MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Win2k og COM-porte ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-08-05 08:19

fungerer begge upåklageligt i Win98, men på to maskiner med Win2k kan jeg ikke
få dem til at fungere. Selve installationen af begge enheder i Win2k forløber
uden problemer, de kommer begge til at optræde som COM-porte inde i
"Enhedshåndtering", men når jeg i andre programmer, f.eks. ved installation af
et modem eller kortlæsere, er de pågældende porte ikke tilgængelige, når der
skal vælges port.

Er der noget specielt man skal gøre for at få adgang til "specielle porte" i
Win2k? Den eneste port, hvortil jeg får fuld adgang under installation af modem
m.v., er den indbyggede serielle port COM1.

På forhånd tak for hjælpen

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-08-05 11:43

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev

> [...]
installation af
> et modem eller kortlæsere, er de pågældende porte ikke tilgængelige, når

Nogle/mange programmer er programmeret til kun at kunne bruge
standardportene, ofte 3 og 4, så hvis du ikke kan vælge andre comporte, så
må du ind og pille. Under opsætningen af dine ekstra porte, bør du kunne
vælge portnummer, adresseområde samt IRQ.

Er du sikker på, at dine maskiner ikke har comporte på bundkortet, som blot
ikke er ført ud i stik?

Slutteligt kan det være meget drilsk at få USB comporte til at fungere på
port 3 og 4, netop fordi programmer, som bruger comporte sikkert bygger på
de samme gamle programmeringsrutiner til comport trafik.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-08-05 16:25

> [...]
> må du ind og pille. Under opsætningen af dine ekstra porte, bør du kunne
> vælge portnummer, adresseområde samt IRQ.

Jeg får pænt tildelt hhv. COM6 og COM14 til »USB Cable DCU-11« på de to WIN2k
maskiner. På den ene, den bærbare, er COM12 og COM 13 noget Bluetooth-halløj som
jeg på et tidspunkt har installeret. Når jeg vil installere et standardmodem på
den stationære, får jeg kun lov til at installere det på den serielle port
(COM1), mens jeg på den bærbare også får lov til at installere standardmodemet
på COM12 og COM13, men altså ikke på den COM-port (COM14) der er tilknyttet
SonyEricssons »USB Cable DCU-11«. Da jeg gjorde det samme på Win98-delen af den
bærbare, fik jeg uden problemer lov til at vælge den COM-port som der var
tilknyttet SonyEricssons »USB Cable DCU-11«.

> Er du sikker på, at dine maskiner ikke har comporte på bundkortet, som blot
> ikke er ført ud i stik?

Det véd jeg intet om. Det ligger over min forstand vedr. pc'ere. Jeg har
egentligt altid opfattet en COM-port, mere som noget softwaremæssigt, som ledte
forbindelsen fra den anvendte enhed hen til det rigtige sted i pc'en.

> Slutteligt kan det være meget drilsk at få USB comporte til at fungere på
> port 3 og 4, netop fordi programmer, som bruger comporte sikkert bygger på
> de samme gamle programmeringsrutiner til comport trafik.

Er Win2k muligvis "for moderne" til det ekstraudstyr som jeg har anskaffet?

Claus