MS Windows
briani 27239
gamle dos programmer i xp ??
Fra : Li Lo

Dato : 24-08-05 15:05

Hejsa !

Jeg har et stort problem. Jeg har fået nogle programmer, jeg skal bruge til
et skole fag, men problemet er at jeg ikke kan få mit windows xp til at køre
gamle dos programmer. Jeg har prøvet at være inde og sige at den skal køre
dem i win 95, i egenskaber men dette har ikke virket... Jeg skal virkelig
bruge disse programmer, og jeg er ret meget på spanden, hvis jeg ikke får
dem til at virke, så HJÆÆLPP !!!!

På forhånd tak

Li Lo

Fra : Holst

Dato : 24-08-05 15:17

Li Lo wrote:

> [...]
> bruge disse programmer, og jeg er ret meget på spanden, hvis jeg ikke får

Jeg har ikke meget forstand på sådant. Det er kun et års tid siden jeg
startede med at bruge Windows. Før det havde jeg kørt alt på min Amiga
bortset fra WordPerfect 5.1, som jeg skulle bruge i forbindelse med mit
arbejde, og det kørte på en ren DOS-maskine.

Uden de store problemer fik jeg dog Word Perfect 5.1 til at virke.

Jeg har en genvejsikon liggende på skrivebordet. Den kan jeg godt sende
til dig. Jeg går ud fra, at indstillinger til at køre WP5.1 under XP er
gemt i den. Du vil så - måske - kunne ændre i den, så du får dine
DOS-programmer til at køre på din XP.

Send mig en mail, hvis du er interesseret. Så vil jeg se, om jeg kan
finde ud af at maile en genvej.

Fra : Else Holm

Dato : 24-08-05 15:33

"Li Lo" <Li-Lo@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> er ret meget på spanden, hvis jeg ikke får dem til at virke, så

Umiddelbart kan det godt lade sig gøre. Jeg brugte et
DOS-regnskabsprogram i et par år på Win XP Pro, indtil det blev
udskiftet med et Windowsbaseret program.
Når jeg skulle bruge det, lukkede jeg alle andre programmet ned,
før jeg startede mit DOS-program - og så virkede det
upåklageligt.
Held og lykke med det!

--
Else

Fra : Hans

Dato : 24-08-05 16:37

Li Lo wrote:
> [...]
> har ikke virket... Jeg skal virkelig bruge disse programmer, og jeg
> er ret meget på spanden, hvis jeg ikke får dem til at virke, så

Prøv med Dosbox:

http://dosbox.sourceforge.net/download.php?main=1

Hans

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-08-05 19:09

"Li Lo" <Li-Lo@tele2adsl.dk> skrev....

> Jeg har fået nogle programmer, jeg skal bruge til
> et skole fag, men problemet er at jeg ikke kan få mit windows xp
> til at køre gamle dos programmer.

DOS programmer og DOS programmer er to helt forskellige ting.

DOS tillod stortset programmørerne direkte adgang til al hardware, og
du kan derfor finde masser af DOS programmer der ikke vil køre i
diverse emulationsprogrammer under fremmede styresystemer, simpelthen
fordi de kræver en adgang til hardware som det fremmede styresystem
ikke kan/vil tillade.

Oplys hellere hvilke programmer det drejer sig om. Måske sidder der
nogen der har været i samme situation som dig og har løst problemet.

Ellers er mit bedste bud at ofre 100,- kr på sagen og købe en gammel
brugt DOS maskine. Køb en 386'er eller større(hastighed underordnet)
med 4 Mb RAM eller mere, så er du godt kørende i DOS.

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 24-08-05 22:06

On Wed, 24 Aug 2005 16:05:19 +0200, "Li Lo" <Li-Lo@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>bruge disse programmer, og jeg er ret meget på spanden, hvis jeg ikke får

En tredje mulighed:

En diskette i.

Højreklik a: i "Min komputer" og vælg format/dos startup disk.

Kopier program.exe til a:

Boot til disketten og tast:

program.exe <enter>
--
Svend Olaf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-05 23:57

Svend Olaf Mikkelsen skrev:

> En tredje mulighed:

> En diskette i.

Det er i dag ikke nogen mulighed for en hel del mennesker, og
snart gælder det alle.

Man kan præparere en cd til at boote i DOS.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Johnny

Dato : 25-08-05 14:39

> Man kan præparere en cd til at boote i DOS.

Hvordan gør man det?

Johnny

Fra : Henning

Dato : 25-08-05 17:55

On Thu, 25 Aug 2005 15:39:22 +0200, "Johnny" <js@juice.dk> wrote:

>Hvordan gør man det?

www.bootdisk.com - hent et image, som du f.eks. kan brænde via Nero.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-08-05 10:47

Johnny skrev:

> Hvordan gør man det?

I Nero kan man bestille at der skal laves en bootbar cd. Det
kræver enten en diskette med boot som skal sidde i drevet under
brændingen eller en imagefil af samme som jeg ikke ved hvordan
man laver.

CD'en får et virtuelt A-drev der svarer til disketten, og så kan
man bruge resten af pladsen til lige hvad man vil. Det får så
drevbogstav efter de normale regler hvis man ikke sætter det selv
ved boot (kræver at man kan ændre på disketten eller i image'et).