MS Windows
briani 27239
Spørgsmål om mulighed for sekundært styres~
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 22:29

Jeg har et problem som jeg gerne vil håbe nogen vil være behjælpelig med.
Jeg har en computer stående som min kæreste gerne vil kunne spille et
bestemt spil på. Spillet hedder ”Globetrotter” og den vil kun køre under
styresystemerne Windows 98 og Windows 2000 men ikke under Windows XP,
hvilket i øvrigt også står på omslaget til spillet.

Jeg kan huske at der for lang tid siden var en opskift på hvordan man kunne
have to styresystemer på sin maskine på hver sin partition som kunne fungere
hver for sig men hvordan gør man helt nøjagtig ?

Kan man lave det sådan at man undgår at skulle vælge mellem styresystemerne
når man starter op men at en diskette kunne dirigere maskinen hen på det
sekundære styresystem når man isatte disketten i før start af maskinen ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 07-08-05 23:43

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> styresystemerne Windows 98 og Windows 2000 men ikke under Windows XP,
> hvilket i øvrigt også står på omslaget til spillet.

Prøv at give spillet en chance til. Hvis det virker under 2000 burde det
også virke under XP. Prøv evt. at højreklikke på genvenen til spillet. Vælg
"Egenskaber -> Kompatibilitet -> Kør dette program i ..... -> Vælg Windows
98". Hvis dette heller ikke virker, så sæt den til at køre med 256 farver
samme sted.

> Jeg kan huske at der for lang tid siden var en opskift på hvordan man
> kunne have to styresystemer på sin maskine på hver sin partition som kunne
> fungere hver for sig men hvordan gør man helt nøjagtig ?

Det er et krav at Win98 skal installeres først. Du skal partitionere din HD
med "fdisk" og derefter formattere disken. Installer herefter Win98 på eg.
c-drevet. Bagefter installeres XP, hvor du under installationen vælger at
installere på d-drevet. HUSK: Du kan ikke senere fjerne c-drevet, uden at
det berører din XP installation. Det er muligt at du kan lave det anderledes
med 3-parts produkter. Ved det ikke.

> [...]
> styresystemerne når man starter op men at en diskette kunne dirigere
> maskinen hen på det sekundære styresystem når man isatte disketten i før

Snildt. Efter installation af begge systemer, kopier disse 4 filer over på
en diskette" BOOT.INI, BOOTSECT.DOS, NTDETECT.COM og NTLDR"
VIGTIGT: Disketten skal være formatteret gennem 2000 eller XP.

Når du har testet at disketten virker, skal du rette i BOOT.INI, både på HD
og disketten.
Disketten skal se sådan ud:
[boot loader]
timeout=0
default=C:\
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows 98"

HD skal se sådan ud:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Computeren starter nu op i XP og disketten i Win98.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 07-08-05 23:56

"Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> skrev i en meddelelse
> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
> Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Forkert, den skal se sådan ud:
HD skal se sådan ud:
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 01:39

> [...]
> [operating systems]
> multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
> Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Tak for info. Jeg har lige prøvet hvad du bad mig om og den kom med denne
fejlmeddelelse: CD-ROM drive is busy close all other programs and try again
(somtimes it help to eject the disk and reinsert it).

Uanset hvad jeg gjorde fremkom ovenstående resultat, så jeg kommer så til at
gå den tunge vej at gøre det som du foreslår.

Hvis man nu på samme maskine installerer en Windows 98 eller Windows 2000
(har begge systemer liggende) på en anden harddisk vil der så være mulighed
for at flytte installationen over på en partition på den harddisk jeg
benytter normalt og så få styresystemet til at virke derfra, det er ikke
lykkedes for mig endnu at flytte et styresystem og efterfølgende få det til
at virke, er der nogen mulighed for at ordne sådan et problem ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-05 09:22

> [...]

>for at flytte installationen over på en partition på den harddisk jeg
>benytter normalt og så få styresystemet til at virke derfra

Både 98 og 2000 lægger kritiske data på C-drevet. Disse data
*skal* ligge på det drev der hedder C når systemet afvikles (98
skal ligge helt på C. 2000 behøver kun en lille smule plads på C
hvis man lægger det på en anden partition). Hvis man vil lave det
du ønsker, skal man altså have et system der helt kan skjule en
(eller flere) partitioner når det ene system skal afvikles. Der
findes bootloadere der kan det, men jeg tror ikke at arbejdet med
at få sådan en op at køre med to separate systemer vil være
mindre end en geninstallation. Du kan f.eks. ikke bruge xcopy til
at flytte systemet.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-05 01:17

Flemming Nielsen skrev:

>Det er et krav at Win98 skal installeres først.

Nej. Det er blot det nemmeste fordi dobbeltboot installeres
automatisk.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 08-08-05 17:06

Flemming Nielsen wrote:
> Når du har testet at disketten virker, skal du rette i BOOT.INI, både
> på HD og disketten.
> Disketten skal se sådan ud:
> [boot loader]
> timeout=0
> default=C:\
> [operating systems]
> C:\="Microsoft Windows 98"

Er du sikker på det virker, jeg fik det nemlig aldrig til at du.

--
Mvh Edmund

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 09-08-05 01:04

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på det virker, jeg fik det nemlig aldrig til at du.

Ja, og dog.... Jeg har aldrig haft problemer før, men jeg kan heller ikke få
det til at virke nu. Måske det har noget med sp2 at gøre? Anyway, du kan
læse her hvordan det gøres, hvis det så bare virkede.
http://www.winxpfix.com/page10.htm#floppybootd

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Edmund

Dato : 09-08-05 14:28

Flemming Nielsen wrote:

> [...]
> ikke få det til at virke nu. Måske det har noget med sp2 at gøre?
> Anyway, du kan læse her hvordan det gøres, hvis det så bare virkede.

Der står da ikke noget om at boote til win98 gør der?

Min XP SP2 booter fint fra diskette

--
Mvh Edmund

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 09-08-05 23:11

> Der står da ikke noget om at boote til win98 gør der?
>
> Min XP SP2 booter fint fra diskette

Kommer lige i tanke om hvorfor jeg ikke kunne få det til at virke. Jeg har
fået sat SATA disk i, og det opfatter BIOS og Windows som disk nummer 1 og
ikke 0. Så min Boot.ini stod forkert.

Nej, der står ikke noget om Win98, men jeg troede, at du slet ikke kunne få
startdisketten til at virke, men det er åbenbart kun Win98 du ikke kan få
til at starte op. Her er Boot.ini fra min startdiskette fra dengang jeg
havde dualboot, og den virker:

[boot loader]
timeout=3
default=C:\
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows 98"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(5)\WINNT="Microsoft Windows 2000
Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced
Server" /fastdetect

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-05 01:23

> [...]

>have to styresystemer på sin maskine på hver sin partition som kunne fungere
>hver for sig men hvordan gør man helt nøjagtig ?

Jeg har ikke prøvet at gøre det når XP er installeret først. Det
er nemmere hvis det er 98 der er kommet først. Men jeg tror nok
at du skal lave et sæt rescue-disketter fra XP. Derefter
installerer du 98, og bagefter redder du XP ved at boote fra
disketterne. Så skulle den opdage det nye styresystem og ordne
det automatisk. Men som sagt har jeg ikke prøvet.

> [...]
>når man starter op men at en diskette kunne dirigere maskinen hen på det
>sekundære styresystem når man isatte disketten i før start af maskinen ?

Det er alt for besværligt.

XP's dobbeltboot starter med et valg mellem to systemer, men man
kan sætte ventetiden ned til 5 sekunder. Det generer ikke ret
meget (selv kørte jeg med 2, men så skal man være klar ved
tasterne). Når man så skal bruge det andet system, skal man bare
pille ved en tast inden der er gået fem sekunder. Derefter sker
der ikke noget før man vælger og trykker Enter.

Med 5 sekunder skal man selvfølgelig heller ikke vente alt for
længe, men der er lidt mere tid at reagere på. Booteren går
automatisk i gang med det OS man har valgt som det primære - som
standard efter 30 sekunder.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 02:20

> Jeg har ikke prøvet at gøre det når XP er installeret først. Det
> er nemmere hvis det er 98 der er kommet først. Men jeg tror nok
> at du skal lave et sæt rescue-disketter fra XP.

Hvad mener du med resque-disketter ? Er det bootdisketter som CD-ROM ellers
normalt starter op med inden at den kommer til den egentlige installation ?
Hvis det er hvad gør jeg så når vi kommer til den egentlige installation ?
Hvis det ikke er, hvordan generer jeg så disse resque-disketter (jeg kører
med en dansk version af XP).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-05 09:30

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev:

>Hvad mener du med resque-disketter ? Er det bootdisketter som CD-ROM ellers
>normalt starter op med inden at den kommer til den egentlige installation ?

Ja, hvis du mener dem som man får besked om at man kan lave under
installationen. Man kan også bestille dem senere - det kunne man
i hvert fald i de foregående Windowsversioner, men jeg kan ikke
finde hvor i XP.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-08-05 02:51

Den 08-08-05 02.22 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> [...]
> disketterne. Så skulle den opdage det nye styresystem og ordne
> det automatisk. Men som sagt har jeg ikke prøvet.

Man skal vist passe på, hvis man ikke har tjek på, hvordan man gør, især
hvis XP er installeret på drev C. Det vil jo være kedeligt at få
installeret 98'eren oven i Windows XP.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 03:12

> [...]
> længe, men der er lidt mere tid at reagere på. Booteren går
> automatisk i gang med det OS man har valgt som det primære - som

Hvordan stiller man ventetiden ned, jeg ville gerne have den på max 5
sekunder. Jeg starter i øvrigt nogle test i morgen på en tom harddisk inden
jeg laver noget på den jeg skal bruge. Med hensyn til dobbeltboot: Er der
noget i vejen for at bruge Windows XP og Windows 2000 eller *skal* valget
stå imellem Windows XP og Windows 98. Det kan godt være at det er et dumt
spørgsmål men jeg er lidt grøn i at lave dobbeltboot.

Som test installerede jeg faktisk først Windows XP på partition C og Windows
2000 på partition D og det kunne den sgu ikke lide. Den gik i bro hvis jeg
forsøgte at boote på Windows XP. Er der en logisk forklaring på det ?

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 08-08-05 05:53

"Flemming Nielsen" <nn@nn.nn> skrev i en meddelelse news:...
> "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

Der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål, der er kun noget der hedder
dumme svar. Det er ligemeget hvilke Windows systemer du installerer, men
hvis du vil have Win98, skal den installeres først. Det er fordi 2000 og XP
laver en Bootmenu, og Win98 vil fjerne den Bootmenu hvis den bliver
installeret til sidst. Man kan dog senere lave en Bootmenu, men det er lidt
bøvlet, især når XP nu automatisk laver en for dig. Der er også en anden god
grund til at installere Win98 først og på c-drevet. Der er flere af de gamle
spil og programmer, hvori det er hardkodet, at dit styresystem ligger på
c-drevet. D.v.s at hvis det er 2000/XP der ligger på c-drevet, og disse ikke
kan køre spillet/programmet, så er du lige vidt.

Du kan sætte ventetiden ned således: Højreklik "Denne computer -> >
Egenskaber -> Avanceret -> Indstillinger for start og genoprettelse -> Vis
en liste over operativsystemer i XX sekunder" Da jeg havde flere systemer
satte jeg den til 3 sekunder..

Tja... det ved jeg ikke. Selv om det er flere år siden jeg har haft
multiboot, mener jeg da at kunne huske, at jeg har installeret 2000 Server
efter jeg har installeret XP.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, spørger du om man kan flytte en
installation fra én disk/partition til en anden. Nej, det kan du ikke,
medmindre du bruger 3-parts programmer. Personligt bruger jeg ikke disse
programmer p.g.a dårlige erfaringer, mens andre kun har godt at sige om dem.
Så'en er livet. Et program som Partition Magic tror jeg kan lave tricket,
uden jeg dog er sikker.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : jamen

Dato : 08-08-05 14:23

Flemming Nielsen wrote:

> [...]
> en liste over operativsystemer i XX sekunder" Da jeg havde flere systemer

Hvis du sætter den til 0, springer den menuen helt over. Trykker du så
F8 under opstart, vil du få muligheden for at vælge mellem de to systemer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-05 14:48

jamen skrev:

>Hvis du sætter den til 0, springer den menuen helt over. Trykker du så
>F8 under opstart, vil du få muligheden for at vælge mellem de to systemer

Sikkert - men så skal man sidde med svedende hænder og håbe på at
man nåede at få trykket på det rigtige tidspunkt, og man får en
tidsstraf af dimensioner hvis man trykker for sent. Så hellere
give sig selv et par sekunder til at se menuen og reagere.

--
Bertel

Fra : jamen

Dato : 08-08-05 15:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> tidsstraf af dimensioner hvis man trykker for sent. Så hellere
> give sig selv et par sekunder til at se menuen og reagere.

Det genkender jeg nu ikke. Jeg får med ganske almindelige hænder fat i
safe boot menuen hver gang.

Fra : jamen

Dato : 08-08-05 14:21

Kim Larsen wrote:

> [...]
> 2000 på partition D og det kunne den sgu ikke lide. Den gik i bro hvis jeg
> forsøgte at boote på Windows XP. Er der en logisk forklaring på det ?

Ja, forklaringen er ganske logisk. XP kan ikke starte med de boot-filer
som Win2k lægger ind.

Så hvis du installerer i omvendt rækkefølge, starter du op på Win2k, og
kopierer ntldr og ntdetect.com fra din xp cd over i roden på
systempartitionen. Og så vil begge systemer kunne starte

Fra : Edmund

Dato : 08-08-05 16:56

Kim Larsen wrote:
> [...]
> styresystemerne når man starter op men at en diskette kunne dirigere
> maskinen hen på det sekundære styresystem når man isatte disketten i

Du kan også vælge at trykke F8 under opstart, så kan du komme hen til
boot menu, som så til daglig er sat til at blive vist i 0 sek.

--
Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-05 22:37

Jeg vil gerne have lov til at sige mange mange tak for alle svarene. Jeg
blev klogere på det med styresystemer og jeg havde slet ikke turdet håbe på
så mange svar på mit indlæg.

Løsningen for mig blev at jeg bed i det sure æble og valgte dem sikre
løsning: Dobbeltboot. Jeg ominstallerede maskinen og der ligger nu både
Windows 2000 og Windows XP. Det har været et hestearbejde at få alle de
gamle indstillinger tilbage men det har været det værd. Maskinen er sat til
at stå med valgmuligheden mellem XP og 2000 i 3 sekunder hvorefter den går
videre hvis der ikke bliver givet nogen kommando. Det kører rigtig fint.