MS Windows
briani 27239
Stadig skrivebeskyttelsesproblem!
Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 13:05

Hejsa, Vi prøver så lige igen og opsumerer. Denne sag har været igennem
møllen og der er kommet flere forslag som alle er prøvet men jeg har stadig
følgende problem:

Windows vil ikke slippe skrivebeskyttelsen for flere mapper på mine HDD's:.
Når jeg prøver at fjerne den virker det fint og den fjerner det for alle
undermapper, lige indtil jeg tager egenskaber for mappen igen. Så er
skrivebeskyttelsen tilbage.
Det er ikke kun på partion E: men også på mit C: og min sekundære HDD D: det
opstår, og ser ud til at være en fejl i Windows (muligvis i
registeringsdatabasen), jeg er ikke den eneste der har været ude for det,
men er ikke endnu stødt på en forklaring eller løsning. Hvorfor jeg
hendvender mig til jer.

Er der et fix til dette?

Windows XP Prof. DK, nu med SP2. Der er er kun min administrator konto og
den generelle administrator konto. Jeg skulle gerne have alle rettigheder på
pc'en, har selv været inde i sikkerheds politikken og sørge for det.

Lidt hjælp ville blive påskønnet:) Jeg får nemlig en fejl hver gang jeg
downloader med dc++ hvor den skriver "Could not open target file: filen
eller mappen ikke kunne oprettes" og ifølge FAQ er det på grund af
skrivebeskyttelsen.

Der er så flere der har foresloget at jeg skulle overtage ejerskabet af
mapperne: http://support.microsoft.com/?kbid=308421

Ok det har jeg så prøvet at gøre, dog uden help da fanebladet "Sikkerhed"
ikke er der. Så er det ligegyldigt om jeg logger ind som administrator i
helholdsvis alm. som fejlsikret tilstand.

Er der noget specielt der skal være inst. for at det faneblad er der? Jeg
har kigget i windows egen hjælpe fil og der nævnes også det faneblad, men
det er der altså ikke. Der er så nogen der har nævnt at det er fordi jeg
kører med FAT32, men det burde da ikke være tilfældet!

Jeg mener aldrig at have set det faneblad og jeg arbejder meget med mapper
og har gjort det siden XP blev installeret første gang.

Min XP Pro DK er en opgradering og det er Windows ME der er opgraderet fra.
(Jeg ved DET, WinME er noget lort).

Indtil videre har det kørt fint, næsten 2 år nu. Lige indtil jeg fik det
problem med skrivebeskyttelsen.

Der er så en der har foresloget det her: slå Simpel Fildeling fra: Start
Windows Stifinder => Menuen Funktioner
=> Menupunktet Mappeindstillinger (nederst) => Fanebladet Vis => fjern
fluebenet i "Brug simpel fildeling" (øverste mulighed)

Det hjalp dog ikke!

Min pc består af følgende:

ECS K7S5A bundkort
AMD Athlon XP 2400+
396Mb DDR PC2700
80GB Seagate Fluid HDD
8GB Seagate HDD (Drev til dokumenter, erfaring har vist mig at de drev
holder til lidt at hvert(jeg har sågar set én tabe en på gulvet så den
rusjede hen over gulvet og bankede ind i en væg og fejlede intet bagefter.
Anbefales ikke, hehehe))
1x Cdrom brænder
1xPioner DVR - 106 DVD brænder
nVidia TNT2 grafikkort 32MB
Terratec Value Tv kort.

Jeg har div. usb enheder tilsluttet og laver en del redigering af film og
laver dem om til størrelser der passer til mobile enheder. Foruden at bruge
min pc som TV.

Ang. at det skulle være fordi jeg kører FAT32 at fanbladet sikkerhed ikke er
der, er noget sludder. Der er en af gutterne der skrev følgende til mig:
"Bemærk at jeg har samme problem som dig på tre XP-systemer som alle kører
NTFS på arbejdsdrevene".

Så var der Michael Rasmussen der skrev: "Det lyder som om du har flere
programmer / processer der samtidigt arbejder på samme folder / fil. Åbner
du f.eks en fil i dit tekstbehandlingsprogram, låses denne fil. Andre
programmer kan måske læse filen, men der kan ikke skrives til filen før
tekstbehandlingsprogrammet afsluttes. Prøv at checke alle din kørende
processer / programmer - Jeg vil godt vædde en god flaske vin på, at
en-eller-flere processer har fat i de(n) fil(er) der driller..."

Jeg må så desværre meddele at du nok skylder mig en god falske vin:) Der er
ikke andre programmer har fat i de filer og det er heller ikke decideret
filerne der er problemet de er nemlig ikke skrivebeskyttet, det er mapperne!

Så nu er vi tilbage til det punkt at problemet stadig ikke er blevet løst.
Er der andre med gode råd så sig endelig til.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : ///M

Dato : 10-08-05 13:32

Thunder wrote:
> [...]
> faneblad, men det er der altså ikke. Der er så nogen der har nævnt at
> det er fordi jeg kører med FAT32, men det burde da ikke være

Jo. Sådan er det bare.

> [...]
> følgende til mig: "Bemærk at jeg har samme problem som dig på tre
> XP-systemer som alle kører NTFS på arbejdsdrevene".

Men han har fanebladet - at det så ikke løser problemet er en anden sag...

Nye løsningsforslag:
1. Du skriver intet om at du har forsøgt at finde ud af om fil-systemet er
gået i ged - prøv at køre en scandisk/chkdisk på dine drev.
2. Prøv at konvertere dine FAT32 drev til NTFS - det er nemt og du kan gøre
det uden at flytte data, men hav nu backup alligevel! Det er muligvis ikke
det værd, hvis du er sikker på at andre har samme problem med NTFS, men
måske. Inden du går igang, skal du være opmærksom hvad konsekvenserne er,
bl.a. hvis du bruger DOS.
3. Hvis du sætter en af diskene i en anden maskine (ikke som system-disk men
som ekstra disk) og der prøver at fjerne skrivebeskyttelsen, slår du mange
fluer med et smæk, bla. den med at nogle filer skulle være i brug. Måske du
har held til at få fjernet skrivebeskyttelsen der.
4. Det kunne teoretisk også være et program (måske virus eller spyware) som
driller dig og låser visse mapper - du skriver ikke hvilke, så det er svært
at gætte nærmere på.

///M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-05 17:03

///M skrev:

>Jo. Sådan er det bare.

Nå.

>Men han har fanebladet - at det så ikke løser problemet er en anden sag...

Ja, det har jeg. Jeg har også attrib.exe som arbejder lige så
nydeligt når jeg beder den fjerne skrivebeskyttelsen, og de andre
metoder virker også som de skal - men det grå hak ved
Skrivebeskyttet dukker bare op alligevel bagefter.

Hvordan forklarer du det samtidig med at du påstår at FAT er
årsag til problemet?

>2. Prøv at konvertere dine FAT32 drev til NTFS - det er nemt

Han kan også prøve at danse rumba mens han drikker en flaske øl
han har rystet. Det er også relativt nemt.

Det er imidlertid træls at få en masse råd som ikke hjælper, men
koster tid og mas.

--
Bertel

Fra : ///M

Dato : 10-08-05 18:19

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvordan forklarer du det samtidig med at du påstår at FAT er
> årsag til problemet?

Det har jeg aldrig påstået - jeg foreslog en chkdisk fordi der kunne være
fejl i hans FAT32 filsystem - der kan der også være i NTFS!

> Han kan også prøve at danse rumba mens han drikker en flaske øl
> han har rystet. Det er også relativt nemt.
>
> Det er imidlertid træls at få en masse råd som ikke hjælper, men
> koster tid og mas.

Nå nå - det koster max. 1 minut + en genstart.

Imidlertid er råd det eneste vi kan give - i hvert fald ud fra
fejlbeskrivelsen.

///M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-05 19:26

///M skrev:

>Nå nå - det koster max. 1 minut + en genstart.

Hvordan konverterer man hurtigt et drev fra FAT til NTFS uden at
formatere?

>Imidlertid er råd det eneste vi kan give - i hvert fald ud fra
>fejlbeskrivelsen.

Jow jow, men der er ingen grund til at trampe rundt i de samme
råd når indtil flere ting tyder på at det ikke har noget med det
at gøre.

.... foruden sund fornuft: Hvem har ellers hørt om at FAT sætter
skrivebeskyttelse på alle mapperne.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-08-05 20:00

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hvordan konverterer man hurtigt et drev fra FAT til NTFS uden at
>formatere?

Åbner en kommandoprompt og skriver

convert D: /fs:ntfs

og trykker Enter. Udskift evt. D med det relevante drevbogstav.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-05 07:08

Peter Loumann skrev:

>Åbner en kommandoprompt og skriver
>convert D: /fs:ntfs

Sørme ja. Hvorfor i alverden kan man så ikke fra XP's
diskstyring?

--
Bertel

Fra : ///M

Dato : 11-08-05 08:32

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jow jow, men der er ingen grund til at trampe rundt i de samme
> råd når indtil flere ting tyder på at det ikke har noget med det
> at gøre.

Udfra det opsummerende indlæg stod der intet om at I havde forsøgt
konvertering!
Mit pointe var, og er, at konverteringen måske ville rette op på en evt.
fejl i filsystemet - det er næsten umuligt at forudsige resultatet uden at
have afprøvet det i en tilsvarende situation, især når man ikke har maskinen
foran sig. Der findes tilsyneladende ingen der endnu har fundet løsningen,
så hvis du ikke vil være forsøgskanin, så lad være med at afprøve indtil vi
finder den rigtige løsning! Husk dette er frivilligt arbejde og din tone får
ikke mig til at sidde og bruge tid på at hjælpe dig.

> ... foruden sund fornuft: Hvem har ellers hørt om at FAT sætter
> skrivebeskyttelse på alle mapperne.

Har du aldrig hørt om fejl? En PC virker ikke altid som den bør! Desuden har
jeg stadigvæk aldrig sagt at det var FAT der var problemet, men selve
konverteringen kunne rette op på en evt. fejl. Hvis den midlertidigt blev
kureret af det havde vi et fact mere at gå ud fra.

///M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-05 09:05

///M skrev:

>foran sig. Der findes tilsyneladende ingen der endnu har fundet løsningen,
>så hvis du ikke vil være forsøgskanin, så lad være med at afprøve indtil vi
>finder den rigtige løsning!

Det er egentlig ikke mig der har et problem. Jeg har den grå
skrivebeskyttelse på mapperne, men er endnu ikke løbet ind i
problemer i den anledning. Jeg opdagede det faktisk kun fordi jeg
er perfektionist og ikke kunne forstå hvorfor jeg ikke kunne
slippe af med det hak. Jeg blandede mig bare fordi jeg tænkte at
mine erfaringer og frivillige forsøg kunne hjælpe Thunder.

De tre XP'er jeg har kørende nu (to Pro og én Home) er født med
NTFS undtagen på to backuppartitioner.

>Husk dette er frivilligt arbejde og din tone får
>ikke mig til at sidde og bruge tid på at hjælpe dig.

>Har du aldrig hørt om fejl?

Jo. Tror du så at min fejl forsvinder hvis jeg konverterer til
FAT?

PS. Skrivebeskyttelsen findes også på mapperne på mine FAT-drev.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 13:40

Dette er installeret: Spywarefri's pakke minus spywareguard.
http://www.spywarefri.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm

Indholder:

SpywareBlaster nyeste version
Spybot S&D nyeste
Ad-aware Nyeste
ie-spyad nyeste
AVG free nyeste
TauScan monitor nyeste

Windows firewall er slået fra.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 13:45

Scandisk og Chkdisk finder igen fejl. Hvorfor skal, med tryk på skal, jeg
absolut køre NTFS? Jeg har meget længe kørt FAT32 og ikke haft problemet.
Desuden har jeg nogle dos programmer som nok ikke ville kunne køre under
NTFS.
Og så er der lige det at det er umuligt at få data ud fra et nedbrudt NTFS
system uden at sætte HDD over i en anden pc, og det har jeg ikke mulighed
for.
Dog kan det lade sig gøre med FAT32 og dertil har jeg et dos program til at
brænde med!

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 14:43

Ups, typo:) Det skulle være "Scandisk og Chkdisk finder ingen fejl"

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : John

Dato : 10-08-05 13:51

> [...]

> Så nu er vi tilbage til det punkt at problemet stadig ikke er blevet løst.
> Er der andre med gode råd så sig endelig til.

Ved ikke, om det er et godt råd, men måske et kig værd:
http://majorgeeks.com/Brute_Force_Uninstaller_BFU_d4714.html

MvhJohn

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 11-08-05 06:32

> Hejsa, Vi prøver så lige igen og opsumerer. Denne sag har været igennem
> møllen og der er kommet flere forslag som alle er prøvet men jeg har
> stadig følgende problem:

Jeg vil da gerne prøve. Det er ikke mapperne der er skrivebeskyttet, men
filererne i mappen og undermapperne. Prøv at højreklike på ordet
"Skrivebeskyttet" og klik på "Hvad er det?", så kommer der en forklaring på
hvad beskyttelsen gør. Prøv at slå den fra og til, og du kan se at
skrivebeskyttelsen på filererne bliver slået fra og til. Jeg kan forestille
mig at dine mapper er sat til automatisk at skrivebeskytte filerne, og
derfor har du problemer med visse ting.

At afkrydningsfeltet altid er udfyldt med en grøn farve, uanset hvad du gør,
er et irritationsmoment der er på alle XP'er.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 13:52

Flemming skrev:

> [...]
>
> At afkrydningsfeltet altid er udfyldt med en grøn farve, uanset hvad du
> gør, er et irritationsmoment der er på alle XP'er.

Bingo, det er lige præcis problemet!
Hvordan kommer jeg af med det?

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-05 16:19

"Thunder" <thunderSNABELAget2net.dk> wrote:

>Bingo, det er lige præcis problemet!

Nope, du har et problem med fil-delingsprogrammet dc++ !!

Og det har nok ikke relation til det lille grønne felt i feltet
'skrivebeskyttelse'.

Jeg gætter på du bruger dc++ til at downloade film / DVD - På et FAT32
formatteret drev, som ikke kan arbejde med filer over ca 4G byte.

Kunne det være årsagen til dit problem ?

Under alle omstændigheder nytter det ikke at fokusere på
skrivebeskyttelsen / sikkerhedsindstillinger. For dit FAT32 filsystem er
nærmest helt uden sikkerhedsfunktioner.

Så jeg foreslår du kommer med en detaljeret beskrivelse af din dc++
opsætning inklusiv hvad der fungerer og hvad der går galt....

PS.

Hvis du tager computeren under armen og kommer forbi Viborg, så kan vi
sammen kigge på problemet. Og så skal jeg gerne åbne den gode Chianti,
jeg tidligere kom til at love dig

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 17:01

Hej Michael, desvære har jeg langt til Viborg og ingen bil:) Men den Chianti
frister:)
De filer jeg henter er fra brugere på den anden side af jorden og de fylder
ikke mere end 2Mb - 650MB, som regel pakkede filer eller dokumenter, en del
projekter og til tider videoer lavet af dem selv. Vi kører på denne måde
fordi min skide (unskyld udtrykket) router forhindrer udveksling af filer
(du aner ikke hvor meget jeg har været igennem for at løse det, sammen med
producenten Linksys). Men det er også ligeyldigt hvilke filer det drejer sig
om. Problemet er at jeg får den fejl og ikke rigtigt kan finde en løsning på
det:(

Hvad siger du til en tur herover, og så får jeg fat i en Chianti en nogle
gode 300 - 500g steaks:) Eller en god oksesteg med bagte kartofler til:)

Med venlig hilsen

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-08-05 17:34

> [...]

>ikke mere end 2Mb - 650MB, som regel pakkede filer eller dokumenter, en del
>projekter og til tider videoer lavet af dem selv.

Ok - Så er det næppe fil-størrelsen, der er problemet...

Men hvordan er det med filnavnene - De fleste arbejder i dag på NTFS
filsystemet, hvor filnavne er unicode baseret. Det filer du henter, har
måske navne, som ikke er gyldige på dit FAT32 system ?

Det indeholder måske ugyldige karakterer ? Filnavnet, eller rettere den
fulde sti, bliver for lang ? Eller måske får to forskellige NTFS
filnavne det samme navn under FAT32 ?

Kan du ikke komme med et par eksempler / logfiler på downloads der går
galt ?

> [...]
>gode 300 - 500g steaks:) Eller en god oksesteg med bagte kartofler til:)

Det lyder ellers godt, men jeg må nok have det til gode til en anden
gang

<mlr>

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 13-08-05 22:20

> Bingo, det er lige præcis problemet!
> Hvordan kommer jeg af med det?

Nu har jeg ikke læst dine tidligere indlæg, så det kan være jeg skriver
noget der har været skrevet. Du kan ikke lave skrivebeskyttelse på en mappe,
men kun sikkerhed (NTFS). Dét du laver skrivebeskyttelse på, er indholdet i
mappen + evt. undermapper. Jeg kan forestille mig, at dine mapper lige nu,
er sat til at skrivebeskytte eksisterende og kommende filer. Prøv at fjern
skrivebeskyttelsen på en mappe, og undersøg bagefter om skrivebeskyttelsen
er fjernet på filerne, lav så en ny fil for at se om den laver den uden
skrivebeskyttelse. Hvis skrivebeskyttelsen er fjernet, og du stadig har
problemer, ligger fejlen højst sansynlig, som Michael skriver, i dc++, som
jeg ikke ved hvad er. Det nytter ikke noget at se egenskaberne for mappen,
fordi den vil altid vise den grønne farve i afkrydningsfeltet uanset hvilke
attributter den er sat til. Skidt, men så'en er det.

Et lille pip: DOS og FAT har intet med hinanden at gøre. Hvis et program kan
køre på XP med FAT, vil det også kunne køre på XP med NTFS. DOS findes ikke
i 2000/XP.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : hcma

Dato : 11-08-05 09:41

> [...]
> stadig følgende problem:
>
> Windows vil ikke slippe skrivebeskyttelsen for flere mapper på mine

hvad med denne:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q326549
vh hcma

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 14:39

Afprøvet men hjalp ikke:( Men tak for rådet:)

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-05 07:46

>For at opsumere så var der tale om et problem der blev beskrevet som et
>skrivebeskyttelsesproblem. Dog viste det sig til sidst at det var 2 ting
>der ikke vare relaterede>
>
>Jeg fik nemlig en fejl hver gang jeg downloadede med dc++ hvor den skrev
>"Could not open target file: filen eller mappen ikke kunne oprettes" og
>ifølge FAQ var det på grund af skrivebeskyttelsen.

Dette er dog ikke helt rigtigt, det er nemlig på grund af at FileLists
mappen under C:\programmer\DC++\ er skrivebeskyttet og korupt. Dette bliver
så af en ukendt grund ikke fundet når man kører chkdsk.

Løsning: Hvis man fjerner FileLists indefra dc++ og derefter sletter
FileLists mappen fra C:\programmer\DC++\ og laver en ny mappe med samme
navn, så vil fejlen forsvinde.

Jan Johansson
4920 Søllested, Lolland
"Hvis der er en fejl der irreterer mig længe nok skal jeg nok finde en
løsning på det"