MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvordan slås sort-skærm-efter-5-minutter t~
Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-05 16:05

Jeg ved godt at man kan aktivere Windows XP's skærmsparefunktion under
Kontralpanel => Skærm. Men selv om man aktiviterer sort skærm her, så er der
stadig baggrundsbelysning på skærmen og den bruger altså strøm.

Hvordan er det nu at man ved genstart af computeren får adgang til
bios-opsætningen? Er der ikke her en mulighed for at sætte en tid, hvorefter
skærmen bliver 100% sort, altså at baggrundsbelysningen også slukker?

Hvordan?

v.h.
Jakob

Fra : Claus Nielsen

Dato : 25-08-05 17:01

Jakob Munck skrev:
> [...]
> skærmen bliver 100% sort, altså at baggrundsbelysningen også slukker?

Du kan bruge strømstyring under egenskaber for skærm. Her går skærmen i
hvert fald ud efter den ønskede tid.

mvh claus

Fra : ///M

Dato : 26-08-05 10:02

Jakob Munck wrote:
> [...]
> bios-opsætningen? Er der ikke her en mulighed for at sætte en tid,
> hvorefter skærmen bliver 100% sort, altså at baggrundsbelysningen

Nej - det gøres i Windows (altså dit OS) - en har svaret hvor

///M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-05 11:10

Jakob Munck skrev:

> Hvordan er det nu at man ved genstart af computeren får adgang til
> bios-opsætningen?

Det er forskelligt. I de gode gamle dage var det [Del]. I dag
skal jeg læse på min skærm for at se hvilken tast det er.

> Er der ikke her en mulighed for at sætte en tid, hvorefter
> skærmen bliver 100% sort, altså at baggrundsbelysningen også
> slukker?

Det kan du kun selv svare på. Det kommer nemlig an på BIOS'en. På
denne her computer har jeg ikke sådan en mulighed.

Hvis muligheden findes, gætter jeg på at det er samme mekanisme
som Windows har adgang til.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 26-08-05 11:46

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
> Jeg ved godt at man kan aktivere Windows XP's skærmsparefunktion under
> Kontralpanel => Skærm. Men selv om man aktiviterer sort skærm her, så
> er der stadig baggrundsbelysning på skærmen og den bruger altså strøm.

Jrg fornemmer at du har skærmkort med nVidia-chipset?

Jeg kunne aldrig få min til at virke under skærmegenskaber. Først da jeg
installerede et tredjeparts-program fik jeg det til at funke.
http://www.entechtaiwan.net/util/es.shtm

/klaus

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-08-05 19:07

> Jrg fornemmer at du har skærmkort med nVidia-chipset?

Jeg ved ikke om det er et sådant chipsæt, men Win XP's strømstyring virker i
hvert fald ikke. Skærmen slukker ikke på det tidspunkt, som jeg indstiller
den til.

> Jeg kunne aldrig få min til at virke under skærmegenskaber. Først da jeg
> installerede et tredjeparts-program fik jeg det til at funke.
> http://www.entechtaiwan.net/util/es.shtm

Den har jeg så også installeret. Jeg bruger Win XP og jeg kan se at
"EnergySaver" er installeret, men jeg har ikke adgang til det via den
almindelige programmenu og det har ikke erstattet Win XP's eget
strømspareprogram. Om EnergySaver virker eller ej, ved jeg ikke, for jeg kan
ikke få adgang til at indstille det.

Hvad gør man?

v.h.
Jakob

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 26-08-05 19:25

> [...]
> strømspareprogram. Om EnergySaver virker eller ej, ved jeg ikke, for
> jeg kan ikke få adgang til at indstille det.

Den er med i listen over mulige pauseskærme og hedder "EnergySaver
(DPMS)". Under indstillinger for denne kan man vælge hvornår den skal
aktiveres, og også vælge hvilken af de forskellige strømsparende
muligheder for skærmen der skal bruges.

/klaus

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-08-05 20:01

> [...]
> (DPMS)". Under indstillinger for denne kan man vælge hvornår den skal
> aktiveres, og også vælge hvilken af de forskellige strømsparende

ok, så fandt jeg den. Men den slukker ikke skærmens baggrundsbelysning mere
end Win XP's egen skærmskåner. Der er stadig lys ude i kanten af skærmen og
den er ikke helt sort. Det er det som Strømstyring burde kunne stoppe, men
den virker ikke.

Er der nogen særlig indstilling af denne EnergySaver, som du bruger for at
få den til at slukke skærmen helt? Jeg har prøvet de avancerede
indstillinger og at vælge af afbryde alt efter 1 minut, men det giver ikke
bedre resultatet end med Win XP's egen funktion.

Gør jeg noget forkert eller er programmet bare ikke nyttigt (for mig)?

v.h.
Jakob

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 26-08-05 20:11

> [...]
> indstillinger og at vælge af afbryde alt efter 1 minut, men det giver
> ikke bedre resultatet end med Win XP's egen funktion.

I "Advanced - Custom Power Scheme" har bruger jeg "Monitor sleeps..." og
i "Diagnostics - DPMS Method" står den til "V/H-Sync". Prøv at klikke på
de tre knapper i "Diagnostics" for at se hvad de enkelte stillinger gør
ved din skærm.

/klaus

Fra : Jakob Munck

Dato : 26-08-05 20:33

> [...]
> i "Diagnostics - DPMS Method" står den til "V/H-Sync". Prøv at klikke på
> de tre knapper i "Diagnostics" for at se hvad de enkelte stillinger gør

Ingen af de 3 knapper i Diagnostics gør noget som helt. Ingen reaktion fra
skærmen. Og det gør ingen forskel om jeg ændrer DPMS-method. Jeg tror derfor
ikke at programmet virker på min maskine/skærm.

v.h.
Jakob

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 26-08-05 21:39

> Ingen af de 3 knapper i Diagnostics gør noget som helt. Ingen reaktion
> fra skærmen. Og det gør ingen forskel om jeg ændrer DPMS-method. Jeg
> tror derfor ikke at programmet virker på min maskine/skærm.

Så er sidste mulighed nok at kontrollere om din skærm overhovedet
forstår signalet. Jeg bruger som nævnt V/H-Sync - d.v.s. signalet til
VSync og HSync forsvinder. Det samme kan jeg "simulere" ved at hive
skærmstikket ud af grafikkortet. På nogle skærme kan man i dens
indbyggede menu vælge hvilken slags styring den skal bruge.

Eller prøv om der skulle være et svar i news:dk.edb.hardware.skaerm

/klaus