MS Windows
briani 27239
Afinstallation af SP2 og stor HD (*hjælp*)
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-08-05 10:22

Hejsa

Jeg har følgende HD-setup:
200 GB Seagate delt i 60.000 MB og resten (~130 GB (vist lidt over 130 GB))
80 GB Seagate

Jeg tror jeg har lavet rimeligt meget kage i det :-/ Jeg havde nogle
problemer med nogle drivere så til sidst afinstallerede jeg SP2 (til Win
XP), bare for at prøve noget. DUMT! Computeren genstartede, kørte scandisk
(eller hvad der nu hedder i XP), fandt en hulens masse filer med fejl, som
den jo selvfølge "rettede". Jeg blev lidt nervøs, men lod den køre færdig.
Da den endelig startede op i windows, kunne jeg ikke læse alle filerne på
min store partition. Jeg geninstallerede windows på den lille partition,
hvor jeg under installationen formaterede denne partition. Jeg installerede
SP2, og nu kan jeg godt læse nogle af de filer, som jeg ikke kunne før.
Windows siger dog at partitionen kun er på 127 GB, hvor jeg mener at den
plejer at være på lidt over 130 GB.

Hvordan finder jeg ud af hvor stor skaden er? Altså jeg har rimeligt meget
på det drev, og det ville tage en krig at gennemse det hele.

Kan jeg rede resten? Og hvordan?

Hvordan får jeg de sidste GB tilbage?

Desuden kaldte windows den lille partion for D: - den plejer at hede C: og
under installationen ville den heller ikke have de sidste (første?) 8 MB med
i partitionen. Kan jeg starte fdisk op fra en gammel win98 diskette, slette
den nye lille partition, og lave en der fylder hele pladsen, uden at det går
ud over den store partition?

mvh Frank

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-08-05 21:12

"Frank K. Jensen" <ingen@mail.pt> skrev i en meddelelse
> [...]
> med i partitionen. Kan jeg starte fdisk op fra en gammel win98 diskette,
> slette den nye lille partition, og lave en der fylder hele pladsen, uden

Ud fra det du beskriver, burde der ikke være sket noget med den store
partition. Så mon ikke du bare nu læser størrelsen et andet sted, end du
plejer. Størrelsen kan jo gøres op på forskellig måde, så det ser ud til,
at der er mere eller mindre plads.
Det er ganske almindeligt, at der bliver et lille område på 8 mb, som man
ikke kan få fat i. Spørg mig ikke om hvorfor. Men de 8 mb dukker op, hver
gang man partitioner i forbindelse med installation, og man kan ikke få fat
i dem og lave dem til et drev.

Kurt

Fra : hansen

Dato : 17-08-05 22:16

> [...]

> ikke kan få fat i. Spørg mig ikke om hvorfor. Men de 8 mb dukker op, hver
> gang man partitioner i forbindelse med installation, og man kan ikke få

Hvis fjernelsen af SP2 betyder, at Windows er tilbage ved SP0, så ville jeg
personligt være meget bekynmret for harddiskens indhold. Er SP2 lagt på SP1
er det anden sag, men efter det beskrevne er det vist [desværre] ikke
tilfældet...

Fra : Tommy Larsen

Dato : 18-08-05 05:54

> [...]
> SP1
> er det anden sag, men efter det beskrevne er det vist [desværre] ikke

Jeg havde på et tidspunkt installeret XP SP2 på en maskine, der blev smidt
en 250 GB disk i - så en dag begynder maskinen at lave "ballade", og jeg
geninstallerer XP på den. Da XP så er færdig med at installere den første
gang updates, så insisterer den på at checke min store disk for
inkonsistens, og jeg lader den gøre det, og ser til min skræk at den sletter
og flytter filer i ét væk :( Og ganske rigtigt, mange af mine filer er
defekte eller bare helt væk! Understøtter XP / XP SP 1 ikke diske over en
eller anden størrelse?

PS: Jeg har siden installeret XP fra scratch igen, og denne gang gik det
smertefrit, da jeg annulerede dette konsistens-tjek - godt nok sagde XP i
SP1 stadiet at den ikke kunne læse disken / nogle directories, indtil der
kom SP2 på!

Mvh. Tommy Larsen

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 18-08-05 09:11

"Tommy Larsen" <tl@brix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og flytter filer i ét væk :( Og ganske rigtigt, mange af mine filer er
> defekte eller bare helt væk! Understøtter XP / XP SP 1 ikke diske over en

Der er desværre masser af mennesker der mister data hver dag pga. 127/132 GB
(afhængig af hvordan man gør det op) grænsen hvis ikke SP2 er lagt på.

Mvh Sophus

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-08-05 09:03

Tommy Larsen wrote:
> Understøtter XP / XP SP 1 ikke diske over en eller anden størrelse?

XP før SP1 understøtter ikke diske over 137 GB.
Hvis man geninstallerer eller reparerer et system med store diske er det
derfor vigtigt, at det gøres fra en installations-CD, der minimum
indeholder SP1.

Se evt. http://www.48bitlba.com/

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-08-05 16:18

"hansen" <hansen@æøå.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SP1
> er det anden sag, men efter det beskrevne er det vist [desværre] ikke

Det var helt tilbage til SP0 :-/

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-08-05 16:17

> "Frank K. Jensen" <ingen@mail.pt> skrev i en meddelelse

> Ud fra det du beskriver, burde der ikke være sket noget med den store
> partition.

Men den har jo lavet et eller andet om...

> Så mon ikke du bare nu læser størrelsen et andet sted, end du plejer.
> Størrelsen kan jo gøres op på forskellig måde, så det ser ud til, at der
> er mere eller mindre plads.

Størrelsen bliver læst i explore, og jeg er ret sikker på at den er en
anelse mindre end før.

Kan det evt. være til en bootmanager?

mvh Frank