MS Windows
briani 27239
[WinXP] Windows kunne ikke starte pga. bes~
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 02-09-05 16:50

Hej gruppe.

En Windows XP Pro-maskine, som jeg administrerer skriver pludselig
følgende, når den booter op:
Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstaller en kopi at ovenstående fil.

Det er noget den er begyndt med pludselig. Den fungerede 100% fint før.
Så blev den lukket ned og tændt et par timer senere, hvor den så skrev
dette. Nu har den nægtet at gøre noget siden. Hvad kan der være sket?

Hvordan kan jeg udbedre problemet. Den siger jo godt nok, at jeg skal
geninstallere en kopi af filen hal.dll, men hvordan gør jeg dette?
Det er meget uheldigt, hvis maskinen skal reinstalleres, da den står
~500km herfra.

Råd modtages med kyshånd!
På forhånd tak.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 02-09-05 16:59

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> En Windows XP Pro-maskine, som jeg administrerer skriver pludselig
> følgende, når den booter op:
> Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
> <Windows-rod>\system32\hal.dll.

Jeg kan tilføje, at der ikke er installeret andre operativsystemer på
maskinen og derfor er der ikke nogen form for dual boot eller lignende.

Jeg har også forsøgt at boote maskinen op i fejlsikret tilstand, hvilket
mislykkedes.

Det er en rimelig ny installation af Windows. Den er en uge gammel eller
sådan noget. Der er ikke installeret særligt meget software. Det som er
installeret inkluderer følgende:
Mozilla Firefox, Mozilla Thunderbird, OpenOffice.org, ACDSee 32 Classic,
FileZilla, WinEdt, Miranda-IM, PuTTY, Vim, WinAmp, TightVNC,
TortoiseSVN, WinRAR, Driver til HP Inkjet-printer.

Brugerne på maskinen har ikke lov til at anvende andre browsere end den
nyeste version af Mozilla Firefox. De har heller ikke lov til at anvende
mail user agents fra Microsoft. Alle brugere på maskinen er medlemmer af
gruppen "Brugere" og normalt bliver administrator-konti ikke anvendt.

Fra : John

Dato : 02-09-05 17:04

"Thomas Damgaard Nielsen" skrev i en meddelelse

> En Windows XP Pro-maskine, som jeg administrerer skriver pludselig
> følgende, når den booter op:

> Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
> <Windows-rod>\system32\hal.dll.

Google:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-18,GGLG:en&q=Windows%2Drod%3E%5Csystem32%5Chal%2Edll

> Det er noget den er begyndt med pludselig.

'Pludselig' skyldes ofte virusangreb..:)

Mvh John

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 02-09-05 18:24

John wrote:

> Google:
> http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-18,GGLG:en&q=Windows%2Drod%3E%5Csystem32%5Chal%2Edll

Der var desværre ikke meget hjælp. Den ene foreslog reinstall (som er
svært, når den er 500km væk). De andre krævede, at man på en eller
anden måde kunne boote den op til i hvert fald cmd. Fejlsikret med
kommandoprompt virker dog ikke :(

> 'Pludselig' skyldes ofte virusangreb..:)

Det tvivler jeg dog stærkt på er tilfældet.

Brugerne har som beskrevet tidligere har ikke global skriverettigheder
til filsystemet. Brugerne er også rimeligt "opdraget". Sådan at de ikke
åbner forskellige eksekverbare filer på må og få.
Samtidigt er maskinen ikke direkte forbundet til Internettet. Den er
forbundet gennem en firewall som ikke tillader maskiner bag den at køre
nogle services ud mod internettet.

Fra : John

Dato : 02-09-05 19:00

> [...]

> måde kunne boote den op til i hvert fald cmd. Fejlsikret med
> kommandoprompt virker dog ikke :(

> Det tvivler jeg dog stærkt på er tilfældet.

Hmmm... 'patienten' er vist svært medtaget, Thomas. En nem 'fjern-løsning'
synes vanskelig at få øje på..:(

Mvh John

Fra : Peter

Dato : 02-09-05 21:12

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> <Windows-rod>\system32\hal.dll.
> Geninstaller en kopi at ovenstående fil.

Der burde ligge en kopi af filen i en af disse to mapper:
c:\WINDOWS\Driver Cache\i386\driver.cab/hal.dll
c:\WINDOWS\Driver Cache\i386\sp2.cab/hal.dll

Så skulle du kunne løse problemet ved at kopiere hal.dll over i system32.

Filen finder også på Win XP Pro skiven, hvor H er mit cd drev:
h:\I386\DRIVER.CAB/hal.dll

PeterB

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 02-09-05 23:11

Peter wrote:
> [...]
>
> Så skulle du kunne løse problemet ved at kopiere hal.dll over i system32.
>
> Filen finder også på Win XP Pro skiven, hvor H er mit cd drev:

Ok. Tak for tippet.
Men hvordan kopierer jeg filen over?
Hvis jeg nu booter op fra en Windows XP-cd. Hvordan kan jeg så kopiere
hal.dll fra cab-filen på cden til system32?
Ligger der et program på cden til at udpakke cab-filer?

Fra : Peter

Dato : 03-09-05 01:42

> [...]
> hal.dll fra cab-filen på cden til system32?
> Ligger der et program på cden til at udpakke cab-filer?

Jeg ved ikke om søg funktionen i WinXP kan søge i cap filer, for jeg bruger
altid TotalCommander (tidligere WinCommander) til den slags.
Du skal under alle omstændigheder ikke boote op på XP skiven, men bare smide
den i cd-drevet (hold shift nede så booter den ikke) og lave en søgning
efter filen.
Jeg bruger samme program (TotalCommander) til at kopiere frem og tilbage,
men eller må det kunne gøres i Stifinder.

PeterB

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-09-05 00:20

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg bruger samme program (TotalCommander) til at kopiere frem og tilbage,
> men eller må det kunne gøres i Stifinder.

Som jeg læser det, foreslår du, at han bruger Stifinder til at finde filen.
Hans problem var jo, at han ikke kunne boote ind til windows, så du glemte
at skrive, hvordan han kommer ind i Stifinder

Jeg er også stødt på denne fejl, og da jeg bootede på win xp cd og valgte
repair consol, kunne jeg se, at filen rent faktisk lå hvor den skulle. Så
prøv at boote på cd.en og se lige om den rent faktisk mangler.
Jeg har lige googlet lidt, og bl.a. fundet følgende, som også var fra et
spørgsmål, hvor hall.dll manglede, men hvor det rette problem rent faktisk
var, at boot.ini var beskadiget. Måske er det det samme hos dig.
Her få du en forklaring:

That message is rather misleading. It happens because the boot.ini file
that tells the boot where to look for 'Windows' is damaged, so it is
looking for files in the wrong place - hal.dll just happens to be the
first one it looks for.

Set the BIOS to boot CD before Hard Disk. Boot the XP CD and, instead
of Setup, take the immediate R for Repair. Assume any password
requested is blank, and TAB over.

Use
Attrib -H -R -S C:\boot,ini
DEL C:\boot.ini
to delete the bad one
BootCfg /Rebuild

to search for Windows installations and make a new one

Now this does not mean there are no further troubles, down stream, but
it is not that common. As a last step run
Chkdsk C: /F
to check the disk out and try to fix any errorsHvis filen rent faktisk
mangler, kan jeg da sende en kopi af min, idetden kun fylder 132 kb.Kurt

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-09-05 11:22

> [...]
> Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget
> eller mangler: <Windows-rod>\system32\hal.dll.
> Geninstaller en kopi at ovenstående fil.

Jeg har set den meddelelse rigtig mange gange, jeg kan ikke helt
huske hvad der reelt hjalp... Jeg ved dog at det var ret nemt at
få maskinen op igen, tror det var i XPs reparations konsol at jeg
tastede en kommando og fik maskinen op igen.

Måske denne:
http://www.compphix.com/corrupthal.html

Det ærgelige var dog, at jeg ret hurtigt igen så den samme
fejlmelding. Måske var harddisken problemet...!

Her er en guide til at kopiere filen fra XP CDen til harddisken:
http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

--
Mvh.
Mikael Nørrelund