MS Windows
briani 27239
Ny bruger af XP x64
Fra : Morten Christensen

Dato : 04-08-05 22:30

Ja jeg har lige købt et system med AMD 64, og har derfor installeret Win XP
Pro x64. Det system har jeg aldrig brugt før, og har derfor nogle
spørgsmål...

Jeg prøvede at installere mit Norton, men det kan man ikke på x64. Søgte
lidt på google og fandt frem til McAfee Enterprise 8.0i som jeg kører med
nu... Nogen som kender til andre/bedre akternativer til x64?

Jeg kan også se, at mange omtaler noget som hedder AMD Cool'n'quiet samt en
AMD 64 driver til windows, men eg har ikke helt kunne gennemskue hvad det
er, og hvad det hjælper... Nogen som kan forklare det?

Og til sidst, er der så andre ting jeg skal være opmærksom på når jeg kører
x64? Eller nogle programmer / drivere som kan anbefales?

På forhånd tak!

/morten

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 05-08-05 01:16

Morten Christensen wrote:

> [...]
> en AMD 64 driver til windows, men eg har ikke helt kunne gennemskue hvad
> det er, og hvad det hjælper... Nogen som kan forklare det?

Så vidt jeg forstår, sætter Cool'n'quiet spændingen/frekvensen på
processoren ned, når den ikke er så presset. Dermed bliver den ikke så varm
og blæseren skal ikke køre så meget. Og så bruger den ikke så meget strøm.
Jeg har nu ikke kunnet finde ud af, at få blæsere til at køre mindre. Dertil
bruger jeg i stedet bundkortets (et ASUS K8N-E Deluxe) Q-Fan (en del af
BIOS), der kan justere og helt slukke for CPU-blæseren alt efter CPU'ens
temperatur.

ASUS siger, at Cool'n'quiet og Q-Fan ikke bør køre på samme tid. Så kan jeg
ikke forstå hvordan Cool'n'quiet så skal gøre noget "quiet". Jeg har spurgt
ASUS, men det var åbenbart for svært, for de har ikke svaret mig. Da jeg
vægter lavt støjniveau over lav temperatur/strømforbrug, har jeg droppet
Cool'n'quiet og kører kun med Q-Fan.

- Mickel (som kører AMD64, men alm. 32-bit WinXP Pro)

Fra : Hans

Dato : 05-08-05 12:44

Mickel Hedemand wrote:

> [...]
> svaret mig. Da jeg vægter lavt støjniveau over lav
> temperatur/strømforbrug, har jeg droppet Cool'n'quiet og kører kun
Q-Fan og Cool'n'Quiet har ikke noget med hinanden at gøre. Du bør helt klart
installere driveren til CPU'en og sætte strømstyringen til "Minimal
Strømstyring", da du ellers ikke udnytter Athlon 64 CPU'ens strømbesparende
egenskaber.

Q-Fan er en funktion i bundkortets Bios og er en metode til blæserstyring,
og altså ikke styring af CPU'ens strømtilstand.

Asus vrøvler, og det er ikke første gang.

Hans

Fra : Lyrik

Dato : 07-08-05 13:06

"Morten Christensen" <astrupFJERNMIG@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og til sidst, er der så andre ting jeg skal være opmærksom på når jeg
> kører x64? Eller nogle programmer / drivere som kan anbefales?

+++++++++++++++++++++
Det lidt jeg ved er at 64bit systemet kræver drivere skrevet i 64 bit.
Firmaerne arbejder på højtryk for at levere dem og det kan betale sig at
kigge på hardwarefabrikanternes sider for at finde dem.

Nogle systemværktøjer der bruger drivere virker selvfølgelig ikke når de er
skrevet til 32 bit drivere. Det er logisk. Det er nok det med
Nortonproblemet.
Software som sådan skulle være bagudkompatibel, når den blot ikke bruger
driverne i systemet.

Cool and Quiet er at processoren kan sætte hastighed efter behov. Det skal
for det første slås til i Bios, hvor det som standard er slået fra.
Så skal du læse i bundkortsmanualen om hvordan den understøtter funktionen.
AMD's CPukøler er gearet til at regulere hastighed efter Cool and Quiet.
Køber man en alternativ blæserkøler skal bundkortsfabrikanten levere et
program som kan regulere denne alternative køler. Et sådant var der med til
mit ASUS-bundkort.
Endvidere skal man under strømmstyring efter ASUS anbefaling sætte denne til
"minimal strømstyring".

Så skulle det virke.

Hilsen
Jens

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 08-08-05 12:15

> AMD's CPUkøler er gearet til at regulere hastighed efter Cool and Quiet.

Jeg kører med original AMD processor og CPU-køler. Det er min erfaring, at
hvis jeg slår Cool'n'Quiet til, og Q-Fan (del af BIOS, der justerer
blæserhastighed efter CPU-temperatur) fra, så kører blæseren konstant på
højeste hastighed. - Bestemt "Cool", men afgjort ikke "Quiet".

Jeg kan ikke se, hvordan køleren skal kunne justere hastigheden alene med
Cool'n'Quiet, der, som Hans siger, styrer CPU'ens strømtilstand.

Og en rettelse til mit tidligere indlæg: Jeg kan se, at jeg tilsyneladende
HAR Cool'n'Quiet til at køre (sammen med Q-Fan).

- Mickel

Fra : Hans

Dato : 08-08-05 12:25

Mickel Hedemand wrote:

> [...]
>
> Og en rettelse til mit tidligere indlæg: Jeg kan se, at jeg
> tilsyneladende HAR Cool'n'Quiet til at køre (sammen med Q-Fan).

Hvilket bundkort har du?

Hans

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 08-08-05 12:46

> Hvilket bundkort har du?

ASUS K8N-E Deluxe.

Og fra samme genre en pudsig detalje, som jeg har kæmpet en del med, men nu
har givet op over for, og som måske kan tjene til almindelig underholdning:
Med Q-Fan aktiveret er CPU-temperaturen ved opstart af computeren som regel
så lav, at blæseren ikke skal køre og således ikke kører. Så får jeg seks
bip og fejlmeddelelsen "CPU fan error! Press F1 to continue". Det gør jeg
så, og computeren fortsætter uden problemer. Kun ved at slå Power On Self
Test (POST) helt fra (hvilket jeg ikke er interesseret i), undgår jeg
fejlmeddelelsen. BIOS genererer således en fejlmeddelelse, fordi en del af
BIOS'en fungerer helt efter hensigten...

- Mickel

Fra : Lyrik

Dato : 08-08-05 12:28

"Mickel Hedemand" <mickel@FISK.DETTE.VÆKset.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg kan ikke se, hvordan køleren skal kunne justere hastigheden alene med
> Cool'n'Quiet, der, som Hans siger, styrer CPU'ens strømtilstand.
+++++++++++++++++++++++++++++++
Hvis Bios skal køre med hardwaren i stedet for at lade Windows styre
hardwaren, så skal funktionen "Plug and Play OS" slås fra i Bios. Lader jeg
mig fortælle af forklaringen i min egen Bios.(den del af hardwaen som kan
styres af begge muligheder). Har du slået "minimal strømstyring" til i
Windows? Det sagde Asus var nødvendigt.
Kabinetkølerne kan jo ikke styres hvis de får strøm direkte, men kun hvis
deres strøm er tilsluttet bundkortet.
Kører de, så kan man ikke høre om CPU-fan går op eller ned i hastighed,
regner jeg med.
Min CPU skifter hastighed det kan jeg se i "Everest Home Edision".

Hilsen
Jens

hvis du har funktionen der styrer fanblæseren i Bios, så må det være den der
skal styre det og ikke XP.

Hilsen
Jens

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 08-08-05 12:53

> [...]
> jeg mig fortælle af forklaringen i min egen Bios. (den del af hardwaen som

Det kunne jeg måske prøve at lede efter. Men det lyder som om, det vil give
anledning til en del andre problemer med manglende Plug and Play
-funktionalitet.

> Har du slået "minimal strømstyring" til i Windows?

Yep!

> Kører de, så kan man ikke høre om CPU-fan går op eller ned i hastighed,
> regner jeg med.

Jeg har ASUS PC Probe til at vise mig hastigheden på min CPU-blæser.

> hvis du har funktionen der styrer fanblæseren i Bios, så må det være den
> der skal styre det og ikke XP.

Det er også mere, om jeg kan få Cool'n'Quiet til at styre det i stedet for
Q-Fan...

- Mickel

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 08-08-05 12:59

Mickel Hedemand wrote:

> Det kunne jeg måske prøve at lede efter. Men det lyder som om, det vil
> give anledning til en del andre problemer med manglende Plug and Play
> -funktionalitet.

Har nu fundet den og fundet ud af, at den stadig står til BIOS'ens default
værdi - slået fra.

- Mickel

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 08-08-05 13:13

> Min CPU skifter hastighed det kan jeg se i "Everest Home Edision".

Kom lige til at tænke på, at det måske godt kan være, at Cool'n'Quiet
justerer min CPU-blæsers hastighed, for den står og svinger lidt omkring
3224-3260. Med Q-Fan står den dog på under halvdelen. Afhængigt af, hvor
belastet maskinen er, står den vel omkring 1200-1500. Det foretrækker jeg nu
også frem for over det dobbelte. Og så lever jeg nok også med, at
CPU-temperaturen er 35-36°C i stedet for 34-35°C.

- Mickel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 13:25

Morten Christensen skrev:

> [...]
> x64. Søgte lidt på google og fandt frem til McAfee Enterprise
> 8.0i som jeg kører med nu... Nogen som kender til andre/bedre

Hvis du tænker på antivirusprogrammer, så aner jeg ikke om det er
bedre end McAfee, men Symantec Antivirus Corporate Edition v10.0
er også x64-kompatibel.

<http://www.symantec.com/press/2005/n050425.html>.

--
Hilsen