MS Windows
briani 27239
opgradering fra win2000 til XP
Fra : Peter T.

Dato : 27-07-05 06:40

Jeg overvejer at opgradere fra win2000 til XP, for at udnytte muligheder i
programmer, som tilsyneladende kun er til stede, hvis der er XP på c-
drevet. Så jeg kigger på edbpriser og finder så ud af at en bundled win XP
pro OEM m. sp2 og discountmus kun koster 1089 kr, mens en tilsvarende ikke-
bundled XP prom. sp2 ikke-OEM koster 2706 kr. Så prisforskellen er absolut
til at tage og føle på og discountmusen kan evt. bruges til at binde rundt
om en sort affaldssæk.

Hvad er forskellen på OEM og ikke-OEM win XP?

--
Peter T.

Er du ny på usenet? Så gør os gamle garvede rotter en tjeneste og læs:

Fra : Ginge

Dato : 27-07-05 07:03

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> om en sort affaldssæk.
>
> Hvad er forskellen på OEM og ikke-OEM win XP?

Denne side forklarer det meget godt:

http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

Så du skal nok smide din windows cd i affaldssækken inden du binder musen om

Ginge

Fra : Peter T.

Dato : 27-07-05 07:12

Ginge ristede følgende runer:

> http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

Tak. :)

> Så du skal nok smide din windows cd i affaldssækken inden du binder
> musen om

Der står bla.:

"Du kan købe OEM-software på følgende to måder:"

"købe OEM-software sammen med yderligere hardware. Det kan eksempelvis være
en ny harddisk eller et bundkort."

....eller en mus. Muligvis jeg har misset noget på siden, men hvorfor skal
jeg smide den ud? :)

Fra : Ginge

Dato : 27-07-05 14:26

> [...]
> en ny harddisk eller et bundkort."
>
> ...eller en mus. Muligvis jeg har misset noget på siden, men hvorfor skal

"Softwaren "lever og dør" med pc'en og må ikke kopieres til andre pc'er"

Det gælder også hvis du har købt det sammen med en mus.

Men du så jo også min smiley

Personligt ville jeg ikkehave det dårligt med at fortsætte med at bruge en
oem-version,
hvis hardwaren er smidt ud.

Ginge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-05 07:27

"Ginge" <ginge[nospam]@post10.tele.dk> skrev:

>Denne side forklarer det meget godt:

Den forklarer meget godt de regler som Microsoft tror er
gældende. Om det også er dansk ret, er et godt spørgsmål.

I Tyskland er det slået fast at OEM-software kan handles frit og
altså betragtes som ethvert andet stykke software man har købt
licens til.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 27-07-05 07:27

Bertel Lund Hansen ristede følgende runer:

> I Tyskland er det slået fast at OEM-software kan handles frit og
> altså betragtes som ethvert andet stykke software man har købt
> licens til.

Er det nogensinde blevet slået fast i Danmark?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-05 08:24

Peter T. skrev:

[Om at OEM-programmer kan sælges videre]

>Er det nogensinde blevet slået fast i Danmark?

Ikke mig bekendt - heller ikke det modsatte er slået fast.

Fra aftaleloven:

§ 36.   En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller
   delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med
   redelig handlemåde at gøre den gældende. Det samme gælder
   andre retshandler.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 27-07-05 08:40

Peter T. ristede følgende runer:

> Hvad er forskellen på OEM og ikke-OEM win XP?

Nok om jura (tak for hjælpen, Bertel). :) Er der nogle tekniske eller
brugermæssige begrænsninger i en OEM i forhold til en ikke-OEM winXP?

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-05 09:05

> Peter T. ristede følgende runer:

> Nok om jura (tak for hjælpen, Bertel). :) Er der nogle tekniske eller
> brugermæssige begrænsninger i en OEM i forhold til en ikke-OEM winXP?
++++++++++++++++++++++++++++
Selvfølgelig! Hvordan kunne du tro anderledes? OEM er købt med musen! Den må
kun bruges hvis du har denne mus!
Eksisterer musen ikke længere, så må du heller ikke bruge din Windows da
købet er sammenkædet med hardware-nemlig musen!

Da du er en regelkneppende hverdagsdansker, vil du naturligvis overholde
denne REGEL!! til punkt og prikke-så ka' du lære det!!

Og du er jo klar over at det ikke er det danske folk som bestemmer i
Danmark! Det er Microsoft! Og de kan udforme REGLER!! som du skal holde lige
så vildt, og lige så ofte og bindende for dig som de har lyst til!
Du er en hjælpeløs slave der bare skal gøre som "Massa" siger!-Eller du har
måske en anden løsning?<Ironi off>

Ud over det så er der ingen forskel! Skulle du kvaje dig og installere
systemet om 3 gange, så låser XP! Da ringer du bare til det gratis nummer på
Microsoft. Du får fat i en venlig dame der ikke gider høre om din Windows!
Hun vil slet ikke høre andet end omdet er en XP Prof eller en Home Edision.
Derefter bliver du smidt over til en "telefonsvarer" som giver dig et nyt
nummer at indtaste.
Så får du en ny installation.

Så den kan på denne måde registreres på et utal af komputere, et utal af
gange, lige så tit du selv ønsker det!

Hilsen
Jens

Fra : jda^fx

Dato : 27-07-05 12:39

On 27 Jul 2005 07:39:47 GMT, Peter T. wrote:

> Peter T. ristede følgende runer:

> Nok om jura (tak for hjælpen, Bertel). :) Er der nogle tekniske eller
> brugermæssige begrænsninger i en OEM i forhold til en ikke-OEM winXP?

Når man aktiverer en en kopi af Win XP bliver der beregnet en checksum
på baggrund af følgende dele i systemet:
Grafikkort, SCSI adapter, IDE adapter, netkortets MAC Addresse, RAM mængde
(f.eks. 0-64mb, 64-128mb, etc), processor type, processor serie nr.,
harddisk device type, harddisk volume serial number, CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM.
Hver del tæller et point, bortset fra netkortet som har tre. Checksummen
bliver regnet ud på bagrund af 10 point og man kan ændre maskinen alt hvad
man vil, så længe der er 7 point tilbage af den oprindelige konfiguration.
Ellers skal der aktiveres igen. Efter 120 dage kan man i øvrigt aktivere
igen ligemeget hvad, men det er ikke helt en del af aftalen.

Så det med musen har ikke den store betydning. Men man skal jo lige huske,
at ved at installere så har man jo sagt ja til brugeraftalen, (den man
aldrig gider at læse men bare siger ja og amen til og går videre)
--
Jakob

Fra : Peter T.

Dato : 27-07-05 17:18

jda^fx ristede følgende runer:

> [...]
> huske, at ved at installere så har man jo sagt ja til brugeraftalen,
> (den man aldrig gider at læse men bare siger ja og amen til og går

Tak til dig og Lyrik (og hans lyriske måde at formulere sig på). :)

Fra : jda^fx

Dato : 27-07-05 17:26

On 27 Jul 2005 16:17:47 GMT, Peter T. wrote:

> jda^fx ristede følgende runer:

> Tak til dig og Lyrik (og hans lyriske måde at formulere sig på). :)

Velbekomme
--
Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 27-07-05 22:45

> jda^fx ristede følgende runer:

> Tak til dig og Lyrik (og hans lyriske måde at formulere sig på). :)
Mange tak!
Hilsen
Jens