MS Windows
briani 27239
Administrator contra Bruger problem XP
Fra : Kim

Dato : 28-07-05 15:20

Jeg skriver for en bekendt med fgl. problem.
Han har en Café hvor der står en PC til fri afbenyttelse.
Har nu fået en ny PC med XP installeret.
Der er oprettet en "Administrator" og en "Bruger" konto,
så man ikke bare kan downloade og installere.
Men, et enkelt program virker kun hvis man logger ind som
Administrator, men ikke hvis man logger ind som Bruger.

Jeg har prøvet at kikke på det så sent som i dag men har
ikke den store erfaring med disse brugerskift, det undrer mig
bare, om hvis man ikke, når man er logget ind som Administrator,
derfra kan give "Brugeren" tilladelse til hvilke programmer der
må køres 100 % og hvilke man ikke må ( bl.a. firewall ) osv.
Med hans gamle pc hvor der blev kørt win 2000 virkede det.

Programmet der ikke virker er Empire Poker http://www.empirepoker.com/

Kan nogen evt hjælpe ?

Mvh Kim

Fra : ///M

Dato : 28-07-05 17:02

Kim wrote:
> [...]
> må køres 100 % og hvilke man ikke må ( bl.a. firewall ) osv.
> Med hans gamle pc hvor der blev kørt win 2000 virkede det.

"virker ikke" ==> Fejlmelding?
Du kan også vende situationen om - log ind som brugeren, og start dit
program med rettigheder som administrator... ellers det holder måske ikk i
den tænkte situation.

For at starte et program med forhøjede rettigheder, så højreklik på det og
vælg "start som" / "run as"

Den egentlig årsag kan være mange ting, såsom at programmet vil skrive i
reg-db, steder på harddisken hvor brugeren ikke må skrive m.m.

--
///M

Fra : Kim

Dato : 28-07-05 17:19

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> skrev

> "virker ikke" ==> Fejlmelding?

ok, vender lige tilbage med en fejlmelding ;)

> Du kan også vende situationen om - log ind som brugeren, og start dit
> program med rettigheder som administrator... ellers det holder måske ikk i
> den tænkte situation.

Hvordan gør man det ( log ind som brugeren, og start dit
program med rettigheder som administrator ) ?

> For at starte et program med forhøjede rettigheder, så højreklik på det og
> vælg "start som" / "run as"

Og det må være når man er logget ind som administrator ik ?

> Den egentlig årsag kan være mange ting, såsom at programmet vil skrive i
> reg-db, steder på harddisken hvor brugeren ikke må skrive m.m.

Ja.
Men hvordan er fremgangsmåde når man vil installere et program,
som skulle kunne bruges både af administrator og Bruger ?

Er man først logget ind som bruger, kan man jo ikke sætte
eventuelle forhøjede rettigheder vel ?

Man kan jo ikke installere programmet der...

Og kan man ikke, når man er logget ind som Administrator,

Fra : ///M

Dato : 28-07-05 18:34

Kim wrote:

> Hvordan gør man det ( log ind som brugeren, og start dit
> program med rettigheder som administrator ) ?

Øh - det svarer jeg jo på lige nedenunder i mit indlæg!

> Og det må være når man er logget ind som administrator ik ?

Øh nej - læs lige hvad jeg skriver :)
1. log ind som brugeren (ikk admin), og start dit program med rettigheder
som administrator
2. For at starte et program med forhøjede rettigheder (=som admin), så
højreklik på det (dit link) og vælg "start som" / "run as"

> Ja.
> Men hvordan er fremgangsmåde når man vil installere et program,
> som skulle kunne bruges både af administrator og Bruger ?

Der er ingen fremgangsmåde, for det afhænger IKKE af operativsystemet men
programmet - visse programmer skal afvikles med adminstrative rettigheder
for at kunne virke. Det er ikke noget man kan give på fil- eller
programniveau men styres på brugerniveau. Okay, det kan nogle gange omgås
ved at give brugeren ekstra rettigheder til fx. at skrive i reg-db.

--
///M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-07-05 18:44

///M skrev:

>Du kan også vende situationen om - log ind som brugeren, og start dit
>program med rettigheder som administrator...

Lagde du mærke til at det var en pc til fri afbenyttelse? Hvis
man alligevel giver gud og hvermand lov til at få
adminrettigheder, hvorfor så overhovedet have en brugerkonto?

--
Bertel

Fra : ///M

Dato : 28-07-05 22:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Lagde du mærke til at det var en pc til fri afbenyttelse? Hvis
> man alligevel giver gud og hvermand lov til at få
> adminrettigheder, hvorfor så overhovedet have en brugerkonto?

Ja, det gjorde jeg - også derfor jeg lavede en særlig note om det - den har
du klippet væk...

Det kunne måske tænkes at programmet bare skulle startes om morgenen, hvor
admin'en kunne åbne programmet, og så passede det sig selv til maskinen blev
slukket.....
Og ja, det vil jo betyde at admin'en skal i arb hver gang programmet lukkes
ved uheld, men måske der er indbygget forhindring for at kunne lukke..... Så
kom ikke og sig det kunne lade sig gøre....

--
///M

Fra : Benny Andersen

Dato : 29-07-05 18:13

"Kim" <no.way@dude.dk> wrote:
>Programmet der ikke virker er Empire Poker http://www.empirepoker.com/
Man kunne måske se på om programmet installerer sig så andre bruger
må anvende det. Jeg kender ikke empirepoker men hvis det overhovedet
ikke er lavet til NT adgangshieraki kan man måske blot manuelt ændre
på tilladelser til filer/mapper eller installere det som alm bruger.

--
Mvh Benny Andersen