/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Konvertere FAT32 partion C: til NTFS - er~
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-05 18:03

Jeg ved at det er muligt at konvertere mine andre drev til NTFS (flere har
anbefalet det som løsning på nogle af mine sjove problemer), men hvad med
drev C: som Windows ligger på.

Hører gerne fra nogen som har afprøvet det selv:)

Er der nogen risiko i det?

Er det sandt at NTFS ikke behøver at blive derfragmenteret så tit, eller er
det en skrøne?



--



Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland



 
 
Tonny Poulsen (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Tonny Poulsen


Dato : 19-08-05 18:31


"Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:430610d8$0$68302$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg ved at det er muligt at konvertere mine andre drev til NTFS (flere har
> anbefalet det som løsning på nogle af mine sjove problemer), men hvad med
> drev C: som Windows ligger på.
>
> Hører gerne fra nogen som har afprøvet det selv:)
>
> Er der nogen risiko i det?
>
> Er det sandt at NTFS ikke behøver at blive derfragmenteret så tit, eller
> er det en skrøne?

C: drevet kan sagtens konverteres, risikoen ligger vist i strømsvigt under
operationen, men den risiko er vist til at leve med.
Jeg har selv gjort det på ca. 10 computere uden probs.
ang. defrag så ved jeg sgu ikke rigtigt om det er der man vinder lidt. tror
det ikke, synes ikke jeg kan mærke nogen forskel.

NB vi snakker vel win2k eller XP, og ikke en eller anden gammel nt4

mvh tp



Ukendt (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-05 19:09

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:4306173e$0$22508$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> C: drevet kan sagtens konverteres, risikoen ligger vist i strømsvigt under
> operationen, men den risiko er vist til at leve med.
> Jeg har selv gjort det på ca. 10 computere uden probs.
> ang. defrag så ved jeg sgu ikke rigtigt om det er der man vinder lidt.
> tror det ikke, synes ikke jeg kan mærke nogen forskel.
>
> NB vi snakker vel win2k eller XP, og ikke en eller anden gammel nt4
>
> mvh tp


XP Pro DK med SP2 inst. for nyligt.

--



Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland



Jan Vestergaard (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 19-08-05 18:49

Thunder wrote:
> Jeg ved at det er muligt at konvertere mine andre drev til NTFS
> (flere har anbefalet det som løsning på nogle af mine sjove
> problemer), men hvad med drev C: som Windows ligger på.

Ingen problemer i det - gør det på samme måde som de andre drev.

Eneste forskel er at du bliver bedt om at genstarte PC'en - og
konverteringer sker så ved den nye start of PC'en

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



Ukendt (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-08-05 19:12

OK, tak for svarene:) Jeg tror lige jeg lave backup inden da:) Pyha,12GB der
skal backes up:( Jeg er vant til at have pc'en tændt i 18 timer om dagen,
hvordan skal jeg dog unvære den:( hulk, hulk:(

--



Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
news:43061b84$0$163$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thunder wrote:
>> Jeg ved at det er muligt at konvertere mine andre drev til NTFS
>> (flere har anbefalet det som løsning på nogle af mine sjove
>> problemer), men hvad med drev C: som Windows ligger på.
>
> Ingen problemer i det - gør det på samme måde som de andre drev.
>
> Eneste forskel er at du bliver bedt om at genstarte PC'en - og
> konverteringer sker så ved den nye start of PC'en
>
> Jan
>
> --
> Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.
>
>



John T. (19-08-2005)
Kommentar
Fra : John T.


Dato : 19-08-05 22:23


"Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:430620ec$0$68338$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> OK, tak for svarene:) Jeg tror lige jeg lave backup inden da:) Pyha,12GB
> der skal backes up:( Jeg er vant til at have pc'en tændt i 18 timer om
> dagen, hvordan skal jeg dog unvære den:( hulk, hulk:(

Fatter slet ikke hvad du mener med ovenstående !
En back-up af en 12 GB disk vil med et image program tage mellem 5 og 10
min.
Og hvorfor skal du undvære pc,en ?
Du skal skrive en bestemt kommando i din kør-boks (Husker ikke lige hvad)
så går der ikke mange sek. så kører du NTFS.
Der er sikkert én her i gruppen der kommer med den kommando du skal skrive !
Gó vind!
John



Ole C (19-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 19-08-05 22:38

John T. skrev blandt andet:

> Du skal skrive en bestemt kommando i din kør-boks (Husker ikke lige
> hvad) så går der ikke mange sek. så kører du NTFS.
> Der er sikkert én her i gruppen der kommer med den kommando du skal
> skrive !

Ellers kan man såmænd bare søge på "NTFS" i Windows' Hjælp og Support - så
får man det hele fortalt...

--
vh
Ole C


jda^fx (20-08-2005)
Kommentar
Fra : jda^fx


Dato : 20-08-05 09:00

On Fri, 19 Aug 2005 23:23:25 +0200, John T. wrote:

> "Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:430620ec$0$68338$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> OK, tak for svarene:) Jeg tror lige jeg lave backup inden da:) Pyha,12GB
>> der skal backes up:( Jeg er vant til at have pc'en tændt i 18 timer om
>> dagen, hvordan skal jeg dog unvære den:( hulk, hulk:(
>
> Fatter slet ikke hvad du mener med ovenstående !
> En back-up af en 12 GB disk vil med et image program tage mellem 5 og 10
> min.
> Og hvorfor skal du undvære pc,en ?
> Du skal skrive en bestemt kommando i din kør-boks (Husker ikke lige hvad)
> så går der ikke mange sek. så kører du NTFS.
> Der er sikkert én her i gruppen der kommer med den kommando du skal skrive !
> Gó vind!

convert c: /FS:NTFS Men som Jan skrev, når det er systempartitionen så
sker det under opstart så der kan man ikke lege

--
Jakob

Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 17:12

En backup af min hdd, tager 1½ til 2 timer:( Og det er en 80GB med 12GB
brugt:)

--



Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
news:43064dd5$0$68305$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:430620ec$0$68338$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> OK, tak for svarene:) Jeg tror lige jeg lave backup inden da:) Pyha,12GB
>> der skal backes up:( Jeg er vant til at have pc'en tændt i 18 timer om
>> dagen, hvordan skal jeg dog unvære den:( hulk, hulk:(
>
> Fatter slet ikke hvad du mener med ovenstående !
> En back-up af en 12 GB disk vil med et image program tage mellem 5 og 10
> min.
> Og hvorfor skal du undvære pc,en ?
> Du skal skrive en bestemt kommando i din kør-boks (Husker ikke lige hvad)
> så går der ikke mange sek. så kører du NTFS.
> Der er sikkert én her i gruppen der kommer med den kommando du skal skrive
> !
> Gó vind!
> John
>



Bertel Lund Hansen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-08-05 17:39

Thunder skrev:

>En backup af min hdd, tager 1½ til 2 timer:( Og det er en 80GB med 12GB
>brugt:)

Jeg tror at der foreligger to muligheder: Enten ved John T. ikke
hvad han snakker om, eller også er hans backup rimeligt
ubrugelig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

MadHatter (20-08-2005)
Kommentar
Fra : MadHatter


Dato : 20-08-05 10:37

On Fri, 19 Aug 2005 20:11:58 +0200, "Thunder"
<thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

>OK, tak for svarene:) Jeg tror lige jeg lave backup inden da:) Pyha,12GB der
>skal backes up:( Jeg er vant til at have pc'en tændt i 18 timer om dagen,
>hvordan skal jeg dog unvære den:( hulk, hulk:(

Rigtige mænd tager ikke backup , de græder i stedet

Jeg kan anbefale et par interne harddisk skuffer og en stor harddisk.
Det gør det til en leg at tage backup af maskinerne, du kan have
backupdisken under hovedpuden om natten (eller hvor du nu vil gemme de
dyrebare data)...



Bertel Lund Hansen (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-08-05 08:37

Thunder skrev:

>Er det sandt at NTFS ikke behøver at blive derfragmenteret så tit

En moderne computer behøver slet ikke defragmenteres.

Jeg kører en enkelt tur med defgra når jeg har fået sat en ny
installation nogenlunde op, og så glemmer jeg ellers at man kan
den slags.

I sin tid da jeg havde en 8086'er med 1 MB hukommelse og 20 MB
harddisk, der kunne forskellen mærkes.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

GB (20-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 20-08-05 14:27

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:n9ndg15em5lms9u59jhrvnqehv9heoe721@news.stofanet.dk:

> I sin tid da jeg havde en 8086'er med 1 MB hukommelse og 20 MB
> harddisk, der kunne forskellen mærkes.

- med 1 MB RAM? I en 8086? Den kunne da max udnytte 640 kb?

Det var da først med 286 man fik mulighed for at anvende fra 640-1024 som
EMS (jeg tror ikke en gang man kunne sætte den op til XMS?)

Min første PC var en IBM PS/2-30 med 8086, 640 kb RAM og 20 MB HD - jeg
gætter på, at din var den samme - eller en Amstrad?



--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen
GB

Jan Vestergaard (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 20-08-05 21:02

GB wrote:
> Det var da først med 286 man fik mulighed for at anvende fra 640-1024
> som EMS (jeg tror ikke en gang man kunne sætte den op til XMS?)

Det tror jeg godt, at den kunne - min første var en 8088 med 768 kb ram - og
der kunne det over 640 kb bruges af enkelte programmer - jeg husker ikke
hvilke........

> Min første PC var en IBM PS/2-30 med 8086, 640 kb RAM og 20 MB HD -

Luksusdyr

Min havde ikke harddisk - men 2 stk 5 1/4" floppydrev

Senere anskaffede jeg dog en harddisk - alle mine venner dengang havde kun
20 mb harddisk - så jeg skulle lige vise dem og flottede mig med en 30 mb -
hvilken utrolig mængde plads

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



GB (20-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 20-08-05 21:39

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
news:43078c27$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det tror jeg godt, at den kunne - min første var en 8088 med 768 kb
> ram - og der kunne det over 640 kb bruges af enkelte programmer - jeg
> husker ikke hvilke........

Er du sikker på, at du husker rigtigt? Jeg mener stadig ikke, at <286
kunne kapere mere end 640 kb. En 8088 (det var den der sad i IBM XT)
kunne kun køre med 512 kb, og var iøvrigt en neddroslet version af 8086 -
sjovt nok.

>> Min første PC var en IBM PS/2-30 med 8086, 640 kb RAM og 20 MB HD -
> Luksusdyr

Hehe... Jeg gav skam også 7000.- for den - på det tidspunkt var
286'erne kommet på markedet, derfor kunne man få den for en slik...
Et (IBM)VGA-grafikkort (256 farver!) kostede på det tidspunkt 2000.- (den
kom med MCGA-grafik), og en alm. 2-knappers mus kostede 700.-

> Senere anskaffede jeg dog en harddisk - alle mine venner dengang havde
> kun 20 mb harddisk - så jeg skulle lige vise dem og flottede mig med
> en 30 mb - hvilken utrolig mængde plads

Ja, det var tider...



--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen
GB

Jan Vestergaard (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 20-08-05 22:10

GB wrote:
> Er du sikker på, at du husker rigtigt? Jeg mener stadig ikke, at <286
> kunne kapere mere end 640 kb. En 8088 (det var den der sad i IBM XT)
> kunne kun køre med 512 kb, og var iøvrigt en neddroslet version af
> 8086 - sjovt nok.

Helt sikker - ja - det var en 8088 - 10 mhz med turbo - og ellers det
normale (var 4,77 mhz eller hvad var det, de kørte normalt ?)

Og det var i øvrigt en Acer - og den udnyttede fint 640 kb - de sidste kunne
kun bruges af enkelte programmer - bl.a. mener jeg at regnearket Lotus kunne
bruge dem ?

Og der var ikke farveskærm - næh nej - ikke al det luksus - det var en 12"
monocrome skærm og et Herkules grafikkort

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.



GB (21-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 21-08-05 00:12

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
news:43079c14$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Og der var ikke farveskærm - næh nej - ikke al det luksus - det var en
> 12" monocrome skærm og et Herkules grafikkort

Jeg havde skam også kun en 14" s/h-skærm. Jeg kan huske engang jeg gik
forbi en lejlighed, og kunne se at de havde en PC med farveskærm - nøjjj,
hvor var jeg misundelig...

Og du har vist alligevel ret i, at 8086/88 kunne adressere 1 MB - men ikke
uden gevaldige krumspring.



--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen
GB

Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 19:37

Jaja, min første PC var Armstrad 15 (et eller andet) 8086 med 51/4" drev
uden HDD. Den blev senere skiftet ud med en Olivetti 286, som så blev
skiftet ud med en Newtech 486 SX 25MHZ, som så blev opgraderet til
DX2-66MHZ, Som så blev opgraderet med nyt ASUS bundkort og 200Mhz MMX CPU
samt 4MB 128bit Hercules grafikkort.
Som så blev udskiftet til en AMD K6-2 450MHZ og Epox EP-MVP3G bundkort Et
eller andet ATI kort.
Som så blev udskiftet til en DELL Latitude Cpi 266MHz bærbar, som blev
byttet til en Pc med 1300MHz Athlon CPU og 30GB Hdd + Cdrom og 20" Philips
skærm. Så blev bundkortet skiftet til et ECS K7S5A med en Athlon XP 2400+
396MB DDR 32MB TNT2 grafikkort 80GB hdd Cyberdrive Cd-RW + Pioner DVR-109
DVD-RW Dobbeltlag + Terratec Value TV kort. Og det er der vi er nu!

Før min første pc havde jeg min elskede Amstrad Cpc 464 med indbygget
båndstation og eksternt diskettedrev som så blev udskiftet til en AMIGA
500:)

--



Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i en meddelelse
news:43078c27$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> GB wrote:
>> Det var da først med 286 man fik mulighed for at anvende fra 640-1024
>> som EMS (jeg tror ikke en gang man kunne sætte den op til XMS?)
>
> Det tror jeg godt, at den kunne - min første var en 8088 med 768 kb ram -
> og der kunne det over 640 kb bruges af enkelte programmer - jeg husker
> ikke hvilke........
>
>> Min første PC var en IBM PS/2-30 med 8086, 640 kb RAM og 20 MB HD -
>
> Luksusdyr
>
> Min havde ikke harddisk - men 2 stk 5 1/4" floppydrev
>
> Senere anskaffede jeg dog en harddisk - alle mine venner dengang havde kun
> 20 mb harddisk - så jeg skulle lige vise dem og flottede mig med en 30
> mb - hvilken utrolig mængde plads
>
> Jan
>
> --
> Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
> Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
> Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.
>
>



Bertel Lund Hansen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-08-05 12:01

GB skrev:

>- med 1 MB RAM? I en 8086?

Ja.

>Den kunne da max udnytte 640 kb?

Nja. Ved du hvad en ramdisk er?

>Min første PC var en IBM PS/2-30 med 8086, 640 kb RAM og 20 MB HD - jeg
>gætter på, at din var den samme -

Hvis du ikke tror på hvad jeg skriver, kan du såmænd lige så godt
gætte på at det er den første lommeregner fra Texas jeg snakker
om.

PS. Jeg har aldrig gidet smide penge ud til ingen nytte. IBM
kostede det hvide ud af øjnene i modsætning til en bambus.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

GB (21-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 21-08-05 22:14

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:6ingg15fg2nssd30shjet9bdunha8pqjt8@news.stofanet.dk:

> Nja. Ved du hvad en ramdisk er?

Nej, Bertel. Fortæl mig det. Den slags lærte vi intet om, da jeg blev MCP.

> PS. Jeg har aldrig gidet smide penge ud til ingen nytte. IBM
> kostede det hvide ud af øjnene i modsætning til en bambus.

Der var ingen "bambus"-PC'er på det tidspunkt.



--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen
GB

Bertel Lund Hansen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-08-05 00:03

GB skrev:

>> Nja. Ved du hvad en ramdisk er?

>Nej, Bertel. Fortæl mig det. Den slags lærte vi intet om, da jeg blev MCP.

Prøv Google.

>> PS. Jeg har aldrig gidet smide penge ud til ingen nytte. IBM
>> kostede det hvide ud af øjnene i modsætning til en bambus.

>Der var ingen "bambus"-PC'er på det tidspunkt.

Det er fænomenalt hvad du ved: Dels hvilken computer jeg havde,
dels hvornår den blev købt - og det helt uden at jeg har sagt
noget om det.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

GB (22-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 22-08-05 03:34

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:ut1ig1h687cv4j61uh0eu439s0npimo862@news.stofanet.dk:

> dels hvornår den blev købt - og det helt uden at jeg har sagt
> noget om det.

Jeg forholder mig til trådens kontekst.



--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen
GB

GB (22-08-2005)
Kommentar
Fra : GB


Dato : 22-08-05 03:39

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:ut1ig1h687cv4j61uh0eu439s0npimo862@news.stofanet.dk:

> Prøv Google.

Fuck dig, Spamfilius - du får ret, jeg får fred. EOD.



--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen
GB

Jørgen Nielsen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 21-08-05 18:29


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:n9ndg15em5lms9u59jhrvnqehv9heoe721@news.stofanet.dk...
> En moderne computer behøver slet ikke defragmenteres.
>
> Jeg kører en enkelt tur med defgra når jeg har fået sat en ny
> installation nogenlunde op, og så glemmer jeg ellers at man kan
> den slags.
>
[KLIP]

Er det noget du ved, eller er det noget du tror/gætter?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"



Bertel Lund Hansen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-08-05 00:07

Jørgen Nielsen skrev:

>> En moderne computer behøver slet ikke defragmenteres.

>Er det noget du ved, eller er det noget du tror/gætter?

Det er noget enhver kan afprøve.

Genstart computeren (for at tømme hukommelsen), og lav en stribe
indviklede operationer, men sørg for at tage tid på dem.
Defragmenter derefter.

Genstart computeren, og gentag operationerne og tag tid.

Hvis der er synderlig forskel på tiderne, kan det svare sig at
defragmentere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 19:51

Jeg vil nu vove at påstå at at min pc blev lidt hurtige i optrækket efter at
jeg defragmenterede den den anden dag:) Der havde den så ikke været
deframenteret i et år:) Det tog til gengæld også hele dagen:( Der må da være
en hurtigere løsning:( Nortons Speeddisk gjorde det noget hurtigere, men den
kan man jo ikke få uden at skulle købe hele deres pakke:( Og jeg rører
aldrig deres antivirus igen.

--



Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste