MS Windows
briani 27239
Firewall - hvad skal man vælge osv?
Fra : Claus Nielsen

Dato : 29-08-05 09:21

Hej NG,

Som er det nu har alle mine brugere adgang til internettet via en citrix
server. Jeg har fået mig et positivt problem med at der er for få brugere
(ja, firmaet er vokset) - så jeg har 2 valg.

1. Enten skal jeg købe nogle flere Citrix licenser så mine brugere stadig
kan komme på internettet via Citrix

2. Eller jeg skal finde noget firewall der virkelig er effektiv og kan
scanne alt indhold fra internettet fra vira, activex og andre belastende
ting jeg ikke ønsker ned på maskinen. Jeg har tænkt lidt på Microsofts ISA
server, men ved ikke helt om den kan scanne alt indhold og sortere noget
fra??

Grunden til at alle går på nettet via Citrix er, at jeg ikke gider rende
rundt og få alles maskiner op og køre når de har surfet rundt på alle mulige
sider som de ikke har nogen grund til at være inde på.

Hilsen
Claus

Fra : jda^fx

Dato : 02-09-05 12:08

On Mon, 29 Aug 2005 10:20:30 +0200, Claus Nielsen wrote:

> [...]
> rundt og få alles maskiner op og køre når de har surfet rundt på alle mulige
> sider som de ikke har nogen grund til at være inde på.

En router som kan lukke for alt andet end de 10-12 porte du har brug
for. Du skriver ikke om du har et domæne, men hvis du har, så nogle
restriktive politikker som låser brugernes maskiner. Hvis ikke, så er
det måske tiden at overveje det. Med nogle restriktive politikker, så
kan almindelige brugere stort set ikke ødelægge en w2k eller XP
maskine. Det vil hjælpe dig et langt stykke. Og ISA serveren er ikke
så dårlig hvis du sætter en proxy op, men der er faktisk også flere
freeware Linux eller oBSD løsninger der kan det samme

--
Jakob