MS Windows
briani 27239
Problemer efter retablering
Fra : Brian og Charlotte

Dato : 23-08-05 22:00

Hejsa,
Jeg har store problemer med min computer efter forsøg på retablering på en
HD. Jeg anvender XP home SP2.

Jeg med programmet R-Drive taget et image af min gamle HD og lagt over på en
ny HD. Kopien ligner originalen til forveksling alle filer er til stede med
rigtig størrelse osv.

Men når jeg forsøger at boote på min nye HD, så kommer jeg ind i en uendelig
løkke af forsøg på at logge brugeren på. Ved første forsøg begynder den at
indlæse personlige egenskaber, men afbrydes så af meddelelsen, at sidefilen
er for lille, hvorefter den logger af igen. Herefter mødes jeg igen af
logon-billedet, og herfra kører den i løkke uden at komme ind.

Selv ikke i fejlsikret tilstand kan jeg komme ind. Jeg har selvfølgelig
forsøgt via rep.konsollen i XP at slette pagefile.sys. Men dette har ikke
hjulpet.
Herudover har jeg forsøgt at boote på en anden xp disk og lade min nye HD
sidde i computeren som sekundær disk og herfra kopiere en pagefile.sys over
på disken - men ligeledes uden brugbart resultat.

Er der nogle her i gruppen, der har gode råd til en efterhånden noget
fortvivlet person.

Mvh,
Brian

Fra : Peter

Dato : 23-08-05 23:22

"Brian og Charlotte" <no@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over på disken - men ligeledes uden brugbart resultat.
>
> Er der nogle her i gruppen, der har gode råd til en efterhånden noget

Smid din Win XP skive i cd drevet og lav en reparation.
Sig ja til at installere ved første skærmbillede.
Tryk F8 for at acceptere betingelserne ved andet skærmbillede.
Tryk R for reparation ved tredje skærmbillede.
Hvis reparationen lykkes, beholder du alle de programmer der er installeret
intakte, men evt. 3 parts drivere, som Windows ikke kan genkende skal
geninstalleres. Det samme gælder alle Windows update filer.
Peter B

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-05 16:23

Grunden kan være at du "kloner" alting over på en ny og større hdd som ikke
har de samme sektorer som den gamle hdd. Det er set før. Der er kun 2 ting
du kan gøre og det er at prøve reparation evt. geninstaler XP eller kopier
alle dine filer som du ønsker at gemme over på den anden pc du snakkede om
og derefter starte forfra. og lav så en ny CD som passer til den nye HDD.

Jeg kan ikke gå yderligere ind på årsagen da du ikke giver nogle tekniske
detaljer:(

Personligt bruger jeg Powerquest Drive Image og har før brugt Ghost.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Rado

Dato : 30-08-05 07:51

On Tue, 23 Aug 2005 23:00:08 +0200, "Brian og Charlotte"
<no@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>er for lille, hvorefter den logger af igen. Herefter mødes jeg igen af
>logon-billedet, og herfra kører den i løkke uden at komme ind.

Ja, det er et irriterende problem der kan opstå når man kører et
image ind efter at have udskiftet eller rokeret rundt på diskene. Det
forvirrer Windows, der tilsyneladende bruger disk ID istedet for
drevbogstav til at holde styr på swapfil m.m.

Du har haft swapfilen liggende på en anden disk eller partition, ikke?

I så fald så gør du det at du sætter systemet op igen som det var før,
med den gamle disk (har du formateret den, så kør dit image ind på den
igen). Den disk/partition med swapfilen på skal også sidde som før.

Boot så op, og flyt swapfilen (pagefile.sys) tilbage til
systempartitionen (Højreklik på My computer, derefter Properties >
Advanced > Performance Options > Virtual Memory > Change (ved desværre
ikke hvad det hedder i de danske udgaver). Slet alle extra swapfiler
på alle andre drev/partitioner via dialogboksen.

Tjek efter genstart at swapfilen er flyttet til systemparttion og at
alle andre swapfiler er væk, både i dialogboksen og rent fysisk, på
drevene. Kobl herefter alle andre HD fra hvis det lader sig gøre (hiv
IDE kabler ud).

Herefter tager du et nyt image af systemet, og lægger det over på den
nye disk. Sæt den nye disk i, og boot op, stadig med alle andre HD
koblet fra. Nu burde den starte op normalt. gør den det, kan du
herefter koble de andre HD til igen.

Hvis det ikke virker. så er der en anden men mere besværlig måde at
gøre det på. Men prøv først den her, den burde virke hvis du gør det
korrekt.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Brian R.

Dato : 30-08-05 14:26

Tak for alle svarene.

Jeg har fået det til at virke. Mit problem var ikke sektorstørrelse men en
meget fragmenteret og måske defekt swapfil på den originale disk.

Jeg hentede programmet "diskkeeper" i en trial-udgave, hvor jeg kunne sætte
den op til ved opstart at foretage en defragmentering af swapfilen.
Herudover sørgede jeg forinden for at windows var sat til at administrere
størrelsen på swapfilen.
Herefter lavede jeg en ny kopi af den gamle disk, hvor jeg uden problemer
kunne få lov at boote første gang.

Mvh,
Brian R.