MS Windows
briani 27239
Mulighed for at slukke den ene harddisk?
Fra : sasaendieher

Dato : 29-07-05 17:37

Jeg har to hardiske i komputeren. Hver 3die måned kloner jeg masterdisken
over på slave disken som er magen til. Således at jeg altid har en disk klar
med system og det hele hvis masterdisken skulle gå ned. Er der mulighed for
i Windows at jeg kan slukke for slavedisken til hverdag. Der er jo ingen
grund til at den står hver dag og spinner rundt når den kun skal bruges til
backup hver 3die måned i en times tid?

Fra : Henning

Dato : 29-07-05 18:53

On Fri, 29 Jul 2005 18:37:03 +0200, "sasaendieher"
<lkblaa@hotsmaill.com> wrote:

> [...]
>grund til at den står hver dag og spinner rundt når den kun skal bruges til

Køb en harddiskskuffe, så er du også på den sikre side hvis du skulle
blive ødelagt af ex. virus.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : hansen

Dato : 29-07-05 19:21

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Køb en harddiskskuffe, så er du også på den sikre side hvis du skulle
> blive ødelagt af ex. virus.

Og så kan skuffen meget praktisk opbevares i pengeskab eller bankboks.

Fra : sasaendieher

Dato : 29-07-05 19:40

> Og så kan skuffen meget praktisk opbevares i pengeskab eller bankboks.

Tak for svarene, men hvad er en harddisk skuffe og hvordan bruges den?

Fra : Denn!s H

Dato : 29-07-05 20:01

"sasaendieher" <lkblaa@hotsmaill.com> skrev i en meddelelse

> Tak for svarene, men hvad er en harddisk skuffe og hvordan bruges den?

Det er en enhed som passer i din PC, har samme størrelse som et CD-drev
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425004

Har du ikke plads til det kan du lave din ekstra HD om til et eksternt drev
ok kommunikere via USB
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425083

--

vh
Denn!s H

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-07-05 08:40

sasaendieher skrev:

> ... hvad er en harddisk skuffe og hvordan bruges den?

Her er et lidt større billede af en harddiskskuffe:
http://tinyurl.com/7omrz

Jeg kan klart anbefale en ekstra harddisk i en skuffe. Jeg har
istalleret styresystemet, så jeg kan afprøve div. "uundværlige"
programmer – som efter afprøvning viser sig at vær undværlig i de
fleste tilfælde! Jeg er så fri for at få tilsmudset min primære
harddisk.

Udover at bruge den ekstra harddisk til afprøvning af programmer
bliver den også brugt til backup. Jeg har en masse fotos, som ikke
må gå tabt.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Denn!s H

Dato : 30-07-05 12:13

"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> sasaendieher skrev:
>

> Udover at bruge den ekstra harddisk til afprøvning af programmer
> bliver den også brugt til backup. Jeg har en masse fotos, som ikke
> må gå tabt.

Ja det er ikke så smart at gemme sin uundværlige backup og sikkerhedskopier
fysisk i sin PC i tilfælde af tyveri eller lynnedslag.

Foretrækker dog selv en ekstern HD, så kan jeg tage indholdet med til en
enden vilkårlig PC. Den mulighed har man ikke med skuffesystemet.

--

vh
Denn!s H

Fra : Haastrup

Dato : 29-07-05 20:23

On Fri, 29 Jul 2005 19:53:25 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

>Køb en harddiskskuffe, så er du også på den sikre side hvis du skulle
>blive ødelagt af ex. virus.

Ja, men kan man rent faktisk slukke for disk 2 , f.eks. hvis disk 1 og
disk 2 er forbundet til hvert sit stik på bundkortet?
Altså, er det normalt at den ene "kanal " kan gå i sleep
mode mens den anden arbejder?`

vh
Regards S. Haastrup.

Fra : Jim

Dato : 30-07-05 03:22

"Haastrup" <abc3@noplanet.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men kan man rent faktisk slukke for disk 2 , f.eks. hvis disk 1 og
> disk 2 er forbundet til hvert sit stik på bundkortet?
> Altså, er det normalt at den ene "kanal " kan gå i sleep
> mode mens den anden arbejder?`

Der er nøgle til den, så du bare kan dreje nøglen, så afbrydes spændingen
til HDD'en.

J.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-05 20:59

sasaendieher skrev:

>i Windows at jeg kan slukke for slavedisken til hverdag. Der er jo ingen
>grund til at den står hver dag og spinner rundt når den kun skal bruges til
>backup hver 3die måned i en times tid?

Jeg vil heller aheve mine harddiske til at snurre med jævne
mellemrum end at risikere at de sætter sig fast. De er bygget til
at køre i årevis 24 timer i døgnet.

.... og jeg venter *ikke* i tre måneder med at tage backup.

--
Bertel

Fra : G B

Dato : 30-07-05 02:31

"sasaendieher" <lkblaa@hotsmaill.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har to hardiske i komputeren. Hver 3die måned kloner jeg

Jeg har tre. Den ene bruger jeg til dokumenter og downloads.

Hvad er problemet? Jeg tror kun det eksisterer i din tankegang?

GB

Fra : Madsen

Dato : 30-07-05 12:33

G B wrote:
> "sasaendieher" <lkblaa@hotsmaill.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har tre. Den ene bruger jeg til dokumenter og downloads.
>
> Hvad er problemet? Jeg tror kun det eksisterer i din tankegang?

At HD kan gå ned og gør det, har lige mistet en disk , det var uventet da
den kun var 6 mdr.

>Jeg tror kun det eksisterer i din tankegang?

Hvis du her med mener at det ikke er nødvendigt med backup, så er det din
tankegang der trænger til revision
Eller du lever af data recovering
--
Hilsen Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 22:25

> [...]
> er jo ingen grund til at den står hver dag og spinner rundt når den kun
> skal bruges til backup hver 3die måned i en times tid?

Jeg plejer såmænd bare at tage strømstikket ud af min backup disk når den
ikke er i brug.

mvh. Finn

Fra : JKL

Dato : 01-08-05 17:20

Du kan også slå HDD fra under bios setup.. Kræver dog genstart af maskinen.
Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-05 18:29

JKL skrev:

>Du kan også slå HDD fra under bios setup.. Kræver dog genstart af maskinen.

Jo, men det slår vel ikke strømmen fra, og så er der intet
vundet.

--
Bertel