MS Windows
briani 27239
Program der kan forminske billeder
Fra : Gunnar

Dato : 02-08-05 21:22

Hej.
Findes der et progran hvor man kan formindske alle billeder i en mappe hvis
de skal sendes som mail?
Mine billeder er på 3-4oo kb stykket og ikke velegnet til at sende, men det
er et stort arbejde at formindske
billederne enkeltvis, men er der andre muligheder?
Jeg har programmet Irfan view, men kan ikke få det til det.
Er der en bedre gruppe så sæt venligst FUT til den
Gunnar

Fra : Lars Stokholm

Dato : 02-08-05 21:26

Gunnar wrote:

> Jeg har programmet Irfan view, men kan ikke få det til det.

File > Batch Conversion/Rename.

> Er der en bedre gruppe så sæt venligst FUT til den

Grafikgruppen? Jeg sætter ingen FUT.

Fra : Ole C

Dato : 02-08-05 21:45

Gunnar skrev blandt andet:

> Hej.
> Findes der et progran hvor man kan formindske alle billeder i en
> mappe hvis de skal sendes som mail?
> Mine billeder er på 3-4oo kb stykket og ikke velegnet til at sende,

3-400 kb er nu ellers ikke ret meget når det drejer sig om billeder med
nogenlunde kvalitet.
Men Microsoft har et "Power Toy" der hedder "Image Resizer" som meget let
ændrer billeder med et højre-klik.
Hentes her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
--
vh
Ole C

Fra : Gorm Johansen

Dato : 02-08-05 21:46
Fra : Peter

Dato : 02-08-05 22:12

"Gunnar" <g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har programmet Irfan view, men kan ikke få det til det.
> Er der en bedre gruppe så sæt venligst FUT til den
Måneds Magasinet Digital Foto anbefaler programmet PIXresizer, i deres
sidste nummer af bladet.
Programmet er freeware og kan hentes her: http://bluefive.pair.com/

Her er hvad BlueFive selv siger om programmet:

PIXresizer is a photo resizing program to easily create web and e-mail
friendly versions of your images with reduced file sizes.
The reduced files are saved in a different folder, so your original images
are not altered at all. PIXresizer offers several different resizing methods
to choose from and can automatically recognize image sizes to calculate the
best fit. In addition, it can convert between image formats (JPEG, GIF, BMP,
PNG and TIFF), rotate images, convert to grayscale and resize multiple
images in batch mode. A great companion for webmasters and digital
photographers.

Peter B

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-05 22:05

Gunnar skrev:

>Findes der et progran hvor man kan formindske alle billeder i en mappe hvis
>de skal sendes som mail?

Ja. IrfanView er suverænt til netop det - og gratis.

http://irfanview.com/

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-08-05 22:53

> [...]
> det er et stort arbejde at formindske
> billederne enkeltvis, men er der andre muligheder?

Hvis du har win xp, er den fortræffelig til netop dette lille nummer.
Åben Stifinder. Find den mappe, hvor billederne ligger.
Så har du mappen i venstre side og billederne i højre side.
Klik på knappen Mapper i værktøjslinjen.
Så får du diverse genveje frem i venstre side.
Klik nu på et eller flere billeder, som du vil sende. Så dukker bl.a. en
genvej frem i venstre side, som hedder
Send denne fil med email.
Når du klikker der, åbner dit postprogram og filerne er blevet vedhæftet.
Min erfaring med at sende på denne måde siger, at billederne i gennemsnit
fylder ca. 10% i forhold til originalen (som iøvrigt lades urørt). Der sker
en kompression af billedet m.m., men i mine øjne i en rigtig god kvalitet,
selv om det er komprimeret så hårdt.
Send evt. et par filer til dig selv, for at se resultatet.
Nemmere kan det næsten ikke være.

Kurt

Fra : Gunnar

Dato : 03-08-05 13:41

> [...]
> kvalitet, selv om det er komprimeret så hårdt.
> Send evt. et par filer til dig selv, for at se resultatet.

Hej Kurt.
Tak for det , det var lige det der manglede, det kører fint.
Gunnar

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-08-05 13:47

Kurt B. Andersen skrev:

>Når du klikker der, åbner dit postprogram og filerne er blevet vedhæftet

Nej, ikke hos mig.

(Sikkert fordi jeg ikke bruger OE eller Outlook).
--
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-05 14:41

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Nej, ikke hos mig.

Heller ikke her. Jeg får heller ikke nogen nye genveje til
rådighed.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-08-05 14:52

Bertel Lund Hansen skrev:

>Heller ikke her. Jeg får heller ikke nogen nye genveje til
>rådighed.

hos mig virker det så af mystiske årsager
http://filer.klattrup.dk/send.jpg
og jeg bruger thunderbird som mailprogram

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning

Dato : 03-08-05 16:27

On 03 Aug 2005 13:51:54 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>hos mig virker det så af mystiske årsager
>http://filer.klattrup.dk/send.jpg
>og jeg bruger thunderbird som mailprogram

Bliver billedet komprimeret? Ikke hos mig

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-08-05 16:40

Henning skrev:

>Bliver billedet komprimeret? Ikke hos mig

Det gjorde det hos mig

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : stroemer

Dato : 03-08-05 16:47

Ivan V. Klattrup skrev:

> Det gjorde det hos mig

Også hos mig fra 1984x1488 703KB = 640x480 117KB

--
Mvh stroemer
ps. fjern "GRØN" fra min email adresse.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-08-05 16:52

stroemer skrev:

>Også hos mig fra 1984x1488 703KB = 640x480 117KB

Jeg glemte da også lige, at det er ved at det også ændrer størrelsen
(bredde og højde) at det bliver mindre, for ellers er det samme størrelse
fil der kommer ud af det.

Egenlig jkan jeg bedre lide batch-funktionen i irfan view til at gøre
billederne mindre end windows egen funktion.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Gunnar

Dato : 03-08-05 20:59

> Jeg glemte da også lige, at det er ved at det også ændrer størrelsen
> (bredde og højde) at det bliver mindre, for ellers er det samme størrelse
> fil der kommer ud af det.
Hej.
Det er jo ikke sært at folk kan have problemer, når sådanne oplysninger ikke
virker på
alle måder, det er jo sikker hvilke programmer der kan arbejde sammen, men
mit
virkede fint.
Gunnar

Fra : Gunnar

Dato : 03-08-05 21:10

> Egenlig jkan jeg bedre lide batch-funktionen i irfan view til at gøre
> billederne mindre end windows egen funktion.

Kan jeg ikke få en beskrivelse af hvordan du bruger den funktion, jeg har
førsøgt uden held.
Gunnar

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-08-05 22:44

Gunnar skrev:

>Kan jeg ikke få en beskrivelse af hvordan du bruger den funktion, jeg har
>førsøgt uden held.

Bruger du den danske sprogfil til programmet ? (altså er det dansk)
ellers hent den her http://www.irfanview.net/lang/dansk.zip udpak den og
flyt filen Dansk.dll over i languages mappen i irfanview mappen (måske er
stien C:\Programmer\IrfanView\Languages ) åbn derefter irfanview - options
- Change Language og vælg Dansk tryk ok og start det igen, så er det dansk

og så findes batch i Filer - Multikonvertering/omdøb
Hvis det ikke var en hjælp (der hjalp), kan jeg godt prøve at brygge en
miniguide til batchen.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Gunnar

Dato : 04-08-05 07:52

> [...]
> stien C:\Programmer\IrfanView\Languages ) åbn derefter irfanview -
> options - Change Language og vælg Dansk tryk ok og start det igen, så er

Hej.
Nu fik jeg den til at tale dansk, og vil så forsøge mig med det, men det må
vente lidt
jeg har ikke tid nu, men forsøget med at lave den dansk kunne ikke udsættes.
Gunnar

Fra : Gunnar

Dato : 04-08-05 13:51

> og så findes batch i Filer - Multikonvertering/omdøb
> Hvis det ikke var en hjælp (der hjalp), kan jeg godt prøve at brygge en
> miniguide til batchen.

Ja tak meget gerne, den Multifunktion har utrolig mange muligheder
og jeg kan ikke hitte ud af dem?
Gunnar