MS Windows
briani 27239
Flere styresystemer på samme maskine
Fra : Andersen & Sørensen

Dato : 04-09-05 20:18

Goddag.

Jeg ved godt at man kan eks først installere Windows 98 og bagefter Windows
xp på en anden enhed og derved opnå mulighed for at benytte begge systemer.

Men hvorfor kan man ikke den anden vej, altså at man har Windows xp
installeret og så installere eks Windows 98 eller 2000.

Grunden er at jeg har flere programmer/spil der har det temmelig svært under
xp. men køre uden problemer på en maskine med Windows 98.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-09-05 21:02

Andersen & Sørensen wrote:
> Jeg ved godt at man kan eks først installere Windows 98 og bagefter
> Windows xp på en anden enhed og derved opnå mulighed for at benytte
> begge systemer.

Det er klart den nemmeste rækkefølge

> Men hvorfor kan man ikke den anden vej, altså at man har Windows xp
> installeret og så installere eks Windows 98 eller 2000.

Jeg mener godt, at du kan med Win2000 ?

Problemet med Win 98 er at den ikke kan lave en dual-boot med flere systemer
på samme måde som f.x. XP og vistnok også 2000 - derfor skal det
operativ-system, der laver dusal-booten lægges ind til sidst.

> Grunden er at jeg har flere programmer/spil der har det temmelig
> svært under xp. men køre uden problemer på en maskine med Windows 98.

Du kan evt prøve denne løsning på den omvendte rækkefølge - det skulle kunne
lade sig gøre:

Hvis du har en tom harddisk, så pil de andre fra og installér
Win98 på denne (som master). Sæt den derefter til slave
og sæt de andre til igen, så skal du bare ændre i boot.ini
for at kunne vælge de forskellige systemer.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-05 21:12

Andersen & Sørensen wrote:
> Men hvorfor kan man ikke den anden vej, altså at man har Windows xp
> installeret og så installere eks Windows 98 eller 2000.

Windows 98 kan du ikke, da den ikke har en bootmanager. Men der er vist
nogle opskrifter til hvordan man gør. Noget med at installere Windows 98
og bagefter køre en repair af Windows XP.

Windows 2000 kan man hvis godt fra, hvis man booter fra CDen.

> Grunden er at jeg har flere programmer/spil der har det temmelig svært under
> xp. men køre uden problemer på en maskine med Windows 98.

Så tror jeg at Windows 98 er bedre at prøve en Windows 2000.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Edmund

Dato : 05-09-05 17:42

Andersen & Sørensen wrote:
> [...]
> Men hvorfor kan man ikke den anden vej, altså at man har Windows xp
> installeret og så installere eks Windows 98 eller 2000.

http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_9x.htm

Men kræver altså at XP drevet er fat32.

Nyere bundkort har den mulighed at man kan vælge hvilken disk der bootes
fra, ved at trykke på en af funktions-tasterne.

Er din XP med NTFS så sæt din XP over på slave og installer W98 på en
master harddisk.

Du får lavet bootmenu på følgende måde
Start i Win98, indsæt XP cd, den burde så automatisk starte
installationsprogrammet.
Vælg installer XP
Vælg ny installation (hvis den skulle spørge om opgradering)
indtast kode.
Gå evt ind i advancerede indstillinger og sæt kryd i "jeg vil vælge drev
og partition under installation"
Sig nej til at opgradere drevet
Sig nej til at hente opdaterede installationsfiler.
Så kopierer den nogle installationsfiler(tager ca 10 sek.)
Så genstarter den.

Tryk gentagne gange på pil ned under boot, for bootmenuen bliver kun
vist i 5 sek. Vælg Win98 i menuen
Når du det ikke, kommer du ind i installationsmenuen igen og her vælger
du F3
komputeren genstarter så igen, og du får igen 5 sek. og sådan kan du
blive ved.

I Win98 retter du så i boot.ini på c-drevet

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1­)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partiti­on(1)\WINDOWS="Windows XP" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Fordi man har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn
--
Mvh Edmund

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 05-09-05 18:40

"Andersen & Sørensen" <langaa@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Men hvorfor kan man ikke den anden vej, altså at man har Windows xp
> installeret og så installere eks Windows 98 eller 2000.

Ved at bruge en Boot Manager kan man gøre som man har lyst til. Hvert
OS man installerer får sin egen partition, og man kan selv vælge om
den skal kunne se de andre OS-partitioner. Man kan også lave fælles
partitioner, og man kan lave password-beskyttelse af de enkelte
OS-partitioner.

Se evt. http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 16:36

Prøv den her: http://www2.arnes.si/~fkomar/xosl.org/home.html

Jeg har i sin tid brugt den sammen med en kinesisk W98 og dansk XP. Den
fungerer fremragende, men kræver sin egen partion i starten af drevet. Dog
kun omkring 34MB.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland