jar-filer
Fra : Jacob Jensen

Dato : 07-08-05 13:31

Jeg har siddet og leget med kørbare jar-filer i windows, men jeg kan kun få
det til at virke hvis jeg gør brug af en GUI (bruger Frame-klassen) og viser
et vindue osv.

I det tilfælde virker følgende fint:

javac fil.java
jar cvfm fil.jar mymanifest.txt *.class

....hvor mymanifest.txt ser således ud:
Manifest-Version: 1.0
Main-Class: fil

Hvordan får jeg lavet en kørbar jar-fil fra et tekst-baseret java-program?
Hvis jeg gør ovenstående og dobbeltklikker på jar-filen så starter javaw.exe
fint nok, men den stopper igen inden jeg når at se en prompt.

Jacob

Fra : Malte

Dato : 07-08-05 13:46

Jacob Jensen wrote:
> [...]
> Hvis jeg gør ovenstående og dobbeltklikker på jar-filen så starter javaw.exe
> fint nok, men den stopper igen inden jeg når at se en prompt.

Lad være med at gøre dig afhængig af museklikkeri
Åbn en kommandolinie, sørg for at have java.exe i din PATH, find din jar
fil og kør den med java -jar etc.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 07-08-05 14:57

Jacob Jensen wrote:
> [...]
> Hvis jeg gør ovenstående og dobbeltklikker på jar-filen så starter javaw.exe
> fint nok, men den stopper igen inden jeg når at se en prompt.

En standard installation associerer .jar med javaw -jar.

Det vil jeg nok frarråde at du piller ved.

Men hvis du rename dine console jar filer til f.eks. .jarcon,
så kan du associere den extension med java -jar.

Arne

Fra : Jacob Jensen

Dato : 07-08-05 16:04

> En standard installation associerer .jar med javaw -jar.
>
> Det vil jeg nok frarråde at du piller ved.
>
> Men hvis du rename dine console jar filer til f.eks. .jarcon,
> så kan du associere den extension med java -jar.

Ahhh, ok. Ja så er der jo ikke så meget at gøre. Jeg var ikke lige inde i
forskellen på javaw og java.

Jacob

Fra : Søren Mors

Dato : 07-08-05 15:49

Jacob Jensen wrote:
> [...]
> Hvis jeg gør ovenstående og dobbeltklikker på jar-filen så starter javaw.exe
> fint nok, men den stopper igen inden jeg når at se en prompt.

Hvis prompten forsvinder fordi programmet kører færdigt så prøv at
indsætte Thread.sleep(10000) i slutningen af main() metoden.

Du kan også vente på at der bliver trykket return.

Søren Mors

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-05 20:12

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> writes:

> Hvordan får jeg lavet en kørbar jar-fil fra et tekst-baseret java-program?
> Hvis jeg gør ovenstående og dobbeltklikker på jar-filen så starter javaw.exe
> fint nok, men den stopper igen inden jeg når at se en prompt.

Hvad siger "java -jar dinjarfil.jar"?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jacob Jensen

Dato : 07-08-05 22:10

> Hvad siger "java -jar dinjarfil.jar"?

Den kører fint. Men som Arne Vajhøj og Malte pointerede er problemet at jeg
vil dobbeltklikke for at køre den. Det foresager et kald til javaw.exe som,
til forskel fra java.exe, ikke viser et konsol-vindue.

Jeg må nok bare gøre det på den besværlige måde.

Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-05 22:30

> [...]

> vil dobbeltklikke for at køre den. Det foresager et kald til javaw.exe som,
> til forskel fra java.exe, ikke viser et konsol-vindue.

Der må være noget galt. Hvis "java -jar osv" virker, så skulle
dobbeltklik også gøre det (den kører bare javaw -jar osv).

Har du eventuelt flere Java-installationer på maskinen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Jensen

Dato : 08-08-05 12:19

> Der må være noget galt. Hvis "java -jar osv" virker, så skulle
> dobbeltklik også gøre det (den kører bare javaw -jar osv).

Ja, den kører javaw, men javaw viser ikke en konsol. Et hurtigt google-klik:

"The javaw.exe command is identical to java.exe, except that with javaw.exe
there is no associated console window."

> Har du eventuelt flere Java-installationer på maskinen?

Nej

Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-05 12:42

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> writes:

> "The javaw.exe command is identical to java.exe, except that with javaw.exe
> there is no associated console window."

Så ret .JAR-associationen til så du bruger java i stedet for javaw.

Om ikke andet burde du se en besked...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jacob Jensen

Dato : 08-08-05 13:01

> Så ret .JAR-associationen til så du bruger java i stedet for javaw.

Arne Vajhøj sagde noget lignende, men hvad så når jeg dobbeltklikker på en
jar-fil med et ikke-tekstbaseret java-program? Det er vel det javaw er til.

Jacob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-05 13:22

> Arne Vajhøj sagde noget lignende, men hvad så når jeg dobbeltklikker på en
> jar-fil med et ikke-tekstbaseret java-program? Det er vel det javaw er til.

Du retter naturligvis tilbage når du har hittet ud af hvad der er galt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/