilbydes Norton antivirus OEM og bare Norton antivirus - og
>der er forskel i pris - hvad er så egentlig forskellen?

Normalt er OEM-versioner, noget der sælges sammen med hardware og
det er udbyderen af hardwaren, der yder supporten.
--
Knud

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 05-09-05 06:05

> Normalt er OEM-versioner, noget der sælges sammen med hardware og
> det er udbyderen af hardwaren, der yder supporten.
> --
> Knud

Supplerende kan tilføjes, at
forkortelsen OEM betyder
Original Equipment Manufacturer;
benyttes især af mindre pc-producenter, der indkøber enkeltdele og blot
foretager den endelige montage.

Hans-Jørgen
Hjemmeside:
http://home4.inet.tele.dk/sindholt/

Fra : Michael Frandsen

Dato : 05-09-05 10:29

hvorfor er det så en OEM version af XP der følger med når du køber en IBM pc
hvis det kun er mindre pc producenter den benytter dem

Fra : HPF

Dato : 05-09-05 12:49

"Knud Gert Ellentoft" skrev

Som jeg har forstået det er en OEM version kun til brug på enn maskine og
kan ikke bruges som opgraderingsgrundlag?

MVH
HPFolkmar

Fra : emj

Dato : 05-09-05 14:21

HPF skrev:

>Som jeg har forstået det er en OEM version kun til brug på enn maskine og
>kan ikke bruges som opgraderingsgrundlag?

Det må da være noget nyt.
Førhen var det tilstrækkeligt at lade en OEMversion "lugte" til en
gammel windowsversion først.

Hilsen emj

Fra : Snuden

Dato : 05-09-05 16:16

On Mon, 05 Sep 2005 15:20:33 +0200, emj <emjnospam@stofanet.dk> wrote:

>Det må da være noget nyt.
>Førhen var det tilstrækkeligt at lade en OEMversion "lugte" til en
>gammel windowsversion først.

OEM-versioner følger principielt den hardware de er købt sammen med -
når hardwaren dør er licensen til OEM-softwaren ikke længere gyldig.

Selve softwaren er nøjagtig den samme uanset hvilken licens der
benyttes (enterprise, corporate, fuld, opgradering eller OEM). Det er
teksten i licensbetingelserne der afgør hvilket omfang det må benyttes
i.
--
Snuden

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 05-09-05 16:55

Snuden typed:

> OEM-versioner følger principielt den hardware de er købt sammen med
> når hardwaren dør er licensen til OEM-softwaren ikke længere gyldig.

Det er en regel med modifikationer. Da Microsoft for 6 - 8 måneder siden
begyndte at pumpe XP-Prof ud på markedet i tilbudsform, købte jeg en XP 2002
med SP2 for en tusse. Betingelsen i forretningen var blot, at jeg skulle
købe en mus, som så udgjorde hardwaren.

Jeg har siden foræret den billige mus væk og har brugt OEM versionen på
flere PC'ere, og hos M$ har jeg fået skiftet koden 2 gange, siden de
begyndte deres pirattjek for nogle måneder siden. Så min OEM version er
fuldt gyldigt til den en dag, den brænder ud.

> [...]
> benyttes (enterprise, corporate, fuld, opgradering eller OEM). Det er
> teksten i licensbetingelserne der afgør hvilket omfang det må benyttes

Det er rigtigt, men tolkes af M$ efter tegenbogen, som ovenstående viser. Da
der jo inden så længe kommer et nyt styresystem, som de kalder Vista.

JAF

Fra : Anders Lund

Dato : 05-09-05 18:06

J.A.F. Pedersen wrote:
> [...]
> 2002 med SP2 for en tusse. Betingelsen i forretningen var blot, at jeg
> skulle købe en mus, som så udgjorde hardwaren.

Ja, men læste du det med at du skulle klistre OEM besviset (det flotte
klistermærke) fast på den PC du installerede det på og at det ikke måtte
blive installeret på andre PCere?

Det kan selvføgelig være at de har ændret noget i betingelserne siden
sidst jeg læste om OEM licensen til XP.

> [...]
> begyndte deres pirattjek for nogle måneder siden. Så min OEM version er
> fuldt gyldigt til den en dag, den brænder ud.

Er du sikker på at den stadig er gyldig? Sagde du til Microsoft at du
havde fået en ny maskine og havde installeret OEM versionen på denne og
derfor skulle have en ny kode?

Jeg må indrømme at jeg ikke selv har studeret det mere nøjere selv, da
OEM versioner i mine øje svare lidt til en bil på gule plader - det er
det samme man får, men med nogle kedelige begræsninger. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 05-09-05 19:17

Anders Lund typed:

> Er du sikker på at den stadig er gyldig? Sagde du til Microsoft at du
> havde fået en ny maskine og havde installeret OEM versionen på denne og
> derfor skulle have en ny kode?

Jeg sagde som det var, at jeg havde to andre maskiner, som jeg prøvede XP
på, hvilket en venlig norsk jente så sagde nå til, og gav mig en ny kode.
Det der sker, er, at nå man har lavet et vist antal opsætninger med XP'en,
så skal den simpelthen fornyes med en ny kode. Det var den erfaring, jeg
fik, da jeg havde brugt den i en 4 - 5 opsætninger.

> Jeg må indrømme at jeg ikke selv har studeret det mere nøjere selv, da OEM
> versioner i mine øje svare lidt til en bil på gule plader - det er
> det samme man får, men med nogle kedelige begræsninger. :)

Jeg tror simpelthen, at de i iver efter at få solgt så mange som muligt,
inden det nye system kommer på markedet om et år eller så, slækker på
kravene i den konkrete kontrol.

Derfor kan de godt have en juridisk praksis, der er, som du beskriver. Så M$
politiet vender det blinde øje til Kommer der en sag, kan de trække
juraen frem. Men de skal også tænke på ikke at blive for upopulære, så ingen
gider købe deres nye produkter.

JAF

Fra : Snuden

Dato : 05-09-05 20:41

On Mon, 5 Sep 2005 17:54:56 +0200, "J.A.F. Pedersen"
<freshair@mail.dk> wrote:

> [...]
>begyndte deres pirattjek for nogle måneder siden. Så min OEM version er
>fuldt gyldigt til den en dag, den brænder ud.

Ikke iflg. licensbetingelserne. Det kan så være, at den MS medarbejder
der har givet dig nye koder bare er dødtræt af at blive svinet til at
sure kunder og derfor udleverede dem uden sværdslag, men det ændrer
ikke på at din software *rent licensmæssigt* skulle have fulgt med
musen.

>Det er rigtigt, men tolkes af M$ efter tegenbogen, som ovenstående viser. Da
>der jo inden så længe kommer et nyt styresystem, som de kalder Vista.

Lad os nu se hvor længe det hedder det. Vista Systems har allerede
bebudet sagsanlæg hvis MS ikke ændrer navnet. Andre firmaer følger
snart trop, mig bekendt.
--
Snuden

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 05-09-05 22:47

Snuden typed:

> [...]
> svinet til at sure kunder og derfor udleverede dem uden sværdslag,
> men det ændrer ikke på at din software *rent licensmæssigt* skulle

Der var ikke tale om surhed eller brokkeri fra hendes eller min side
overhovedet. Det var helt straight og almindelig ekspedition. Og jeg kan
tilføje, at jeg fik endda skiftet kode to gange inden for samme uge. Blot så
tilfældighederne ikke spiller ind.

At det så, som du skriver, måske ikke er i henhold til licensbetingelserne,
er så blot et udtryk for en ny tolkning af dem, som jeg har nævnt.

JAF

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 07-09-05 11:31

Ego typed:

> [...]

> At det så, som du skriver, måske ikke er i henhold til
> licensbetingelserne, er så blot et udtryk for en ny tolkning af dem,

Og for fuldstændighedens skyld skal det med, at der *ingen* hotline-hjælp
eller anden support er på en OEM-version af MS-styresystem.

JAF

Fra : Karsten Jensen

Dato : 06-09-05 04:10

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev:

> Lad os nu se hvor længe det hedder det. Vista Systems har allerede
> bebudet sagsanlæg hvis MS ikke ændrer navnet. Andre firmaer følger
> snart trop, mig bekendt.

Det er nok ligemeget hvad det kalder det nye OS. Der er altid nogle der vil
prøve at stikke snablen i Microsofts pengetank. MS har penge nok til den
slags juridiske spisfindigheder.

Mvh.

Karsten.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-05 13:22

Snuden skrev:

> OEM-versioner følger principielt den hardware de er købt sammen med -
> når hardwaren dør er licensen til OEM-softwaren ikke længere gyldig.

<gammel kæphest>
Det er hvad M$ gerne vil have os til at tro. Jeg mangler stadig
at læse en dom der giver dem ret inden for dansk lovgivning.
</gammel kæphest>

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-05 13:32

Den 06-09-05 14.21 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> <gammel kæphest>
> Det er hvad M$ gerne vil have os til at tro. Jeg mangler stadig
> at læse en dom der giver dem ret inden for dansk lovgivning.
> </gammel kæphest>

Tjo, men med tanke på Aftaleloven, skal du vel nærmere finde en dom, der
giver dem uret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-09-05 14:06

Kim Ludvigsen skrev:

> Tjo, men med tanke på Aftaleloven, skal du vel nærmere finde en dom, der
> giver dem uret.

Jo, det har du ret i.

--
Bertel

Fra : Snuden

Dato : 06-09-05 15:59

On Tue, 6 Sep 2005 14:21:31 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

><gammel kæphest>
>Det er hvad M$ gerne vil have os til at tro. Jeg mangler stadig
>at læse en dom der giver dem ret inden for dansk lovgivning.
></gammel kæphest>

yup.. derfor ordet "principielt", underforstået sådan ser MS helst
verden opførte sig.
--
Snuden