MS Windows
briani 27239
Brug af Ghost ?
Fra : t-t-one

Dato : 26-08-05 05:36

Hej Gruppe

Håber denne Request havner i den rigtige gruppe, ellers må i have mig
undskyldt, og måske pege mig i den rigtige retning :)

Det drejer sig om følgende.

Jeg er EDB ansvarlig på en skole. Vi har lige fået 16 nye bærbare computere.

Jeg er så ved at lave "Den perfekte maskine" med alle programmer og
brugerkonti o.s.v.
og ønsker at gøre det så nemt som muligt at smide det samme på de andre 15
maskiner (Både brugerkonti og indstillinger)

Fra ny er alle født med IBM brugerflade + XP.
Er det nemmeste at lave en ghost cd og smide i hver maskine ?
Eller skal man koble "Den perfekte maskine" på som "Server" også ghoste den
fra maskinen ?

I begge Cases ? Hvordan gør man det og er det lige til ?

Hilsen en der aldrig har brugt Ghost program før ?

Håber på lidt hjælp.
På forhånd tak.

En meget detaljeret hjælp vil værdsættes :)

Hilsen
t-t-one

Fra : Coach [4130]

Dato : 26-08-05 09:04

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber på lidt hjælp.
> På forhånd tak.
>
> En meget detaljeret hjælp vil værdsættes :)

Du kan bruge Norton Ghost 9.0 til dit job.
Her kan du via netværk lave "restore" to "multiple drives".

Men spørg mig ikke om hvordan det gøres eller virker....jeg har programmet,
men har aldrig prøvet den funktion.

Du kan med fordel købe programmet online via Symantec's hjemmeside.
Jeg gav omkring 300,- for min version som download. (downloades som ISO fil,
hvor du selv skal lave CD'en efterfølgende)

Håber det er svar nok?

Mvh
Bri@n

Fra : M.I

Dato : 26-08-05 12:20

> [...]

> fra maskinen ?
>
> I begge Cases ? Hvordan gør man det og er det lige til ?
>
> Hilsen en der aldrig har brugt Ghost program før ?

Jeg har brugt Ghost 2003 til at et noget lignende projekt. Jeg lavede et
image af den første pc, som blev brændt til en cd-rw (eller dvd-rw) der
automatisk blev lavet bootable. Derfor synes jeg bedst om Ghost 2003. Lavede
også en bootdiskette for en sikkerheds skyld, men der er nok ikke disk-drev
i dine pc'ere. Og så blev disken kørt igennem alle maskiner. Det kan godt
være, der går hurtigere over server, men jeg havde lidt problemer med at få
det i sving.
Alternativt kan man klone den først image-disk i et par eksemplarer, og
sætte flere maskiner igang samtidig og så veklse rundt. Det går ret hurtigt
med sådan et image at blive skrevet ind på en pc.

M.I

Fra : Jan

Dato : 26-08-05 14:32

> [...]
> Er det nemmeste at lave en ghost cd og smide i hver maskine ?
> Eller skal man koble "Den perfekte maskine" på som "Server" også ghoste

Jeg går udfra det er for at kunne gendanne maskinerne hvis eleverne har
pillet for meget.
Hvis det er korrekt, hvad så med at sætte maskinerne op sådan at de ved
slukning gendanner sig til den originale installation, så burde der ikke
kunne gå noget galt (his man kan sige sådan i denne fagre ITverden
Sådan har mange skoler det installeret, så slipper man for at skulle rydde
op efter eleverne, det kræver muligvis et sted hvor der kan gemmes
dokumenter på f.eks et netværksdrev.

hvis du laver en ghost til alle maskiner skal man lige være opmærksom på at
alle maskiner har præcis samme hardware samt programmer!

jd

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 14:04

Og du skal huske at ændre Computernavnet på hver maskine efter at du har
geninstalleret den. Ellers har du flere maskiner med det samme computernavn
som forsøger at logge på netværket og det vil ikke virke.

For at gøre tingene nemmere anbefaler jeg en cd til hver. Så kan du lave den
opsætning der skal være uden at skulle tænke på ting som computernavn og
andet, efter geninstallationen.

Og så vil det være en god ide at du kører defrag efter geninstallering, da
filerne aldrig vil ligge på samme plads som før.

Personligt bruger jeg Powerquest Drive Image men det er jo smag og behag:)

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : ha

Dato : 28-08-05 17:32

Thunder wrote:
> Personligt bruger jeg Powerquest Drive Image men det er jo smag og
> behag:)

Det gør jeg også (ver 7), men sjovt nok er Powerquest overtaget af
Symantec, så Norton Ghost 9 er faktisk identisk med PQ 7.

/ha

Fra : Henning

Dato : 28-08-05 21:01

On Sun, 28 Aug 2005 15:04:24 +0200, "Thunder"
<thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

>Og du skal huske at ændre Computernavnet på hver maskine efter at du har
>geninstalleret den. Ellers har du flere maskiner med det samme computernavn
>som forsøger at logge på netværket og det vil ikke virke.

Det nytter ikke noget kun at ændre computernavnet, idet SID'en ikke
ændres. Brugi stedet Ghostwalker eller Sysprep.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-05 18:46

Henning wrote:
> On Sun, 28 Aug 2005 15:04:24 +0200, "Thunder"
>
> Det nytter ikke noget kun at ændre computernavnet, idet SID'en ikke
> ændres. Brugi stedet Ghostwalker eller Sysprep.

....eller den gratis "NewSID" fra Sysinternals:
http://www.sysinternals.com/Utilities/NewSid.html

-E.G.