MS Windows
briani 27239
Backup af drivere i XP - Hvordan?
Fra : Ingelsen

Dato : 02-09-05 10:22

Jeg sidder til dagligt med mange maskiner (PC´er) Med Windows XP.

Mange af dem skal "startes forfra" (Slettes og geninstalleres)

Det tilbage vendende problem er at man hver gang skal til at finde alle de
drivere igen som XP ikke genkender.. Og det er en del.

Jeg kan jo sagtens se hvilke drivere der er tale om i enhedshåndteringen.
Men findes der ikke en måde man kan tage en form for backup af de drivere
der er installeret, så formatere og genindstallere XP og så restore
driverne.. Eller bare at kunne kopiere dem ud på et drev og så indlæse
drivere igen...

Håber i forstår mit spørgsmål/problem...

Hilsen Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-05 10:49

Ingelsen skrev:

> Men findes der ikke en måde man kan tage en form for backup af de drivere
> der er installeret, så formatere og genindstallere XP og så restore
> driverne..

Man plejer at løse den slags problemer med Ghost, Drive Image,
PartoitionSave eller lignende som snupper et 'foto' af et helt
drev og kan genskabe det automatisk.

Det betyder at en gendannelse kan foretages med få klik og en
kaffepause. På mit systemdrev med 4,5 GB data tager det 45
minutter at pakke backupfilen med det gratis og lidt langsomme
PartitionSave. Jeg kan ikke huske hvad det tager at fyre den ind
igen, men det er betydeligt hurtigere.

En fordel er at man kan vente med at tage backup til alle
arbejdsprogrammer er på plads.

<Kæphest>
Hvis man splitter sin harddisk i mindst to drev og sørger for at
*kun* systemet får lov at ligge på C og man således manuelt
tvinger alle andre programmer over på D (eller andre), så får man
et lille systemdrev som det er hurtigt at tage backup af og
gendanne.

At jeg kører med 4,5 GB er helt uhørt og skyldes kun at jeg for
en gangs skyld har købt en præinstalleret computer hvor jeg kun
har slagtet halvdelen af de møgprogrammer den var fyldt op med.
På de to andre computere som jeg har installeret fra bunden,
ligger der kun 1,2 GB på C.
<Kæphest temporarily suspended>

--
Bertel

Fra : HPF

Dato : 02-09-05 11:04

"Bertel Lund Hansen" skrev
På mit systemdrev med 4,5 GB data tager det 45
> minutter at pakke backupfilen med det gratis og lidt langsomme
> PartitionSave.>
Har søgt efter Partitionsave men kan ikke finde det? Har du et link?
MVH
HPFolkmar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-05 13:37

HPF skrev:

> Har søgt efter Partitionsave men kan ikke finde det? Har du et link?

Ja, og jeg huskede ikke navnet helt rigtigt.

http://partition-saving.com/

Jeg har haft knas med det hvis jeg har gemt et image og senere
har ændret på drevstørrelsen på C - også selv om det er til en
større størrelse. Men hvis jeg ikke har ændret noget ved
drevstørrelserne, har jeg ikke haft problemer.

Dette "knas" var ret alvorligt. Der blev nemlig pillet så meget
under gendannelsesforsøget at det eksisterende system ikke
virkede længere, og det der lå i image-filen, kunne ikke
installeres. Der var ikke andet at gøre end at installere XP
forfra.

--
Bertel

Fra : Ingelsen

Dato : 02-09-05 11:17

> [...]
> har slagtet halvdelen af de møgprogrammer den var fyldt op med.
> På de to andre computere som jeg har installeret fra bunden,

Problemet ligger i at jeg aldrig ser den samme maskine 2 gange, det er hele
tiden nye maskiner (forskellige modeller) Så en ghost kan jeg ikke bruge,
den gik kun den gang det var w98. XP vil ikke starte hvis den er ghostet med
en konfiguration og restoret på en helt anden. og en ghost hjælper heller
ikke på driver problemet. Det er kun driverne jeg gerne vil have ud og
gendannet.. Håber der findes en løsning..

Hilsen Jan

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 02-09-05 11:56

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> wrote in message

> [...]
> anden. og en ghost hjælper heller ikke på driver problemet. Det er
> kun driverne jeg gerne vil have ud og gendannet.. Håber der findes

Jeg tror det nemmeste ville være at starte forfra, og så bruge RIS med
indlæste drivere (kræver domæne). Hvis du ikke har domæne, eller ikke
skal have samme programmer installeret på alle maskiner, vil jeg
foreslå unattended installation af både Windows og programmer (hver
for sig).

Det der tager tid er (som du er inde på) at få samlet alle driverne
til RIS/unattended Windows installation, men når først "biblioteket"
er grundlagt, tager det ikke så lang tid at udbygge/ændre når der
kommer nye drivere.

/klaus

Fra : Ingelsen

Dato : 02-09-05 12:47

> [...]
> til RIS/unattended Windows installation, men når først "biblioteket"
> er grundlagt, tager det ikke så lang tid at udbygge/ændre når der

unattended installation

Det har jeg ikke hørt om før.. Søgte lige lidt på google..
Er det med dette program du mener?
http://unattended.sourceforge.net/

Hilsen Jan..

Fra : jda^fx

Dato : 02-09-05 13:34

On Fri, 2 Sep 2005 13:47:08 +0200, Ingelsen wrote:

> unattended installation
>
> Det har jeg ikke hørt om før.. Søgte lige lidt på google..
> Er det med dette program du mener?
> http://unattended.sourceforge.net/

Enten den der, eller den her: http://unattended.msfn.org/. Det går
væsentligt hurtigere at installere fra harddisk, og man behøver ikke
at have en rigtig risserver oppe at stå selv om det er sjovere med
pxeboot. Hvis du laver en floppy eller en CD med netconnect
http://bootdisk.com/ så kan du have installationsfilerne liggende på
en disk et sted og installere derfra. Det betyder også, at du kan køre
nye opdateringer i fra Windows Update i løbende, nye drivere i når du
før lyst/brug for det det. Og det går hurtigere end fra cd/dvd

--
Jakob