Kørsel af Java
Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-08-05 16:18

Hej gruppe.

Jeg er ny til Java, og har lidt problemer med at installere det.

Jeg har hentet Java 1.5.0 fra Sun.com.

Jeg prøver følgende kode:

<java>
public class main{
public static void main (String [] args){
System.out.println("Hejsa");
}
}
</java>

Jeg compiler det med:

/bin/javac D:/javaproc/main.java

Jeg prøver at køre det med
/bin/java D:/javaproc/main.class

Jeg får følgende fejl:

java.lang.NoClassDefFoundError: D:\javaproc\main/java
Exception in thread "main"

Er der nogen der kan fortælle eller lede mig på sporet af hvad jeg gør galt?

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-08-05 16:27

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
>
> Jeg er ny til Java, og har lidt problemer med at installere det.
>
> Jeg har hentet Java 1.5.0 fra Sun.com.

Filen jeg hentede hed:

jdk-1_5_0_04-windows-i586-p.exe

Hvis det ikke er den rigtige, ville jeg sætte pris på at nogen fortalte det
:)

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 31-08-05 16:44

Kasper Johansen wrote:
> Jeg prøver at køre det med
> /bin/java D:/javaproc/main.class
>
> Jeg får følgende fejl:
>
> java.lang.NoClassDefFoundError: D:\javaproc\main/java
> Exception in thread "main"

\bin\java -cp . main

Arne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-08-05 18:05

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg prøver at køre det med
> /bin/java D:/javaproc/main.class
>

> Jeg får følgende fejl:
>
> java.lang.NoClassDefFoundError: D:\javaproc\main/java
> Exception in thread "main"

Du skal ikke skrive navnet på filen (hvor du har skrevet main.java
istedet for main.class) men navnet på klassen.

Det vil helt konkret sige at du skal skrive

/bin/java main

Hvis dette giver fejl, skal du have nuværende folder i din søgesti

/bin/java -cp . main

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-08-05 20:17

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det vil helt konkret sige at du skal skrive
>
> /bin/java main
>
> Hvis dette giver fejl, skal du have nuværende folder i din søgesti
>
> /bin/java -cp . main

Korrekt. Min fejl lå i at jeg for det første ikke skulle have en endelse på,
og for det andet at jeg skulle smide -cp /dir på.

Altså:

java -cp D:/mitdir filnavn_uden_endelse

Jeg takker for de svar jeg har fået :)

Jeg glæder mig allerede til at komme igang med at skrive de første
Java-apps.

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Snurrberget

Dato : 31-08-05 18:27

Kasper Johansen wrote:
> [...]

> Exception in thread "main"
>

> Er der nogen der kan fortælle eller lede mig på sporet af hvad jeg gør galt?

Udover Arnes forslag, så prøvt evt. denne her.
Husk at give filen samme navn som din class, i dette tilfælde Shell.java
-----------

class Shell
{

   private void app_init()
   {
      // Evt. initialisering af globale variable etc.
   }

   public void app_run()
   {
      // Start selve programmet